Saturday, August 18, 2012

SUNNAH - ADAB BERHARI RAYA


Eid al-Fitri atau Hari Raya Fitrah adalah hari yang disyariatkan umat Islam menyambutnya sebagai hari bergembira dan bersyukur di atas nikmat yang Allah swt anugerahkan kepada hamba-Nya yang berjaya melakukan ibadat pada bulan Ramadhan.
Oleh itu untuk mendapatkan kesempurnaan sambutan ini, hendaklah mengikut panduan sunnah Rasulullah saw menyambut Hari Raya, antaranya ialah;

1. Mandi sebelum keluar menunaikan solat Hari Raya.

Imam Malik rh meriwayatkan: “Sesungguhnya Abdullah bin Umar ra akan mandi pada pagi hari Raya al-Fitri sebelum beliau keluar ke tempat solat hari raya.”
Al-Imam al-Nawawi menyebut para ulama‟ telah bersepakat atas sunatnya mandi untuk solat hari raya.

2. Makan sebelum keluar untuk menunaikan solat hari raya ‘Eid al-Fitri dan untuk ‘Eid al-Adha makan selepas solat.

Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik katanya: “Sesungguhnya Rasulullah saw tidak keluar pada pagi hari Raya al-Fitri, sehinggalah Baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar…dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” [HR Al-Bukhari: 953].
Sekiranya tidak ada tamar, makanlah sesuatu yang harus dimakan.
Al-Imam Ibnu Hajar al-Asqalani mengulas hadis ini dengan berkata: “Ini kerana untuk mengelakkan (anggapan) adanya tambahan dalam berpuasa, ianya juga (petunjuk) bersegera mentaati arahan Allah swt (untuk tidak berpuasa pada hari tersebut).” [Fath al-Bari: 2/446].

3. Bertakbir pada hari Raya

Takbir hari raya adalah termasuk sunnah yang agung berdasarkan firman Allah swt: Maksudnya: “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu bertakbir mengagungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” [Al-Baqarah: 185].
Daripada al-Walid bin Muslim katanya: “Aku bertanya kepada al-Auza‟ie dan Malik bin Anas tentang menzahirkan takbir pada dua hari raya. Kata mereka berdua: “Ya, adalah Abdullah bin Umar menzahirkan takbir pada hari raya al-Fitri sehinggalah Imam keluar (untuk menunaikan solat raya).”
Waktu bertakbir bagi Hari Raya al-Fitri ialah bermula pada malam raya iaitu setelah tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadhan sehingga masuknya imam ke tempat solat untuk solat hari raya.

4. Lafaz Takbir Hari Raya

Di dalam Musannaf Ibnu Abi Syaibah dengan sanad yang sahih daripada Ibnu Mas‟ud ra. yang bertakbir pada hari Tasyrik dengan lafaz:

    الله أكبر. الله أكبر. الله أكبر. لا إله إلا الله  والله أكبر. الله أكبر. الله أكبر. ولله الحمد.

Maksudnya: Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Masa Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”
Al-Mahamiliy (المحاملي ) meriwayatkan dengan sanad yang sahih juga tentang lafaz takbir raya daripada Ibnu Mas‟ud:
 
Maksudnya: Allah Maha Besar sebesar-besarnya, Allah Yang Maha Besar sebesar-besarnya, Allah Yang Maha Besar dan Yang Maha agung, Allah Yang Maha Besar dan bagi Allah segala pujian.” [Irwa‟ al-Ghalil: 3/126]

Kata ulama’: Ada keluasan dalam lafaz takbir ini, mana-mana lafaz boleh dibaca dan amalkan.
Diangkat suara dalam melafazkan takbir bagi lelaki dan tidak bagi perempuan. Ia dilakukan di merata tempat; di masjid, di rumah dan di pasar-pasar.

5. Ucapan Tahniah Pada Hari Raya

Termasuk dalam adab berhari raya ialah menyampaikan ucap tahniah sesama muslim dengan sebarang ucapan yang baik seperti ucapan:
– Semoga Allah menerima (amalan) dari kami dan anda semua).


– (Selamat) hari raya yang diberkati.


