Saturday, November 17, 2012

JUNDULLAH vs KARKUN - siri 4



'Abdus Soghier 27 March 2012 09:28

assalamualaikum wbt tuan yg mulia...sy rasakan sebenarnya dalam diri tuan sendiri yg wujudnya sikap & sifat ketidakpuasan hati mengenai kemajuan USAHA TABLIGH di seluruh dunia khususnya di Malaysia...
sebelum tuan bertanyakan persoalan akan "KESESATAN TABLIGH" kepada mana2 insan yg "Alim seperti Habib OMar @ Syeikh Nurudin al-Banjari...
Tuan lihatlah setiap pondok2 di Nusantara ini seperti di Thailand...hampir keseluruhan pondok2 di thailand telah buat USAHA TABLIGH...begitu juga di Indonesia Pesantren di Tomboro yg terbesar di wilayah Indonesia....ia juga buat USAHA TABLIGH...
Syeikh Nurudin, Ustaz Azhar Idrus...dan lain2 ulama lg telah myokong USAHA TABLIGH ini...
Ini lah satu2nya usaha yg mbawa manusia dekat dgn masjid dan mghubungkan hati manusia dgn Allah...belajar bawa khidupan dlm setiap diri ummat....belajar mnyayangi sesama insan...
Jadi kenapa tuan masih nak mempertikaikan kESAHIHAN USAHA ini...
Tuan yg mulia...BELAJAR LAH terima KEBENARAN...buang lah KEEGOAN HATI...

"Ttg fatwa para ulama,ia tidak ada tempoh expired.tidak ada istilah lapok@kuno dll.sebagaimana fatwa Ayatullah Khomeni terhadap si murtad salman rushdi sehingga sekarang masih valid.."

Lagi 1...mengenai kenyataan tuan diatas ini pun saya sedikit meragui....Siapalah "Ayatullah Khomeni" di sisi IMAM 4 Mazhab.....Mengapakah tuan sdiri yg alim mengambil kenyataan beliau.....??????

sekian wassalam...

JUNDULLAH 27 March 2012 10:53
Wa'alaikum salam

Wahai sdr Abdus Soghier,
Apakah anda termasuk dlm golongan spt pemimpin UMNO yg tidak mahu mengakui kesalahan dan kekhilafan??
Apakah semua individu dlm tabligh baik Maulana ahli syura di India sehingga peringkat individu yg baru sehari dlm tabligh adalah maksum dan suci drp melakukan kesilapan??
Sudah banyak penyimpangan2 yg telah kami paparkan dlm blog ini tidak memadaiKAH utk pihak tabligh muhasabah diri dan memperbetulkan sikap,pemikiran dan amalan yg menyimpang itu??
Adakah sehahihan Jt hanya berpandukan perkataan atau pembelaan sebahagian ulama tanpa merujuk nas dan dalil drp al quran dan as sunnah??
Sudah banyak kali saya tegaskan PERKATAAN SAIDINA ALI RA “JGN DILIHAT SIAPA YG BERKATA TAPI LIHAT APA YG DIA KATA”.APAKAH SDR TIDAK FAHAM MAKSUD UCAPAN SAHABAT NABI ITU??
Dalam keadaan tiada seorang pun ulama ASWJ yg mengeluarkan fatwa bunuh kpd si murtad tersebut lalu ada ulama syiah melakukkannya maka kita sanggupKAH menafikan FATWA TERSEBUT SBG TIDAK SAH??
Belajarlah drp sejarah para sahabat nabi saw akan sikap mereka dalam peperangan antara ROME dan FARSI KETIKA ITU YG MANA PARA SAHABAT MENYOKONG EMPAYAR ROME WALAUPUN MEREKA KAFIR.
SOALANNYA KENAPA MEREKA MEMILIH ROME DAN TIDAK MEMILIH FARSI??
DIHARAP ANDA BOLEH BELAJAR TAFIR HADIS TERSEBUT DRP KITAB MUKTABAR
JUNDULLAH 27 March 2012 11:36
Wahai sdr Abdus Soghier,

Saya nak kemukakan satu persoalan utk sdr fikirkan sedalam-dalamnya.Sekiranya sdr di hadapkan dgn dua berita oleh dua pihak yg berlainan.YG MANAKAH SATUKAH AKAN SDR TERIMA??

1- Pihak A mengkhabarkan berita akan kemudharatan yg mungkin akan sdr alami sekiranya projek nuklier tersebut di buat di kawasan penempatan awam BERDASARKAN SENARIO yg telah berlaku terhadap Negara lain yg terlebih dahulu melaksanakannya.

2- Pihak B mengkhabarkan berita akan kebaikan projek nuklier tersebut untuk jangka panjang walaupun dibuat di penempatan awam BERDASARKAN KAJIAN MAKMAL OLEH pakar dlm bidang berkaitan.

