KELEBIHAN BERSEDEKAH(PAHALA BERGANDA)
مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ
سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ
يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (261)
Ertinya: Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan
hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh
menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus
biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang
dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu
pengetahuanNya (al-Baqarah[2:261]).
وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ
كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآَتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ
فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
(265)
Ertinya: Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya
kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan
ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat
yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali
ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup
untuk menyiraminya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang
kamu lakukan (al-Baqarah[2:265]).
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ
لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ
فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Ertinya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya Tuhanku
memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya,
dan Ia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka
Allah akan menggantikannya; dan Dia lah jua sebaik-baik Pemberi rezeki“
(Saba’ [34:39]).
|
SEDEKAH TERBAIK
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا
أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ
الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ
بِآَخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ
حَمِيدٌ (267)
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada
jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian
dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja
memilih yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan
pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang
buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata
padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji
(al-Baqarah[2:267]).
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى
تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ
بِهِ عَلِيمٌ (92)
Ertinya: Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat)
kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari
apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka
sesungguhnya Allah mengetahuinya (Ali ‘Imran[3.92]).
|
KELEBIHAN MENYEMBUNYIKAN SEDEKAH
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا
هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ
وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
(271)
Ertinya: Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara
terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik).
Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada
orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan
menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. Dan
(ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan
(al-Baqarah[2:271]).
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ
بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ
رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (274)
Ertinya: Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya
pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka
beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari
berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak
akan berdukacita (al-Baqarah[2:274]).
|
GOLONGAN PALING LAYAK DAPAT SEDEKAH
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي
سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ
الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا
يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ
بِهِ عَلِيمٌ (273)
Ertinya: Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin
yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada
jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi
(untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya – oleh orang
yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada
meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan
masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak.
Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka
sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya(al-Baqarah[2:273]).
|
SEDEKAH KEPADA BUKAN
ISLAM
لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ
اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ
وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ
خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (272)
Ertinya: Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadiKan
mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan
petunjuk), akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (dengan memberi
taufik) kepada sesiapa yang dikehendakinya (menurut undang-undang
peraturanNya). Dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan (pada jalan
Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu
pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah
dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal, akan disempurnakan
(balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak
dikurangkan (al-Baqarah[2:272]).
|
PEROSAK PAHALA SEDEKAH
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي
سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى
لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ
يَحْزَنُونَ (262) قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ
يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (263) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آَمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى كَالَّذِي
يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ
فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ
صَلْدًا لَا يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ لَا يَهْدِي
الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (264)
Ertinya: Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan
(ugama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan
itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula
menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi
Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak
baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Menolak
peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan
mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan
perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah Maha
Kaya, lagi Maha Penyabar. Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan
(pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan
yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang
membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak),
dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang
itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu
ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi).
(Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riak itu) mereka tidak
akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan. Dan
(ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir
(al-Baqarah[2:262-262]).
وَالَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ
الْآَخِرِ وَمَنْ يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا (38) وَمَاذَا
عَلَيْهِمْ لَوْ آَمَنُوا بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَأَنْفَقُوا مِمَّا
رَزَقَهُمُ اللَّهُ وَكَانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيمًا (39)
Ertinya: Dan juga orang-orang yang membelanjakan hartanya dengan
menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan mereka tidak pula beriman kepada
Allah dan tidak juga beriman kepada hari akhirat. Dan sesiapa yang
(mengambil) Syaitan itu menjadi kawannya, maka seburuk-buruk kawan ialah
syaitan. Dan apakah (kerugian) yang akan menimpa mereka jika mereka beriman
kepada Allah dan hari akhirat, serta mereka mendermakan sebahagian dari apa
yang telah dikurniakan Allah kepada mereka? Dan (ingatlah) Allah sentiasa
Mengetahui akan keadaan mereka (al-Nisa’[4:38-39]).
|
Sebagai asas yang paling utama mendasari ugama islam, ilmu akan memimpin dan memandu manusia dalam pembinaan peribadi mukmin yang kamil.
