بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على
رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah,
Selawat dan salam ke atas
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam,
keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Penggunaan shisha semakin diminati oleh
sebahagian masyarakat kita. Menurut satu catatan sejarah, alat shisha ini telah
dicipta di India oleh seorang doktor sebagai satu cara atau alternatif yang
dapat mengurangkan bahaya menghisap tembakau. Menurut doktor tersebut, asap
tembakau yang disedut itu perlu ditapis terlebih dahulu melalui satu bekas air
agar ia tidak mendatangkan bahaya kepada penggunanya. Maka ramailah orang
percaya bahawa ia selamat digunakan berbanding dengan menghisap rokok.
Kepercayaan lama ini masih tersebar dan
mempengaruhi orang yang baru mengenal atau menggunakannya hinggalah ke hari
ini. Namun sejauh manakah kebenaran kepercayaan ini? Adakah kemudharatan
menggunakan shisha lebih ringan daripada kemudharatan menghisap tembakau dengan
rokok?
Apakah Sebenarnya Shisha Itu?
Shisha (Waterpipe) adalah sejenis alat yang
digunakan untuk menghisap tembakau dan bahan-bahan lain seumpamanya. Ia
digunakan oleh puak asli di Afrika dan Asia lebih kurang empat
kurun yang lalu. Secara umumnya alat shisha
terdiri daripada beberapa bahagian utama iaitu:
(i) Bahagian kepala (head), yang merupakan
sebiji mangkuk (yang diperbuat dari tanah liat) untuk meletakkan tembakau dan
arang.
(ii) Bahagian badan atau tengah (body),
merupakan penghubung antara bahagian kepala dan bahagian bawah dan kebiasaannya
ia diperbuat daripada bahan logam ataupun kayu.
(iii) Bahagian bawah yang merupakan sebiji
mangkuk air (water bowl/water chamber). Biasanya ia diisikan dengan air tetapi
kadang kala ia juga boleh diisikan dengan susu, jus buahbuahan
ataupun wain. Bekas air ini selalunya
diperbuat daripada kaca.
(iv) Hos dan alat penyedut (mouthpiece) yang
digunakan untuk menyedut asap keluar daripada alat shisha tersebut. Namun
begitu terdapat juga beberapa perbezaan dalam reka bentuk shisha ini mengikut
tempat serta adat penduduk yang menggunakannya. Sebagai contoh, ada yang
mempunyai hos dan alat penyedut yang lebih dari satu dan boleh dikongsi berdua
atau lebih dan juga perbezaan pada bentuk dan saiz bahagian kepala atau bekas
airnya.
Bahkan nama bagi shisha ini juga berbeza
mengikut tempat atau negeri. Misalnya di negeri-negeri di kawasan Mediterranean
Timur (Turki, Syria dan lain-lain) ia dikenali dengan nama narghile, di Mesir
dan di sesetengah negeri Afrika Utara pula ia dikenali sebagai shisha atau goza
dan di India ia dipanggil hookah. Dalam Bahasa Inggeris ianya dipanggil
waterpipes tetapi nama shisha lebih dikenali dan sering digunakan.
Jenis Tembakau Shisha
Terdapat dua jenis tembakau shisha iaitu yang
dipanggil mu‘assal معسل) ) dan ‘ajami ( عجمي ). Tembakau mu‘assal terdiri daripada
campuran tembakau, buah-buahan dan bahan manisan seperti sirap daripada tebu
ataupun madu. Ia juga ditambah dengan glycerin, bahan perisa serta pewarna yang
lain. Tembakau mu‘assal ini basah dan melekit dan apabila digunakan akan
mengeluarkan bau yang manis dan nyaman seperti bau buah-buahan dan kebanyakan
pengguna lebih suka menggunakan tembakau jenis ini.
Tembakau ‘ajami pula selalunya tidak
berperisa, kering dan lebih asli. Sebelum digunakan ia perlu dicampurkan dengan
air sehingga ia boleh dicanai atau dibentuk dan harganya lebih mahal.
Cara Menggunakan Shisha
Cara menggunakannya ialah dengan membakar
tembakau shishaitu dengan meletakkan bahan pembakar seperti arang (sama ada
arang kayu atau arang campuran) kerana tembakau shisha ini tidak dapat terbakar
dengan sendirinya secara berterusan. Kemudian asap tembakau itu disedut dengan
menggunakan hos atau alat penyedut.
Tetapi perlu diingat bahawa apabila pengguna
menyedut asap daripada alat shisha ini, dia bukan sahaja menyedut asap daripada
tembakau tetapi juga asap daripada arang, yang masing-masing
mengandungi bahan kimia dan toksik yang
terhasil dari pembakaran tersebut.