Dalam kes tabligh ulama terbahagi kpd dua (pro dan kontra) .Satu pihak menyokong berdasarkan scenario secara zahir depan mata akan kebaikan yg terhasil drp usaha tabligh.

Manakala satu pihak lagi mempertikaikan dan menyesatkan JT berdasarkan kajian selama bertahun yg mereka lakukan keatas kitab-kitab yg menjadi rujukan dan menghantar perisik-perisik ke dalam JT serta dialog dgn pemuka-pemuka tabligh.

Kita boleh membuat contoh lain sebagai perbandingan

Reply

JUNDULLAH 17 March 2012 09:56
Demi bersikap adil spt anjuran sdr Ibnsaad....

Dlm isu tuduhan puak wahabi terhadap gerakan IM,sudah banyak blog yg saya baca telah menjawab segala tuduhan sesat tersebut secara ilmiah berdasarkan nas dan dalil yg kuat.

Jadi saya tak mahu buang masa mengulang isu yg sama tambahan pula rakan blog yg lain spt "Abuzulfikar" dlm Halaqah.net dan Raja Ahmad Mukhlis telah berjaya mematahkan hujjah puak mereka dgn dalil yg kuat dan mantap.

Cumanya dlm masalah tabligh,setakat ini baik amir atau karkun mereka masih tidak mampu menjawab hujjah pihak pengkritik dgn hujjah yg konkrit.Paling habis modal, mereka mencari tokoh ulama yg bukan aliran mereka, menjawab bagi pihak mereka (membela).

sedangkan kebenaran atau kebathilan itu hanya dpt di ketahui berdasarkan hujjah al quran dan as sunnah.kebanyakan blog karkun yg saya lawati,majoriti hujjah mereka sandarkan kpd maulana2,eldest2 dan amir2 mereka.

ADAKAH ILMU ISLAM ITU HANYA ADA PADA MAULANA TABLIGH SAHAJA??
Ini menjadi bukti yg kukuh bahawa jemaah tabligh berdiri atas hujjah yg longgar dan rapuh.(banyak mengguna pakai hadith dhaif bermakna jemaah tabligh adalah jemaah yg dhaif dlm berhujjah).

dlm keadaan ada jemaah islam yg kuat(kerana menggunakan hadith sahih),tapi oleh kerana kejahilan(kebodohan)dan mengambil jalan mudah,maka lebih rela mengambil/mengikut jemaah yg dhaif drp yg sahih.

Analoginya bila di tawarkan rumah banglow atau rumah setinggan,mereka lebih rela memilih setinggan.Begitulah perumpamaan penyokong/ahli tabligh ini.lalu di carilah alasan2 utk menyokong pilihan yg dhaif tersebut dgn hujjah2 yg juga bertaraf dhaif.

utk pengetahuan sdr,fatwa ulama dlm artikel"penjelasan tuntas" itu bukanlah ulama Wahabi spt tuduhan sdr.fatwa wahabi tidak ada dlm blog saya.harap maklum.

Reply

Unknown 28 April 2012 13:17

Baek lah tuan mana hadis dan nas supaya suruh undi pas di pada hari pilihan raya Di Malaysia disruruh undi pas????

Boleh terangkan????

Reply

JUNDULLAH 28 April 2012 23:21

Utk soalan ini kalau sdr rajin membaca artikel di bawah label POLITIK ,sdr akan jumpa jawapannya.

pada komen sebelum ini,sdr menyatakan 'kami undi Pas...' tapi kenapa la ni persoal ttg Nas dan Dalil?

Habis sdr disuruh undi pas tu atas dasar apa ye??
ada org paksa/ugut dll??

JUNDULLAH 16 July 2012 16:08

bila sdr tak setuju dgn pergabungan PAS dlm pakatan rakyat bermakna sdr juga tak setuju dgn ajaran islam sebab sejarah pengabungan antara islam dan kafir telah berlaku zaman nabi lagi.

ADakah sdr buta sejarah??
sdr tak pernah baca ke kitab sirah yang di tulis oleh Dr Said Ramadhan al Bhuti yg bertajuk FIQH AL SIRAH ??

saya nasihatkan sdr baca kitab itu dulu sebelum nak komen lagi

Reply

Unknown 28 April 2012 13:20

Tuan Yang Mulia Mari kita bermuzakarah di Masjid Sri Petaling Di Sana kami ada Perhimpuanan khas untuk ulamak khas untuk tuan pada 20 mei ini???

JIka ingin datang saya sedia jemput ambil dan kos semua saya akan bayar!

Reply

Unknown 29 April 2012 17:16

http://mencarimardhatillah-ansarullah.blogspot.com/2011/06/tabligh-dan-pas-bersatu-boleh-ke.html

sila

Reply

JUNDULLAH 29 April 2012 23:10

wahai sdr tanpa nama..

kami bukan hendak pandangan individu.Yg kami mahukan adalah pandangan pihak atasan Tabligh yg mampu merubah doktrin Tabligh secara menyeluruh.

