Assalamualaikum
w.h.b
Saya
seringkali terkeliru dengan amalan-amalan malam nisfu sya'ban yang menjadi
amalan masyarakat Malaysia pada hari ini. Berpusu-pusu ke masjid untuk membaca
Yassin sebanyak 3 kali selepas waktu maghrib diselangi pula dengan doa2 memohon
untuk (1) DIPANJANGKAN UMUR bagi beribadah kepada ALLAH, (2) DILUASKAN REZEKI
yang halal dan berkat, dan (3) DIMATIKAN di dalam iman.
Secara
peribadinya saya merasakan doa2 ini tidak salah dari segi hukum sebaliknya
patut kita pohon, namun mengapa ditetapkan pada MALAM NISFU SYA'BAN dan
ditetapkan pulak satu doa selepas setiap kali membaca YASSIN... mengapa tidak
dirangkumi doa-doa tersebut serentak? adakah sebarang dalil atau hadith yang
menceritakan tentang kesahihan amalan2 ini atau ianya sekadar bid'ah
semata-mata...
Saya
cuba mencari-cari jawapan kepada persoalan ini... drpd pengamatan yang lemah,
saya dapati sememangnya amalan ini tidak diamalkan oleh Rasulullah dan para
sabahat. Berikut saya pastekan artikel yang paling lengkap saya kira tentang
isu ini... Sumbernya saya perolehi dari website surau
al-mizan, Jalan Duta.
MALAM
NISFU SYA'BAN
Sebagaimana
telah kita ketahui apabila tibanya malam 15 Sya’aban, ramai yang akan ke masjid
untuk solat jemaah dan membaca yasin sebanyak 3 kali. Tetapi tahukah kita dari
mana amalan itu berasal? Sedangkan kita tahu, bahawa sesuatu ibadah khusus yang
dilakukan jika tiada amalan atau dalil dari nabi Muhammad S.a.w maka dikira
bid’ah. Persoalannya mengapa perlu dilakukan sebanyak 3 kali dan dikhususkan
pada malam tersebut? Sedangkan bacaan Yasin boleh dilakukan pada bila-bila masa
dan tidak terhad kepada berapa kali.
Seperti yang selalu saya
lihat, bacaan Yasin yang dibuat sebanyak 3 kali itu dilakukan dengan pantas dan
terkejar-kejar. Mungkin ianya sesuai dengan orang yang sudah mahir membaca
Qasar, tetapi bagaimana dengan mereka yang tidak mahir dengan bacaan Qasar
lebih-lebih lagi bagi yang tidak mahir membaca AlQuran bertajwid. Tidakkah itu
sudah menjadi tunggang-langgang dan tidak berlaku dalam keadaan yang tenang.
Apakah bagus membaca AlQuran dalam keadaan tergesa-gesa dan salah tajwidnya?
Apakah hikmah di sebalik tergesa-gesa dan tidak faham apa yang dibaca itu?
Sebenarnya tiada hadith yang sahih yang memberitahu tentang bacaan yasin 3 kali
pada malam nisfu Syaaban ini dan jika ada pun, ianya adalah hadith berkenaan
kelebihan malam nisfu Syaaban yang dhaif dan juga terdapat dalam hadith maudhu’
(palsu). Walau bagaimanapun ada sebahagian ulama berpendapat hadis dhaif boleh
dipegang dalam amalan sunat secara perseorangan. Tetapi tidak sekali-kali
dengan hadith maudhu’. Ingat, hadith maudhu’ maknanya hadith PALSU, dan hadith
PALSU hanyalah hadith yang direka-reka oleh golongan tertentu. Dengan kerana
itu, adalah penting agar kita berhati-hati dalam memahami martabat sesuatu
hadith itu.
Namun , dalam soal bacaan Yasin sebanyak 3 kali dalam nisfu Syaaban tetap tidak
ada hadith yang sahih berkenaannya dan amalan tersebut tiada ditunjukkan contoh
langsung oleh nabi dan sahabat. Maka mengapa kita sekarang ini mengadakan
majlis tersebut di masjid-masjid apabila tibanya malam nisfu Syaaban sahaja?