Saturday, July 28, 2012
SEDEKAH MENURUT AL-QURAN
Friday, July 27, 2012
TADABBUR AL-QURAN
Tadabbur adalah isitilah
yang digunakan untuk memahami dan menghayati al-Quran. Ia adalah saranan Allah
dalam banyak ayat antaranya:
{أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ
الْقُرْآَنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ
اخْتِلَافًا كَثِيرًا} النساء: (82)
Ertinya: Patutkah mereka
(bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu
(datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang
banyak di dalamnya (al-Nisa’[4:82]).
Juga firmanNya:
{كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ
إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو
الْأَلْبَابِ} ص: (29)
Ertinya: (Al-Quran ini) sebuah
Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), -Kitab yang
banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti
kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat
mengambil iktibar (Sad[38:29]).
Juga firmanNya:
{أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ
الْقُرْآَنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا} محمد: (24)
Ertinya: (Setelah
diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami
serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup
(yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)? (Muhammad[47:24]).lihat sini.......
Thursday, July 26, 2012
KEPALSUAN HADIS KELEBIHAN TARAWIH SETIAP MALAM
KEPALSUAN HADIS KELEBIHAN TARAWIH
Dikeluarkan oleh: Jabatan Mufti Negeri
Terengganu.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi
Penyayang. Puji-pujian bagi Allah Subhanahu wata’ala, Selawat dan salam keatas
junjungan kita Nabi Muhammad Sallaahu ‘alaihi wasallam serta para sahabatnya.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini satu hadis
tentang kelebihan tarawikh pada malam-malam ramadhan telah tersebar dengan
meluas sekali. Media-media elektronik,media-media cetak serta media-media massa
turut sama memainkan peranan mereka menyebarkannya melalui akhbar-akhbar,
dairi-dairi Islam, TV, radio, risalah-risalah dan lain-lain dengan harapan
semoga mereka mendapat saham dalam usaha menggalakkan umat Islam supaya rajin
beramal ibadat terutamanya dalam bulan yang diberkati itu.
Hadis yang dimaksudkan itu ialah satu hadis yang agak panjang
kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah
seperti berikut : “Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w.
telah bersabda berkenaan dengan fadhilat sembahyang tarawih pada bulan Ramadhan
antaranya:
· Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama
seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).
· Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang
yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.
· Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat
yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta
setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa
orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.
·Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi
Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.
· Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang
tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.
· Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu
ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W..
· Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang
ke-tiga puluh
Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada
beberapa tokoh agama tanahair tentang kedudukan hadis ini, dari manakah ianya
diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam
kitab induk hadis seperti Sunan Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya
tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat)
sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini
merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu
yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis
ini.
Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang tarawih dan kedudukannya
didalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan
berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan
amalan-amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan
diperolehinya. Dengan tersebarnya hadis-hadis palsu seumpama ini juga akan
mencemarkan kesucian hadis Rasulullah s.a.w. yang dipelihara dengan dengan
begitu baik oleh ulama-ulama kita dahulu.
Rasulullah S.A.W. telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang
yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana
sabdanya : Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia
menyediakan tempatnya dalam neraka. (Bukhori, Muslim)
Hadis ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai
keperingkat Mutawatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan keatas
Nabi S.A.W. sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat
ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).
Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu’ah selepas membawakan lebih
dari seratus riwayat hadis tentang pendustaan atas nama Nabi Muhammad S.A.W.
menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: Haram
meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa
hadis itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadis ini maudhu`. Siapa yang
menceritakan hadis yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia
tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini. Katanya lagi,
tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad S.A.W. di
antara hadis tentang hukum-hukum dan hadis yang bukan berkenaan
dengan hukum seperti hadis yang mengandungi dorongan serta galakan beramal
ibadat, hadis-hadis nasihat dan lain-lain. Semuanya haram termasuk dalam
sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulamak Islam…
seterusnya dia berkata: Ulama-ulama telah pun sepakat tentang haram berdusta
atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya
adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan
atas Allah juga. Fiman Allah bermaksud: {Tidaklah dia mengucapkan mengikut
kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang
diwahyukan.} (An-Najm: 3-4).