Kalau hanya satu blog shj yg positif tetapi 1000 blog yg lain negatif,ia tidak merubah apa-apa...

saya ambik contoh blog azharjaafar313,hafizkilau dan banyak lagi yg bersikap negatif.

harap anda memahami maksud saya..

Reply

Unknown 7 May 2012 01:28

isu kitab itu nantikan kitab versi trerbaru x dinafikan banyak ksalahan di dlm kitab itu........
kami juga manusia macam biase bnyk kesalahan dan kesilapan.... Kami hanya manusia yang bioase bru nk blajar buat usaha nabi saw..... nak ikot sunnah!!!

jika kita ingin mencari keburukan manusia ...... maka allah akan zahirkan....!!!

Jika betol penyelewengan JT laebih baek tuan tnye ustaz azhar idrus dan tuan guru nik aziz dan hadi awang dan ulamak2 ......

setahu saya jt diharam kan di melaka bukan sbb fahaman tetapi kesilapan dituduh menceroboh masjid sahaja.....

Reply

JUNDULLAH 7 May 2012 10:39

Anda ketinggalan keretapi ....kami dah sampai kutub utara tapi andai masih terkial-kial dekat kat malaysia....kesian,

kami dah berlari tapi anda masih merangkak
kami dah naik roket tapi anda masih naik basikal

Kami dah rujuk Ulama di India sebab Tabligh berasal dari India kena lah tanya org sana,pasal apa nak kena tanya org melayu pulak??

samalah juga nak tahu ttg jenama Toyota kenalah tanya org jepun sebab diorang yg buat jenama tersebut.Hanya org 'something wrong' shj yg tanya tak kena pada tempat

Reply

Unknown 8 May 2012 03:09

Tabligh berasal daari india????
ha?? biar benar??? saya rasa tuan dah salah fakta dah ni mana ada nas tabligh dari india.....
tabligh dari nabi saw lah!!!
jd nk tanye nabi, nabi dh x de tnye lah ulamak, ulamak kan waris nabi.....

Reply

JUNDULLAH 8 May 2012 08:19
Sdr,

Pas adalah sebuah jemaah islam yg ditubuhkan pd tahun 50an oleh org melayu Islam di Malaysia dgn tujuan melaksanakan kerja para nabi iaitu mengajak manusia menyembah Allah dan menentang taghut serta mendiri Negara Islam yg melaksanakan syari'at al Qur'an spt perbuatan para sahabat.

JT adalah sebuah jemaah yg ditubuhkan di India oleh seorang ulama India dgn tujuan melaksanakan kerja nabi(dakwah) tetapi berdasarkan mathode yg salah.

Reply

Unknown 10 May 2012 01:43

abes tuh pas buat dakwah cara betol ke????
x pernah nampak org pas atau aku dengar bergerak lorong ke lorong pintu ke pintu hati ke hati mengajak manusia kepada allah???

woha kaedah dia yang jelas zahir nampak sering berubah2.... masih lagi x sedar .... hati dah gelap dan keras!!!! rasa diri sendri betul!!!

PAS???? di malaysia je klau dkt africa mana laku.......
Usaha nabi dakwah bergerak diseluruh alam bukannya di arab je!!!!

dulu smpai naek isu syurga utk org pas je!!! wakakak2

Reply

JUNDULLAH 

Hendak menilai sesuatu amalan (dakwah) itu betul atau tidak bukan merujuk kepada jemaah tabligh tetapi berdalilkan al quran dan al hadith.

Bila anda suruh PAS berdakwah sama macam tabligh (dari lorong ke lorong dan dari pintu ke pintu) BERMAKNA ANDA MENJADI MATHOD KHURUJ TABLIGH SEBAGAI DALIL MUTLAK.SEDANG MATHOD KHURUJ(DAKWAH) ITU PUN BUKAN DI AMBIL BERDASARKAN JALAN YANG BENAR(ILMU) MELAINKAN JALAN MIMPI.

ISLAM MENYERU KEPADA KESATUAN AQIDAH BUKAN KESATUAN CARA ATAU KAEDAH.BUKTINYA KITA ADA 4 MAZHAB DALAM TATACARA IBADAH DAN AMAL.MUSTAHIL KITA HENDAK MENYERU SEMUA UMMAT HANYA BERPEGANG SATU MAZHAB SAHAJA??

Setiap bangsa dan negara lain cara dan situasinya.Itu sebab nabi ketika di Mekkah tidak boleh berperang lagi sebaliknya bila duduk di Madinah,baru turun perintah perang.PERINTAH PERANG ITU DI TURUNKAN BUKAN KERANA UMMAT ISLAM TELAH KUAT TETAPI KERANA BERDASARKAN SITUASI.BUKTINYA PERANG BADAR DALAM KEADAAN HAMPIR TIADA SENJATA UNTUK MEMPERTAHAN DIRI.

