Saturday, November 17, 2012

JUNDULLAH vs KARKUN - siri 4



'Abdus Soghier 27 March 2012 09:28

assalamualaikum wbt tuan yg mulia...sy rasakan sebenarnya dalam diri tuan sendiri yg wujudnya sikap & sifat ketidakpuasan hati mengenai kemajuan USAHA TABLIGH di seluruh dunia khususnya di Malaysia...
sebelum tuan bertanyakan persoalan akan "KESESATAN TABLIGH" kepada mana2 insan yg "Alim seperti Habib OMar @ Syeikh Nurudin al-Banjari...
Tuan lihatlah setiap pondok2 di Nusantara ini seperti di Thailand...hampir keseluruhan pondok2 di thailand telah buat USAHA TABLIGH...begitu juga di Indonesia Pesantren di Tomboro yg terbesar di wilayah Indonesia....ia juga buat USAHA TABLIGH...
Syeikh Nurudin, Ustaz Azhar Idrus...dan lain2 ulama lg telah myokong USAHA TABLIGH ini...
Ini lah satu2nya usaha yg mbawa manusia dekat dgn masjid dan mghubungkan hati manusia dgn Allah...belajar bawa khidupan dlm setiap diri ummat....belajar mnyayangi sesama insan...
Jadi kenapa tuan masih nak mempertikaikan kESAHIHAN USAHA ini...
Tuan yg mulia...BELAJAR LAH terima KEBENARAN...buang lah KEEGOAN HATI...

"Ttg fatwa para ulama,ia tidak ada tempoh expired.tidak ada istilah lapok@kuno dll.sebagaimana fatwa Ayatullah Khomeni terhadap si murtad salman rushdi sehingga sekarang masih valid.."

Lagi 1...mengenai kenyataan tuan diatas ini pun saya sedikit meragui....Siapalah "Ayatullah Khomeni" di sisi IMAM 4 Mazhab.....Mengapakah tuan sdiri yg alim mengambil kenyataan beliau.....??????

sekian wassalam...

JUNDULLAH 27 March 2012 10:53
Wa'alaikum salam

Wahai sdr Abdus Soghier,
Apakah anda termasuk dlm golongan spt pemimpin UMNO yg tidak mahu mengakui kesalahan dan kekhilafan??
Apakah semua individu dlm tabligh baik Maulana ahli syura di India sehingga peringkat individu yg baru sehari dlm tabligh adalah maksum dan suci drp melakukan kesilapan??
Sudah banyak penyimpangan2 yg telah kami paparkan dlm blog ini tidak memadaiKAH utk pihak tabligh muhasabah diri dan memperbetulkan sikap,pemikiran dan amalan yg menyimpang itu??
Adakah sehahihan Jt hanya berpandukan perkataan atau pembelaan sebahagian ulama tanpa merujuk nas dan dalil drp al quran dan as sunnah??
Sudah banyak kali saya tegaskan PERKATAAN SAIDINA ALI RA “JGN DILIHAT SIAPA YG BERKATA TAPI LIHAT APA YG DIA KATA”.APAKAH SDR TIDAK FAHAM MAKSUD UCAPAN SAHABAT NABI ITU??
Dalam keadaan tiada seorang pun ulama ASWJ yg mengeluarkan fatwa bunuh kpd si murtad tersebut lalu ada ulama syiah melakukkannya maka kita sanggupKAH menafikan FATWA TERSEBUT SBG TIDAK SAH??
Belajarlah drp sejarah para sahabat nabi saw akan sikap mereka dalam peperangan antara ROME dan FARSI KETIKA ITU YG MANA PARA SAHABAT MENYOKONG EMPAYAR ROME WALAUPUN MEREKA KAFIR.
SOALANNYA KENAPA MEREKA MEMILIH ROME DAN TIDAK MEMILIH FARSI??
DIHARAP ANDA BOLEH BELAJAR TAFIR HADIS TERSEBUT DRP KITAB MUKTABAR
JUNDULLAH 27 March 2012 11:36
Wahai sdr Abdus Soghier,

Saya nak kemukakan satu persoalan utk sdr fikirkan sedalam-dalamnya.Sekiranya sdr di hadapkan dgn dua berita oleh dua pihak yg berlainan.YG MANAKAH SATUKAH AKAN SDR TERIMA??

1- Pihak A mengkhabarkan berita akan kemudharatan yg mungkin akan sdr alami sekiranya projek nuklier tersebut di buat di kawasan penempatan awam BERDASARKAN SENARIO yg telah berlaku terhadap Negara lain yg terlebih dahulu melaksanakannya.

2- Pihak B mengkhabarkan berita akan kebaikan projek nuklier tersebut untuk jangka panjang walaupun dibuat di penempatan awam BERDASARKAN KAJIAN MAKMAL OLEH pakar dlm bidang berkaitan.

Dalam kes tabligh ulama terbahagi kpd dua (pro dan kontra) .Satu pihak menyokong berdasarkan scenario secara zahir depan mata akan kebaikan yg terhasil drp usaha tabligh.

