Saturday, December 22, 2012

Masalah Dalam Jemaah Tabligh - siri 8


Istihar Malaysia sebagai sebuah Negara Islam.

Dengan keadaan begitu pun, pada tahun 2005 (kalau tak silap) kerajaan Umno telah bertindak mengistiharkan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam. Ini dilakukan oleh Dr. Mahathir dalam satu perhimpunan parti Gerakkan yang dihadiri sama oleh president Gerakkan Lim Keng Yek. Pada hal lebeh kurang 3 bulan sebelum peristiharan itu, para pemimpin Umno terutamanya perdana menterinya sendiri mengecam keras pengunaan nama ‘Islam’ kepada parti politik. Ia ditujukan khusus kepada Parti Islam SeMalaysia (Pas) kerana mereka merasakan kebenaran mengunakan nama ‘Islam’ kepada Pas sangat merugikan politik Umno. Oleh itu mareka berusaha bersungguh-sungguh menghapuskan pengunaan nama ‘Islam’ sahingga dibawa usul kamajlis raja-raja supaya diharamkan secara rasmi mengunaan nama “Islam’.

Umno telah gagal dalam usahanya mendapat sokongan majlis raja-raja, maka pengunaan nama Islam pun terus dibolehkan sahingga hari ini. Namun begitu selepas lebeh kurang 3 bulan Umno pula bertindak mengistiharkan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam. Nah sekarang kita nampak dengan jelas bagaimana pemimpin Umno boleh bertukar pendirian secara drastic tanpa dengan sebarang hujah ilmiyah. Ini membuktikan bahawa pada Umno aspek ‘Islam atau tidak Islam’ hanya diukur atas dasar kepentingan politik dan ikonomi semata-mata. Dalil-dalil tuntutan syarak langsung tidak diambil endah oleh Umno. Ulama-ulama mereka pun terus membisu seribu bahasa dalam hal ini. Ini bertepatan dengan sabda Rasulallah saw yang dikatakan sebagai ulama Us-Syuk yang menjual agama dengan wang yang sedikit. Malah Rasulallah saw ada mendefinasikan sebagai ‘Syaitan bisu’.

Bukti ini dikuatkan lagi dengan apa yang telah dilakukan oleh oucuk pimpinan Umno terhadap bekas TPM Dato’ Sri Anwar Ibrahim, yang merupakan satu konspirasi fitnah dan kezaliman yang teragong memecah rekod tamadun ummat maknusia dizaman morden seluruh dunia hari ini, semata-mata hanya didorong perasaan hasad dengki dan khianat pucuk pimpinan Umno terhadap Anwar Ibrahim. Yang akhirnya tidak didapati bersalah oleh mahkamah.

Mari sama-sama kita renong secara serious; bagaimana mungkin saorang pemimpin sepereti Dr. Mahathir yang terlibat dengan konspirasi fitnah yang begitu buruk boleh diiktiraf sebagai pemimpin sebuah Negara Islam. Tentunya ia samasekali tertolak dari sudut hukum syarak. Tetapi dalam minda masarakat Umno boleh diterima individu serupa itu. Oleh sebab itu kita lihat peristiharan nagara Islam yang dibuat oleh Dr. Mahathir tidak memberikan apa-apa kesan kepada masarakat Islam, saolah-saolah telah lenyap begitu saja hari ini.

Hakikatnya Umno menegakan yang mungkar dan mencegah yang ma’aruf.

Sangat jelas ia semakin jauh dari rokh Islam yang sebenar. Walaupun saban hari maseh kedengaran program Islam di TV dan radio yang dikawal oleh Umno. Namun pada keseluruhanya moral dan akhlak ahli-ahli Umno terus jatuh menjuman. Ini kerana semua seruan Umno hanya bersifat retorik dan hyprokrit sedangkan pemimpin Umno tidak saorang pun yang menunjukan contoh taqwa kepada Allah, malah sebaliknya terlibat dengan macam-macan kemungkaran dan maksiat besar, bahkan ada yang sampai terlibat dengan jenayah pembunuhan. Patutkah kita sebagai jemaah dakwah yang mengajak kema’arufan melihat saja dengan berpeluk tubuh menunggu mereka semua mengikut program dakwah jemaah tabligh keluar 3 hari 40 hari dan 4 bulan.?

Sejak beberapa tahun sudah berkali-kali pucuk pimpinan Pas mengeluarkan kenyataan secara terbuka “Parti Pas rela dibubarkan untuk bergabung dengan Umno jika Umno benar-benar ikhlkas berhasrat mengangkat semula mertabat Islam dengan meletakan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber hukum tertinggi Negara”. Sungguh pun kenyataan itu saolah-olah bersifat politik, namun pada ketika tertentu kenyataan politik membawa implikasi yang sangat besar boleh memusnahkan jemaah sekira salah buat kenyataan. Tetapi apa yang kita nampak sahingga hari ini tiada sebarang respon dari Umno kerana kenyataan pemimpin Pas itu adalah benar-benar ikhlas demi semata-mata untuk kepentingan agama kerana Allah, maka Umno tidak dapat mengikplotasi mengambil sebarang faedah daripadanya. (yang terbaru pimpinan ulama Pas mengulanggi kenyataan ini beberapa bulan lepas. Rujuk akhbar Sinar 14.5.2009)

Oleh yang demikian kita sudah tidak lagi boleh menerima sebarang alasan atau apa-apa hujah eksius (mengelakkan diri) daripada Umno setelah ia berpeluang memerentah Negara selama lebeh 50 tahun. Nilai maksiat dan mungkar bukan saja gagal dibendung bahkan sengaja digalakkan semata-mata kerana memelihara kepantingan politik Umno. Kita lihat sekarang tayangan film boliwood di Tv dibanyakan, program yang melekakan remaja di TV dan radio dibanyakkan. Unsur-unsur judi juga digalakan. Dan yang paling besar sekali perempuan Islam menyertai peraduan ratu cantik ditangkap oleh Dato’ Mufti Selangor pada tahun 1996 (kalau tak silap) dibawah undang-undang mencegah kemungkaran syara’iyah negeri Selangor yang telah diluluskan oleh dewan undangan negeri Selangor.