Sebenarnya PAS ada di seluruh dunia tetapi menggunakan nama yang berbeza.kalau di Palestine pakai nama HAMAS.DI Mesir ikhwanul muslimin,di Filipine MORO DLL.

Persamaan Pas dgn semua gerakan islam di seluruh dunia adalah dari segi AQIDAH.Ini bermakna 'Pas' ada di seluruh dunia.


bersambung..... siri5





Zionism



Zionism, or Jewish nationalism, is a modern political movement. Its core beliefs are that all Jews constitute one nation (not simply a religious or ethnic community) and that the only solution to anti-Semitism is the concentration of as many Jews as possible in Palestine/Israel and the establishment of a Jewish state there. The World Zionist Organization, established by Theodor Herzl in 1897, declared that the aim of Zionism was to establish "a national home for the Jewish people secured by public law."
Zionism drew on Jewish religious attachment to Jerusalem and the Land of Israel (Eretz Israel). But the politics of Zionism was influenced by nationalist ideology, and by colonial ideas about Europeans' rights to claim and settle other parts of the world.
Zionism gained adherents among Jews and support from the West as a consequence of the murderous anti-Jewish riots (known as pogroms) in the Russian Empire in the late 19th and early 20th centuries. The Nazi genocide (mass murder) of European Jews during World War II killed over six million, and this disaster enhanced international support for the creation of a Jewish state.
There are several different forms of Zionism. From the 1920s until the 1970s, the dominant form was Labor Zionism, which sought to link socialism and nationalism. By the 1920s, Labor Zionists in Palestine established the kibbutz movement (a kibbutz is a collective commune, usually with an agricultural economy), the Jewish trade union and cooperative movement, the main Zionist militias (the Haganah and Palmach) and the political parties that ultimately coalesced in the Israeli Labor Party in 1968.
A second form of Zionism was the Revisionist movement led by Vladimir Jabotinsky. They earned the name "Revisionist" because they wanted to revise the boundaries of Jewish territorial aspirations and claims beyond Palestine to include areas east of the Jordan River. In the 1920s and 1930s, they differed from Labor Zionists by declaring openly the objective to establish a Jewish state (rather than the vaguer formula of a "national home") in Palestine. And they believed that armed force would be required to establish such a state. Their pre-state organizations that included the Betar youth movement and the ETZEL (National Military Organization) formed the core of what became the Herut (Freedom) Party after Israeli independence. This party subsequently became the central component of the Likud Party, the largest right wing Israeli party since the 1970s.
Although many Jews became Zionists by the early 20th century, until the rise of Adolf Hitler in Germany and the institution of a "Final Solution" to exterminate world Jewry, most Jews were not Zionists. Most orthodox Jews were anti-Zionist. They believed that only God should reunite Jews in the Promised Land, and regarded Zionism as a violation of God's will. Some Jews in other parts of the world, including the United States, opposed Zionism out of concern that their own position and rights as citizens in their countries would be at risk if Jews were recognized as a distinct national (rather than religious) group. But the horrors of the Holocaust significantly diminished Jewish opposition or antipathy to Zionism, and following World War II most Jews throughout the world came to support the Zionist movement and demand the creation of an independent Jewish state.
Israel's victory in the 1967 war gave rise to a more religious form of Zionism.
Although orthodox Jews continued to oppose the creation of a Jewish state for several more decades, they supported mass settlement of Jews in Palestine as a means of strengthening and protecting the community. And following the 1967 Arab-Israeli War, most orthodox Jews who previously had resisted Zionism adopted the belief that Israel's overwhelming victory in the war was a sign of God's support, and a fulfillment of God's promise to bring about the Messianic era. The areas captured and occupied in 1967, especially the West Bank, were important to religious Jews because they are the core of the biblical Land of Israel (Judea and Samaria). Consequently, Israel's victory in 1967 gave rise to a more religious variation of Zionism. Some existing political parties representing orthodox Jews came to embrace religious nationalism, and new parties and movements formed to advocate Israel's permanent control and extensive Jewish settlement in the West Bank and Gaza.
The religious-nationalist parties and groups that constitute the far right of the Israeli political spectrum maintain a hard line on matters relating to territory and the Arab-Israeli conflict. They have allied with the Likud Party. Although the Labor Party also has supported Jewish settlement in the West Bank and Gaza, a key difference is a willingness to consider a territorial compromise with Palestinians as a means of ending the conflict. The Likud and its allies oppose any territorial withdrawal. In 1977, the Likud won the national election, for the first time unseating the Labor Party that had governed Israel since independence. Since then, Likud and Labor have alternated as the governing party, sometimes forming coalition governments when neither could achieve a clear electoral victory.
A minority of Jewish Israelis belongs to left-wing Zionist parties, which formed a political coalition known as Meretz in the 1980s. Meretz often joins Labor-led governments. Leftist Zionists are fully committed to maintaining Israel as a Jewish state, but tend to be more willing than the Labor Party to compromise on territorial issues, and have relatively greater sympathy for Palestinian national aspirations for a state of their own. A tiny minority of ultra-leftist Jewish Israelis identify themselves as non- or anti-Zionists. Some of them aspire to see all of Israel/Palestine transformed into a single state with citizenship and equal rights for all inhabitants, and others advocate the creation of a Palestinian state in all of the West Bank and Gaza Strip.

