Ada hadis Rasulullah SAW yang mengatakan bahawa orang
miskin lebih ringan hisabnya dan lebih awal masuk ke syurga. Kenyataan
Rasulullah SAW ini haruslah kita lihat sebagai satu bentuk motivasi
diri agar berwaspada tatkala dikurniakan Allah SWT dengan
limpahan harta benda. Ini bukannya satu penghalang buat kita berusaha di
dunia atau meninggalkan visi untuk menjadi seorang yang kaya.
Sebaliknya kenyataan Rasulullah SAW itu perlu diteliti
dari perspektif murni yang mengajak kita supaya sentiasa dalam sifat
kewaspadaan terhadap pemilikan harta sehingga hanyut dalam kenikmatannya.
Juga mendidik kita supaya memanfaatkan harta kekayaan ke jalan yang
menjurus kepada kehendak agama. Islam tidak pernah membawa umatnya ke arah
negatif yang berbentuk pesimis dengan mengetepikan nikmat dunia lantaran
mengejar ganjaran ukhrawi.
Walaupun kita lihat begitu ramai golongan ahlus sufah
pada zaman Rasulullah SAW iaitu golongan miskin, tetapi mereka tidak
terbabit dalam amalan negatif seperti meminta-minta. Apa yang berlaku
ialah golongan miskin itu dibantu secara sukarela oleh golongan mukmin
yang kaya. Inilah semangat ukhuwah yang jitu pada zaman Baginda.
Apa yang ditegah adalah sikap bakhil, kecintaan melampau
terhadap nikmat dunia dan kurang peka terhadap golongan memerlukan
bantuan. Sikap seumpama ‘enau dalam belukar, melepaskan pucuk
masing-masing’ sebenarnya tidak ada dalam kamus Islam. Tinjaulah bagaimana
mereka yang berada dalam kelompok mukmin yang bergelar hartawan seperti
Uthman bin Affan, Abdul Rahman bin Auf mempamerkan nilai diri yang
melandasi tuntutan agama. Mereka langsung tidak sayang dan kedekut dengan
harta yang mereka miliki, sebaliknya merekalah yang muncul sebagai
penyumbang utama kepada usaha meningkatkan syiar agama termasuk dalam
aspek menyalurkan aneka bantuan kepada masyarakat. Sejarah dengan jelas
merekodkan dalam tinta emas kedudukan mereka itu yang begitu berperibadi
luhur dalam kerja-kerja membantu golongan miskin. Inilah sebenarnya yang
Islam kehendaki, iaitu yang kaya membantu mereka yang miskin. Barulah
bermakna dan bermanfaat segala harta dunia yang dimiliki.
Pesanan Allah SWT berikut ini wajar kita ingat selalu
yang Firman-Nya:
“Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah
dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan
janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia
dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat
baik kepadamu (dengan pemberian rahmat-Nya yang melimpah-limpah) dan
janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi, sesungguhnya Allah
tidak suka kepada orang yang berbuat kerosakan.” (Maksud Surah al-Qasas
ayat 77)
Justeru, daripada apa yang dinyatakan Allah SWT itu
jelaslah bahawa kita digalakkan supaya berusaha menggandakan usaha mencari
kekayaan dunia tetapi dalam kerangka piawai hidup yang seimbang untuk
dunia dan akhirat. Dengan demikian kita sebenarnya dianjurkan berusaha
gigih memperoleh kekayaan dunia agar dapat mempertingkat kualiti ibadat
yang berhubung secara langsung dengan Allah SWT dan sesama manusia. Inilah
yang diarahkan kepada kita semua.
Allah SWT ada berfirman yang bermaksud,
“Orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya
pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau berterang-terangan,
maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tiada kebimbangan
(daripada berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka
pula tidak akan berdukacita.” (Maksud Surah al-Baqarah ayat 274).
Menyentuh firman Allah SWT ini, Imam al-Khazin dalam
tafsirnya memberitahu kita bahawa: “Dikatakan bahawa ayat ini berlaku
umum untuk setiap orang yang membelanjakan harta mereka pada setiap waktu
dan merata untuk semua kalangan, baik yang berada dalam kesulitan memenuhi
keperluan, dan mereka yang meminta-minta serta hidup dalam kemelaratan.”
Rasulullah SAW sepanjang hayat Baginda sangat memandang
tinggi sikap dermawan yang tidak bakhil dengan menyumbangkan hartanya ke jalan
kebaikan.
Dengan kenyataan yang juga berbentuk satu motivasi buat
umatnya, baginda berpesan kepada kita:“Tangan yang di atas lebih baik
daripada tangan yang di bawah, dan tangan yang di atas suka memberi dan
tangan yang di bawah suka meminta.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu
Daud)
Selain itu, kita perlu insafi bahawa Islam mendidik kita
agar memperseimbangkan antara kehidupan dunia dan akhirat. Maknanya Islam
tidak pernah menyarankan kita secara terus-menerus beribadah tanpa menoleh
kepada aktiviti untuk memenuhi keperluan duniawi. Allah SWT dan Rasulullah
SAW mengajak kita agar bertindak seimbang antara beribadah dan berusaha
untuk memperlengkapkan keperluan diri sendiri dan juga untuk kemaslahatan
insan yang lain. Dengan demikian fahamilah kita bahawa seseorang mukmin
sejati bukanlah hidup miskin, menjauhkan dirinya daripada kehidupan dunia
dan bersikap menyerah sahaja untung nasib kehidupan kepada Allah SWT.
Kata Baginda Rasulullah SAW bahawa kemiskinan dapat
membawa seseorang itu ke dalam kekufuran seharusnya menjadi titik tolak
membangkitkan semangat untuk menerokai dan mencari khazanah rezeki Allah
SWT di muka bumi ini. Namun pada masa yang sama, Allah SWT dan Rasulullah
SAW sering memperingatkan kita tatkala beroleh kekayaan dunia supaya tidak
lupa diri sehingga melalaikan perintah agama dan bersikap mementingkan
diri sendiri. Inilah yang terlarang.
No comments:
Post a Comment