Para pemimpin Umno pada ketika itu perengkat negari dan persekutuan bingkas, dengan lantang membela ratu cantik supaya jangan didakwa dalam mahkamah, dengan alasan menakutkan pelancong. Akhirnya ratu cantik Islam dibebaskan sementara Dato’ Mufti yang bertindak menangkap ditammatkan kotrak kerja sebelum tempuh tammat mengikut perjanjian. Sebenarnya dipecat. Oleh itu
apakah lagi istilah yang sesuwai untuk tidakkan Umno itu kalau tidak menyanggah tuntutan syarak menegakkan yang mungkar dan mencegah yang ma’aruf. Sesuwai dengan firman Allah “Orang-orang munafik lelaki dan orang-orang munafik perempuan sebahagian dengan sebahagian yang lain adalah sama. Mereka menyuruh membuat kemungkaran dan melarang berbuat kema’arufan, dan mereka bersifat kikir. Mereka telah lupa kepada Allah dan Allah telah lupa kepada mereka. Sesungguhnya si munafik itulah orang yang fasik” At-TAubah ayat 67.

Kezaliman Umno boleh membawa kita keneraka jahanam apabila kita menyokongnya.

“Sunguh berani anta menghukum penyokong Umno bakal menjadi penghuni neraka. Apa dalilnya.? Ana tau anta orang kuat Pas. Tapi kalau cakap hendaklah jaga jangan ikut sedap mulut saja. Apakah anta yakin dengan bergiat aktif dalam Pas akan menjamin mendapat syurga, sedangkan memakmurkan misjid pun orang Pas tak mampu.” Demikianlah hujah saorang burzruk awalin yang k ami kenal pasti ia saorang penyokong kuat Umno, telah menyergah kami dengan suara lantang apabila kami memberanikan hati menegurnya. Kerana kami menyedari kegiatanya membesarkan Allah dalam jemaah tabligh adalah bercangah dengan dasar perjuangan Umno yang ‘mengecilkan Allah’ yang boleh mendorong kita keneraka jahanam diakhirat kelak.

Pada perengkat mula kami agak gentar kerana takut sikap marahnya itu akan mengundang suasana perdebatan yang tegang dan sengit. Disamping akan menarik minat karkoon lain untuk mengikuti perdebatan kami sedangkan kami masih berhajat merahsiakan risalah kami. Dalam suasana yang serba salah itu, kami berdo’a minta kekuatan dari Allah memberikan semangat untuk terus menyampaikan yang haq (berdakwah) walau pun berdepan dengan audiun yang ramai Sebab kalau kami berundur menyerah kalah, artinya kami kecundang dalam menyampaikan yang haq. Jemaah tablighlah juga yang mendidik kami supaya istiqamah berpegang semangat seperti itu.
  

Maka kami pun memulakan penjelasan dengan dihadhiri oleh beberapa karkoon lain yang perihatin dengan hujah kami. “Kami dengan segala rendah hati meminta tuan-tuan semua bertenang mengikuti penjelasan kami. Selepas ini akan kami beri peluang tuan-tuan bertanyakan soalan. Lapangkan dada, agar supaya kita semua tidak dipengaruhi oleh nafsu”.

Tuan-tuan semua tentu sedia maklum kegiatan utama jemaah kita tabligh ialah mentarbiyah seluruh ummat Islam supaya membesarkan Allah dengan artikata yang sebenarnya. ‘Membesarkan Allah’ artinya segala nilai tarbiyah dan perentah Allah dan RasulNya kita letakan ditengkat paling teratas sekali dalam minda dan semangat kita. Samada dari segi amal perbuatan dan penghayatan. Contohnya jemaah kita meletakan dakwah dan menjaga solat fardhu berjemaah dimasjid adalah fardhu ‘ain kepada setiap individu muslimin. Yaitu tuntutan paling teratas dalam ibadah routin kita. Inilah sebenarnya pokok utama kekuatan jemaah kita yang tak terdapat pada jemaah lain. Walaupun terdapat khilaf antara ulama mazhab ada yang mengatakan solat berjemaah dimasjid fardhu kifayah atau sunnat. Ini tidak berarti kita menolak ulama, tetapi kerana kita meletakan perentah Allah dan Rasul ditengkat paling atas sekali dalam minda kita, kerana hukum yang jelas dari Allah dan RasulNya ialah ‘Fardhu ‘ain’.

Kita membesarkan Allah dalam aspek dakwah dan menjaga solat, sejak mula kita menyertai program ‘keluar’ bersama jemaah. Tetapi ternyata ‘membesarkan Allah’ dalam aspek politik, aspek social, dan ikonomi masih belum mampu kita laksanakan. Walau bagaimana pun kami mengatakan starting (peremulaan) jemaah kita mengamalkan konsep membersarkan Allah adalah tepat mengikut piawaian As-Sunnah. Selanjutnya wajiblah bagi jemah kita mendaulatkan seluruh syari’at Allah dalam aspek politik, social dan ikonomi sebagai peraturan Negara demi untuk menyempurnakan konsep ‘membesarkan Allah’ sebagaimana dicontohkan oleh Rasulallah saw semasa memerentah Negara Islam Madinah dan Makkah. Contohnya menguatkuasakan hukum hudud, memotong tangan pencuri, menghapuskan amalan riba’ dan sebagainya, kerana ia juga termasok aspek membesarkan Allah kerana terdapat perentahNya yang qott’ei.

Tentunya haram bagi seluruh ummat Islam mengikut unang-undang peraturan kafir sedangkan peraturan dari Allah dan RasulNya kita ketepikan. Yang mampu melaksanakanya pada hari ini tentulah kerajaan yang berkuasa memerentah Negara. Malangnya kerajaan Umno hari ini ternyata ingkar atau engan membesarkan hukum Allah setelah lebeh 50 tahun memerentah Negara. Itu bab yang pertama.

