AMALAN-AMALAN BID’AH DI HARI ASYURA (Hari Ke-10 Bulan
Muharam)
Terdapat juga umat Islam yang menghidupkan malam Asyura dengan bersolat, berzikir dan doa-doa yang khusus. Perbuatan ini adalah berpandukan hadis palsu sebagimana hadis di bawah ini:
Terdapat juga umat Islam yang menghidupkan malam Asyura dengan bersolat, berzikir dan doa-doa yang khusus. Perbuatan ini adalah berpandukan hadis palsu sebagimana hadis di bawah ini:
مَنْ اَحْيَى لَيْلَةَ عَاشُوْرَاءَ ،
فَكَاَنَّمَا عَبَدَ اللهَ تَعَالَى بِمِثْلِ عِبَادَةِ اَهْلِ السَّمَوَاتِ.
وَمَنْ صَلَّى اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَاُ فِى كَلِّ رَكْعَةٍ اَلْحَمْدُ للهِ
مَرَّةً ، وَخَمْسِيْنَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ ، غَفَرَ اللهُ لَهُ
ذُنُوْبَ خَمْسِيْنَ عَامًا مَاضٍ وَخَمْسِيْنَ عَامًا مُسْتَقْبِلٍ ، وَبُنِيَ
لَهُ فِى الْمَثَلِ اْلاَعْلَى اَلْفُ اَلْفِ مِنْبَرٍ مِنْ نُوْرٍ
“Barangsiapa menghidupkan malam Asyura, maka seakan-akan
ia beribadah kepada Allah seperti ibadahnya para penghuni segala langit. Dan
barangsiapa bersolat empat rakaat, pada setiap rakaat ia membaca Fatihah
sekali, surah al-Ikhlas lima puluh kali, maka Allah mengampuni dosa-dosanya
lima puluh tahun yang telah lalu dan lima puluh tahun yang akan datang, dan
dibina untuknya di Al-Mathalul-A’la (syurga) sebanyak lima juta mimbar dari
cahaya”. (Hadis palsu). (Lihat: Al-Maudhu’at. 11/122)
Adalah suatu amalan bid’ah bagi sesiapa yang berpuasa sejak awal Muharam sehingga kesembilan hari bulan Muharam. Mereka yang mengamalkan puasa ini adalah berpegang dengan hadis palsu:
Adalah suatu amalan bid’ah bagi sesiapa yang berpuasa sejak awal Muharam sehingga kesembilan hari bulan Muharam. Mereka yang mengamalkan puasa ini adalah berpegang dengan hadis palsu:
مَنْ صَامَ تِسْعَةَ اَيَّامٍ مِنْ
اَوَّلِ الْمُحَرَّمِ ، بَنَى اللهُ لَهُ قُبَّةً فِى الْهَوَاءِ مِيْلاً فِى
مِيْلٍ لَهَا اَرْبَعَةُ اَبْوَابٍ
“Barangsiapa berpuasa sembilan hari sejak awal Muharam,
maka Allah akan membina untuknya sebuah kubah di udara, luasnya satu batu
persegi dan mempunyai empat buah pintu”. (Hadis palsu). (Hadis Palsu. Lihat:
Al-Fawaid. Hlm. 96)
Umat Islam yang merayakan hari Asyura, mendahulukan hari tersebut dengan bersuci, mandi dan bercelak. Hakikatnya mereka tidak menyedari bahawa hadis yang mereka gunakan adalah hadis palsu:
Umat Islam yang merayakan hari Asyura, mendahulukan hari tersebut dengan bersuci, mandi dan bercelak. Hakikatnya mereka tidak menyedari bahawa hadis yang mereka gunakan adalah hadis palsu:
مَنِ اغْتَسَلَ وَتَطَهَّرَ يَوْمَ
عَاشُوْرَاءَ لَمْ يَمْرَضْ فِى سَنَتِهِ اِلاَّمَرَضَ الْمَوْتِ
“Barangsiapa mandi dan bersuci pada hari Asyura, maka dia
tidak akan sakit pada sepanjang tahun itu, kecuali sakit mati”. (Hadis palsu).