Mengapa perlu menetapkan malam itu untuk membaca Yasin 3 kali dan
berduyun-duyun menuju ke masjid sedangkan malam lain tidak? Itu yang perlu
diperhati bersama.
Dan saya tidak berani mengatakan amalan tersebut haram. tetapi kita perlu
ingat, amalan ibadah khusus yang bukannya berasal dari nabi sudah dikira bid’ah
dan dibimbangi amalan itu akan menjadi penat dan lelah semata-mata kerana tidak
berasas atau menambah dosa sahaja. Tetapi menurut fatwa dari Syeikh Abdul Aziz
bin Baaz, amalan itu dikira bid’ah dan penjelasannya ada saya sertakan di bawah
nanti.
Maka sebaiknya adalah kita lakukan sahaja amalan membaca Yasin atau apa-apa
sahaja bacaan AlQuran , tanpa perlu dikhususkan 3 kali dan seumpamanya. Dan
yang penting, bacaan itu biarlah TERTIB, TENANG dan memberi keinsafan kepada
kita dan bukannya semata-mata mahu mengejar pahala sehingga membaca AlQuran
dengan tergopoh dan salah tajwid dan mengatakan sepatutnya melakukan bacaan
Yasin 3 kali itu.
PENGERTIAN NISFU SYA'BAN
Nisfu dalam bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah
bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu
siangnya empat-belas haribulan Syaaban.
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam
Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur
pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh
Imam Al-Baihaqi r.a:
Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan
sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku
melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian
aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku
pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu
daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt
menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah
r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala
telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd
mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan
melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”
Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun
diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama
yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu
maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib)
FATWA MERAYAKAN MALAM NISFU SYA'BAN
Umat Islam di Malaysia umumnya menyambut malam nisfu Syaaban ( 15hb Syaaban)
dengan mengadakan majlis membaca surah Yasin sebanyak tiga kali selepas solat
Maghrib. Di celah-celah bacaan Yasin ini diselitkan dengan bacaan doa seperti ,
selepas bacaan Yasin pertama dengan doa untuk diselamatkan dunia akhirat,
selepas bacaan Yasin kedua doa supaya dipanjangkan umur dalam keberkatan dan
selepas bacaan Yasin ketiga doa supaya dianugerahkan rezeki yang halal.
Diperhatikan bahawa amalan sambutan Nisfu Syaaban yang kaifiatnya sebegini
tidak diamalkan di tempat lain di seluruh dunia. Tidak hairanlah tiada fatwa
yang dikeluarkan oleh Ulama muktabar dunia masa kini tentang sahih batilnya
amalan ini.
Kita beramal dan beribadat adalah untuk mendapat pahala dan kebaikan . Amalan
ini hendaklah ada contohnya dari Rasulullah s.a.w. atau sahabat-sahabat atau
ada petunjuk yang jelas dari al-Quran dan as-sunnah . Amalan mengkhususkan
bacaan dan doa tertentu pada sesuatu masa tanpa nas yang sahih adalah amalan
bidaah yang tertolak dan dikhuatiri berdosa; setidak-tidaknya ia akan
membazirkan masa dan memenatkan badan.
Kita boleh membaca surah Yasin sebanyak mungkin pada bila-bila masa untuk
mendapat pahala tetapi tidak dengan mengkhususkan kepada malam nisfu Syabaan
dan dengan bilangan tiga kali. Kita digalakkan berdoa apa saja kepada Allah
s.w.t untuk kebaikan dunia dan di akhirat tetapi tidak perlu dikhususkan di
celah-celah bacaan Yasin di malam nisfu Syaaban. Dan kita boleh membaca surah
Yasin dan berdoa bersendirian, di mana-mana dan bila-bila saja dan tidak perlu
berkampung di masjid-masjid dengan harapan mendapat ganjaran istimewa dari
Allah s.w.t.
Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh seorang ulama terkemuka di Timur
Tengah untuk menjelaskan tentang amalan bidaah di malam nisfu Syaaban.