Bab yang kedua. Menyokong Umno berarti kita kita melibatkan diri secara langsung dengan perbuatan zalim yang sangat dimurkai Allah. Firman Allah “Dan janganlah kamu cendrong kepada sebarang kezaliman, kelak kamu akan disambar api neraka” Surah Huud ayat 116. Buktinya kerajaan Umno BN menguna pakai undang-undang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Undang-undang ini memberi kuasa pemimpin tertinggi kerajaan Umno menjatuhkan hukum penjara sekurang-kurangnya dua tahun atau lebeh kepada sesiapa dengan tuduhan yang mereka cipta sendiri, TANPA perlu dibuktikan kesalahanya menerusi proses perbicaraan mahkamah.

Dari aspek hak asasi kemaknusiaan, samada dipandang dari sudut Islam atau masarakat antarabangsa dizaman tamadun maknusia moden hari ini, tidak ada saorang pun individu , walau setinggi mana taraf kedudokanaya dalam pemerentahan mana-mana negara diseluruh dunia ini yang layak diberi hak menjatuhkan hukum keatas orang lain. Yang berhak menjatuhkan hukum hanyalah penal hakim yang membicarakan sesuatu kes dan telah terbukti kesalahanya.

Undang-undang seperti ISA hanya wujud ditiga buah Negara diseluruh dunia, yaitu Malaysia, Singapore dan Israel. Dizaman Nabi Rasulallah saw pernah menjatuhkan hukum hudud kepada saorang pencuri, yaitu berlaku sebelum istitiusi mahkamah syara’iah diwujudkan kerana Nabi yang sifatnya sebagai ‘Pesuruh Allah’ pada zaman permulaan Islam beliau mengetuai seluruh cabang intitiusi pemerentahan Islam, termasuk sebagai hakim. Selepas diwujudkan institiusi kehakiman dan mahkamah, maka dizaman sahabat Kalifatu-Rasyidin tidak lagi wujud individu yang berhak menjatuhkan hukum kecuali hakim mahkamah setelah membicarakan sesuatu kes.

Oleh itu tidak terdapat apa-apa istilah yang secocok diguna pakai untuk undang–undang ISA ini kerciali KEZALIMAN yang sangat nyata dan terang dimana Allah sangat murka terhadap perbuatan zalim sesama makhluk maknusia. Rasulallah saw pernah bersabda. “Tidak ada hinjap (penghalang) daripada didengar Allah doa-doa orang-orang yang dizalimi (walaupun ia bukan dari orang Islam) Hadis riwayat Al-Baihaki. Oleh yang demikian apabila kita menyokong Umno artinya kita setuju atau merestui dengan kezaliman yang dilakukan oleh Umno. Oleh itu mengikut keterangan firman dan hadis tersebut diatas kita tidak akan selamat dari api neraka. Sebab itu pada awal tahun 2009 saorang menteri Umno bernama Dato’ Zaid Ibrahim yang dipertangung-jawabkan hal-ehwal kehakiman telah meletakan jawatan dan keluar meningalkan Umno setelah menerima nasihat pemimpin Pas. Semata-mata ia tidak sangup disambar api neraka kerana bersubahat dengan kezaliman Umno.

Bab ketiga. Persoalan adakah terjamin mendapat syurga apabila kita aktif menyokong Pas ?. Jawapan dari persoalan ini hendaklah kita paham bahawa ‘Pas’ adalah sebuah jemaah yang ditubuhkan atas motif menangani urusan politik ummat Islam. Yaitu untuk mendaulatkan seluruh hukum syari’at Allah dengan artikata ‘mambesarkan Allah’ dari aspek politik, social, dan ikonomi. Sebagaimana disebut dalam Bab satu, adalah menjadi kewajipan orang beriman membesarkan Allah dalam semua aspek. Daripada aspek dakwah dan menjaga solat yang ditangani oleh jemaah kita sendiri hinggalah aspek memerentah Negara. Firman Allah: “Adakah kamu beriman sebahagian daripada kitab dan kufur kepada sebahagian yang lain, tidak ada balasan baik diakhirat kelak melainkan kehinaan yang ditimpakan Allah. Sesungguhnya azab Allah adalah tersangat pedih” Surah Al-Baqarah 85. Begitulah hakikatnya peranan Pas pada sudut syarak, ia jelas walaupun tidak memulakanya dengan usaha dakwah.

Tegasnya Allah memerentahkan orang beriman membesarkan Allah dalam seluruh aspek kehidupan maknusia sesuai dengan konsep penutup ‘keRasulan’ diakhir zaman ini. Jika kita gugurkan salah satu daripadanya artinya kita membesarkan Allah pada satu aspek dan memperkecil atau memper leceh Allah pada aspek yang lain. Oleh sebab itu jika kita jemaah tabligh tidak menyokong perjuangan Pas, artinya tidak cukup syarat kita untuk mendapat syurga Allah. Begitu juga sebaliknya jika individu Pas menolak usaha jemaah tabligh menegakan ma’aruf perengkat asas (mengajak tauheed kepada Allah) Ia juga akan kehilangan peluang mendapat syurga.

Namun sekadar kurang sempurna syarat untuk mendapatkan syurga ‘mungkin’ agak rengan sedikit berbanding dengan kita bertindak menjadi pendokong atau penyokong Umno yang memang dasar perjuanganya memperlecehkan Allah. Sudahlah syarat kita untuk syurga tidak sempurna terlibat pula kita dengan maksiat besar memperlecehkan Allah dan brsubahat dengan kezaliman Umno.. Tentunya bertambahlah jauh kita untuk mecium bau syurga. Na’uzubillah.