Manakala satu pihak lagi mempertikaikan dan menyesatkan JT berdasarkan kajian selama bertahun yg mereka lakukan keatas kitab-kitab yg menjadi rujukan dan menghantar perisik-perisik ke dalam JT serta dialog dgn pemuka-pemuka tabligh.

Kita boleh membuat contoh lain sebagai perbandingan

Reply

JUNDULLAH 17 March 2012 09:56
Demi bersikap adil spt anjuran sdr Ibnsaad....

Dlm isu tuduhan puak wahabi terhadap gerakan IM,sudah banyak blog yg saya baca telah menjawab segala tuduhan sesat tersebut secara ilmiah berdasarkan nas dan dalil yg kuat.

Jadi saya tak mahu buang masa mengulang isu yg sama tambahan pula rakan blog yg lain spt "Abuzulfikar" dlm Halaqah.net dan Raja Ahmad Mukhlis telah berjaya mematahkan hujjah puak mereka dgn dalil yg kuat dan mantap.

Cumanya dlm masalah tabligh,setakat ini baik amir atau karkun mereka masih tidak mampu menjawab hujjah pihak pengkritik dgn hujjah yg konkrit.Paling habis modal, mereka mencari tokoh ulama yg bukan aliran mereka, menjawab bagi pihak mereka (membela).

sedangkan kebenaran atau kebathilan itu hanya dpt di ketahui berdasarkan hujjah al quran dan as sunnah.kebanyakan blog karkun yg saya lawati,majoriti hujjah mereka sandarkan kpd maulana2,eldest2 dan amir2 mereka.

ADAKAH ILMU ISLAM ITU HANYA ADA PADA MAULANA TABLIGH SAHAJA??
Ini menjadi bukti yg kukuh bahawa jemaah tabligh berdiri atas hujjah yg longgar dan rapuh.(banyak mengguna pakai hadith dhaif bermakna jemaah tabligh adalah jemaah yg dhaif dlm berhujjah).

dlm keadaan ada jemaah islam yg kuat(kerana menggunakan hadith sahih),tapi oleh kerana kejahilan(kebodohan)dan mengambil jalan mudah,maka lebih rela mengambil/mengikut jemaah yg dhaif drp yg sahih.

Analoginya bila di tawarkan rumah banglow atau rumah setinggan,mereka lebih rela memilih setinggan.Begitulah perumpamaan penyokong/ahli tabligh ini.lalu di carilah alasan2 utk menyokong pilihan yg dhaif tersebut dgn hujjah2 yg juga bertaraf dhaif.

utk pengetahuan sdr,fatwa ulama dlm artikel"penjelasan tuntas" itu bukanlah ulama Wahabi spt tuduhan sdr.fatwa wahabi tidak ada dlm blog saya.harap maklum.

Reply

Unknown 28 April 2012 13:17

Baek lah tuan mana hadis dan nas supaya suruh undi pas di pada hari pilihan raya Di Malaysia disruruh undi pas????

Boleh terangkan????

Reply

JUNDULLAH 28 April 2012 23:21

Utk soalan ini kalau sdr rajin membaca artikel di bawah label POLITIK ,sdr akan jumpa jawapannya.

pada komen sebelum ini,sdr menyatakan 'kami undi Pas...' tapi kenapa la ni persoal ttg Nas dan Dalil?

Habis sdr disuruh undi pas tu atas dasar apa ye??
ada org paksa/ugut dll??

JUNDULLAH 16 July 2012 16:08

bila sdr tak setuju dgn pergabungan PAS dlm pakatan rakyat bermakna sdr juga tak setuju dgn ajaran islam sebab sejarah pengabungan antara islam dan kafir telah berlaku zaman nabi lagi.

ADakah sdr buta sejarah??
sdr tak pernah baca ke kitab sirah yang di tulis oleh Dr Said Ramadhan al Bhuti yg bertajuk FIQH AL SIRAH ??

saya nasihatkan sdr baca kitab itu dulu sebelum nak komen lagi

Reply

Unknown 28 April 2012 13:20

Tuan Yang Mulia Mari kita bermuzakarah di Masjid Sri Petaling Di Sana kami ada Perhimpuanan khas untuk ulamak khas untuk tuan pada 20 mei ini???

JIka ingin datang saya sedia jemput ambil dan kos semua saya akan bayar!

Reply

Unknown 29 April 2012 17:16

http://mencarimardhatillah-ansarullah.blogspot.com/2011/06/tabligh-dan-pas-bersatu-boleh-ke.html

sila

Reply

JUNDULLAH 29 April 2012 23:10

wahai sdr tanpa nama..

kami bukan hendak pandangan individu.Yg kami mahukan adalah pandangan pihak atasan Tabligh yg mampu merubah doktrin Tabligh secara menyeluruh.

Kalau hanya satu blog shj yg positif tetapi 1000 blog yg lain negatif,ia tidak merubah apa-apa...

saya ambik contoh blog azharjaafar313,hafizkilau dan banyak lagi yg bersikap negatif.

harap anda memahami maksud saya..

