Berikut bait-bait yang mahsyur yang dinisbahkan
sebagai zikir taubat/munajat dan nama lain, wallahua'lam.
إِلَهِي لَسْتُ لِلْفِرْدَوْسِ
أَهْلَا
وَلَا أَقوَى عَلَى النَّارِ
الْجَحِيمِ
فَهَبْ لِي تَوْبَةً وَاغْفِرْ
ذُنُوبِي
فَإِنَّكَ غَافِرُ الذَّنبِ
الْعَظِيمِ
Wahai Tuhan ku tak layak ke Syurga-Mu
Namun Aku tidak sanggup ke neraka-Mu
Terimalah taubatku dan ampuni segala dosaku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Bait-bait
di atas sebenarnya bukanlah zikir yang thabit daripada zikir Rasulullah s.a.w.
Tidak ditemukan di dalam mana-mana kitab hadith sama ada khutub sittah (kitab
hadith yang enam) seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Ibn
Majah, Sunan Abu Daud, Sunan al-Tirmizi,dan Sunan an-Nasai'e mahupun kitab
hadith yang lainnya seperti Al-Muwaththa' Al- Imam Malik, Musnad
Imam Ahmad, Sunan ad-Darimi, Sahih Ibnu Khuzaimah, Sahih Ibnu Hibban, Mu'jam
Al-Kabir, Mu'jam Al-Ausath, Mu'jam As-Saghir (at-Thabarani), Sunan ad-Daruquthni,
Mustadrak Al-Hakim mahupun Sunan al-Kubra al-Bahaqi. Jika anda menyemak dan
menemukan bait ini di dalam kitab di atas maka penulis sedia menerimanya dan
penulisan ini mansukh dengan sendirinya.
Sepanjang pengetahuan penulis, bait-bait ini dinisbahkan kepada beberapa tokoh tertentu antaranya ialah:
1. Daripada al-Imam As-Syafie dalam kitab Diiwaan al-Imam al-Syafie. Tidak ditemukan bait-bait diatas di dalam al-Diiwaan sebagaimana yang didakwakan.
Sepanjang pengetahuan penulis, bait-bait ini dinisbahkan kepada beberapa tokoh tertentu antaranya ialah:
1. Daripada al-Imam As-Syafie dalam kitab Diiwaan al-Imam al-Syafie. Tidak ditemukan bait-bait diatas di dalam al-Diiwaan sebagaimana yang didakwakan.
2. Daripada Rabiatul Adawiyah. Dakwaan diatas tiada asalnya, tiada bukti yang menunjukkannya dan tiada dinuqilkan dalam mana-mana kitab kibar ulama'.
3. Daripada Syair Abu Nawas.
4. Daripada Ash-Sha'raaniyy dalam I'aanah At Taalibiin.
Maka yang thabit adalah datangnya dari
seorang tokoh sufi bernama Ash-Sha'raaniyy dalam I'aanah At Taalibiin
yang menyebut bahawa orang yang mengamalkan membacanya secara tetap pada hari
Jumaat maka dia akan mati dalam Islam tanpa syak. Lajnah Daa'imah mengeluarkan
fatwa membid'ahkan amalan membaca bait-bait ini selepas Jumaat namun tidak
mengingkari maknanya yang boleh diinterpretasi dengan beberapa cara.
عن سيدي عبد الوهاب الشعراني - نفعنا الله به - أن من واظب على قراءة هذين البيتين في كل يوم جمعة،
توفاه الله على الاسلام من غير شك، وهما: إلهي لست للفردوس أهلا * * ولا أقوى على نار الجحيم فهب لي توبة، واغفر ذنوبي * * فإنك غافر الذنب العظيم ونقل عن بعضهم أنها تقرأ خمس مرات بعد الجمعة..
Maka bait diatas bukanlah bait zikir yang thabit dari Rasulullah
s.a.w dan ia tidak boleh diamalkan sama sekali sebagai zikrullah baik ketika sesudah
solat, ketika qiamullail dan sebagainya atas dasar ibadah. Sebagi umat Islam,
kita seharusnya memohon kepada Allah akan rahmatnya untuk ke syurga dan bukan
ke neraka. Menyatakan tidak layak untuk ke syurga adalah tidak tepat kerana
dengan rahmat dan limpah kurniaNya, sesiapa sahaja yang dikehendakiNya boleh berada
dalam syurga, insyaAllah.