Sampai katahap kami berhentikan hujah, dan memberi peluang kepada sesiapa yang hendak bertanya. Karkoon yang menghardik kami tadi lantas berkata: “Ana akan lapurkan hujjah anta kepada ustaz (kami lupa namanya. Ia saorang tokoh pimpinan jemaah tabligh yang agak veteran) bersediakah anta berdepan denganya.? Insyak-Allah semoga kita semua dirahmati Allah untuk mencari kebenaran kami bersedia pada bila-bila masa semata-mata kerana agama Allah. Sahingga hari ini karkoon berkenaan tidak pernah lagi kami jumpa. Khabarnya ia berpindah ka Johor.


Ketenangan di sini

Friday, December 21, 2012

Mati Perlu DiIngati



Di dalam mengingati mati, manusia ingat 2 (dua) perkara:

1. Perkara sebelum mati.
2. Perkara sesudah mati.

Meskipun mati penuh dengan rahsia, tetapi hendaklah orang selalu ingat bahawa mati pasti datang. Itulah sebabnya para Anbiya’ menjadikan ingat kepada kematian itu sebagai salah satu cabang dari pelajarannya. Demikian juga ahli-ahli falsafah, sebahagian besar mengakaji masalah kematian itu panjang lebar. Setengah berkata, kehidupan ini hanya palsu saja, hakikat hidup ialah sesudah mati.

Rasulullah saw bersabda:

“Banyak-banyaklah mengingat barang yang memusnahkan segala kelazatan itu, kerana siapa yang di dalam kesempitan, kalau dia ingat mati, dia insaf bahawa dia akan disambut oleh kesempitan”.

Ahli-ahli falsafah bangsa Cina purbakala menciptakan suatu tradisi yang amat ganjil. Seorang anak yang baru dilahirkan ke dunia, dibuatkan oleh ibu bapanya dua barang yang amat perlu, iaitu buaian dan peti mati, supaya di samping kehidupan dia ingat akan kematian. Bertambah besar anak, bertambah besar peti mati dibuatkan. Setelah tua, meskipun badan sihat sampai sekarang masih kita lihat mereka buat keranda dan kuburan yang tenteram di dekal rumahnya yang indah, supaya kuburan itu jadi peringatan baginya, ke mana dia akan pergi. Mereka berkata bahawa manusia dalam hidupnya, berjalan melalui sebuah jambatan.
Sebelah ke belakang yang telah dilampaui ialah hidup, dan yang akan ditempuh ialah mati. Bertambah lama berjalan, bertambah dekat kepada mati, bertambah dekat pintu mati, bertambah jauhlah hidup.

Orang Mesir zaman purbakala lain lagi caranya. Bila mereka mengadakan suatu perhelatan (pesta) besar bersuka ria, sedang segenap tetamu gembira bersorak bersenda gurau, tuan rumah membawa suatu peti mati berisi mummi ke tengah-tengah majlis itu. Ketika itu segenap tamu lelaki dan perempuan harus diam, dan insaf bahawa di samping segala kesukaan itu berdiri ‘elmaut’.

Sebab itu hendaklah orang yang berakal sentiasa ingat akan kematian, sebagaimana dia ingat akan kehidupan. Ingat bahawa hari ini kita memikul mayat orang lain, dan besok lusa mayat kita sendiri dipikul orang. Hendaklah ingat bahawa kita tidak akan lama menghuni rumah bagus, hendaklah yakin bahawa akan datang masanya naik usungan.
Itulah yang ajaib bagi filosof bangsa Cina zaman dahulu. Iaitu mereka pakai segala warna hitam, tanda berkabung atau kelahiran. Kerana bagi mereka lahir ke dunia itu belum tentu beroleh gembira, barangkali menempuh sengsara, lantaran ‘hayat’ ini sukar jalannya. Tetapi kalau kematian, mereka memakai pakaian putih (sekarang biasanya memakai pakaian putih kasar, belacu atau serupa guni), tanda bersyukur sebab telah datang janji yang ditunggu-tunggu, akan bertemu dengan arwah nenek moyang, pindah dari alam keonaran (huru hara) ke dalam alam bahagia.

Tidaklah kita hairan, bila kita baca riwayat kematian Bilal bin Rabah. Seketika dalam nazak, beliau berkata:
“Wahai gembiranya“.
Lalu isterinya bertanya:
“Wahai suamiku, mengapa di dalam sakaratul maut, tuan berkata gembira, padahal dari tadi saya berkata:
“Aduh dukacitanya hatiku“.
Bilal menjawab:
“Tidakkah gembira hatiku, bila aku ingat bahawa aku akan meninggalkan dunia yang fana, kembali ke alam baqa, menemui Rasulullah yang kucintai”.
Dari keterangan di atas, tahulah orang bahawa ingat mati, ialah ingat akan hal sebelum dan hal sesudah mati. Sebab mati itu sendiri tidak lama!

Bilal gembira akan mati, kerana ingat akan hal yang akan ditemuinya sesudah mati.

1. Keadaan Manusia Mengingati Mati.

Pertama: Orang inilah yang sangat merugi, kerana tidak ingat kematian, tak terbayang-bayang dalam fikirannya, seakan-akan telah tetap dalam otak bahawa mati itu tak ada.
Orang ini tidak akan merasa hakikat mati sebelum menyaksikan sendiri. Orang ini baru dapat mengingat mati lantaran mengingat anak atau harta. Dia payah memikirkan bagaimanakah hartaku kelak, siapakah yang akan menjadi suami isteriku kalau aku wafat. Bagaimanakah jadinya anakku kalau aku telah menutup mata.

Kalau mayat dipikul orang di hadapan rumahnya, dibacanya “Inna Lillahi wa Innailaihi Raji’un” krana sudah teradat demikian. Masusia begini bukan mengingati kematian untuk dirinya, tetapi memikirkan orang lain. Ada juga dia mengaku ingat akan mati, cuma dengan mulutnya, tidak sejak dari hatinya. Dibawanya lengah saja perasaan takut mati yang ada dalam batinnya.
Kedua: Orang yang sentiasa takut saja mengingat mati, takut akan mati, takut kalau-kalau mati datang sehingga gementar tubuhnya dan berkunang-kunang penglihatannya. Dia ingat perkara ini kalau dia telah duduk termenung-menung seorang diri, sehingga lama-lama fikirannya morat-marit, pekerjaannya tak menentu lagi, pencemas, penggigil, putus harap. Bagi orang begini nikmat Tuhan jadi kecelakaan. Sebab tiap-tiap perniagaannya beruntung atau gajinya naik anaknya bertambah, rumahnya indah dan lain-lain, semuanya menambh takutnya menghadapi mati.