Perhatikan bahawa beliau tidak menyebut amalan membaca Yasin dan doa-doa yang
mengiringinya kerana amalan tersebut tidak diamalkan oleh penduduk di Timur
Tengah atau di bahagian lain dunia Islam. Boleh dikatakan bahawa amalan baca
Yasin dan doa ini adalah sebahagian dari sekian banyak amalan bidaah ciptaan
rakyat tempatan khusus untuk amalan penduduk nusantara ini!
SOLAT SUNAT NISFU SYA'BAN
Firman Allah (mafhumnya): “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu
agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan
Islam itu menjadi agama untuk kamu.” [al-Maa’idah 5:3]. “Patutkah mereka
mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka
sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah?” [al-Syur.a 42:21]
Dalam kitab al-Sahihain diriwayatkan daripada `Aisyah (r.a) bahawa Rasulullah
(s.a.w) pernah bersabda: “barangsiapa mengada-adakan perkara baru dalam urusan
(agama) kita ini yang mana bukan sebahagian daripadanya, akan tertolak.”
Dalam Sahih Muslim diriwayatkan daripada Jabir r.a, Nabi (s.a.w) bersabda dalam
khutbah Baginda: “Tetaplah kamu dengan Sunnahku dan Sunnah para Khulafa’ Rasyidun,
serta berpegang teguhlah padanya… Berwaspadalah terhadap perkara yang baru
diada-adakan, kerana setiap perkara baru adalah bid’ah dan setiap perkara
bid’ah itu adalah sesat.” Terdapat banyak lagi ayat Qur’an dan hadis yang
seumpamanya.
Ini jelas sekali menunjukkan bahawa Allah telah sempurnakan agama umat ini, dan
mencukupkan nikmatNya ke atas mereka. Tuhan tidak mengambil nyawa RasulNya
sehinggalah Baginda selesai menyampaikan perutusan dengan seterang-terangnya
dan menghuraikan kepada ummah segala apa yang telah diperintahkan Allah samada
amalan perbuatan mahupun percakapan. Baginda s.a.w telah menerangkan bahawa
untuk ibadah yang direka selepas kewafatan Baginda, segala bacaan dan amalan
yang kononnya dilakukan menurut Islam, kesemua ini akan dicampakkan kembali
kepada orang yang mencipta amalan tersebut, meskipun ia berniat baik.
Para Sahabat Nabi s.a.w tahu tentang hakikat ini, begitu juga para salaf
selepas mereka. Mereka mengecam bid’ah dan menegahnya, sebagaimana telah
dicatatkan dalam kitab-kitab yang menyanjung Sunnah dan mengecam bid’ah,
ditulis oleh bin Waddah, al-Tartushi, bin Shamah dan lain-lain.
Antara amalan bid’ah yang direka manusia ialah menyambut hari pertengahan dalam
bulan Syaaban (Nisfu Syaaban), dan menganjurkan puasa pada hari tersebut. Tidak
ada nas (dalil) yang boleh dipercayai tentang puasa ini. Ada beberapa hadis
dhaif telah dirujuk tentang fadhilat puasa ini, tetapi ianya tidak boleh
dijadikan pegangan. Hadis-hadis diriwayatkan mengenai fadhilat doa sempena
nisfu Syaaban kesemuanya adalah maudhu’ (rekaan semata-mata), sebagaimana telah
diperjelaskan oleh sebahagian besar alim ulama. Kita akan lihat beberapa
petikan dari ulasan para alim ulama ini.
Beberapa riwayat tentang hal ini telah dinukilkan daripada sebahagian ulama
salaf di Syria dan lain-lain. Menurut jumhur ulama, menyambut nisfu Syaaban
adalah bid’ah, dan hadis-hadis tentang fadhilat-fadhilat berkenaan hari
tersebut adalah dhaif (lemah), sebahagian besar yang lain pula adalah maudhu’
(rekaan). Antara ulama yang memperjelaskan hal ini adalah al-Haafiz bin Rejab,
di dalam kitabnya Lataa’if al-Ma’aarif, dan lain-lain. Hadis-hadis dha`if
berkenaan ibadah hanya boleh diterimapakai untuk amalan ibadat yang terdapat
menerusi nas-nas yang Sahih. Tidak ada asas yang Sahih bagi sambutan nisfu
Syaaban, oleh itu hadis-hadis dha`if tersebut tidak dapat digunapakai.