Kesan Shisha Menurut Kajian Pertubuhan
Kesihatan Sedunia (WHO)
Menurut satu dokumen yang bertajuk “Tobacco: Deadly In Any
Form or Disguise” yang telah dikeluarkan
oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sempena Hari Tanpa Tembakau
Sedunia 2006, bahawa tembakau walau dalam
bentuk apa pun tetap boleh mendatangkan bahaya dan mudharat kepada penggunanya,
termasuklah shisha.
Ini kerana satu sesi penggunaan shisha (lebih
kurang 20-80 minit) akan mendedahkan penggunanya kepada asap yang lebih banyak
dalam masa yang lebih lama berbanding daripada sebatang rokok (lebih kurang 5-7
minit), dan asap yang terhasil dari shisha tersebut mengandungi bermacam-macam
bahan toksik yang diketahui boleh menyebabkan kanser paru-paru, penyakit
jantung dan berbagai jenis penyakit yang lain.
Manakala asap daripada shisha (yang terhasil
dari pembakaran tembakau dan arang) mengandungi gas berbahaya seperti karbon
monoksida. Selain itu ia juga mengandungi hidrokarbon (benzene dan
benzo-pyrene) yang dikatakan bahan penyebab kanser tetapi
kadarnya belum dapat dipastikan.
Dari hasil penyelidikan yang dijalankan,
penggunaan shisha juga dikaitkan dengan berbagai penyakit serius seperti
penyakit jantung koronari, atherosclerosis, penyakit sistem pernafasan yang kronik,
kanser mulut, kanser pundi kencing dan juga saluran darah tersumbat (clogged
arteries).
Selain itu penggunaan shisha juga dikaitkan
dengan beberapa jenis penyakit berjangkit seperti turberculosis (tibi),
hepatitis, herpes, jangkitan virus di bahagian pernafasan dan bahkan juga HIV.
Walaupun kajian mengenai shisha ini belum
dilakukan secara intensif sebagaimana yang dilakukan terhadap rokok, namun
kajian awal telah menunjukkan bahawa shisha itu boleh membawa risiko dan bahaya
yang sama yang disebabkan oleh rokok. Ini adalah berdasarkan kesimpulan yang
telah dibuat pihak WHO dan disokong oleh data saintifik, telah menyatakan:
Menggunakan shisha untuk menghisap tembakau
boleh menyebabkan bahaya kesihatan yang serius kepada perokok dan juga orang
lain yang terdedah kepada asap tembakau tersebut.
Apa yang jelas menurut hasil kajian dan data
yang ada mengatakan bahawa shisha boleh membawa risiko dan bahaya yang sama
seperti rokok dan ia bukanlah satu alternatif yang selamat bagi rokok.
Hakikatnya, walaupun dalam bentuk dan cara yang berbeza menghisap shisha adalah
menghisap tembakau dan kajian sains telah membuktikan bahawa tembakau dan
pendedahan kepada asapnya boleh menyebabkan bermacam-macam penyakit, bahkan
boleh membawa maut.
Larangan Memudharatkan Atau Membunuh Diri
Ugama Islam sebagai ugama sejahtera sangat
menghargai nyawa serta kehidupan dan mementingkan kesihatan, keafiatan,
kecergasan dan kekuatan, dan kesemuanya itu bagi tujuan yang satu iaitu untuk
beribadat kepada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Kerana itu Islam melarang umatnya daripada
memudharatkan diri mereka sendiri, apatah lagi membunuh diri sendiri. Larangan
ini banyak disebutkan dalam ayat-ayat al-Qur’an antaranya firman
Allah Subhanahu Wa Ta‘ala:
Tafsirnya:
“Dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri
(atau membunuh orang lain). Sesungguhnya Allah Maha Pengasih terhadap kamu.”
(Surah an-Nisa 29)
FirmanNya lagi:
Tafsirnya:
“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri
kamu dengan tangan kamu sendiri ke dalam bahaya kebinasaan.”
(Surah al-Baqarah: 195)
Dalam hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam juga jelas melarang umatnya daripada membahayakan diri sendiri dan
juga orang lain. Sabda Baginda :
Maksudnya:
“Tidak ada kemudharatan dan tidak boleh
berbuat kemudharatan.”
(Hadits riwayat Ibnu Majah)
Ayat al-Qur’an dan hadits ini jelas melarang
manusia dari membunuh dan memudharatkan dirinya sendiri dan juga orang lain.
Kerana seseorang manusia itu tidaklah memiliki dirinya
sendiri sehingga dia boleh sesuka hati
melakukan apa sahaja yang dikehendakinya. Bahkan dia adalah milik Allah
Subhanahu Wa Ta‘ala. Kehidupannya adalah hak Allah Subahanahu Wa Ta‘ala
kerana Dialah yang mengurniakannya dan Dialah
yang berhak ke atasnya. Begitu juga kesihatan seseorang, ia merupakan kurnia
dan nikmat Allah kepadanya.
Oleh kerana itu haram seseorang menamatkan
riwayat hidupnya sendiri (membunuh diri) dan memudharatkan kesihatannya padahal
dia tahu bahayanya, kerana manusia dan kehidupannya adalah milik Allah
Subhanahu Wa Ta‘ala.