Dia takut kena angin, kerana angin itu menurut keterangan doktor membawa bakteria penyakit. Takut bergaul dengan orang, kerana barangkali orang itu ada menyimpan bibit t.b.c. (penyakit berjangkit) kelak dibawa angin bertambah kembang biak, dan pindah pula ke dadanya sendiri. Kadang-kadang ada orang takut makan, kalau makanan itu tidak diperiksa doktor terlebih dahulu, barangkali beracun. Sultan Abdul Hamid menggaji seorang tukang cicip (tukang rasa) makanan yang akan baginda makan, haruslah dimakan oleh tukang cicip itu lebih dahulu. Akhirnya tukang cicip makanan itu kaya raya lantaran gajinya. Ia tidak mati kena racun, melainkan kemudian Sultan Abdul Hamid, mati di tanah buangan.

Penyakit demikian kalau dibiarkan, tidak ditangkis dengan kekuatan jiwa atau kekuatan iman kepada Tuhan, akan membahayakan diri, yang perlu kepada rawatan Doktor mengeluarkan wang beribu-ribu. Kalau doktor itu tidak ingat akan sumpah dan kemanusiaan, orang yang seperti ini boleh dijadikan permainan, penambah kekayaan pula bagi si doktor.
Ketiga: Orang yang ingat kematian dengan akal budi dan hikmat. Tak ubahnya dengan orang yang naik haji ke Makkah. Selama di dalam perjalanannya tidak lupa dia bahawa dia akan naik haji. Di dalam perjalanan selalu dihafalya manasik. Dicukupkannya wang, dilengkapkannya bekal, jangan sampai hajinya tidak sah.

Yang demikian adalah lantaran dia yakin bahawa ingat mati menghapuskan angan-angan yang tak menentu, menghabiskan was-was dan mengenang barang yang akan menghabiskan umur. Dari inat akan kematian, manusia menjadi sabar menerima bahagian yang sedikit, tidak tamak akan harta benda, lebih dari mesti, dan tidak menolak berapapun diberi, tidak tercengang dan gamang jika harta itu habis. Ingat mati menyegerakan taubat, khianat, haloba dan tamak. Ingat mati menghindarkan ujub. Ingat mati menghindarkan takbur. Tiap-tiap sehari melangkah dalam hidup,ingatlah mati sekali, supaya bekal ke sana bertambah banyak disediakan. Jangan sampai kejadian, sedang terlengah-lengah menghadapi yang lain, malaikat maut datang tiba-tiba. Sebab mati itu mungkin datang secara mendadak.
Hendaklah laksana juru tulis pejabat yang berkerja secara rapi. Bersedia memperlihatkan buku, apabila tukang periksa datang.

2. Ikhwal Manusia Seketika Mati.

Keadaan manusia seketika mati, tiga macam:

Pertama: Memikirkan bahawa kematian itu laksana suatu yang membawa bahagia, melepaskan dari, perhambaan, sebab hidup itulah yang memperhambanya. Sesungguhnya kehidupan manusia ini, walaupun sampai beribu tahun, masih sekejap mata saja dari cahaya kilat, setelah itu hilang kembali dan kemudian gelap. Orang ini tidak merasa berat meninggalkan dunia, hanyalah sekadar beberapa kekurangan yang belum terbayarkan olehnya kepada Tuhannya. Dia merasa menyesal lantaran khidmat kepada Tuhan dirasanya belum puas. Orang ini masih tamak juga hendak mendekatkan diri kepada Tuhan sedikit lagi, masih haloba kepada kesucian.

Orang bertanya kepada seorang Waliullah yang hampir mati, mengapa dia kelihatan bersedih hati. Dia menjawab:

“Saya agak sangsi, kerana saya baru akan menempuh suatu perjalanan yang belum pernah saya lihat, sampai sekarang dada saya berdebar, perkataan apakah kelak yang akan saya ucapkan di hadapanNya”.

Orang ini bukan takut mati, tetapi merasa belum cukup ibadatnya, merasa malu akan bertemu dengan Tuhan lantaran ingat akan kebesaran Tuhan. Dia ingin beribadat sedikit lagi, tetapi waktunya sudah habis dan ajal sudah datang.

Seorang Waliullah yang lain berdoa demikian:
“Ilahi! Jika hamba memohon hidup di alam kematian, tandanya hamba benci hendak bertemu dengan Engkau. Sebab RasulMu sendiri pernah berkata: “Siapa yang ingin hendak bertemu dengan Allah, maka Allah pun ingin hendak bertemu dengan dia. Siapa yang enggan bertemu dengan Tuhannya, Tuhan pun enggan hendak menemuinya”.
Buat orang ini Tuhan menyediakan sambutan yang baik. Buat mereka mati dialih namanya jadi “Liqa”, ertinya “Pertemuan”.