Di dalam hadis tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam
rajin untuk melakukan amalan terawih dalam bulan Ramadhan seperti mana kita
sering dapati hadis ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang
mana sebenarnya hadis itu pun telah di reka atas nama nabi Muhammad S.A.W.
seperti contoh satu hadis yang sebahagian darinya berbunyi: Jika seseorang itu
meninggalkan sembahyang zohor dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya
sendiri.Jika dia meninggalkan sembahyang sembahyang asar dosanya adalah seperti
meruntuhkan kaa’bah..
Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang
yang menghidupkan malam Ramadhan yang terdapat dalam kitab hadis shahih
contohnya hadis yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan malam ramadhan dengan
penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya
yang lalu. (Al-Bukhari)
Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang
meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah
yang bermaksud: {Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan kedalam neraka saqar?
Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang.}
(Al-Muddatsir)
Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadhan tidak
mesti dengan adanya hadis rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh
dalam menghidupkan amalan tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang
bawalah hadis yang bagaimana teruk sekalipun siksaannya namun mereka tetap
tidak mahu mengerjakannya.
Diantara ciri-ciri hadis maudhu` (rekaan) dari
segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah:
1-Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang
terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad S.A.W. atau orang yang berjuang
bersama dengan nabi-nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi
kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi
wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil
sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.
2-Kelebihan yang terdapat didalamnya tidak sepadan dengan amalan
yang dilakukan dimana ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana
tersebut dalam Al-Qur’an dan hadis-hadis shohih.
3-Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi
Muhammad s.a.w. dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi sepertimana
yang terdapat dalam hadis-hadis shohih.
4-Didalam setengah risalah yang terdapat hadis ini, ianya dimulai
dengan “Ya Ali” sedangkan ulama-ulama hadis telah mengatakan bahawa hadis-hadis
yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang shohih.Yang
lainnya adalah palsu.
Oleh itu umat Islam sekalian terutamanya pihak-pihak berkenaan
seperti institusi-institusi agama diperingkat negeri dan pusat sepatutnya
prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadis Rasul yang
menjadi pegangan kedua Ahlus Sunnah Wal Jamaah.Umat Islam janganlah mudah
tertipu dengan diayah-diayah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan
ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah s.a.w. Janganlah sampai
masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala
sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan
seterusnya beramal dengan hadis-hadis palsu seperti ini.
SELAMAT BERPUASA DAN BERIBADAT MENGIKUT SUNNAH
RASULULLAH S.A.W.
by Abu
Anas Madani on 3 Ogos 2011
Wednesday, July 25, 2012
Solat Terawih: Sejarah – Hukum – Kaifiat
Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita dikalangan orang-orang yang beriman. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Alhamdulillah, bulan Ramadhan
kembali menemui kita. Banyak ilmu yang perlu kita ulangkaji berkenaan
amalan-amalan di dalam bulan Ramadhan, agar kita dapat memperoleh manfaat dan
ganjaran yang sepenuhnya pada bulan yang mulia ini.
Risalah ringkas ini akan
membincangkan tentang “Solat Terawih” dan perkara yang berhubung kait
dengannya.
Berkenaan keutamaan solat
ini, Abu Hurairah r.a. menerangkan bahawa Rasulullah saw menganjurkannya pada
malam Ramadhan dengan anjuran yang bukan berupa perintah yang tegas. Baginda
bersabda:
((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا
وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (beribadat) pada
malam Ramadhan kerana iman dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah),
diampunkan dosa-dosanya yang telah lepas.” [Sahih Muslim, no:
759]
Takrif Solat Terawih:
Menurut bahasa (lughah):
Terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya.
