Saturday, October 20, 2012

Anak Luar Niikah



KUALA LUMPUR 21/03/2010 : 
Seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, berkata bilangan itu meningkat 762 kes berbanding tahun sebelumnya. Pada 2008 seramai 16,541 anak luar nikah didaftarkan di JPN manakala pada 2007 seramai 16,100 orang.

Alwi menjelaskan dalam tempoh lima tahun lalu, JPN mencatatkan 74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). “Sepanjang tempoh ini, 214,033 bayi pelbagai bangsa didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf, termasuk kes anak yang tidak berbapa 104,834 orang dan 109,199 orang mengikut Seksyen 13, Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 (Akta 299),” katanya kepada Berita Minggu.

Mengikut Seksyen 13, bayi itu dianggap anak yang dilahirkan hasil ikatan perkahwinan tidak teratur atau tidak sah mengikut undang-undang negara.
Ini termasuk anak hasil hubungan luar nikah bagi orang Melayu/Islam atau pernikahan tidak didaftarkan mengikut undang-undang negara. Bayi yang lahir kurang enam bulan dari tarikh pernikahan ibu bapanya juga termasuk dalam status sama.

Bagi anak pasangan bukan Islam, kebanyakan kes merujuk kepada anak dilahirkan sebelum tarikh pendaftaran perkahwinan atau anak yang tidak mempunyai bapa.
Dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009, pendaftaran ‘anak luar nikah’ membabitkan orang Melayu menduduki tempat kedua dengan 74,723 kes, di belakang kaum-kaum lain dengan 91,922 kes, diikuti India (23,696 kes) dan Cina (23,692 kes).

Beliau berkata, bayi tanpa bapa daripada keturunan Melayu/Islam diletakkan nama diikuti ‘bin’ atau ‘binti’ Abdullah atau mana-mana nama pilihan Asma Al-Husna (nama-nama Allah).
“Keputusan itu selaras ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan ia juga selaras format baru sijil kelahiran yang memerlukan nama penuh bayi berserta bin atau binti dipaparkan pada sijil kelahiran. Bagaimanapun, hanya maklumat ibu akan dimasukkan dalam sijil kelahiran bayi berkenaan dan nama pada MyKad kanak-kanak itu kekal menggunakan nama dalam sijil kelahiran,” katanya.

Bagi kes bayi pasangan yang berkahwin di luar negara tanpa mendaftar semula di Malaysia, beliau menasihatkan mereka menyelesaikan urusan dengan pihak berkaitan termasuk majlis agama atau mahkamah.

“Jika anak dilahirkan di luar negara, daftar dengan kedutaan dan apabila pulang ke Malaysia, daftar semula dengan JPN. Bagi kes yang tidak mendaftar perkahwinan mereka tetapi sudah mempunyai anak, mereka boleh mendaftar terus untuk dapatkan sijil kelahiran tanpa perlu dokumen daripada mahkamah, tetapi nama bapa tidak akan dimasukkan dalam rekod. Maklumat itu boleh diganti dengan nama sebenar bapa selepas mendapat pengesahan status perkahwinan,” katanya.
Sumber : Mohd Azis Ngah [azis@bharian.com.my] di BHarian 22/03/2010

Friday, October 19, 2012

Akibat berebut tanah



Rasulullah s.a.w telah bersabda:
”Siapa merampas sejengkal tanah, dikalungkan Allah kepadanya kelak di hari kiamat tujuh lapis bumi.” (Muslim)

Huraian ringkas
Sangat besar siksa orang yang merampas atau mengambil tanah orang lain sehingga dikalungkan dengan satu kalung seberat 7 lapis bumi bagi setiap jengkal tanah yang diambil.

Satu Kisah
Dalam satu kisah seorang Yahudi dan seorang Islam telah berebut tanah (yang sebenarnya dimiliki Yahudi tersebut). Yahudi itu mencadangkan agar mereka berjumpa Nabi untuk menyelesaikan masalah tanah itu. Setelah dibicarakan, Nabi s.a.w memutuskan bahawa tanah itu milik Yahudi tersebut.

Orang Islam itu (sebenarnya munafiq-islam pura-pura) tidak berpuas hati dengan keputusan itu lalu mencadangkan agar mereka bertemu Sayyidina Umar pula untuk mengadili kes mereka.
Setelah berjumpa Sayyidina Umar dan menceritakan bahawa Nabi telah membuat keputusan dan mereka ingin pula mendengar pendapat Sayyidina Umar. Kata Sayyidina Umar “tunggu sekejap” Lalau beliau ke belakang rumahnya mengambil sebilah pedang dan terus memancung kepala Islam munafiq tadi.

