Reply
JUNDULLAH 13
August 2012 12:08
Saya sempat membaca beberapa posting terbaru golongan
tabligh dalam blog mereka yang masih tidak mahu menerima hakikat Fatwa sesat
jamaah tabligh oleh para ulama dalam posting saya yang terdahulu.
Antaranya ada yang menulis"kitab perlu dibaca dengan bimbingan
ulama".
kami katakan "ya..betul.itulah yang dibuat oleh para ulama yang
mengeluarkan fatwa sesat tersebut".mereka telah bermuzakarah dan berdialog
dengan ulama deobandi yang boleh kita tonton dalam youtube versi urdu berdasarkan
kitab2 yang ditulis itu."
kami hanya sekadar forwardkan hasil muzakarah tersebut sahaja.
adakah kami perlu muzakarah juga sedangkan para ulama telah melakukan hal itu??
----------------------------------------------------
Reply
Musafir 13
September 2012 01:43
Assalamualaikum,
Sekadar nak mencelah.
Konflik aliran Deobandi vs. Brelwi memang telah wujud sejak lebih kurang
seratus tahun dahulu. Kedua-duanya bermazhab Hanafi, cuma berbeza didalam
beberapa permasalahan kecil. Sekarang ini telah wujud usaha untuk menyatukan
kedua-dua aliran ini. Diantara 'orang tengah'nya ialah Ulama' Syafi'i seperti
Syaikh Nuh Ha Mim Keller dan Habib Umar (semoga Allah memelihara keduanya).
Malangnya seperti yang kita maklum dalam mana-mana fahaman, ada saja yang
bersikap melampau didalam mendokong fahamannya. Maka lahirlah usaha
mencari-cari ‘kesalahan’ pihak lawannya. Himpunan dalil yang menyesatkan
kelompok Deoband yang tuan punya blog nukilkan ialah dari pendokong Brelwi. Dan
tentu saja ada jawapannya dari pihak Deoband yang mungkin saya dan tuan tidak
tahu kerana polemik mereka adalah berlarutan dan sangat panjang perbahasannya.
Walaubagaimanapun, hendaklah diketahui dan difahami bahawa tidak semua Deobandi
(Ulama’ yang belajar di Deoband dan cawangan-cawangannya) itu adalah Tablighi
(pengusaha dakwah dan tabligh).
Begitu juga, tidak semuanya Tablighi itu Deobandi.
Ada Ulama’ Deoband yang aktif berjihad perang seperti Mullah Muhammad Umar. Ada
yang fokus dengan pembangunan madrasah. Ada yang menjadi musannif dan mengarang
dan mensyarah kitab-kitab hadith dan tafsir yang besar dan muktabar seperti
Maulana Zakariyya dan Maulana Mufti Muhammad Syafi’. Ada yang terlibat dengan
usaha dakwah dan tabligh seperti Maulana Ilyas, dan ada juga yang aktif didalam
politik seperti Maulana Asyraf Ali Thanwi dan Maulana Husain Ahmad Madani.
Tetapi kesemua mereka saling hormat menghormati diantara satu sama lain.
Jika tuan menghukumkan Maulana Ilyas itu sesat kerana dia beraliran Deoband,
maka bermakna tuan juga menyesatkan Tuan Guru Maulana Nik Aziz, bekas Tuan
Mufti Selangor (Allahyarham) Ishak Baharom, dan ramai lagi Ulama’-ulama’ yang
pernah belajar dan lepasan Deoband dan cawangan-cawangannya.
Begitu juga, Tablighi bukan sahaja terdiri dari Ulama’ Deobandi, malahan juga
didokong dan disokong oleh Ulama’-ulama’ lainnya seperti Ulama’ Syafi’i baik di
timur tengah atau dari nusantara, Ulama’ Maliki di Afrika dan Ulama’ Hanbali di
Saudi. Maka kritikan tuan terhadap Tablighi kerana ia digerakkan oleh Deobandi
tidak membawa apa-apa makna kerana Ulama’ dari mazhab dan aliran lain pun turut
mendokong Usaha Tabligh.