(Lihat: Majmu’ Fatawa. 11/248. Ibn Taimiyah. Lihat: Tamamul Minnah. Hlm.
410-412. Sheikh Muhammad Nashiruddin al-Albani. Al-Ibda’. Hlm. 269. Ali Mahfuz)
مَنِ اكْتَحَلَ بِاْلاُثْمُدِ يَوْمَ
عَاشُوْرَاءَ لَمْ يَرْمِدْ اَبَدًا
“Barangsiapa bercelak mata dengan arang celak dihari
Asyura, maka ia tidak akan sakit mata buat selama-lamanya”. (Hadis palsu).
(Dinyatakan palsu oleh Ibnul-Jauzi dalam Al-Maudhu’at 11/203. Lihat: Majmu’
Fatawa 11/248. Ibn Taimiyah)
Selepas mandi dan bersuci dipagi Asyura, terdapat juga umat Islam yang menjadikan hari Asyura sebagai hari raya kaum Muslimin dengan menjadikannya hari kelepasan dan menyediakan makanan tertentu, (antaranya menyediakan bubur Asyura. (Menasabkan bubur Asyura kepada perbuatan Nabi Nuh ‘alaihi salam adalah suatu pembohongan yang keterlaluan. Setelah selamat dari taufan dan banjir besar, Nabi Nuh tidak pernah menyuruh pengikutnya memakai celak dan menyediakan makanan berupa bubur Asyura yang dikutip dari sisa-sisa bijirin) Pent). Ini merupakan talbis (perangkap) syaitan kepada orang-orang awam sedangkan perbuatan tersebut menyerupai perbuatan orang-orang Yahudi di Khaibar. (Lihat: Al-Ibda’. Hlm. 269. Ali Mahfuz) Perkara ini telah diterangkan dalam hadis Muslim:
Selepas mandi dan bersuci dipagi Asyura, terdapat juga umat Islam yang menjadikan hari Asyura sebagai hari raya kaum Muslimin dengan menjadikannya hari kelepasan dan menyediakan makanan tertentu, (antaranya menyediakan bubur Asyura. (Menasabkan bubur Asyura kepada perbuatan Nabi Nuh ‘alaihi salam adalah suatu pembohongan yang keterlaluan. Setelah selamat dari taufan dan banjir besar, Nabi Nuh tidak pernah menyuruh pengikutnya memakai celak dan menyediakan makanan berupa bubur Asyura yang dikutip dari sisa-sisa bijirin) Pent). Ini merupakan talbis (perangkap) syaitan kepada orang-orang awam sedangkan perbuatan tersebut menyerupai perbuatan orang-orang Yahudi di Khaibar. (Lihat: Al-Ibda’. Hlm. 269. Ali Mahfuz) Perkara ini telah diterangkan dalam hadis Muslim:
كَانَ اَهْلُ خَيْبَرَ يَصُوْمُوْنَ
يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ ، وَيَتَّخِذُوْنَهُ عِيْدًا وَيُلْبِسُوْنَ نِسَاءَ هُمْ
فِيْهِ حُلِيَّهُمْ وَشَارَتُهُمْ
“Adalah penduduk Khaibar (Kaum Yahudi) berpuasa pada hari
Asyura, mereka menjadikannya sebagai Hari Raya dan mereka memakaikan
wanita-wanita mereka dengan perhiasan dan pakaian mereka yang cantik-cantik”.
(Hadis Riwayat Muslim)
Berpuasa dihari Asyura adalah amalan sunnah, tetapi menambahnya dengan menjadikannya sebagai Hari Raya adalah perbuatan bid’ah kerana menyerupai amalan Yahudi sebagaimana dijelaskan oleh hadis sahih di atas.