Menurut istilah: Terawih ialah ibadat solat yang dilakukan pada waktu
malam di bulan Ramadhan. Bermula waktunya selepas solat isya’ dan berakhir
dengan masuk waktu subuh, tidak termasuk sunat ratibah isya’ dan solat witir.
Dinamakan terawih kerana
orang yang melakukannya akan berehat selepas empat rakaat (dua salam).
Solat terawih termasuk
solat tahajjud atau solatul-lail dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat
dan membaca ayat-ayat atau surah daripada al-Quran.
Waktu Melakukan Solat
Terawih.
Sebagaimana hadis
Rasulullah saw di atas: “Sesiapa
berdiri (beribadat) pada malam Ramadhan…”. Berdasarkan hadis ini,
tempoh menunaikan solat terawih ialah sesudah masuk waktu solat isyak sehingga
sebelum masuk waktu solat subuh. Ini bererti sesiapa yang tidak dapat
melakukannya pada awal malam boleh melakukannya pada pertengahan atau akhir
malam.
Hukum Solat Terawih
Solat terawih hukumnya sunat
mu’akad, iaitu amalan sunat yang amat dituntut. Rasulullah saw
telah menganjurkannya dengan arahan yang tidak tegas, bererti hukumnya adalah
sunat dan tidak wajib.
Sejarah Terawih:
Ummul Mukminin Aishah ra,
meriwayatkan bahawa Rasulullah saw melakukan solat terawih di masjid beberapa
malam (ada yang mengatakan empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para
sahabat. [HR
Bukhari dan Muslim].
Pada malam kelima dan
seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di
rumah. Ini kerana Baginda saw bimbang para sahabat tersalah anggap dan
menjadikannya sebagai solat fardu dan sudah tentu sukar bagi mereka untuk
melakukannya.
Abi Zar telah meriwayatkan,
Nabi saw bangun bersolat
bersama-sama mereka pada malam 23 sehingga satu pertiga malam, dan pada malam
ke 25 sehingga separuh malam. Para sahabat berkata kepada Baginda saw:
“Kalaulah tuan terus sempurnakan saki baki malam kami dengan solat sunat”. Maka Nabi saw bersabda:
((إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ
حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama imam sehingga
dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyam
semalaman (seumpama bersolat
sepanjang malam).” [HR At-Tirmizi, sahih].
Imam Ahmad mengamalkan hadis ini dan beliau bersolat bersama imam sehingga
selesai dan beliau tidak akan beredar sehinggalah imam beredar.
Berkata sebahagian ulama’: “Sesiapa yang bangun solat separuh malam bersama
imam seumpama dia telah bangun solat sepenuh malam.”
Menurut hadis yang
diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dari Jabir ra bahawa Nabi
Muhammad saw melakukan solat terawih sebanyak lapan rakaat, setelah itu diikuti
solat witir.
Khalifah Umar bin Al-Khatab
ra ialah orang pertama yang
mengerah umat Islam menunaikan solat terawih secara berjamaah di bawah pimpinan
Ubai bin Kaab ra.
Solat terawih dilakukan
berjemaah pada setiap malam Ramadhan selepas solat isyak sebanyak 20 rakaat dan
ditambah dengan tiga rakaat solat witir.
Cara Perlaksanaan Solat
Terawih.
Solat Terawih boleh
dilaksanakan secara berjamaah atau bersendirian. Berjamaah adalah lebih afdal
merujuk kepada anjuran Rasulullah saw seperti hadis di atas.
Namun jika menghadapi
kesempitan untuk melaksanakannya secara berjamaah, maka dibolehkan
melaksanakannya secara bersendirian. Rasulullah saw sendiri pada zaman baginda
adakala melaksanakannya secara berjamaah dan adakala secara bersendirian. Ini
bagi memberi kelapangan bagi umat, seandainya mereka menghadapi kesempitan masa
atau tenaga.
Menurut imam Al Ghazali rh
walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah,
solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal, sama seperti
pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian solat nawafil telah
disyariat dalam solat berjemaah.
Bilangan Rakaat Solat
Terawih.