Atau ucapan yang seumpama dengan di atas yang terdiri dari ungkapan-ungkapan tahniah yang dibenarkan. Jubair bin Nufair berkata: “Para sahabat Nabi saw apabila mereka bertemu sesama mereka pada hari raya 
 mereka mengucapkan 

Ibnu Hajar berkata: Isnad (riwayat ini) Hasan. [Fath al-Bari: 2/446].
3. Antara ucapan yang masyhur juga:
6. Berpakaian baru/cantik di Hari raya

Daripada Jabir ra. katanya: “Nabi saw mempunyai sehelai jubah yang baginda akan memakainya untuk dua hari raya dan hari Jumaat.” [Sahih Ibnu Khuzaimah: 1765].
Memakai pakaian cantik pada hari raya ini adalah untuk kaum lelaki.
Adapun untuk kaum wanita mereka boleh mengenakan pakaian yang biasa (di sebelah luar/atasnya) seperti sabda Nabi saw: Maksudnya: “Jangan kamu tegah hamba perempuan Allah dari masjid Allah, tetapi hendaklah kaum wanita keluar dalam keadaan meninggalkan wangian” [HR: Ahmad dan Abu Daud “Sahih”].
Keluar dengan berpakaian biasa di luar dan tidak bertabarruj berhias dan mengenakan wangian yang boleh dihidu baunya oleh lelaki ajnabi.
Sekiranya wanita berkumpul dalam kelompok mereka sahaja tidak mengapa untuk berpakaian cantik.

7. Keluar ke tempat solat melalui jalan lain dan balik daripadanya melalui jalan yang lain.
Daripada Jabir bin Abdillah r.anhuma katanya: Maksudnya: “Adalah Nabi saw, pada hari raya baginda membezakan jalan (pergi dan balik dari solat hari raya).” [Al-Bukhari: 986]

Dikatakan terdapat beberapa hikmah dalam perbuatan ini;
i. Semoga dua jalan yang berbeza tersebut menjadi saksi di hadapan Allah pada hari kiamat nanti. Ini kerana bumi akan membicarakan pada hari kiamat apa yang dilakukan di atasnya dari perkara-perkara yang baik dan jahat.
ii. Untuk menzahirkan syiar-syiar Isla
iii. Untuk menzahirkan zikir kepada Allah swt. iv. Untuk mengambil tahu keperluan orang-orang yang memerlukan sebarang bantuan atau untuk menziarahi sanak saudara dan menghubungkan silaturrahim.

8. Solat Hari Raya

 Para ulama‟ berbeza pendapat tentang hukum solat hari raya. Sebahagian mengatakan hukumnya sunat muakkad/ fardhu kifayah dan fardhu ain (wajib), berdosa bagi sesiapa yang meninggalkannya. Inilah pendapat Mazhab Imam Abu Hanifah, pendapat ini dipilih juga oleh beberapa orang ulama‟ semasa.

Cara-caranya (kaifiyat) Solat Hari Raya.

a- Solat hari raya tidak perlu dilaungkan azan dan iqamah. Ditunaikan sebanyak 2 rakaat. Rakaat pertama ada 7 kali takbir dan rakaat kedua ada 5 kali takbir. Hukum bilangan-bilangan takbir ini adalah sunat bukan wajib. Jika takbir ini tertambah atau terkurang, solat hari raya tetap sah. Sunnah mengangkat tangan ketika takbir-takbir ini kerana thabit dari para sahabat Nabi saw.

b- Imam membaca pada rakaat yang pertama surah al-A‟la,dan pada rakaat kedua membaca al-Ghasyiah, berdasarkan hadis riwayat Muslim, atau membaca surah Qaf (ق) pada rakaat pertama dan membaca surah al-Qamar (القمر ) pada rakaat kedua, juga berdasarkan hadis riwayat Muslim. Kedua-dua bacaan ini sahih dari Nabi saw. c- Dilakukan solat raya terlebih dahulu diikuti khutbah. Ini berdasarkan hadis Ibnu Abbas r’anhuma katanya:
“Aku menyaksikan Rasulullah saw menunaikan solat hari raya sebelum khutbah, kemudian baginda berkhutbah.” d- Menyegerakan solat hari raya dan tidak memanjangkannya. Disunatkan menyegerakan solat hari raya selepas terbitnya matahari (selepas waktu larangan). Ibnu Hajar al-Asqalani telah menukilkan di dalam Fath al-Bari: “Telah sepakat para fuqaha‟ bahawa solat hari raya tidak dilaksanakan sebelum atau ketika terbit matahari, sebaliknya ia dilakukan ketika disunatkan solat sunat.”