Kedua: Orang-orang yang sempit pandangan, yang perjalanan hidupnya penuh dengan maksiat, yang telah karam dalam godaan dunia, hingga tak dapat dibongkar lagi, sehingga kalau dia meninggal, hatinya masih tetap tersangkut. Orang ini merasa bahawa hidup di dunia itulah yang paling beruntung, dan tak memikirkan kehidupan akhirat. Memang orang yang begini lantaran telah kotor dalam kehidupan dunia, tersisih juga darjatnya dalam kehidupan akhirat. Dia telah lebih dahulu buta di dunia, sebab itu dia buta pula di akhirat.
Orang yang pertama tadi adalah seorang hamba yang patuh, yang bilamana dipanggil Tuhannya, dia bersegera datang dengan muka manis, dia datang dengan sukacita dan senyum simpul. Dia datang mengadap Tuhan dengan Qalbin Salim: Hati Baik.
Orang yang kedua, ialah hamba yang keras kepala, pulang kepada Tuhan dengan dada berdebar, sebab kesalahan amat banyak. Barangkali ia mencuba lari, tetapi tak dapat lagi, sebab temphnya sudah cukup. Sebab itu, kedatangannya kepada Tuhan terpaksa diikat, sebagai orang yang bersalah, tak dapat mengangkat muka, kelu lidahnya, tak dapat menjawab segala pertanyaan.

Alangkah jauh bedanya di antara kedua manusia ini.
Himah Rasulullah saw bertemu di dalam perkara menghantarkan mayat ke kubur, sabda baginda:

“Lekas-lekas hantarkan mayat ke kuburnya. Sebab kalau dia orang soleh, supaya lekas dia bertemu dengan pahalanya, dan kalau dia orang jahat, supaya jangan lama dia memberati dunia ini!”.

Ketiga: Orang yang berada di tengah-tengah di antara kedua darjat tadi. Iaitu yang tahu tipu daya dunia, tak terikat oleh alam, tetapi dia suka juga kepada alam itu, sebab tak dapat menahan hatinya. Orang ini, laksana orang yang kepayahan berjalan tengah malam dan mencari tempat berhenti. Tiba-tiba terjumpa sebuah rumah kosong di tepi jalan, yang di kiri kanannya rimba. Akan masuk ke dalam merasa takut, akan diteruskan perjalanan takut pula. Lantaran terpaksa oleh keadaan, dia masuk juga ke rumah kosong itu. Kalau orang ini sabar menunggu hari siang, tentu kelak dia akan menempuh jalannya juga dan rasa takutnya pun hilang. Tetapi kalau takutnya diperturutkannya, itulah yang akan membinasakannya.
Kita tidak hairan bahawa manusia amat berat akan meninggalkan suatu barang yang biasa dipakainya. Berapa banyaknya orang yang enggan meninggalkan rumah lama, pindah ke rumah baru, padahal rumah baru itu lebih besar. Anak-anak menangis meninggalkan perut ibunya, padahal dia pindah dari lapangan sempit kepada alam luas, nanti kalau telah biasa dengan udara alam, dia pun tak menangis lagi, bahkan menangis pula kelak bila akan meninggalkan alam itu.

Moga-moga kita semuanya menjadi umat yang bererti, yang redha pada Allah, dan Allah redha pada kita, sehingga hidup kita selamat di dunia dan di akhirat. Amin!

Masalah Dalam Jemaah Tabligh - siri 7


Alasan tidak didaftarkan sebagai jemaah politik.

Saorang lagi burzruk professional berhujah kepada kami mengenai penyertaan jemaah tabligh dalam politik. “Jemaah tabligh di Malaysia tidak mungkin akan melibatkan diri dalam politik sampai bila-bila, Sebab kita tidak pernah mendaftar dalam mana-mana peraturan undang-undang Negara. Oleh itu dari sudut undang-undang sebenarnya jemaah tabligh tidak wujud. Sebab itu kita tak mau sentuh soal politik sebab jemaah kita hanya menangnani urusan yang paling top. Yaitu ‘iman’ . Jalan kasorga. Kita tak perlu sebuk dengan politik yang penoh dengan bid’ah dan fitnah yang merosakkan ummat Islam” Demikianlah hujahnya kepada kami.

Hujahnya itu boleh dijadikan satu lagi bukti kekeliruan yang disebabkan salah kepahaman tentang aspek politik dalam agama. Walaupun ia bekas saorang graduan yang telah melibatkan diri usaha iman dan amal berbelas tahun dalam jemaah tabligh, namun hakikat hubungkait antara iman dan politik tidak terjangkau justeru kerana dalam jemaah tabligh usaha memisahkan antara dakwah dengan politik terlalu kuat. Hakikat ini sebenarnya adalah membahayakan aqidah.

Lalu dengan penoh keinsafan kami mejawab hujah: “Adakah tuan fakir Allah menerima alasan ‘tidak mendaftar dengan undang-undang Negara.? Kerana jika diterima hujah tuan sebagai alasan syarak, maka berarti gugurlah kewajipan ummat Islam supaya hidup bernaung dibawah syaria’at Islam secara total. Bolehlah kita kekal hidup menumpang dibawah naungan peraturan kafir yang membakul sampahkan peraturan syari’at Allah. ? Tegasnya kita tidak lagi wajib menegakkan ma’aruf dan mencegah kemungkaran secara menyeluruh mengikut tuntutan syarak.?

Dan kalau perbuatan mendaftar dalam undang-undang Negara itu tidak bercangah dengan syarak, mengapa kita keberatan sangat untuk mendaftar.? Dan jika kita mendaftar itu membolehkan kita bergerak mengembalikan semula martabat As-Sunnah, maka perbuatan ‘mendaftar’ itu adalah menjadi wajib. Kecuali jika ia memudharatkan Islam, ia menjadi ‘haram’. Kami menyedari hal-hal seperti ini memang hampir tidak pernah disentuh oleh ulama kita, sebab itu ramai karkoon tidak paham. Kadang-kadang karkoon yang menyampaikan bayan pun tak paham.

Alasan yang sering dipaparkan ialah ‘Tak Sunnah’ “Banyak hal-hal yang diwajibkan oleh kerajaan hari ini tidak ada dalam As-Sunnah”. Kami akui memang benar. Pada hari ini kita berdepan banyak hal yang tak wujud dalam As-Sunnah. Termasuk konsep keluar tiga hari. Begitu juga bagaimana cara kita harus berdepan dengan ulama Us-Syuk tidak ada contoh dalam As-Sunnah. Namun kita tetap wajib menaganinya dengan mengharapkan ‘petunjuk jalan yang lurus dari Allah’ (yang wajib kita berdo’a setiap hari) sebab kerja mendaulatkan syari’at Islam adalah menjadi amanah Allah yang diwajibkan diatas pundak kita. Bukankah ada sebuah hadis Rasulallah saw yang mahfumnya: “Barang siapa diantara kamu dalam hatinya tiada niat hendak mendaulahkan hukum Allah, mereka itu bukan dari ummat ku.” Hadis riwayat Abu Daud.