Solat terawih boleh
dilaksanakan dalam jumlah lapan atau dua puluh rakaat, diiikuti dengan solat
sunat witir. Kadangkala timbul persoalan berkenaan jumlah rakaat solat terawih
yang sepatutnya dilaksanakan, lapan atau dua puluh rakaat?
Persoalan jumlah rakaat
bagi solat terawih telah menjadi tumpuan para ilmuan Islam sejak dari dulu.
Mereka telah mengkaji dalil-dalil yang ada serta membandingkan antara pelbagai
pandangan yang wujud. Hasilnya membuahkan tiga pendapat. Pendapat pertama:
Jumlah rakaat solat terawih ialah 8 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir.
Pendapat kedua: Jumlahnya ialah 20 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir.
Pendapat ketiga: Jumlahnya tidak ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan
solat terawih dengan jumlah rakaat yang dipilihnya, kemudian ditutupi dengan
solat witir.
Ketiga-tiga pendapat di
atas memiliki dalil dan hujah di sebaliknya dan kita boleh memilih mana-mana
pendapat di atas. Yang penting, kita perlu menghormati orang lain seandainya
mereka memilih pendapat yang berbeza dengan kita.
Ibnu Umar ra menceritakan:
Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah saw tentang solat malam. Sabda Nabi
saw:
صَلاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمْ
الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى.
Maksudnya: “Solat malam
ialah dua rakaat, dua rakaat. Apabila kamu bimbang masuk waktu subuh maka
solatlah satu rakaat, menjadikan bilangan witir (ganjil) bagi rakaat yang telah
engkau solat” [HR: Bukhari].
Rasulullah saw tidak
menyebut bilangan rakaat solat malam, malam pula panjang masanya, boleh
dilakukan banyak solat, ini menunjukkan bahawa bilangan tidak dihadkan sekadar
kepada 8 atau 20 rakaat.
Berkata Imam Asy-Syafie:
“Aku telah melihat orang ramai mendirikan solat terawih di Madinah 39
rakaat, di Makkah 23 rakaat, ini bukanlah satu perkara yang sempit (terikat
dengan bilangan).”
Katanya lagi: “Jika mereka
panjangkan qiyam berdiri (dengan bacaan al-Quran), kurangkan rakaat adalah
baik. Sekiranya mereka membanyakkan sujud (rakaat) dan meringankan berdiri
(ringkaskan bacaan) juga adalah baik. Tetapi yang pertama adalah lebih aku
sukai.”
Pada umumnya masyarakat
Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak 20 rakaat tetapi ada juga
yang hanya menunaikan sekadar lapan rakaat. Terpulang kepada masing-masing
untuk menunaikan ibadat ini mengikut kemampuan dan keikhlasan diri sendiri
terhadap Penciptanya. Yang pentingnya ialah selesaikan solat bersama imam,
tidak hanya setakat separuh jalan.
Antara Kualiti dan Kuantiti.
Persoalan yang lebih
penting dalam solat terawih ialah cara melaksanakannya. Bukan 8 atau 20 rakaat,
Tetapi yang penting ialah membaca surah al-Fatihah dan bacaan-bacaan solat yang
lain dengan sempurna, betul dan khusyuk. Jangan disingkatkan, jangan dibaca
senafas dan jangan dibaca dengan tujuan mengejar jumlah rakaat.
Demikian juga dengan toma’ninah dalam solat, jadi apa yang penting
ialah kualiti dan bukan kuantiti. Maka pastikan ia dilaksanakan secara baik
(kualiti) dan tidak sekadar mengejar rakaat yang banyak (kuantiti).
Antara aspek kualiti yang
sering ditinggalkan ialah:
1. Meninggalkan
bacaan al-Qur’an secara tartil, iaitu sebutan kalimah-kalimah
al-Qur’an secara jelas berdasarkan disiplin tajwid yang betul. Allah s.w.t.
memerintah kita: “Dan bacalah al-Qur’an dengan tartil.” [Surah al-Muzammil:4]
2. Meninggalkan
bacaan doa iftitah sebelum
al-Fatihah dan bacaan surah-surah selepas al-Fatihah Ini satu kerugian kerana
bacaan-bacaan itu memberi ganjaran pahala yang amat besar.