Prinsip asas yang penting ini telah disebutkan oleh Imam Abu’l-‘Abbas Sheikh
al-Islam bin Taymiyah (rahimahullah). Para alim ulama (rahimahumullah) telah
sepakat bahawa apabila wujud perselisihan di kalangan umat, maka wajiblah
merujuk kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Apa-apa keputusan yang
diperolehi daripada salah satu atau kedua-duanya adalah syariat yang wajib
ditaati, sebaliknya apa-apa yang didapati bercanggah dengan kedua-duanya
mestilah ditolak. Oleh itu sebarang amalan ibadat yang tidak dinyatakan di
dalam kedua-dua (Qur’an dan Sunnah) adalah bid’ah dan tidak dibenarkan
melakukannya, apatah lagi mengajak orang lain melakukannya atau mengiktirafkannya.
Sebagaimana Firman Allah (mafhumnya): “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah
kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri”
(orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu
berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu
mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika
kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih
baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.” [al-Nisa’ 4:59]
“Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua perkara
agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada
Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku; kepadaNyalah aku
berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk kembali (dalam segala
keadaan).”[al-Shura 42:10]. “Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu
mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta
mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.” [Aal ‘Imr.an 3:31]
“Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga
mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di
antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu
keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu
dengan sepenuhnya.” [al-Nisa’ 4:65]
Banyak lagi ayat-ayat lain yang serupa maksudnya seperti di atas, yang
menyatakan dengan jelas bahawa sebarang perselisihan wajib dirujuk kepada
Qur’an dan Sunnah, seterusnya wajib mentaati keputusan yang diperolehi daripada
kedua-dua Nas ini. Ini merupakan syarat iman, dan inilah yang terbaik untuk
manusia di dunia dan di akhirat: “Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu)
dan lebih elok pula kesudahannya” [al-Nisa’ 4:59 – mafhumnya] maksudnya ialah
Hari Akhirat.
Al-Hafiz bin Rejab (R.A) menyebut di dalam kitabnya Lataa’if al-Ma’aarif
tentang isu ini – setelah membincangkannya secara panjang lebar – “Malam Nisfu
Syaaban asalnya diutamakan oleh golongan Tabi’in di kalangan penduduk Sham,
antaranya Khalid bin Mi’dan, Makhul, Luqman bin ‘Amir dan lain-lain, di mana
mereka beribadah bersungguh-sungguh pada malam tersebut. Orang awam menganggap
bahawa malam tersebut adalah mulia kerana perbuatan mereka ini. Disebutkan
bahawa mereka telah mendengar riwayat-riwayat Israiliyyat berkenaan kelebihan
malam tersebut, sedangkan jumhur ulama di Hijaz menolak kesahihan riwayat ini,
antara mereka adalah ‘Ata’ dan Ibnu Abi Malikah. ‘Abdul Rahman bin Zaid bin
Aslam meriwayatkan fatwa ini daripada fuqaha’ (Ulama Ahli Fiqh) di Madinah, dan
inilah pandangan ulama-ulama Maliki dan lain-lain. Kata mereka: semua ini
adalah bid’ah…
Imam Ahmad tidak pernah diketahui menyebut apa-apa pun tentang (adanya
sambutan) Malam Nisfu Syaaban… Tentang amalan berdoa sepanjang Malam Nisfu
Syaaban, tidak ada riwayat yang sahih daripada Nabi (s.a.w) ataupun daripada
Para Sahabat Baginda …”
Inilah apa yang telah disebutkan oleh al-Hafiz bin Rejab (R.A). Beliau
menyatakan dengan jelas bahawa tidak ada langsung riwayat sahih daripada
Rasulullah s.a.w mahupun daripada Sahabat-sahabat Baginda (R.A) mengenai Malam
Nisfu Shaaban (pertengahan bulan Syaaban).