Sikap kebanyakan para karkoon terhadap ‘politik’

Hingga hari ini kebanyakan para karkoon akan menjengil (marah dengan mebeliakan mata) apabila kami menganjurkan supaya jemaah tabligh campur tangan urusan politik ummat Islam. Oleh sebab hakikat sebenarnya aspek dakwah dan politik samasekali tidak boleh dipisahkan. Tetapi meraka tidak di beri paham pengertian ‘politik’ sebenar, sebaliknya mengangap ‘politik’ adalah sesuatu gejala yang mengerunkan. Oleh sebab itulah kesedaran politik dalam jemaah tabligh belum terbit hingga saat ini setelah menunaikan kewajipan dakwah selama hampir 100 tahun. Kemungkinan besar ‘kesedaran politik’ sengaja disekat dalam tarbiyah jemaah tabligh kerana belum mampu berdepan dengan risikonya.

Kebanyakan mereka berhujah dengan lantang menangkis pelawaan kami: “Bukan kerja jemaah kita hendak campur tangan dalam kerja kutuk mengutuk sasama Islam seperti yang Pas dan Umno lakukan. Tugas jemaah kita ialah mengundang hidayah menerusi usaha atas iman dan amal yang suci murni untuk jalan kasyurga. Hanya dengan cara dakwah suasana agama 100% akan wujud, dengan itu pemerentahan Islam akan tertegak sendiri” Demikianlah rata-rata mereka berhujah menangkis pelawaan kami.

Sudah tentu kami tidak pernah setuju dengan hujah yang sedemikian itu, kerana ternyata terang bahawa contoh As-Sunnah tidak menunjukan ‘pemerentahan Islam’ tertegak sendiri. Banyak hal-hal politik yang diuruskan oleh Rasulallah saw tidak dipahami oleh para karkoon, semata-mata kerana takut kepada politik. Walaubagaimana pun kami sangat memandang berat tentang tuduhan ‘kutuk-mengutuk’ yang diluahkan oleh karkonn tadi. Kami anggap ia sebagai satu tohmah yang serious kerana memang ada hadis yang melarang keras perbuatan mencerca atau kutuk-mengutuk sasama orang beriman.

KAMI JELASKAN SOAL TOHMAH KUTUK-MENGUTUK SESAMA ISLAM DIBAWAH INI.

Bermula dengan meneliti matalamat perjuangan Umno.

Kami ingin menjelaskan disini bahawa pada prinsipnya kami memandang Pas dan Umno adalah dua jemaah (parti politik) yang cita-cita perjuanganya bercanggah antara satu sama lain. Dasar perjuangan Pas sama dengan perjuangan jemaah tabligh ‘berhasrat mengembalikan martabat Islam sebagaimana asal yang dibawah oleh Rasulallah saw’ Artinya seluruh umat Islam wajib patuh kepada seluruh peraturan syari’at Islam serta menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber perundangan tertinggi Negara. Kami yakin kedua-dua jemaah Pas dan Tabligh tidak berselisih paham dalam hal dasar perjuangan walaupun masing-masing membawa uslup yang berbeza.

Manakala dasar perjuangan asal Umno ialah ‘Kebangsaan Melayu’ Membela dan mempertengkatkan Melayu dalam semua aspek kehidupan. Maka oleh sebab majority orang Melayu adalah beragama Islam, maka Umno bertungkus-lumus cuba menyelaraskan antara Melayu dan Islam adalah bergantungan antara satu sama lain. Lalu Umno memwujudkan falsafah ‘Bila Melayu maju maka Islam akan ikut maju’ Tentunya itu adalah falsafah karut dan ternyata gagal samasekali kerana Islam yang dibawah oleh Rasulallah saw adalah rahmat seluruh alam yang tidak dikaitkan mana-mana bangsa. Sebagai dalil Hadis Rasulallah saw yang mahfumnya “Tidaklah ‘Arab’ itu istimewa disisi Allah. Allah hanya memandang taqwa kamu kepadaNya” Kalau Arab pun Rasulallah saw kata tidak istimewa. Melayu tentunya lebeh jauh lagi.

Namun Umno menyedari bahawa dasar perjuangan ke Melayuan akan pupus kerana reality masarakat majmuk dan Islam di Malaysia lambat laun akan menolak perjuangan yang bersifat rasialis. (perkauman) Menyedari hakikat ini Umno ingin membawa imaj perjuangan yang bersifat keIslaman. Oleh itu ia tetap meneruskan percubaanya mengaitkan ‘Islam’ dalam dasar perjuanganya dengan menwujudkan konsep ‘Islam Hadhari’ yang ada sekarang. Tetapi oleh sebab konsep ‘Islam Hadhari’ itu terang bathilnya, maka kita nampak jelas hari ini kegagalan Umno dalam hala tuju perjuanganya yang penoh gejala penyelewengan dan rasuah disegenap sudut dari perengkat pemimpin tertinggi hingga kebawah. Umno tidak akan mampu membetulkan dirinya kerana pemimpin tertingginya pun terlibat sama dalam rasuah. Hingga hari ini ulama jemaah kita tabligh belum mampu menegur kemungkaran ‘Islam Hadhari’. Dimana konsep mencegah kemungkaran dalam jemaah kita.?