Lemahnya bait ini jika
dianggap zikir adalah kerana bait ini dengan jelas menyalahi hadith
Rasulullah s.a.w:
فإذا سألتم الله فسلوه الفردوس
الراوي:أبو هريرة المحدث:البخاري
- المصدر:صحيح البخاري- الصفحة أو الرقم:7423
"Jika anda meminta
dari Allah, mintaklah syurga Firdaus" (Riwayat al-Bukhari no 7423)
Cara Beramal Dengan Bait Ini
Cara Beramal Dengan Bait Ini
Menyatakan bait ini adalah zikir merupaka bid'ah
dan satu kesalahan yang besar kesannya. Apatah lagi beramal dengan nya yang
mana ia tiada sandaran yang thabit dari zikir-zikir Rasulullah s.a.w. Adapun
begitu tidak menjadi kesalahan jika ia dinisbahkan sebagai syair,
nasyid, dan sebagainya dan bukan sebagai suatu bentuk zikrullah. Berikut
adalah terjemahan daripada keseluruhan bait syair tersebut:
Wahai Tuhan ku tak layak ke Syurga-Mu
Namun Aku tidak sanggup ke neraka-Mu
Terimalah taubatku dan ampuni segala dosaku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai,
Terimalah taubatku Wahai Tuhan yang Maha Tinggi
Dan usiaku berkurang setiap hari,
Dan dosaku pula bertambah setiap masa
Tuhanku, hamba-Mu yang sering melakukan
maksiat telah datang kepada-Mu
Senantiasa Berbuat dosa, dan sesungguhnya
telah berdoa kepada-Mu
Jika Kau ampunikan, maka itu hak-Mu
Dan jika Kau tinggalkan, maka siapa lagi
yang
hendak kami harapkan seperti-Mu
Menerusi bait-bait ini maka tidaklah menjadi
suatu kesalahan disisi syara' jika ia diungkapkan sebagai syair arab atau nasyid
atas beberapa alasan berikut:
1. Tidak ada satu ayat pun yang
menunjukkan bahawa si hamba itu berkata bahawa dia tidak mahu ke syurga, ia
hanya menyatakan yang dengan keadaan dirinya sekarang bahawa tidak layak syurga
itu untuknya. Bukan tidak mahu ke syurga. Tidak mahu ke syurga dan tidak layak
ke syurga adalah dua ayat yang berlainan maksudnya.
2. Syair ini berbentuk rintihan, luahan
hati. Ia selari dengan maksud 'kita tidak masuk syurga sebab amal kita,
sebaliknya dengan rahmat Allah'. Ia hanya satu rintihan seorang hamba, yang
mengakui bahawa amalnya tak banyak, amalnya tak mampu bawa dia ke syurga,
melainkan kalau Allah yang izinkan kerana amalan bukan penentu mutlak seseorang
itu ke syurga melainkan dengan rahmatNya.
Kesimpulan
Bait-Bait tersebut bukanlah zikir dan tidak
boleh menisbahkannya sebagai zikir apatah lagi beri'tiqah dan mengamalkannya
sebagai zikir. Banyak zikir-zikir yang terkandung dalam hadith-hadith sahih
yang tidak kita amalkan sepenuhnya lagi, jadi tiada sebab untuk mewujudkan
zikir lain yang tiada sandarannya dari Rasulullah s.a.w. Adapun begitu ia boleh
diamalkan dalam bentuk syair arab atau nasyid sebagai rintihan kita, hamba yang
mengharapkan rahmat Allah s.w.t ke syurga. Penjelasan dan kefahaman yang benar
amat penting untuk mengelakkan ummah salah faham antara perkara yang mengikuti
sunnah dan perkara yang menjauhi sunnah Rasulullah s.a.w. Sebarkanlah jika anda
merasai ianya benar.
والله أعلمُ بالـصـواب
No comments:
Post a Comment