3. Mengabaikan
toma’ninah, iaitu kekal di dalam sesuatu posisi solat seperti
rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara dua sujud. Tempoh kekal di dalam
sesuatu posisi ialah sehingga bacaan dalam posisi itu dapat dilengkapkan dengan
betul dan sempurna jumlahnya.
Pernah seorang lelaki
bersolat tanpa toma’ninah pada zaman Rasulullah saw. Melihat cara solat lelaki
itu, Rasulullah saw memerintahkan beliau untuk mengulanginya [Sahih al-Bukhari, no: 757]. Tindakan Baginda itu menunjukkan
toma’ninah ialah syarat sah solat. Sesiapa yang meninggalkannya bererti
solatnya, sama ada solat terawih atau selainnya, adalah tidak sempurna.
4. Tidak
mengambil berat tentang melurus dan memenuhkan saf solat.
Masing-masing sibuk mengejar rakaat, sedangkan Rasulullah saw telah memberi
peringatan agar menjaga saf dengan sempurna dalam sabdanya:
لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ
وُجُوهِكُم .
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu atau
Allah akan tukarkan wajah-wajah kamu (hati-hati kamu berpecah dan tidak
bersatu).” [HR
Bukhari].
Sabda Baginda saw lagi:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ
الصَّلاةِ
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu, kerana
saf yang lurus itu di antara tanda kesempurnaan solat.” [HR Bukhari].
Berdasarkan
perbincangan di atas,
sama-samalah kita jadikan solat terawih pada tahun ini dan tahun-tahun akan
datang dilaksanakan berdasarkan kualiti dan bukannya kuantiti.
Lihat di sini…
Lihat di sini…
Abu Hurairah r.a.
menerangkan bahawa Rasulullah saw menganjurkannya pada malam Ramadhan dengan
anjuran yang bukan berupa perintah yang tegas. Baginda bersabda:
((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا
وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
Oleh:
AbuAnas Madani
Monday, July 23, 2012
PUASA: PERKARA YANG MEMBATALKANNYA.
Empat Perkara Utama Yang Membatalkan Puasa
Allah swt telah memfardhukan puasa Ramadhan ke atas umatnya, Allah
juga telah mensyariatkan puasa-puasa sunat yang lain selain daripada fardhu
ini, serta menjanjikan ganjaran yang sangat besar, yang menjadi idaman bagi
setiap orang yang beriman. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
“Sesiapa yang
berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah akan jauhkan mukanya
daripada api neraka sebanyak tujuh puluh tahun.” [Muttafaq alaih].
Allah telah meletakkan
garis panduan dalam melakukan puasa dan sekali-kali tidak membenarkannya untuk
dilanggar. Maka menjadi kewajipan bagi setiap muslim mengetahui dan mempelajarinya
untuk menjaga ibadat yang besar ini.
Perkara-perkara yang membatalkan puasa sebagaimana yang disepakati
(Ittifaq) ulama’ berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis dan ijma’ ialah empat
perkara;
1.
Makan,
2.
Minum,
3.
Jima’.
Dalilnya ialah firman Allah swt yang bermaksud: “…Maka sekarang
campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan
makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu
fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam…”. [Al-Baqarah:187].
4. Haid dan Nifas.
Dalilnya hadis Abu Said al-Khudri yang bermaksud: Sabda Rasulullah
saw: “Bukankah perempuan itu apabila mereka haid, tidak bersolat dan tidak
berpuasa…”. [Bukhari: 304,
Muslim: 79].
Di bawah ini ialah ringkasan dan kesimpulan yang dibuat oleh
penulis;
1.
Pendapat
yang mengatakan “al-Jauf”, iaitu rongga yang membatalkan puasa
apabila masuk makanan ke dalamnya adalah“Ma’idah” (perut) sahaja, tidak
termasuk lubang-lubang lain di badan manusia.