Yang lebeh mempercepat kepupusan perjuangan Umno ialah para pemimpin mereka mentarbiyah ahli-ahlinya dengan semangat meraeh kebendaan yang sangat tebal. Sekarang kita boleh nampak dengan jelas perjuangan Umno telah menjadikan matalamat kebendaan semata-mata. Semua yang mendakwa tokoh pemimpin Umno bermatalamatkan meraeh kekayaan atau sekurang-kurangnya menuju matalamat untuk mendapatkan ganjaran wang ringgit. Sebab itu mereka berlumba-lumba untuk menjadi pemimpin secara tidak halal, sebab ia mengandungi nilai kekayaan yang tinggi. Akibatnya moral (akhlak) dan nilai ketaqwaan masarakat Malayu Islam dibawah pimpinan Umno sekarang telah menjunam kelembah yang hina.

Hari ini Umno sudah tidak mendokong apa-apa matalamat perjuangan bangsa atau agama kecuali matalamat kebendaan wang ringgit semata-mata. Rakyat telah menyedari hakikat ini dan telah memperlihatkan menolaknya. Keputusan pilihanrara umum yang ke 12 tahun lalu telah memperlihatkan buktinya. Umno menyedari ia sedang berhadapan gejala kehilangan kuasa memerentah Negara setelah

lebeh 50 tahun ia menempa kegagalan. Langkah awal yang kita nampak hari ini ialah Umno bertindak zalim semata-mata untuk mengekalkan kuasanya. Parti yang menjadi sainganya tidak dibebaskan menyampaikan dakwah atau penerangan kepada rakyat, ia mengunakan polis untuk mencegahnya. Radio dan TV kepunyaan Negara tidak memberi ruang samasekali untuk parti yang tidak menyokong Umno. (sedangkan ia kepunyaan Negara bukan kepunyaan Umno) Surat khabar parti lain dilarang, tidak dibebaskan penerbitanya seperti surat khabar Umno. Pendeknya rakyat dipaksa menerima maklumat hanya daripada sumber yang dikuasai Umno sahaja. Pendeknya lunas demokrasi hampir dimatikan samasekali oleh Umno.

Kalau tuntutan lunas demokrasi tidak mampu dipenohi oleh Umno. Tuntutan syari’at Islam tentu lebeh lagi jauh panggang dari api. Ternyata sekarang setelah 50 tahun memerentah negara tidak menampakan Umno berniat ikhlas untuk mengembalikan martabat Islam mengikut tuntutan Al-Quran dan As-Sunnah. Buktinya sekarang kita nampak dengan jelas semua seruan-seruan pemimpin Umno supaya rakyat membaikki akhlak, kasih saying sesame saudara Islam, tengkatkan taqwa kepada Allah, dan menyeru supaya menghayati ajaran Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulallah saw. Semuanya itu bersifat retorik dan hyprokrit. Semata-mata untuk menunjukkan konon mereka bertaqwa dan berakhlak mulia, tetapi hakikat sebenarnya akhlaknya adalah sebaliknya daripada yang diserukan kepada rakyat..

Tiada saorang pun pemimpin Umno menunjukan sifat waraq dan taqwa.

Hakikat sebenarnya para pemimpin Umno sendiri ‘mempersetan’ seruan seperti itu tak pandang sebelah mata. Buktinya hingga hari ini tidak terjumpa saorang pun pemimpin Umno disemua perengkat yang menunjukan sifat mulia dan taqwa kepada Allah. Termasuk yang bergelar ustaz. Malah yang terdapat sebaliknya, terlibat dengan maksiat besar-besar. Ada yang terlibat rakan kongsi projek ternakan khinzir, pemegang saham pusat perjudian, skandal dengan perempuan. Malah ada yang telibat dengan kes jenayah pembunuhan. Penyelewengan, salah guna kuasa, dan rasuah sudah menjadi lumrah. Seluruh masyarakat Umno tidak lagi memandang serious.

Begitu juga projek-projek yang diberi nama ‘Islam’ seperti Bank Islam, Insuran Islam, Financial Islam dan sebagainya. Semuanya bersifat kormisil dan political, yang menghasilkan keuntungan wang ringgit semata-mata, tidak benar-benar memancarkan roh Islam dan taqwa kepada Allah. Termasuk kegiatan tilawah dan musyabaqah Al-Quran yang nampak sangat cendrong kepada kegiatan publisiti murahan dengan memperalatkan kitab Allah. Semuanya tidak mememuhi tuntutan syarak samasekali kerana dasar pemerentahan tidak berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Hanya satu yang memberi menafaat tarbiyah jangka panjang ialah penubuhan Universiti Islam Antarabangsa, (UIA) yang diusahakan oleh bekas TPM Dato Sri Anwar Ibrahim, samasa ia menjawat Timbalan Perdana Menteri. Yang mana batang tubuh Anwar telah dizalimi didera dan diseksa hampir meragut nyawanya dalam penjara selama 6 tahun, semata-mata kerana akibat sifat hasad dengki pucuk pimpinan Umno. Akhirnya ia dibebaskan oleh mahkamah didapati tidak bersalah setelah dipenjara selama 6 tahun.

Perkara fasyad dan mungkar sedemikian itu mudah terjadi, kerana pemerentahan Umno tidak dipimpin oleh ulama pewaris Nabi, sebaliknya memusuhi ulama-ulama akhirat yang bertaraf warisatul-Anbiyak yang iltizam dengan perjuangan menegakkan As-Sunnah. Dengan terang-terang Umno menolak dasar Islam yang meletakan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber perundangan tertinggi Negara. Sebaliknya yang lebeh parah lagi telah dimaktubkan dalam perlembagaan Negara: ‘Mana-mana peraturan undang-undang walaupun dari Al-Quran yang bercangah dengan perlembagaan Negara adalah diangap terbatal dengan sendirinya’ Sedangkan perlembagaan Malaysia digubal oleh sebuah jawatankuasa yang ditubuhkan oleh penjajah diketuai oleh Lord Redd. Artinya Umno meletakan perlembagaan Negara mengatasi kitab Allah. Apakah ia tidak termasuk dalam kategori mensyirikan Allah.? Na’uzubillah.

HANYA RM3450