Dalam keadaan di mana tidak ada bukti shar’i bahawa apa-apa perkara itu disuruh
oleh Islam, tidak dibenarkan bagi Umat Islam untuk mereka-reka perkara baru
dalam agama Allah, tidak kiralah ianya amalan perseorangan ataupun berkumpulan,
samada dilakukan secara terbuka mahupun tertutup, berdasarkan maksud umum
hadith Rasulullah s.a.w: “Barangsiapa melakukan apa sahaja amalan yang bukan
sebahagian daripada urusan kita ini [Islam], amalan itu akan tertolak.” Banyak
lagi dalil yang menegaskan bahawa bid’ah mesti ditegah dan memerintahkan agar
menjauhinya.
Imam Abu Bakr al-Tartushi (R.A) menyebut dalam kitabnya al-Hawadith wa’l-Bida’:
“Ibn Waddah meriwayatkan bahawa Zayd bin Aslam berkata: Kami tidak pernah
menemui seorang pun dari kalangan ulama dan and fuqaha’ kami yang memberi
perhatian lebih kepada Malam Nisfu Shaaban, tidak ada juga yang memberi
perhatian kepada hadith Makhul, atau yang beranggapan bahawa malam tersebut
adalah lebih istimewa daripada malam-malam lain. Pernah ada orang mengadu
kepada Ibnu Abi Maleekah bahawa Ziyad an-Numairi mengatakan bahawa pahala di
Malam Nisfu Shaaban adalah menyamai pahala Lailatul-Qadar. Beliau menjawab,
“Sekiranya aku dengar sendiri dia berkata begitu dan ada kayu di tanganku,
pasti aku akan memukulnya (dengan kayu itu). Ziyad seorang pereka cerita.”
Al-Shaukani (R.A) berkata dalam al-Fawa’id al-Majmu’ah: “Hadith yang berbunyi:
‘Wahai ‘Ali, barangsiapa bersolat seratus rakaat di Malam Nisfu Shaaban, dengan
membaca pada setiap rakaat Ummul Kitab [Surah al-Fatihah] dan Qul Huwallahu
Ahad sepuluh kali, Allah akan memenuhi segala keperluannya…’ Hadis ini maudhu’
(rekaan semata-mata). Susunan katanya menyebut dengan jelas ganjaran yang akan
diterima oleh orang yang melakukannya, dan tidak ada orang yang waras yang
boleh meragui bahawa ‘hadis’ ini adalah rekaan. Lebih-lebih lagi, perawi dalam
isnad hadis ini adalah majhul (tidak dikenali). ‘Hadis’ ini juga diriwayatkan
melalui sanad yang lain, yang mana kesemua adalah direka dan kesemua perawinya
adalah are majhul (tidak diketahui asal-usulnya).
Di dalam kitab al-Mukhtasar, beliau menukilkan: Hadith yang menyebut tentang
solat di tengah bulan Syaaban adalah hadis palsu, dan hadis Ali yang
diriwayatkan oleh Ibnu Hibban – “ Apabila tiba malam pertengahan Syaaban,
penuhilah malamnya dengan solat dan berpuasalah di siang harinya” – adalah
dhaif (lemah).
Di dalam kitab al-La’aali’ beliau berkata, “Seratus rakaat di pertengahan
Syaaban, membaca (Surah) al-Ikhlas sepuluh kali di setiap rakaat… (hadis ini)
adalah maudhu’ (direka), dan kesemua perawi dalam tiga isnadnya adalah majhul
(tidak dikenali) dan dhaif (lemah). Katanya lagi: dan dua belas rakaat, membaca
al-Ikhlaas tiga puluh kali setiap rakaat, ini juga adalah maudhu’; dan empat
belas (rakaat), juga adalah maudhu’.
Beberapa orang fuqaha’ telah tertipu oleh hadis palsu ini, antaranya pengarang
al-Ihya’ dan lain-lain, dan juga sebahagian ulama mufassirin. Solat khusus di
malam ini – di pertengahan bulan Syaaban – telah diterangkan dalam pelbagai
bentuk, kesemuanya adalah palsu dan direka-reka.”