9. Keluar dengan berjalan kaki ke tempat solat hari raya Ibnu Majah meriwayatkan daripada Ibnu

Umar katanya: “Adalah Rasulullah saw keluar ke tempat solat Hari Raya dengan berjalan dan baginda pulang darinya juga dengan berjalan.” [Sahih Ibnu Majah “Hasan”] Kata Ibnu al-Munzir: “Orang yang berjalan kaki ke hari raya (tempat solat hari raya) adalah lebih baik dan lebih hampir kepada maksud tawadhu‟, dan tidak mengapa bagi sesiapa yang berkenderaan.” Bagi mereka yang uzur atau rumahnya jauh dari musalla / masjid tidak mengapa naik kenderaan.

10. Wanita yang uzur juga keluar menyaksikan solat hari raya.
Para wanita keluar untuk menunaikan solat hari raya adalah termasuk di dalam sunnah Nabi saw. Untuk menyaksikan perhimpunan umat Islam dan mendengar nasihat (khutbah). Dari Umm Atiyyah r.‟anha katanya: “Kami disuruh oleh Nabi saw untuk mengeluarkan mereka (semua wanita) pada hari raya al-Fitri dan al-Adha; wanita yang baru baligh atau hampir baligh, wanita haid dan anak dara. Adapun wanita haid diasingkan daripada tempat sembahyang.”

11. Zakat Fitrah Nabi saw menyuruh membayar zakat al-Fitr sebelum solat hari raya. Harus mengeluarkannya sehari atau dua hari lebih awal. Imam al-Bukhari meriwayatkan: “Adalah mereka (sahabat Nabi saw) mengeluarkan (zakat al-Fitr) sebelum hari raya sehari atau dua hari.”

KESALAHAN YANG DILAKUKAN PADA HARI RAYA.

Pergaulan/ikhtilat yang bebas pada Hari Raya. Ramai dikalangan kita telah mengambil mudah dengan hari raya. Bila hari raya datang, mereka menganggap hari raya adalah 'hari free' iaitu hari yang terlepas dari ikatan agama (agama asing, kita asing). Mereka menganggap hari raya ini merupakn lesen bagi mereka untuk bebas bercampur gaul, bersalaman lelaki dan perempuan yang bukan mahram (Ajnabi: yang halal dinikahi), berpakaian dan berhias sebebasnya bagi perempuan dan rumah-rumah pula dipenuhi dengan alunan muzik dan filem-filem yang melalaikan. Wallahu a‟lam. 
Semoga Eidil-Fitri yang kita sambut pada tahun ini dipenuhi dengan keberkatan dan kebajikan.