Terdapat juga umat Islam yang mengerjakan solat tertentu disiang hari Asyura atau dimalam harinya. Mereka melakukan perkara bid’ah ini lantaran berpandukan kepada hadis palsu sebagaimana di bawah ini:
Berpuasa dihari Asyura adalah amalan sunnah, tetapi menambahnya dengan menjadikannya sebagai Hari Raya adalah perbuatan bid’ah kerana menyerupai amalan Yahudi sebagaimana dijelaskan oleh hadis sahih di atas.
Terdapat juga umat Islam yang mengerjakan solat tertentu disiang hari Asyura atau dimalam harinya. Mereka melakukan perkara bid’ah ini lantaran berpandukan kepada hadis palsu sebagaimana di bawah ini:
مَنْ صَلَّى فِيْهِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ ،
يَقْرَاُ فِى كُلِّ رَكْعَةٍ اَلْحَمْدُللهِ مَرَّةً ، وَقُلْ هَوَ اللهُ اَحَدٌ
اِحْدَى وَخَمْسِيْنَ مَرَّةً غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوْبَ خَمْسِيْنَ عَامًا
“Barangsiapa bersolat padanya empat rakaat, membaca
al-Fatiha sekali pada tiap-tiap rakaat, surah al-Ikhlas lima puluh kali, maka
Allah akan mengampunkan dosanya lima puluh tahun”. (Hadis palsu. Lihat:
Al-Ibda’ fi Madaril Ibtida’. Asy-Syeikh Ali Mahfuz)
فِى يَوْمِ عَاشُوْرَاءَ تَابَ اللهُ
عَلَى آدَمَ ، وَعَلَى اَهْلِ مَدِيْنَةِ يُوْنُسَ ، وَفِيْهِ وُلِدَ
اِبْرَاهِيْمُ ، وَفِيْهِ وُلِدَ عِيْسَى بْنُ مَرْيَمَ ، وَفِيْهِ فُرَّقَ
الْبَحْرُ لِمُوْسَى وَبَنِيْ اِسْرَائِيْلَ وَجَرَتْ السَّفِيْنَةُ وَآخِرُ
ذَلِكَ يَوْمُ الْعَاشُوْرِ لِعَشْرِ مَضَيْنِ مِنَ الْمُحَرَّمِ وَسْتَوَتْ عَلَى
الْجُوْدِيِّ فَصَامَ نُوْحٌ وَاَصْحَابُهُ وَالْوَحْشُ مَعَهُ شُكْرًا للهِ عِزَّ
وَجَلَّ
“Pada hari Asyura Allah menerima Taubat Adam dan taubat
penduduk kota Nabi Yunus. Pada hari Asyura dilahirkan Ibrahim dan padanya pula
dilahirkan Isa bin Maryam. Pada hari Asyura Lautan Merah dibelah untuk Nabi
Musa dan Bani Israil dan kapal Nabi Nuh belayar dan berakhir pada sepuluh
Muharam. Dan dia berlabuh di atas bukit Judi. Nabi Nuh dan para sahabatnya dan
binatang-binatang liar lalu berpuasa kerana bersyukur kepada Allah Azza
wa-Jalla. Demikian juga binatang-binatang yang ada bersama-sama di atas bahtera
itu turut sama berpuasa”. (Hadis palsu). (Lihat: Tanzihus as-Syariah. 11/150)
Berkata Sheikh al-Islam Ibnu Taimiyyah lagi:
“Tidak terdapat sebarang hadis sahih dari Nabi s.a.w. atau sahabat-sahabat. Tiada Imam mazhab tau Tabi'en yang mensunnahkan perkara-perkara ini; sama ada ia diriwayatkan oleh hadis dhaif (lemah), atau riwayat yg sahih, Al-Sunan atau Al-Musnad. Tiada hadis yang masyhur diketahui mengenainya pada abad yang awal, tetapi pada akhir-akhir ini ada hadis yang meriwayatkan seperti :{barangsiapa yang memakai celak pada matanya pada hari Asyura tidak akan mendapat penyakit mata pada tahun itu, dan barangsiapa yang mandi pada hari Asyura tidak akan dapat penyakit pada tahun tersebut.dsb}. Terdapat juga riwayat yang menunjukkan bersolat pada hari Asyura, dan ada riwayat lain yang menyebut bahawa pada hari Asyura Nabi Adam bertaubat, Bahtera Nuh mendarat di Bukit Joodi, nabi Yusuf kembali kepada Nabi Yaakub, Ibrahim diselamatkan dari api, kibas di ganti sebagai binatang sembelihan menggantikan Nabi Ismail, dan sebagainya. Mereka juga meriwayatkan sebuah hadis palsu yang mendustakan Rasulullah s.a.w. berkata: {barangsiapa yang bermurah hati kepada keluarganya pada hari Assyuura, Allah akan bermurah hati kepadanya sepanjang tahun}".