Friday, November 16, 2012

Kisah orang mukmin dan orang kafir



Pada zaman dahulu ada seorang mukmin dan seorang kafir, kedua-dua mereka pergi menjala ikan. Si kafir mengangkat jala dengan menyebut nama berhalanya lalu dia mendapat banyak ikan manakala si mukmin mengangkaat jala dengan menyebut nama Allah, tetapi tidak mendapat satu ikan pun. Orang mukim itu pun menjala sehingga waktu maghrib maka dia pun dapatlah seekor ikan, tapi malangnya ikan itu telah jaatuh kembali ke dalam sungai. Maka kembalilah orang mukmin tanpa mendapat apa-apa ikan dan si kafir pula mendapat banyak ikan.

Melihat hal yang demikian, maka malaikat yang menjaga orang mukmin itu pun sangat kesal dan apabila malaikat itu naik ke langit maka Allah menunjukkan kepada malaikat tersebut tempat yang disediakan oleh Allah untuk oraang mukmin itu, iaitu syurga. Sehingga malaikat itu berkata, “Tidak bererti apa-apa pun penderitaan di dunia ini, apabila dia mendapat tempat di syurga”. Allah juga menunjukkan tempaat orang kafir kepada malaikat itu, dan berkatalah malaikat, “Demi Allah tidak berguna apa yang didapatinya di dunia pada hal tempat kembalinya adalah neraka jahanam”.

Pada hari Kiamat Allah tetap akan menolak empat alasan atas empat sebab:

Menolak alasan orang yang kaya jika orang kaya itu berkata, “Kekayaan itu telah menyibukkan aku sehingga aku tidak sempat melakukan amal ibadat”. Maka Allah akan berkata, “Kekayaan kamu itu tidak sampai dengan kekayaan Nabi Sulaiman, tapi Nabi Sulaiman tidak lalai dari melakukan ibadat”.

Apabila hamba sahaya berkata, “Oleh kerana aku hamba sahaya, maka aku tidak bebas, oleh itu aku tidak dapat beribadat kepadamu”. Lalu Allah berfirman, “Nabi Yusof juga pernah menjadi hamba sahaya, tapi tidak pula dia lalai dari melakukan ibadah”.

Apabila orang miskin berkata, “Kemiskinan inilah yang menyebabkan kami lalai dari beribadat kepadaMu”. Lalu Allah berfirman, “Kamu tidaklah semiskin Nabi Isa tapi Nabi Isa tidak pula lalai dari beribadat kepadaKu”.

Apabila orang yang sakit memberikan alasan dengan mengatakan, “Penyakit itulah yang telah menghalang aku dari beribadat kepadaMu”. Maka Allah berfirman, “Penyakitmu itu tidaklah seteruk seperti penyakit yang dihidapi oleh Nabi Ayub dan penyakit itu tidak menghalangnya dari beribadat kepadaKu”.

Sehinggakan tiada orang lagi dapat memberikan alasan kepada Allah kelak di hari Kiamat.

Pergi Umrah 2013 disini

JUNDULLAH vs KARKUN TABLIGH – siri 3



Reply
JUNDULLAH 3 March 2012 09:12

saya jelaskan sedikit kefahaman karkun tabligh spt yg diajar oleh eldest2 mereka sbg muqadimah.

Diantara kefahaman yg tertanam dlm sanubari karkun tabligh ialah "bila usaha nabi telah dilaksanakan maka segala kesalahan yg kita buat atas kejahilan samada disedari atau tidak akan diampunkan oleh Allah berkat usaha yg karkun buat itu"

pernah dlm satu sessi bayan,seorang jemaah yg baru join tabligh telah menyuarakan bantahan beliau atas kesalahan ayat al quran yg dibaca oleh si penyampai tersebut lalu apakah jawapan yg diberi oleh si amir??

"tak apa,nanti Allah akan ajarkan beliau"

saya sungguh terpukul dgn jawapan tersebut.drp sumber mana si amir boleh berkata begitu??

adakah dlm sirah nabi ada di ajar kaedah jawapan sebegitu??

adakah mereka tidak tahu bahawa nabi saw pernah menegur dan menyuruh seorang lelaki bersolat SEMULA berulang kali kerana solatnya tidak betul/salah.!!