--------------------------------------------------
Reply
Musafir 13
September 2012 10:09
Tuan,
Maulid Nabi ialah perkara syariat yang ada ruang lingkup perbezaan pendapat
didalamnya. Ulama' Deoband tidak menyambut Maulid Nabi, maka tidaklah bermakna
mereka itu Wahabi. Sebagaimana Hanafi, Hanbali dan Maliki tidak membaca Qunut,
maka bolehkah kita katakan mereka Wahabi?
Golongan yang mengatakan Deobandi itu ialah Wahabi ialah puak Brelwi. Sedangkan
nyata dakwaan itu tidaklah benar.
Reply
JUNDULLAH 13
September 2012 11:11
Untuk pengetahuan anda antara ciri-ciri UMUM seseorang
itu berfahaman wahabi ialah apabila MENGHUKUM BID'AH kepada maulid nabi,tahlil
arwah,talqin dll.
kata kuncinya ialah "MENGHUKUM BID'AH".Di zaman sebelum munculnya
fahaman wahabi ini tidak pernah kita dengar atau temui dalam kitab-kitab turath
'hukum bid'ah' kepada amalan yang tersebut di atas tadi.
hanyasanya selepas golongan wahabi menguasai arab saudi baru istilah bid'ah ini
popular dikalangan umat islam sehingga sekarang.Sebelum itu isu doa qunut itu
bid'ah atau sunnah tidak pernah ditimbulkan seawal tahun 70an.
Tetapi setelah ramai anak melayu balik daripada mengaji di Madinah,isu bid'ah
membid'ah menjadi hangat hingga merenggangkan hubungan sesama islam dll .
Isu 'menghukum bid'ah' ini tidak timbul dizaman Imam mazhab yang empat itu.
Adakah link ini di buat oleh golongan brelwi??:
http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi
Beliefs
"Deobandi beliefs, like those of other Muslims, are based on the Quran and
Sunnah. They follow any one of the four; Imam Abu Hanifa, Imam Shafi, Imam
Malik, and Imam Ahmad bin Hanbal,but they primarily follow Hanafi school of
fiqh.[13] and follow the Ash'ari and Maturidi schools of Aqidah.[14] In Sufism
they follow Chishti, Naqshbandi, Suhrawardi and Qadri Sufi orders.[15][16][17]
The Deobandi movement is known for its harsh stance against many practices
common in the Indian subcontinent such as building over tombs, celebrating
Milad al-Nabi, and calling on the prophets and saints for assistance. The
founders of the Deobandi movement were influenced by the Wahhabi
movement.[18]"
--------------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH 13
September 2012 15:55
kami nak ulas sedikit ttg ayat "kalau begitu imam
Hanafi,Maliki dan Hanbali wahabilah sbb tak buat qunut".ayat ini selalu
diucapkan oleh mereka yang membela wahabi.
baik..!seperti yg telah kami tulis sebelum ini ciri-ciri org wahabi tulin/pro
wahabi/neo wahabi ialah berdasarkan kata kunci "oooo...ini bid'ah,nabi tak
buat","zaman nabi mana ada qunut" dan lain perkataan yg seumpama
dgnnya.
tapi jika dia berkata "semua itu (qunut,talqin,tahlil arwah,maulid
dll)tidaklah boleh dihukum sebagai bid'ah sbb para ulama khilaf dalam hal
ini.tidak boleh menghukum sesuatu yang menjadi khilaf para ulama itu sebagai
bid'ah" maka ini ayat golongan AHLI SUNNAH WAL JAMAAH.
KESIMPULANNYA BILA ADA ORANG YANG MENGUNGKAP AYAT SEPERTI PERMULAAN DIATAS MAKA
JELASLAH ITULAH AYAT GOLONGAN WAHABI.
--------------------------------------------------
Reply
Musafir 13
September 2012 17:05
Tuan,
Jelas dinyatakan bahawa Deoband dari segi aqidah adalah mengikut
Asy'ari/maturidi, bermazhab Hanafi, dan bertasawwuf Sunni dengan memegang
tariqat-tariqat muktabar, sedangkan semua perkara-perkara ini dibid'ah dan
disesatkan oleh Wahabi.