Al-Hafiz al-‘Iraqi berkata: “Hadith tentang solat di malam pertengahan Syaaban
adalah maudhu’, dan disandarkan secara palsu terhadap Rasulullah s.a.w.”
Imam al-Nawawi berkata di dalam bukunya al-Majmu’: “Sembahyang yang dikenali
sebagai solat al-raghaa’ib, didirikan sebanyak dua belas rakaat antara Maghrib
dan ‘Isyak pada malam Jumaat pertama di bulan Rejab, dan sembahyang sunat Malam
Nisfu Shaaban, sebanyak seratus rakaat – kedua-dua sembahyang ini adalah bid’ah
yang tercela. Sepatutnya orang ramai tidak tertipu disebabkan ianya disebut
dalam Qut al-Qulub dan Ihya’ ‘Ulum al-Din, atau oleh hadis-hadis yang
disebutkan dalam kedua-dua kitab ini. Kesemuanya adalah palsu. Orang ramai juga
tidak sepatutnya tertipu disebabkan kerana beberapa imam telah keliru dalam hal
ini dan menulis beberapa helaian yang menyebut bahawa sembahyang ini adalah
mustahabb (sunat), kerana dalam hal ini mereka tersilap.”
Sheikh al-Imam Abu Muhammad ‘Abd al-Rahman bin Isma’il al-Maqdisi telah menulis
sebuah kitab yang amat berharga, yang membuktikan bahawa riwayat-riwayat
tersebut adalah palsu, dan jasa beliau sangatlah besar. Alim `ulama telah
membincangkan hal ini dengan panjang lebar, dan sekiranya kami ingin memetik
keseluruhan perbincangan tersebut untuk dicatatkan di sini, tentu akan
mengambil masa yang sangat panjang. Mudah-mudahan apa yang telah disebutkan di
atas sudah memadai bagi anda yang mencari kebenaran.
Daripada ayat-ayat Qur’an, hadis-hadis dan pendapat ulama yang dipetik di atas,
sudah jelas bagi kita bahawa menyambut pertengahan bulan Syaaban dengan cara
bersembahyang di malamnya atau dengan mana-mana cara yang lain, atau dengan
mengkhususkan puasa pada hari tersebut, adalah bid’ah yang ditolak oleh jumhur
ulama. Amalan tersebut tiada asas dalam syariat Islam yang tulen; bahkan ianya
hanyalah salah satu perkara yang diada-adakan dalam Islam selepas berakhirnya
zaman Sahabat (radhiallahu `anhum).
Amat memadai, dalam hal ini, untuk kita fahami kalam Allah (mafhumnya):
“Pada hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu untukmu..…”[al-Ma’idah 5:3].
dan beberapa ayat yang seumpamanya; dan kata-kata Nabi s.a.w: “Barangsiapa yang
mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kita ini yang (pada
hakikatnya) bukan sebahagian daripadanya, tidak akan diterima” dan beberapa
hadis yang serupa.
Dalam Sahih Muslim diriwayatkan bahawa Abu Hurarah (R.A) berkata: “Rasulullah
s.a.w bersabda: ‘Janganlah kamu khususkan malam Jumaat untuk bersembahyang
malam dan janganlah khususkan siang hari Jumaat untuk berpuasa, melainkan jika
puasa di hari itu adalah sebahagian daripada puasa-puasa yang kamu amalkan
berterusan-berterusan.’”
Seandainya dibenarkan untuk mengkhususkan mana-mana malam untuk amalan ibadah
yang istimewa, sudah tentu malam Jumaat adalah yang paling sesuai, kerana siang
hari Jumaat adalah hari yang paling baik bermula terbit mataharinya,
sebagaimana disebutkan dalam hadis Sahih yang diriwayatkan daripada Rasulullah
s.a.w. Memandangkan Nabi Muhammad s.a.w sendiri melarang dari mengkhususkan
malam tersebut untuk bertahajjud, itu menandakan bahawa adalah lebih dilarang
sekiranya dikhususkan malam-malam lain untuk sebarang bentuk ibadat, kecuali di
mana terdapat nas yang Sahih yang mengkhususkan malam tertentu.