TIDAK PERNAH ADA SATU RIWAYAT PUN YG NABI BERKATA SPT ORG JT BERKATA SPT ITU.

ini adalah satu contoh drp berpuluh contoh lain sbg muqadimah saya supaya sdr berfikir apakah cara tersebut benar atau salah.
 --------------------------------------------------------------------------------------------
'Abdus Soghier7 March 2012 14:45

Assalamualaikum tuan yg mulia....tuan yg mulia..sy cuma nak tanya beberapa soalan kpd tuan....??

1.Apakah perintah Allah yg pertama2 sekali diberikan Nabi SAW utk diusahakan semasa nabi diangkat mjadi Rasul Di Mekah..yg mana Nabi diwahyukan dgn ayat 1- 3 Surah al-Mudasthir..???
2. Ungkapan sahabat2 Nabi SAW..."Nahnu Nata'allamal Iman Thumma nahnu Nata'allamal Qur'an..Jadi disebalik ungkapan Sahabat2 Radiyallahu 'Anhum ini apakah mereka usahakan dulu..???
3. Apakah hak tuan nak mghukum rujukan Kitab Fada'il 'Amal ( Karangn Syeikh maulana Zakariya RAH) & Kitab Muntakab Ahadith ( Karangan Syeikh Maulana Yusuf RAH ) sebagai SATU PENYELEWENGAN / SESAT.....adakah kedudukan tuan setaraf ngn mereka...???

tuan yg mulia...sebenarnya segala kenyataan tuan dan FATWA tentang PENGHARAMAN yg tuan kemukakan ini terhadap USAHA TABLIGH ini adalah bersifat "LAPOK" @pun bahasa yg mudah nk sy ungkapkan adalah "cerita lama dah"....
Tuan kena terima hakikat bahawa wujudnya Madrasah2, Para Haffuz..Para 'Alim 'Alimah...org2 yg dulunya kaki lepak kemudian jd ahli yg memakmurkan masjid...adalah dgn PERANTARAAN USAHA DAKWAH..walaupun dgn sekadar baca 3 rujukan utama 1.Alquran..2.Hadith Nabi SAW ( Fadail Amal & Muntakhab Ahadith ).....3. Kitab Hayatus Sohabah...Allah telah beri hidayat kpd manusia untuk amal agama....

Tuan hanya berani dlm penulisan sebegini sahaja...membongkar perkara2 yg lapok...Tuan yg Mulia.Ummat Nabi Yg Terbaik yg Cintakan Nabi SAW adalah Ummat yg buat Kerja DAKWAH Nabi SAW...keluar ke masjid pergi lorong ke lorong..pintu ke pintu..ajak mereka memakmurkan masjid..dakwah iman yakin akan kebesaran Allah..Semua ini disabdakan oleh Nabi SAW yg dibukukan dalam Kitab Fadail Amal & Muntakhab Ahadith...

tuan..Sedarlah Usaha Dakwah yg dijalankan & bergerak di Seluruh 'Alam sekrang ini adalah USAHA Junjungan Mulia NABI SAW...yg mana MANHAJ / TORIKAHnya dilaksanakan sepertimana Nabi SAW usahakan..Bagaimana setiap ummat dpt hidayat Allah & bawa KESEMPURNAAN AGAMA dlm kehidupan ummat...

Sekian dr saya yg kerdil...Wallahu A'lam...
==================================================
JUNDULLAH 7 March 2012 17:02

Wa’alaikum salam,

La haula wala quwata illa billah

Al jawab:-soalan 1

-Sdr telah melanggar tertib Nabi saw apabila terus melompat ke surah ke 2.Kenapa tidak bermula drp ayat pertama iaitu surah al-alaq ayat 1-5?

-Semua kitab tafsir muktabar dalam menafsirkan ayat “bacalah dgn nama tuhanmu yang menciptakan” merujuk kpd ilmu dan semestinya awal agama itu ialah mengenal ALLAH.

-Bila sudah ada ilmu baru dtg perintah ke dua iaitu berdakwah.

Al jawab: soalan 2

- Sdr kena letakkan ungkapan sahabat tersebut dlm kondisi yg betul.Mereka belajar iman langsung drp Rasul saw sedang al quran masih di peringkat awal penurunan.

-Sebaliknya dlm situasi kita zaman kini ilmu ttg iman datang drp al quran yg di syarahkan oleh alim ulama dlm kitab mereka.

-Kalau kita meletakkan kondisi kita sama macam sahabat ra,hakikat iman@aqidah@tauhid kita dpt drp mana kalau tidak berpandu kpd al quran??

Al jawab: soalan 3

-bukan saya yg menghukum secara personally tapi saya merujuk perkataan para ulama yg mendedahkan penyimpangan tersebut dlm kitab2 mereka.sebagaimana kitab “Ihya Ulumiddin” al Imam Al ghazali yg di kritik oleh ulama yg antaranya Al Iraqi rh dll.