2.
Ulama’
semasa berbeza pendapat tentang “Bakhkhah ar-Rabwu” (penyembur gas
untuk penyakit lelah). Pendapat yang paling hampir dengan kebenaran (pada
pandangan penulis) adalah tidak batal.
3.
Pil
yang diletakkan di bawah lidah bagi pesakit jantung, yang dihisap secara terus
dan tidak masuk ke dalam rongga adalah tidak membatalkan puasa.
4.
Alat
yang dimasukkan ke dalam ma’idah (usus) untuk mengesan penyakit juga
tidak membatalkan puasa. Kecuali jika diletak ubat/minyak pada alat tersebut
maka ia boleh membatalkan puasa.
5.
Ulama’
semasa juga berbeza pendapat tentang ubat titis ke dalam hidung. Ada yang
mengatakan tidak batal, tetapi majoriti mengatakan batal. Pendapat yang
paling hampir dekat dengan kebenaran (pada pandangan penulis) adalah tidak
batal.
6.
Gas
oksigen tidak membatalkan puasa kerana ia hanyalah angin/udara yang tidak
terdapat anasir lain di dalamnya.
7.
Begitu
juga gas yang disedut melalui hidung, hukumnya sama dengan penyembur lelah (no.
2).
8.
Bius
setempat tidak membatalkan puasa. Manakala bius penuh sepanjang hari
membatalkan puasa tetapi sekiranya pesakit tersedar dan masih berbaki waktu
puasa hari tersebut tidak batal puasanya.
9.
Ubat
titis ke dalam telinga juga tidak membatalkan puasa kerana rongganya tidak
bersambung dengan “Jauf”.
10. Ubat titis mata, mengikut majoriti ulama’
semasa, tidak membatalkan puasa.
11. Suntikan ubat melalui kulit, urat dan otot
mengikut majoriti ulama’ semasa tidak membatalkan puasa.
12. Memasukkan air dan benda yang boleh
mengenyangkan seperti glukos ke dalam urat, mengikut majoriti ulama’ semasa
adalah membatalkan puasa.
13. Melumur minyak, losyen dan sebagainya pada
kulit, tidak membatalkan puasa.
14. Memasukkan alat seperti kamera, untuk mengesan
penyakit ke dalam urat/saluran jantung adalah tidak membatalkan puasa.
15. Begitu juga memasukkan alat ke dalam perut untuk
mengesan penyakit, tidak membatalkan puasa. Tetapi sekiranya sampai kepada
“Ma’idah” (usus), boleh membatalkan puasa.
16. Dialisis (mencuci darah) yang mengandungi
ubat-ubat yang boleh mengenyangkan atau memberi kekuatan boleh membatalkan
puasa, sebaliknya kalau setakat membersihkan darah tanpa ubat-ubatan tidak
membatalkan.
17. Menggunakan cecair/sabun pencuci alat sulit
wanita tidak membatalkan puasa.
18. Memasukkan ubat ke dalam dubur untuk penyakit
bawasir atau mengurangkan kepanasan suhu badan tidak membatalkan puasa, Ia
tidak sampai kepada ma’idah.
19. Memasukkan alat pengesan penyakit atau ubat
melalui lubang zakar tidak membatalkan puasa.
20. Menderma (mengambil) darah. Terdapat khilaf yang
begitu besar dikalangan ulama’, tetapi pendapat yang lebih kuatnya tidak batal
kerana dikiaskan kepada berbekam.
21. Juga mengambil sedikit darah untuk ujian
pemeriksaan tidak membatalkan puasa.
Demikianlah beberapa masalah dan pandangan yang dipilih oleh
beliau.
Bagi para pembaca yang mempunyai keahlian dalam bidang agama bebas
untuk menilai manakah pendapat yang kuat berdasarkan dalil dan ta’lil yang
dikemukakan, wallahu a’lam.
Oleh AbuAnasMadani
Subscribe to:
Posts (Atom)