Oleh kerana telah disyariatkan untuk memenuhi malam Lailatul-Qadr dan
malam-malam lain di bulan Ramadhan dengan bersolat, Rasulullah s.a.w memberi
perhatian kepadanya dan menyuruh umatnya bersolat malam sepanjang tempoh
tersebut. Baginda sendiri melaksanakannya, sebagaimana disebut dalam
al-Sahihain, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa bersolat qiyam di
bulan Ramadan dengan penuh iman dan mengharapkan pahala, Allah akan ampunkan
dosa-dosanya yang telah lalu” dan “Barangsiapa memenuhi malam Lailatul Qadr
dengan bersolat (sunat) disebabkan iman dan mencari pahala, Allah ampunkan
kesemua dosanya yang telah lalu.”
Akan tetapi sekiranya disyariatkan untuk mengkhususkan malam pertengahan bulan
Syaaban, atau malam Jumaat pertama di bulan Rejab, atau di malam Isra’ dan
Mi’raj, dengan meraikannya ataupun dengan melakukan amalan ibadat yang khusus,
maka sudah tentu Rasulullah s.a.w telah mengajar umatnya melakukannya, dan
Baginda sendiri melakukannya. Jika pernah berlaku sedemikian, para Sahabat
Baginda (R.A) pasti akan memperturunkan amalan amalan tersebut kepada umat
terkemudian; tidak mungkin mereka menyembunyikan amalan daripada umat
terkemudian, kerana mereka adalah generasi yang terbaik dan yang paling amanah
selepas Rasulullah, radhiallahu `anhum, dan semoga Allah merahmati kesemua
sahabat Rasulullah s.a.w.
Sekarang kita telah membaca sendiri kata-kata ulama yang dipetik di atas bahawa
tidak ada riwayat daripada Rasulullah s.a.w mahupun Para Sahabat (R.A)
berkenaan kelebihan malam Jumaat pertama bulan Rejab, atau malam pertengahan
bulan Syaaban. Maka kita tahu bahawa menyambut hari tersebut adalah satu
perkara baru yang dimasukkan ke dalam Islam, dan mengkhususkan waktu-waktu ini
untuk amalan ibadat tertentu adalah bid’ah yang tercela.
Samalah juga dengan sambutan malam ke dua puluh tujuh bulan Rejab, yang mana
disangkakan oleh sesetengah orang sebagai malam Isra’ dan Mi’raj; tidak
dibenarkan mengkhususkan hari tersebut untuk amalan tertentu, atau meraikan
tarikh tersebut, berdasarkan dalil yang dipetik di atas. Ini sekiranya tarikh
sebenar Isra’ and Mi’raj telah diketahui, maka bagaimana sekiranya pandangan
ulama yang benar adalah tarikh sebanar Isra’ and Mi’raj tidak diketahui!
Pandangan yang mengatakan ianya berlaku pada malam ke dua puluh tujuh di bulan
Rejab adalah riwayat yang palsu yang tiada asas dalam hadis-hadis sahih. Baik
sekiranya seseorang itu berkata: “Perkara paling baik adalah yang mengikut
jalan para salaf, dan perkara paling buruk adalah perkara yang diada-adakan.”
Kita memohon agar Allah membantu kita dan seluruh umat Islam untuk berpegang
teguh kepada Sunnah dan menjauhi segala yang bertentangan dengannya, kerana
Dialah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Semoga Allah merahmati Pesuruh
dan UtusanNya, Nabi kita Muhammad s.a.w, serta kesemua ahli keluarga dan Para
Sahabat baginda.
Ulasan dan terjemahan fatwa : www.darulkautsar.com
[Dipetik daripada Majmu’ Fatawa Samahat al-Sheikh ‘Abdul-‘Aziz bin Baz, 2/882]
Rujukan :
1 – http://e-malabari.net/ugama/nisfusyaaban.htm
2 – http://www.darulkautsar.com