Tidak ada perbezaan antara orang yang membunuh
diri secara mengejut dengan orang yang membunuh diri secara perlahanlahan,
seperti dengan memakan racun. Ini kerana kedua-duanya
mempunyai tujuan yang sama, yang berbeza
hanyalah segera ataupun lambat. Tetapi natijahnya adalah sama iaitu memudharatkan
atau menyebabkan kematian. Kedua-dua cara ini
sama tertegahnya di sisi Allah Subhanahu Wa
Ta‘ala.
Untuk memelihara kesejahteraan umatnya, Islam
juga telah menetapkan beberapa kaedah bagi menolak bahaya dan kemudharatan,
antara kaedah yang digunakan para ulama dalam
menentukannya ialah :
Ertinya:
“Kemudharatan itu dihilangkan (dihindarkan).”
Maka jika sesuatu benda itu sabit mendatangkan
mudharat, kerosakan dan kebinasaan, hendaklah ia dijauhi dan dihindari.
Memakan, meminum dan juga menghisap benda-benda yang
memudharatkan hendaklah dielakkan bahkan ia
dihukumkan haram. Tidak kira sama ada bahaya atau mudharat tersebut datang
secara perlahan-lahan atau serta merta, kerana para ulama telah mengatakan
bahawa bahaya secara perlahan-lahan juga adalah sama dengan bahaya yang serta
merta, kedua-duanya perlu dielakkan.
Jika dilihat berdasarkan hasil kajian yang ada
setakat ini menyatakan bahawa shisha itu boleh membayahakan kesihatan
sebagaimana rokok, maka ia adalah haram. Kerana apabila syara‘
mengharamkan al-khaba’its (benda-benda yang
keji, jijik, buruk dan seumpamanya) atau perkara yang merbahaya atau
memudharatkan, ia adalah berdasarkan kaedah:
“Apa jugamakanan atau minuman yang mengandungi unsur-unsur
alkhaba’its adalah haram.”
Yang mana kaedah ini didasarkan kepada
ayat-ayat al-Qur’an serta hadis di atas. Maka apabila shisha itu memudharatkan,
dan setiap yang memudharatkan itu haram dimakan atau diminum, maka menghisap
tembakau menggunakan shisha itu juga adalah haram.
Menyentuh mengenai perkara memakan dan meminum
benda yang memudharatkan dan merosakkan tubuh badan, dalam al-Qur’an Allah
Subhanahu Wa Ta‘ala telah menerangkannya dengan terang dalam firmanNya:
Tafsirnya:
“Dan Dia menghalalkan bagi mereka yang
baik-baik dan mengharamkan ke atas mereka (segala) yang buruk.”
(Surah al-A‘raf 157)
Antara maksud atau huraian perkataan
al-khaba’its ialah sesuatu yang menjadi sebab kerosakan dan bahaya kepada tubuh
badan atau dari sumber-sumber yang memudharatkan. Walaupun perkataan
al-khaba’its dalam ayat ini ditujukan kepada (memakan) daging babi dan riba,
namun menurut al-Imam Fakhruddin ar-Razi Rahimahullahu Ta‘ala ketika mengulas
ayat di
atas adalah seperti berikut:
Ertinya:
“Mengikut pendapatku: Setiap benda yang dipandang jijik oleh
tabiat (tabiat semula jadi) dan dianggap kotor oleh jiwa, adalah memakannya
boleh menyebabkan timbul kesakitan atau kemudharatan. Dan asal (dasar) hukum
segala yang memudharatkan itu haram. Oleh yang demikian, maka asal (dasar)
hukum setiap benda yang dipandang jijik oleh tabiat juga adalah haram,
melainkan benda-benda yang mempunyai bukti untuk dikecualikan.”
Hukum Penggunaan Shisha
Berdasarkan hasil kajian dan penyelidikan awal
mengenai shisha, menunjukkan bahawa ia boleh membawa risiko dan bahaya yang
sama seperti rokok, bahkan ia juga dikatakan boleh menyebabkan penyakit yang
sama yang berkaitan dengan menghisap rokok. Walaupun kajian yang lebih
terperinci masih dijalankan dan belum ada keputusannya, namun hasil keputusan
itu nanti tidak mungkin menyatakan bahawa shisha itu selamat digunakan dan
tidak membahayakan kesihatan kerana menurut kajian awal (preliminary research)
sahaja telah menunjukkan bahayanya terhadap kesihatan.
Maka jelaslah bahawa menghisap tembakau
menggunakan shisha membawa bahaya kepada kesihatan dan boleh menyebabkan
berbagai penyakit, maka hukum menghisapnya adalah haram. Ini kerana sebagaimana yang telah dihuraikan
sebelum ini, setiap yang boleh memudaratkan atau mendatangkan bahaya, tidak
kira secara perlahan atau serta merta, hukumnya adalah haram.