-adakah sdr lupa ungkapan para ulama mazhab 4 ttg ketidakmaksuman mereka dlm berijtihad.Ada dua perkara yg sdr perlu bezakan iaitu mengkritik perbuatan dgn mengkritik tuan punya badan.

-Kalau sdr rajin baca sejarah para ulama dahulu maka sdr akan dapati budaya kritik-mengkritik utk membetulkan/menegur telah berlangsung sejak dulu lagi.Maka jgnlah anda taksub sangat hingga tidak mahu langsung terima kritikan utk tujuan membetulkan mana yg salah.

-Ttg fatwa para ulama,ia tidak ada tempoh expired.tidak ada istilah lapok@kuno dll.sebagaimana fatwa Ayatullah Khomeni terhadap si murtad salman rushdi sehingga sekarang masih valid.

-utk menjadi hafiz al quran itemnya ialah mushaf al quran.utk jadi muhaddist perlu mengaji dan menguasai kitab2 hadith beserta displinnya dan utk menjadi ulama fuqaha perlu mengaji dan kuasai dua ilmu di atas serta 16 cabang ilmu yang lain.

-adalah tidak benar/salah sekiranya sdr beranggapan hanya dgn keluar dakwah ikut cara JT maka seseorang itu akan mendapat semua ilmu spt yg saya sebut tadi.

-mengikut dakwah cara JT hanya akan melahirkan ABID(org yg kuat beribadah)shj.sebaliknya jika ikut mathode sebenar rasul dan para sahabat akan melahirkan ulama,mujahid,mutaqqin,saintis,cendikiawan,doktor dll.
==========================================
'Abdus Soghier 7 March 2012 19:30

Assalamualaikum tuan yg mulia...trima kasih ngn jawapan tuan...

sy beranggapan tuan faham kehendak soalan saya yg tersirat tu...
saya xmenafikan bahawa menuntut juga adalah perintah Allah..sptmana sabda nabi SAW " Uthlubul 'ilma minal Mahdiy Ilal Lahdiy"....
tetapi disebalik itu asas kpd ilmu untuk dijadikan amalan agama yg sempurna adalah IMAN...jadi Usaha Atas IMAN adalah perintah ALLAH...

Manakah lebih Awla di antara USAHA atas IMAN dgn Usaha Belajar ILMU...pada pandangan tuan yg Ilmuan ini..???
Adakah dgn ILMU sahaja yg banyak dpt mghasilkan IMAN yg kuat....seterusnya mghasilkan kesempurnaan agama dlm kehidupan...??

Wassalam...
==========================================
Reply
JUNDULLAH 11 March 2012 23:43
Salam,

Pengajian iman@akidah@tauhid di zaman awal islam,di ajar oleh Rasul saw secara langsung terus kpd para sahabat dgn bimbingan malaikat Jibril as dgn wahyu yg turun secara beransur-ansur.

Buktinya wahyu yang turun pada priode Mekkah hampir semuanya menceritakan bab akidah/iman/tauhid.Mereka berkumpul di rumah Al Arqam bin Abi Al Arqam belajar bab iman dan tauhid drp Rasul saw.Para sahabat bukan belajar tertib dakwah tapi mereka belajar hakikat iman@akidah@tauhid.Belajar mengenal ALLAH,malaikat,para rasul,kitab terdahulu,hari qiamat dan takdir.

Di zaman para tabi'in,mereka belajar mengenal Allah dan Rasul (rukun iman) drp para sahabat yg menjadi guru mereka.Begitulah generasi selepas itu yg belajar iman@akidah dgn para ulama di zaman mereka sehinggalah ke zaman kita hari ini.

Kefahaman setengah orang yang menganggap apabila kita lahir sebagai org islam maka outomatik kita beriman adalah satu kefahaman yang salah/bathil dan menyimpang drp ajaran islam.

Peringkat pertama mendapat iman bagi kita orang awam ialah bermula dgn mengenal Allah beserta dgn sifat-sifatnya,(sifat 20-apakah sifat yg wajib bagi Allah,yg harus dan yg mustahil).

Keyakinan bahawa Allah berkuasa:makhluk tak ada kuasa,Allah yang beri rezeki dan berbagai keyakinan yang lain hanya akan dapat di hayati dan diwujudkan dlm jiwa apabila peringkat pertama telah kita belajar dan dihadamkan.

