Sihir merupakan salah satu amalan syirik
|
Tahukah anda apakah dosa yang paling besar yang boleh
menyebabkan semua amalan terbatal dan akan kekal di dalam neraka? Jawapannya
ada dalam sabda hadis Nabi saw ini yang bermaksud :
Rasulullah saw pernah bertanya kepada para sahabatnya,
“Mahukah kamu aku khabarkan tentang dosa-dosa yang paling besar ?” (beliau
ulangi pertanyaan itu tiga kali) Maka para sahabat menjawab, “Mahu ya
Rasulullah.” Lalu beliau bersabda, “Berbuat syirik terhadap Allah dan durhaka
kepada kedua orang tua…” ( Imam al-Bukhari dan Muslim)
Beliau juga bersabda,”Dosa paling besar adalah engkau
mengangkat sekutu bagi Allah padahal Dialah yang menciptakanmu.” ( Imam
al-Bukhari dan Muslim)
Beberapa jenis syirik yang wajib dihindari
1. Syirik Akbar ( besar)
Syirik akbar adalah perbuatan atau keyakinan yang membuat
pelakunya keluar dari Islam. Bentuknya ialah dengan menunjukkan salah satu
peribadatan (lahir maupun batin) kepada selain Allah, seperti berdo’a kepada
selain Allah, berkorban untuk jin dan sebagainya. Apabila ia meninggal dunia
dan belum bertaubat maka akan kekal berada di dalam neraka. Macam-macam syirik
akbar :
a. Syirik dalam hal do’a
Iaitu perbuatan memanjatkan permohonan kepada selain Allah
disamping kepada Allah. Allah ta’ala berfirman yang artinya,“Apabila mereka
menaiki kapal dan terumbang-ambing di tengah samudera maka mereka pun berdo’a
kepada Allah dengan ikhlas (tidak syirik sebagaimana ketika dalam kondisi aman
di darat). Kemudian tatkala Kami selamatkan mereka ke daratan maka merekapun
berbuat syirik.” (QS. Al-‘Ankabuut : 65)
Termasuk kategori syirik ini adalah : meminta perlindungan
(isti’adzah) kepada selain Allah dalam perkara yang hanya dikuasai oleh Allah,
meminta pertolongan (isti’anah) kepada selain Allah, meminta dihilangkan bala
(istighatsah) kepada selain Allah dan lain-lain.
b.Syirik dalam hal niat dan keinginan
Yaitu melakukan suatu amal ibadah dengan niat kerana selain
Allah. Seperti orang yang beramal akhirat semata-mata untuk meraih keuntungan
duniawi. Allah ta’ala berfirman yang artinya,“Barangsiapa yang mengharapkan
kehidupan dunia dan perhiasannya maka Kami akan penuhi keinginan mereka dengan
membalas amal itu di dunia untuk mereka dan mereka di dunia tidak akan
dirugikan. Mereka itulah orang-orang yang tidak meraih apa-apa ketika di akhirat
melainkan siksa neraka dan lenyaplah semua amal yang mereka perbuat selama di
dunia dan sia-sialah segala amal usaha mereka.” (QS. Huud : 15-16)
c. Syirik dalam hal ketaatan
Iaitu mentaati selain Allah untuk berbuat durhaka kepada
Allah. Seperti contohnya mengikuti para tokoh dalam hal mengharamkan apa yang
dihalalkan Allah atau menghalalkan apa yang diharamkan Allah. Allah ta’ala
berfirman yang artinya,“Mereka telah menjadikan para pendeta (ahli ilmu) dan
rahib (ahli ibadah) mereka sebagai sesembahan-sesembahan selain Allah, begitu
pula (mereka sembah) Al Masih putera Maryam. Padahal mereka itu tidak disuruh
melainkan supaya menyembah sesembahan yang satu. Tidak ada sesembahan yang hak
selain Dia, Maha suci Dia (Allah) dari segala bentuk perbutan syirik yang
mereka lakukan.” (QS. At-Taubah : 31)
d. Syirik dalam hal kecintaan
Iaitu menyamakan selain Allah dengan Allah dalam hal
kecintaan. Allah ta’ala berfirman yang artinya,“Dan di antara manusia ada orang
yang mengangkat sekutu-sekutu selain Allah yang mereka cintai sebagaimana
kecintaan mereka kepada Allah.” (QS. Al-Baqarah : 165) Kalau mensejajarkan
cintanya kepada selain Allah dengan cintanya kepada Allah saja sudah begitu
besar dosanya, lalu bagaimana lagi jika seseorang justru lebih mencintai
pujaannya lebih dalam daripada kecintaannya kepada Allah ? Lalu bagaimana lagi
orang yang sama sekali tidak menaruh rasa cinta kepada Allah ?! Laa haula wa
laa quwwata illa billaah (lihat At-Tauhid li shaffits-tsaalits al ‘aali, hal.