Milad Nabi seperti diamalkan oleh Brelwi ekstrim di India berbeza dengan Milad
Nabi kita di Nusantara. Konsep kehadiran dan penyaksian Nabi (Hazir Nazir) yang
Brelwi ekstrim pegang adalah melampau, dan ini memerlukan perbincangan khusus.
Inilah yang di bid'ahkan oleh Deoband. Sedangkan Milad Nabi yang diamalkan oleh
kita di nusantara atau ditempat lainnya, sesetengah ulama' Deoband menerimanya.
Sehingga kini, Ulama' Deoband berbeza pendapat mengenai bolehnya Milad Nabi,
dan kita anggap ini khilaf yang dibenarkan.
Petikan tuan dari wikipedia tidak dapat dijadikan hujah, kerana wikipedia boleh
diedit dan ditulis sesuka hati oleh sapa-sapa pun, termasuk orang yang memusuhi
Deobandi sendiri.
Contoh Qunut yang saya ambil hanyalah contoh mudah sahaja, sebab tuan
menjadikan penolakan Milad Nabi sebagai alasan mewahabikan Deoband.
Hanya kerana bentuk pengungkapan yang tuan katakan mirip 'bahasa' wahabi
sehingga tuan mengatakan saya wahabi, maka itu adalah satu perkara lucu bagi
saya.
---------------------------------------------------
Reply
Musafir 14
September 2012 01:44
Tuan,
Saya katakan lucu sebab kalau mengikut prinsip yang tuan katakan diatas: 'jika
ungkapan bahasa kita mirip ungkapan bahasa wahabi maka ini menunjukkan kita
adalah wahabi', maka saya pun boleh kata tuan ada terpengaruh dengan wahabi.
Bila diteliti tulisan tuan, sering tuan menyalahkan usaha dakwah ini kerana
menggunakan hadith lemah dan dhaif. Sedangkan kita yang berpegang dengan ASWJ,
bermazhab Syafi'i, menerima kefahaman agama dari ulama' jumhur, memakai
pendapat Imam Nawawi dan Imam Ibnu Hajar Asqalani, kita menerima pakai
hadith-hadith dhoif untuk tujuan fadhoil a'maal. Siapakah golongan yang
berulang-ulangkali menolak hadith dhaif?
Tuan sering mengulang-ulang mengatakan bahawa aqidah orang tabligh dah sesat,
jatuh kufur dan syirik. Sedangkan pendokong usaha dakwah ini ialah para alim
ulama' ASWJ, yang bukan sahaja dari aliran Deoband, malah turut didokong oleh
ulama' pondok dan pesantren di nusantara. Siapakah golongan yang suka melabel
satu-satu kaum itu sesat, kufur dan syirik?
Tuan melabelkan orang tabligh melakukan bid'ah berupa keluar 3 hari, 40, dan 4
bulan, padahal telah dijelaskan bahawa perkara ini bukanlah bertujuan untuk
menokok tambah agama, tetapi untuk tujuan organisasi dan pentadbiran dakwah
yang tiada kena mengena dengan syariah, agar program dakwah dapat berlangsung
dengan seimbang. Seperti juga program mengaji di pondok selama 15 tahun,
mengaji di Universiti Azhar selama 7 athun untuk dapat PhD, semua ini tiada di
zaman Nabi. Tapi tiada yang kata ia bid'ah. Siapakah golongan yang setelah
mengetahui perkara ini, masih lagi mengulang-ulang kata-kata bahawa keluar 3
hari, 40 hari dan 4 bulan ini bid'ah?
--------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH 14
September 2012 10:42
anda sudah habis menulis hujjah anda ?
kalau belum sila kemukakan lagi...
kalau sudah selesai kami akan jawab satu persatu tapi perlu sedikit masa sebab
ketika ini agak sibuk dengan urusan pejabat tambahan pula saya perlu teliti
dahulu sumber yg diberi.