Kecohlah suasana pada masa itu, orang mengatakan Sayyidina Umar membunuh seorang Islam. Lalu turunlah ayat Allah yang membenarkan perbuatan Sayyidina Umar:

Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. 
سورة النساء , An-Nisa, Chapter #4, Verse #65)
Mac 31, 2008 — sulaiman

Thursday, October 18, 2012

Modul Cegah Hamil

Modul Cegah Hamil Luar Nikah Dalam Kokurikulum Tahun Enam, Tingkatan Tiga


KUALA LUMPUR: Satu projek perintis untuk mendidik pelajar mengenai bahaya seks luar nikah diperkenalkan sebagai sebahagian daripada kokurikulum sekolah pada bulan lepas, yang merupakan cara untuk mencegah kehamilan di kalangan gadis di bawah 16 tahun.
Pelaksanaan itu merupakan antara langkah yang diambil oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk menangani isu sosial yang mencatatkan lebih 6,000 kehamilan dan kelahiran yang melibatkan gadis di bawah usia 16 tahun sejak tahun 2000.
“Berdasarkan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), sejumlah 6,820 kehamilan dan kelahiran melibatkan gadis di bawah 16 tahun telah direkodkan antara 2000 dan 9 Oktober 2012,” kata menteri dalam jawapan bertulis kepada Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam) di Parlimen.

Projek perintis itu merupakan kerjasama dengan Kementerian Pelajaran, mengajar murid Tahun Enam dan pelajar Tingkatan Tiga mengenai risiko dan bahaya seks menerusi program Kesihatan Reproduktif dan Sosial.

Program itu berdasarkan modul Kesihatan Reproduktif Remaja oleh Persatuan Kesihatan Reproduktif Persekutuan.

“Program ini dilaksanakan sebagai sebahagian daripada kokurikulum untuk Tahun Enam dan Tingkatan Tiga selepas peperiksaan UPSR dan PMR, serta pelajar yang menjalani peperiksaan khas di sekolah-sekolah terpilih di seluruh negara mulai September,” katanya.
Kementerian itu berkata, terdapat 67 guru diberi latihan untuk mengajar 1,360 pelajar mengenai bahaya dan risiko seks sebelum berkahwin semasa program itu diadakan antara 8 dan 10 September.

Masalah Fitnah Ziarah Kubur Nabi



  شد الرحل إلى قبره النبي
Fitnah berkenaan dengan hukum ziarah kubur Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.
Para pemfitnah mendakwa, Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah melarang ziarah ke kubur Nabi! Benarkah sedemikian? Soalan atau fitnah ini dijawab seperti berikut:

 Pertama:
Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah tidak melarang amalan ziarah kubur, termasuklah kubur Nabishallallahu 'alaihi wasallam. Ini kerana ia adalah amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sendiri. Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah menjelaskan:
Berkata kebanyakan (ilmuan), ziarah kubur orang-orang mukmin adalah dianjurkan untuk mendoakan (kebaikan) bagi yang telah mati di samping mengucapkan salam ke atas mereka. Ini sebagaimana Nabishallallahu 'alaihi wasallam yang pernah keluar ke perkuburan Baqi' dan mendoakan (kebaikan) untuk mereka. Demikian juga sabit dalam hadis Shahih al-Bukhari dan Muslim bahawa baginda keluar ke perkuburan Syuhada' Uhud dan mensolatkan mereka seperti solatnya ke atas orang–orang yang meninggal dunia.

 Kedua:
Larangan Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah hanyalah kepada amalan mengadakan satu perjalanan yang khusus ke kubur Nabi shallallahu 'alaihi wasallam atau kubur orang-orang shalih. Ini kerana di kalangan ahli ibadah ada yang berkata: “Kami tidak bermaksud menziarahi masjid (Nabawi), maksud kami ialah ke kubur baginda sahaja.”
Larangan ini tidak berasal daripada Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah sahaja, tetapi juga para ilmuan yang lain. Beliau menjelaskan hakikat ini dengan berkata:
Sedia dimaklumi bahawa pendapat ini dipegang oleh sejumlah besar para ilmuan zaman awal seperti Malik dan kebanyakan sahabatnya, al-Juwaini Abu Muhammad serta selainnya daripada para sahabat al-Syafi‘e dan kebanyakan para sahabat awal Ahmad (bin Hanbal).