Reply

Unknown 7 May 2012 01:28

isu kitab itu nantikan kitab versi trerbaru x dinafikan banyak ksalahan di dlm kitab itu........
kami juga manusia macam biase bnyk kesalahan dan kesilapan.... Kami hanya manusia yang bioase bru nk blajar buat usaha nabi saw..... nak ikot sunnah!!!

jika kita ingin mencari keburukan manusia ...... maka allah akan zahirkan....!!!

Jika betol penyelewengan JT laebih baek tuan tnye ustaz azhar idrus dan tuan guru nik aziz dan hadi awang dan ulamak2 ......

setahu saya jt diharam kan di melaka bukan sbb fahaman tetapi kesilapan dituduh menceroboh masjid sahaja.....

Reply

JUNDULLAH 7 May 2012 10:39

Anda ketinggalan keretapi ....kami dah sampai kutub utara tapi andai masih terkial-kial dekat kat malaysia....kesian,

kami dah berlari tapi anda masih merangkak
kami dah naik roket tapi anda masih naik basikal

Kami dah rujuk Ulama di India sebab Tabligh berasal dari India kena lah tanya org sana,pasal apa nak kena tanya org melayu pulak??

samalah juga nak tahu ttg jenama Toyota kenalah tanya org jepun sebab diorang yg buat jenama tersebut.Hanya org 'something wrong' shj yg tanya tak kena pada tempat

Reply

Unknown 8 May 2012 03:09

Tabligh berasal daari india????
ha?? biar benar??? saya rasa tuan dah salah fakta dah ni mana ada nas tabligh dari india.....
tabligh dari nabi saw lah!!!
jd nk tanye nabi, nabi dh x de tnye lah ulamak, ulamak kan waris nabi.....

Reply

JUNDULLAH 8 May 2012 08:19
Sdr,

Pas adalah sebuah jemaah islam yg ditubuhkan pd tahun 50an oleh org melayu Islam di Malaysia dgn tujuan melaksanakan kerja para nabi iaitu mengajak manusia menyembah Allah dan menentang taghut serta mendiri Negara Islam yg melaksanakan syari'at al Qur'an spt perbuatan para sahabat.

JT adalah sebuah jemaah yg ditubuhkan di India oleh seorang ulama India dgn tujuan melaksanakan kerja nabi(dakwah) tetapi berdasarkan mathode yg salah.

Reply

Unknown 10 May 2012 01:43

abes tuh pas buat dakwah cara betol ke????
x pernah nampak org pas atau aku dengar bergerak lorong ke lorong pintu ke pintu hati ke hati mengajak manusia kepada allah???

woha kaedah dia yang jelas zahir nampak sering berubah2.... masih lagi x sedar .... hati dah gelap dan keras!!!! rasa diri sendri betul!!!

PAS???? di malaysia je klau dkt africa mana laku.......
Usaha nabi dakwah bergerak diseluruh alam bukannya di arab je!!!!

dulu smpai naek isu syurga utk org pas je!!! wakakak2

Reply

JUNDULLAH 

Hendak menilai sesuatu amalan (dakwah) itu betul atau tidak bukan merujuk kepada jemaah tabligh tetapi berdalilkan al quran dan al hadith.

Bila anda suruh PAS berdakwah sama macam tabligh (dari lorong ke lorong dan dari pintu ke pintu) BERMAKNA ANDA MENJADI MATHOD KHURUJ TABLIGH SEBAGAI DALIL MUTLAK.SEDANG MATHOD KHURUJ(DAKWAH) ITU PUN BUKAN DI AMBIL BERDASARKAN JALAN YANG BENAR(ILMU) MELAINKAN JALAN MIMPI.

ISLAM MENYERU KEPADA KESATUAN AQIDAH BUKAN KESATUAN CARA ATAU KAEDAH.BUKTINYA KITA ADA 4 MAZHAB DALAM TATACARA IBADAH DAN AMAL.MUSTAHIL KITA HENDAK MENYERU SEMUA UMMAT HANYA BERPEGANG SATU MAZHAB SAHAJA??

Setiap bangsa dan negara lain cara dan situasinya.Itu sebab nabi ketika di Mekkah tidak boleh berperang lagi sebaliknya bila duduk di Madinah,baru turun perintah perang.PERINTAH PERANG ITU DI TURUNKAN BUKAN KERANA UMMAT ISLAM TELAH KUAT TETAPI KERANA BERDASARKAN SITUASI.BUKTINYA PERANG BADAR DALAM KEADAAN HAMPIR TIADA SENJATA UNTUK MEMPERTAHAN DIRI.

Sebenarnya PAS ada di seluruh dunia tetapi menggunakan nama yang berbeza.kalau di Palestine pakai nama HAMAS.DI Mesir ikhwanul muslimin,di Filipine MORO DLL.

Persamaan Pas dgn semua gerakan islam di seluruh dunia adalah dari segi AQIDAH.Ini bermakna 'Pas' ada di seluruh dunia.


bersambung..... siri5





No comments:

Post a Comment