-wassallam-
---------------------------------------------------
Musafir 14
September 2012 16:54
Tuan,
Takpa, Cukup setakat ini.
Kita muzakarah pelan-pelan..
--------------------------------------------
Reply
Musafir 15
September 2012 17:20
Tuan,
Disini saya sertakan fatwa mengenai sambutan Maulid oleh Hazrat Maulana Khalil
Ahmad Saharanpuri (Alim Deoband) mengenai sambutan Maulid.
http://www.deoband.org/2011/02/fiqh/miscellaneous/al-muhannad-deoband-on-mawlid/
Ringkasnya, Maulana jelas mengatakan bahawa Maulid adalah perkara yang sangat
digalakkan dan dianjurkan. Namun jika sambutan yang dibuat bercampur baur
umpamanya dengan syirik dan bid'ah dan percampuran bukan mahram, maka tentunya
kami menolak amalan yang sedemikian, seperti yang berlaku di India. Maka
tuduhan bahawa pihak Deoband mengatakan Maulid itu bid'ah adalah fitnah
semata-mata.
---------------------------------------------
Reply
Ibn Hussain 20
January 2013 02:15
Salam syeikh
berkenaan fatwa 6502 di atas tu, tuan faham ka soalan dan jawapan dia? anta
faham urdu ke? Kalau faham, tolong terjemah sat.
Question: 6502
ہمارے پیارے نبی صلی اللہ علیہ وسلم کو غیب کا علم تھا؟
(۲) کیا آپ صلی اللہ علیہ وسلم زندہ ہیں او رکہیں بھی آجا سکتے ہیں ہمارے بریلوی
بھائی یہی کہتے ہیں؟ اگر نہیں تو بریلوی ثابت کرتے ہیں۔ برائے مہربانی بالکل غیر
جانب دار ہوکر اورتفصیل سے جواب دیجئے گا اورمیری رہنمائی کیجئے گا۔ (۳) ہندو کا
پرساد کھانا جائز ہے اور نیاز کھانا جائز نہیں ہے؟ آپ کی اسی ویب سائٹ پر ایک فتوی
میری نظر سے گزرا ہے۔ برائے کرم اس کی وضاحت کریں۔
Aug 19,2008
Answer: 6502
فتوی: 688=688/ م
(۱) آپ صلی اللہ علیہ
وسلم کو علم غیب کلی حاصل نہیں تھا، یعنی جمیع ما کان ومایکون کے ذرے ذرے کا علم
آپ صلی اللہ علیہ وسلم کو نہیں تھا، بلکہ جب جب جن باتوں کی خبر بذریعہ وحی آپ صلی
اللہ علیہ وسلم کو دی گئی، صرف انہی باتوں کا علم تھا۔
(۲) آپ صلی اللہ علیہ
وسلم کی حیات قبر میں حیاتِ برزخی ہے، اس میں آپ صلی اللہ علیہ وسلم کہیں آجا نہیں
سکتے۔ بریلوی حضرات کیا ثابت کرتے ہیں اورکہاں سے ثابت کرتے ہیں؟
(۳) اگر ایسا کوئی
فتویٰ دیا گیا ہو تو اس کی وضاحت یہ ہے کہ ہندو کا پرساد اگر دیوی، دیوتاوٴں کے
نام چڑھایا ہوا نہیں ہے تو کھانا جائز ہے، اور نیاز، غیر اللہ کے نام پر چڑھایا
ہوا ہے تو اس کا کھانا ناجائز ہے۔ یہ فتویٰ حوالہ سمیت پورا نقل کرنا چاہیے تھا۔
واللہ تعالیٰ اعلم
دارالافتاء، دارالعلوم دیوبند
----------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH 20
January 2013 15:36
kalau anda tuduh kami tak faham bahasa Urdu,tak kan para
ulama dalam http://aiumb.com/ ...pun tak faham bahasa urdu???
mereka yang faham bahasa urdu pun bantah dan riject fatwa tersebut dalam ni:
http://www.siasat.com/english/news/sufi-group-rejects-fatwa-against-celebrating-prophets-birthday
masih nak tegakan benang yang basah ke???