Ketiga:
Pandangan Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah ini memiliki dalil di sebaliknya dan beliau tidak berseorangan dalam berpandangan sedemikian. Seandainya para pembuat fitnah mengkaji masalah ini dengan adil, nescaya mereka akan dapati pandangan beliau tidak terkeluar dari peraturan para ahli ilmu beserta kaedah penghujahan dan pendalilan mereka.

[1] Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah menggunakan ayat “Berkata kebanyakan (ilmuan)…” kerana dalam bab ini sebenarnya terdapat perbezaan pendapat. Di antara para ilmuan ada yang berpendapat ziarah kubur di larang secara mutlak. Sebahagian lagi berpendapat ia dibolehkan bagi lelaki dan dilarang bagi wanita. Manakala kebanyakan dari mereka berpendapat dibolehkan bagi lelaki dan wanita.

[2]  Majmu' al-Fatawa, jld. 27, ms. 377.

[3]  Larangan ini berdalilkan hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
 Ù„اَ تُØ´َدُّ الرِّØ­َالُ Ø¥ِلاَّ Ø¥ِÙ„َÙ‰ Ø«َلاَØ«َØ©ِ Ù…َسَاجِدَ: الْÙ…َسْجِدِ الْØ­َرَامِ ÙˆَÙ…َسْجِدِ الرَّسُولِ صَÙ„َّÙ‰ اللَّÙ‡ُ عَÙ„َÙŠْÙ‡ِ ÙˆَسَÙ„َّÙ…َ ÙˆَÙ…َسْجِدِ الأَÙ‚ْصَÙ‰.
Tidak boleh mengadakan perjalanan kecuali ke tiga masjid, iaitu al-Masjid al-Haram (di Mekah), Masjid Rasulullahshallallahu 'alaihi wasallam (di Madinah) dan Masjid al-Aqsa (di Palestin). [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalamShahihnya, hadis no: 1189 (Kitab Fadhli al-Sholah fi Makkah wa al-Madinah, Bab keutamaan solat di masjid Mekah dan Madinah)].

Berdasarkan hadis ini, tidak boleh mengadakan satu perjalanan yang khusus atas tujuan ibadah kecuali ke tiga masjid di atas. Ibadah yang dimaksudkan ialah apa yang lazim dilakukan dalam masjid dalam rangka mendekatkan diri kepada AllahSubhanahu wa Ta'ala (taqarrub) seperti solat, iktikaf, doa, zikir dan membaca al-Qur’an.

Ada pun perjalanan selain itu, seperti dakwah, jihad, menuntut ilmu, berniaga, ziarah ahli keluarga dan sebagainya, ia tidak termasuk dalam perbincangan hadis. Dalilnya adalah amalan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabat pada zaman baginda, mereka lazim melakukan perjalanan kerana dakwah, jihad, menuntut ilmu, berniaga dan menziarahi ahli keluarga. Ada pun perjalanan demi ibadah, mereka tidak melakukannya melainkan ke tiga masjid yang utama di atas.

[4] Majmu’ al-Fatawa, jld. 27, ms. 233. 3.UMRAH ZIARAH

[5] Kadangkala berlaku kesamaran antara kebolehan menziarah kubur, termasuk kubur Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan larangan mengadakan satu perjalanan khusus menziarahi kubur orang shalih, termasuk kubur Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Maka para pembaca sekalian hendaklah membezakan dengan jelas antara dua perkara di atas.

 Ziarah kubur adalah dibolehkan, malah dianjurkan. Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata:
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam telah mengizinkan ziarah kubur setelah sebelumnya baginda melarang. Sebabnya adalah, ziarah kubur akan mengingatkan penziarah kepada kematian dan negeri Akhirat. Izin yang diberikan bersifat umum, baik menziarahi kubur umat Islam atau orang kafir. [Iqtidha’ Shirat al-Mustaqim li Mukhalafat Ashbah al-Jahim (tahqiq: Dr. Nashr bin ‘Abd al-Karim al-‘Aql; Dar al-Isybiliya, Riyadh, 1418H), jld. 2, ms. 181]

 Ada pun mengadakan perjalanan khusus untuk menziarahi kubur, maka berkata Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah:
Para sahabat kami dan selain mereka berbeza pendapat sama ada dibolehkan mengadakan satu perjalanan untuk ziarah kubur. Perbezaan ini membuahkan dua pendapat:

1.   Tidak boleh dan (sesiapa yang) melakukan perjalanan tersebut, dia telah bermaksiat. Dengan itu juga dia tidak boleh mengqasarkan solat dalam perjalanan itu. Ini adalah pendapat Ibn Baththal dan Ibn ‘Aqil dan selain mereka. Ini kerana mengadakan perjalanan seperti itu adalah bid‘ah, ia tidak pernah dilakukan pada zaman al-Salaf dan termasuk dalam larangan yang akan diterangkan selepas ini. Juga kerana dalam dua kitab sahih, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:Tidak boleh mengadakan perjalanan kecuali ke tiga masjid, iaitu al-Masjid al-Haram (di Mekah), Masjid Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam (di Madinah) dan Masjid al-Aqsa (di Palestin). Perjalanan yang dimaksudkan oleh hadis ini ialah ke semua masjid, tempat bersejarah dan semua tempat yang mana perjalanan itu dilakukan dengan tujuan bertaqarrub (beribadah kepada Allah).

2. Dibolehkan mengadakan perjalanan tersebut, demikian pendapat yang dikemukakan oleh sekumpulan tokoh mutakhir, di antara mereka Abu Hamid al-Ghazali, Abu al-Hasan bin ‘Abdus al-Harani dan al-Syaikh Abu Muhammad al-Maqdisi. Walaubagaimana pun kami tidak mengetahui pendapat seperti ini berasal daripada seorang jua yang terdahulu. [Iqtidha’ Shirat al-Mustaqim, jld. 2, ms. 182-183 dengan nukilan berpisah-pisah]

Wednesday, October 17, 2012

Apakah itu jin Karin atau Qarin



Apakah itu jin Karin atau Qarin yang dikatakan jin kembar dilahirkan bersama-sama manusia tetapi bila manusia mati,Jin qarin ni tak mati? Betul ke Qarin ini wujud atau sekadar mitos sahaja yang dimomokkan?

Firman Allah: “Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu (Qarin) temannya yang tidak renggang daripadanya.” (Az-Zukhruf 43:36)

Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping manusia. Boleh dikatakan ia sebagai ‘kembar’ manusia. Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada Qarinnya sendiri. Rasulullah s.a.w sendiri tidak terkecuali. Cuma bezanya, Qarin Rasulullah adalah Muslim. Manakala yang lainnya adalah kafir.

Pada umumnya Qarin yang kafir ini kerjanya mendorong dampingannya membuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan solat, berat nak baca Al-Qurandan sebagainya. Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang dampingannya membuat ibadah dan kebaikan.
Untuk mengimbangi usaha Qarin ini Allah utuskan malaikat. Ia akan membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. Maka terpulanglah kepada setiap manusia membuat pilihan mengikut pengaruh mana yang lebih kuat. Walau bagaimanapun orang-orang Islam mampu menguasai dan menjadikan pengaruh Qarinnya lemah tidak berdaya.
Caranya dengan membaca “Bismillah” sebelum melakukan sebarang pekerjaan, banyak berzikir, membaca Al-Quran dan taat melaksanakan perintah Allah.

Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiada seorang pun daripada kamu melainkan sudah diwakili bersamanya Qarin daripada jin dan malaikat. Mereka bertanya: “Engkau juga ya Rasulullah?” Sabdanya: “Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat ku islamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja.” (Hadith Riwayat Muslim dan Ahmad) Umrah

Aisyah r.a menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w keluar dari rumahnya (Aisyah), lalu Aisyah berkata: “Aku merasa cemburu.” Tiba-tiba Baginda s.a.w berpatah balik dan bertanya: “Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?” Aku berkata: “Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah.” Sabda Baginda s.a.w: “Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?” Aku bertanya: “Apakah aku ada syaitan?” Sabda Baginda s.a.w: “Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin.” Aku bertanya lagi: “Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?” Jawab Baginda: “Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam.” (Hadith Riwayat Muslim)

Di dalam hadith lain Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s dengan dua perkara, iaitu pertama syaitanku kafir lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam. Kedua, para isteriku membantu akan daku tetapi syaitan Nabi Adam tetap kafir dan isterinya membantu ia membuat kesalahan.” (Hadith Riwayat Baihaqi)

Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi orang beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang mengikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus, “Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu.” Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: “Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum.”

Qarin akan berpisah dengan ‘kembarnya’ hanya apabila manusia itu (kembarnya) meninggal dunia. Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang. Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili. Tetapi Qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan yang dilakukan manusia itu.
Wallahu’alam…. Umrah

Sumber:  Informasi Malaysia Kini