Berkata Sheikh al-Islam Ibnu Taimiyyah lagi:
“Tidak terdapat sebarang hadis sahih dari Nabi s.a.w. atau sahabat-sahabat. Tiada Imam mazhab tau Tabi'en yang mensunnahkan perkara-perkara ini; sama ada ia diriwayatkan oleh hadis dhaif (lemah), atau riwayat yg sahih, Al-Sunan atau Al-Musnad. Tiada hadis yang masyhur diketahui mengenainya pada abad yang awal, tetapi pada akhir-akhir ini ada hadis yang meriwayatkan seperti :{barangsiapa yang memakai celak pada matanya pada hari Asyura tidak akan mendapat penyakit mata pada tahun itu, dan barangsiapa yang mandi pada hari Asyura tidak akan dapat penyakit pada tahun tersebut.dsb}. Terdapat juga riwayat yang menunjukkan bersolat pada hari Asyura, dan ada riwayat lain yang menyebut bahawa pada hari Asyura Nabi Adam bertaubat, Bahtera Nuh mendarat di Bukit Joodi, nabi Yusuf kembali kepada Nabi Yaakub, Ibrahim diselamatkan dari api, kibas di ganti sebagai binatang sembelihan menggantikan Nabi Ismail, dan sebagainya. Mereka juga meriwayatkan sebuah hadis palsu yang mendustakan Rasulullah s.a.w. berkata: {barangsiapa yang bermurah hati kepada keluarganya pada hari Assyuura, Allah akan bermurah hati kepadanya sepanjang tahun}".
Bagi perkara lain, seperti memasak makanan khas dengan
atau tanpa bijirin, atau memakai baju baru, membelanjakan wang untuk keluarga,
atau membeli bekalan tahunan untuk hari tersebut, melakukan solat-solat
tertentu atau amalan-amalan tertentu, menyembelih binatang pada hari itu,
menyimpan daging yang akan dimasak bersama bijirin, atau memakai celak atau
henna, mandi, berjabat tangan diantara satu sama lain, menziarahi seseorang,
menziarahi masjid dan kubur-kubur (mashhad) dan sebagainya..... kesemua ini
adalah bid’ah dan salah. Tiada diantaranya yang ada kena mengena dengan sunnah
Rasulullah s.a.w. atau Khulafah al-Rasyidiin. Ia tidak diluluskan oleh
mana-mana imam, tidak malik, tidak at-Tsauri, tidak al-Layth ibn Sa’d, tidak
Abu Hanifah, tidak al-Auzaa’i, tidak asy-Syafie, tidak Ahmad ibn Hanbal, tidak
Ishaaq ibn Rahawayh, dan tiada mana-mana dikalangan Imam dan ulama'
Islam......” (Ringkasan dari Fatawa Al-Kubra oleh Sheikh al-Islam Ibnu
Taimiyyah Jil. 5)