10-11)
2. Syirik Asghar (kecil)
Syirik asghar iaitu perbuatan atau keyakinan yang mengurangi
keutuhan tauhid. Apabila seseorang terjerumus di dalamnya maka dia menanggung
dosa yang sangat besar, bahkan dosa besar yang terbesar di bawah tingkatan
syirik akbar dan di atas dosa-dosa besar lain seperti mencuri dan berzina.
Namun orang yang melakukannya tidak sampai keluar dari Islam. Dan apabila
meninggal dunia dalam keadaan berbuat syirik asghar ini maka pelakunya termasuk
orang yang diancam tidak diampuni dosanya dan terancam dijatuhi siksaan di
neraka, meskipun tidak akan kekal di sana. Syirik asghar ini terbahagi kepada
syirik zahir (terangan) dan syirik khafi (tersembunyi)
a. Syirik zahir
Jenis ini meliputi ucapan dan perbuatan zahir yang menjadi
saranan menuju syirik akbar. Atau boleh juga diertikan dengan ucapan dan
perbuatan yang disebut sebagai syirik oleh dalil-dalil syari’at akan tetapi
tidak mencapai tingkatan tandid/persekutuan secara mutlak. Contohnya adalah :
bersumpah dengan menggunakan selain nama Allah. Rasulullah saw
bersabda,“Barangsiapa yang bersumpah dengan menyebut selain nama Allah maka dia
telah kafir atau berbuat syirik.” (HR. Tirmidzi, beliau (Tirmidzi)
menghasankannya, dan dishahihkan juga oleh Al-Hakim)
Contoh lainnya adalah : mengatakan maa syaa’a Allahu wa
syi’ta (apa pun yang Allah kehendaki dan yang kamu inginkan). Ketika ada
seseorang yang mengatakan ucapan itu kepada beliau, maka Rasulullah saw marah
dan bersabda,“Apakah engkau hendak menjadikan aku sebagai sekutu bagi Allah ?!
Katakanlah Apa pun yang Allah kehendaki, cukup itu saja” (HR. Nasa’i)
Atau mengatakan : ‘Seandainya bukan kerana doktor maka saya
tidak akan sembuh’ dan seumpamanya. Adapun yang berupa perbuatan zahir ialah
seperti memakai tangkal azimat untuk tolak bala apabila meyakininya sebagai
sebab perantara. Akan tetapi jika dia meyakininya sebagai faktor utama penentu
tercapainya tujuan maka status perbuatan itu berubah menjadi syirik akbar dan
mengeluarkan pelakunya dari lingkaran Islam.
b. Syirik khafi
Jenis ini terletak di dalam gerak-gerik hati manusia. Ia
dapat rasa ingin dilihat dan menginginkan pujian orang dalam beramal (riya’)
atau ingin didengar (sum’ah). Seperti contohnya; membagus-baguskan gerakan atau
bacaan solat kerana mengetahui ada orang yang memperhatikannya. Contoh lainnya
adalah bersedekah kerana ingin dipuji, berjihad kerana ingin dijuluki
pemberani, membaca Qur’an kerana ingin disebut Qari’, mengajarkan ilmu kerana
ingin disebut sebagi ‘alim. Dengan catatan dia masih mengharapkan keredaan
Allah dari perbuatannya itu.
Amal yang bercampur syirik semacam ini tidak akan diterima
oleh Allah.
Beliau saw pernah bersabda,“Sesuatu yang paling aku
bimbangkan menimpa kamu adalah syirik kecil.” Maka beliau pun ditanya
tentangnya. Sehingga beliau menjawab,“Iaitu riya’/ingin dilihat dan dipuji
orang.” (Imam Ahmad, disahihkan Al-Albani)
Rasulullah saw bersabda,“Binasalah hamba dinar, hamba
dirham, hamba Khamishah, hamba Khamilah. Jika dia diberi maka dia senang tapi
kalau tidak diberi maka dia murka. Binasa dan amat rugilah dia..” ( Imam
al-Bukhari)
Lindungilah diri dari sebarang syirik sedaya upaya kerana
kesannya amat buruk. Pelajarilah ilmu akidah dengan bersungguh-sungguh agar
benar-benar memahami ancaman bahaya ini. Semoga Allah SWT melindungi kita
daripada terlibat dengan mana-mana syirik.
Disunting dari sumber