Friday, August 17, 2012

Five Reasons No One Cares About the Rohingya


July 27, 2012 by Youssef Chouhoud Civil Rights

If you paid especially close attention to the news these past few weeks, you might have caught some fleeting mention of the humanitarian crisis in Myanmar.
Considering how little the American media, and to only a slightly lesser extent their international counterparts, have covered this latest outbreak of violence between Buddhist nationalists and minority Rohingya Muslims, you are squarely in the majority if you have no idea that dozens have been butchered and hundreds have attempted (unsuccessfully) to flee their homeland.
All while the world remains silent.
It wasn't supposed to be this way. The days of mass expulsion and unchecked, government backed aggression was assumed to be a relic of a bygone era. With citizen journalism filling the few gaps overlooked by a 24-hour news cycle, how has the plight of the Rohingya Muslims been largely ignored?
1) Location, Location, Location
For better or worse, the Middle East is an area of the world that garners, even during “normal” times, plenty of coverage and commentary. When extraordinary events occur in the region, they innately draw the world's eyes and ears – and news cameras. The same can hardly be said for Southeast Asia. Even with China's ascendancy on the world stage, Americans simply don't care about Asia. In fact, the vast majority of Americans probably couldn't spot Myanmar on a map, given the trouble they have even pointing out nations they're at war with.
What's more, we can't even decide what to call the country. Among the few news reports that have acknowledged the crisis, “Burma” and “Myanmar” were used interchangeably. Given all the media items vying for our scarce time, this added bit of confusion likely undercut whatever traction the story might have otherwise had.
2) No Rohingya Mona Eltahawy
As the ongoing – though, hopefully, close to concluding – crisis in Syria evidences, social media cannot in itself solve all the world's ills. Facebook is not in the business of feeding the hungry and Twitter does not topple dictators. In an age of ever decreasing attention spans, however, these tools expand a story's global mindshare. The more people “like” and “retweet” news of a tragedy, the higher the chances that something will be done about it.
In the case of the Rohingya, there hasn't been anything near the critical mass that the Arab Spring garnered. Part of the reason, as mentioned, is a general dearth of interest in this part of the globe. Just as important, perhaps, is the lack of a Rohingya representative, a Western media darling that, like Mona Eltahawy did with Egypt, presents the crisis in terms that an American audience can understand and sympathize with. In essence, if your not seeing it in your Facebook newsfeed or Twitter stream, don't expect to see it on your nightly news.
3) No Land to Call Their Own
One's mobility, identity and, more importantly, access to rights is fundamentally linked to their national affiliation. As there is hardly a patch of land or water on the globe not claimed by some sovereign nation, the notion of a landless people seems like it should be an anachronism in the modern world. If only that was the case.
The issue of statelessness is all too familiar to Muslims who have for generations witnessed the suffering of Palestinians under Israeli occupation. Yet, in some ways, the Rohingya do not even enjoy the modicum of civil rights afforded to the Palestinians. Since the approximately 800,000 Rohingya living in Myanmar are denied citizenship status by the military government, their land is routinely confiscated, their children are denied any education beyond what they internally receive within the community, adults are denied the opportunity to look for work outside their village, and they can't even marry without getting authorization to do so. As David Camroux, a top commentator on Islam in Asia, succinctly put it: “The Rohingya are the Roma of Asia, nobody respects their human rights.”
4) Getting in the way of “Democracy”
Oftentimes – though, certainly, not always – the West will rally to the aid of oppressed peoples if their oppressor fits the “bad guy” mold. The interventions in Rwanda, Bosnia and Somalia, for example, allowed Western powers to construct a narrative of “good” versus “evil.” When the roles are not so neat, when, for instance, the oppressor is a “necessary evil,” then NATO, the UN, et al. get far more gun shy – witness the past half century of Middle East policy. Just imagine the inertia, then, when the “bad guy” is being billed as the “good guy.”
Prior to this recent outbreak of violence, Myanmar was drawing positive headlines for its “democratic transition.” Over the past year, President Thein Sein has made strides towards greater openness and representation in his country, garnering praise from the international community and audiences with top dignitaries from America and Europe. Within this new democratic paradigm, however, it seems there's no room for the Rohingya.
Top officials and activists in Myanmar have either tacitly or explicitly – more often, the later – shown their disdain for the Rohingya. No less a figure than the president himself openly said the Rohingya are not welcome in his country. Following this declaration, exiled Burmese democracy activists in Japan voiced their support of the president's stance. Perhaps most appalling, however, is the cowardly silence of Myanmar's celebrated Nobel Peace laureate, Aung San Suu Kyi, as her country continues its policy of ethnic cleansing.
5) Follow the Money
Shockingly, the world's economic superpowers don't appear to be supportive of Myanmar's “democratic transition” out of reverence for the ideals of freedom and liberty. They would likely be much less enthusiastic about the country's newfound openness if it wasn't for its vast, largely untapped natural resources. Multi-national and sovereign backed corporations are jockeying left and right for a piece of what could be the next big growth story in Asia (the Economist Intelligence Unit estimates an 85% chance for growth to rise 75-100% in the next eight years).
With such heady prospects, it is no surprise that Hilary Clinton's recent visit with Thein Sein, which came two days after the US eased sanctions on Myanmar, was centered on business and long-term investment opportunities rather than ongoing human rights abuses. To be fair, Clinton did bring up the plight of the Rohingya, calling them “internally displaced persons” in an affront to President Sein's call for the UN to resettle the Rohingya outside Myanmar's borders, but the issue was dropped just as quickly at it was raised. We can't have a few thousand ill-treated Asians get in the way of Corporate America's potential windfall, after all.
It has been a few weeks now since the violence in Myanmar reached its peak. Nonetheless, Amnesty International reports that Rohingya Muslims continue to be targeted by the majority Buddhist population in the region. The Rohingya's status is becoming much more precarious with each passing day. How to resolve this matter is debatable, but the first step is for the global community to acknowledge there is a problem. What we certainly cannot do is sit idly by and expect the Burmese government to handle this matter “internally.” If you think that such acquiescence would bring about anything short of genocide, you simply haven't been paying attention.
Sadly, you're not alone.