Dgn kata lain "tak kenal maka tak cinta" atau "tak kenal maka tak yakin".Adalah suatu yg tidak munasabah bila di anjurkan utk Yakin Allah tanpa dianjur kenal Allah terlebih dahulu.
======================================
Reply
JUNDULLAH 15 March 2012 16:42

Bagi menjawab soalan sdr,antara iman dan ilmu yg mana lebih utama? ...saya bawa satu hadis drp Anas bin Malik ra:

Sekali peristiwa datanglah seorang sahabat kepada Nabi Saw. dengan mengajukan pertanyaan:

”Wahai Rasulullah, apakah amalan yang lebih utama ?” Jawab Rasulullah Saw.: “Ilmu Pengetahuan tentang Allah ! ” Sahabat itu bertanya pula “Ilmu apa yang Nabi maksudkan ?”. Jawab Nabi Saw.: ”Ilmu Pengetahuan tentang Allah Subhanaahu wa Ta’ala ! ” Sahabat itu rupanya menyangka Rasulullah Saw salah tangkap, ditegaskan lagi “Wahai Rasulullah, kami bertanya tentang amalan, sedang Engkau menjawab tentang Ilmu !” Jawab Nabi Saw. pula “Sesungguhnya sedikit amalan akan berfaedah bila disertai dengan ilmu tentang Allah, dan banyak amalan tidak akan bermanfaat bila disertai kejahilan [1] tentang Allah”….[2] [HR. Ibnu Abdil Birr dari Anas]
=========================================
Reply
JUNDULLAH 15 March 2012 19:04

ayat 'ilmu pengetahuan ttg Allah" adalah intipati iman.contoh:seorang non muslim yg ingin masuk islam maka ia akan diajar mengucap dua kalimah syahadah,setelah itu maka sahlah ia menjadi seorang islam.

Tetapi iman belum wujud lagi.ini berdasarkan Firman Allah:

Yang bermaksud : orang-orang A'rab ( arab badwi) berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: "Kami telah islam". Dan ingatlah, jika kamu taat kepada Allah dan rasul-Nya(zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikit pun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". Al-hujurat ayat 14.

Iman hanya akan wujud setelah ia mempelajari ilmu tauhid(dlm kontek kita org awam).anda dan saya termasuk dlm ketegori org awam.Org yg baru masuk islam akan diajar oleh PERKIM untuk mempelajari ilmu pengetahuan ttg rukun iman yg enam dan ilmu islam yg lain.

kesimpulannya iman hanya akan wujud berdasarkan ilmu pengetahuan kita ttg Allah dan baki 5 yg lain.
==============================================
Reply
ibnsaad61@yahoo.com 16 March 2012 22:08

Assalamualaikum,

Apa susah sangat, Insyaallah Habib Omar dan Syeikh Nuruddin Al-Banjari akan datang sebulan dua lagi.Tuan boleh secara peribadi bertanyakan pada mereka tetang sesatnya JTabilgh ini. Kalau J Tabligh sesat aku dulu yg akan keluar dari J Tabligh.Kalau hanya ikut pandang Ulama Wahabi khusus utk J Tabligh tetapi fatwa mereka atas Jemaah PAS tak diambil kira tentu tak adil.

Kitab terjemaah di atas diakui banyak yang silap sbb tu telah ada Jkuasa penterjemahan khusus utk terjemah semula kitab berkenaan oleh Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling.

Wallahualam
=================================================

Reply

JUNDULLAH 17 March 2012 00:14

Wa'alaikum salam,

Saya hormati anda kerana faktor umur dan saya hormati juga dua nama ulama yg anda nyatakan itu.

Bagi menjawab hujjah sdr,saya nukilkan satu kisah yg berlaku di zaman tabi tabi'in iaitu zaman al Imam Syafie dan al Imam Ahmad bin Hanbal utk menjadi neraca dlm membuat perbandingan.

Cerita ini saya perolehi ketika dlm kelas pengajian dahulu.Suatu ketika masyarakat di kampung dua ulama besar itu tinggal terlintas di fikiran mereka utk menguji di antara kedua ulama tersebut siapakah yg lebih alim/warak.

Mereka pun berbincang sesama mereka dgn apa mereka nak uji lalu kebetulan datang seorang lelaki dari luar (musafir) ke kampung mereka.Maka mereka pun mendapat idea.

Lalu mereka pun memabawa lelaki ini berjumpa Imam Ahmad dan bertanya kpd beliau kalau dpt meneka apa pekerjaan lelaki musafir ini.

Setelah dilihat dan diamati lelaki tersebut lalu Imam Ahmad berkata lelaki ini kerjanya adalah tukang besi.Jawapan tersebut di iyakan oleh lelaki tersebut.Setelah berpuashati dgn jawapan itu,mereka pun membawa lelaki musafir itu berjumpa pula dgn Imam Syafie dan meminta Imam Syafie meneka pekerjaan lelaki tersebut.

Setelah di amati,lalu Imam Syafie mengatakan bahawa lelaki itu kerja sbg tukang kayu.Dan lelaki itu pun mengiyakan jawapan Imam Syafie.

Penduduk kampung yg mendengar kedua jawapan ulama itu merasakan spt di permainkan oleh si lelaki itu kerana telah membenarkan satu soalan dgn dua jawapan yg berbeza.

wakil penduduk kampung pun bertanya kenapa lelaki itu mengiyakan kedua jawapan ulama tersebut?.maka lelaki itu menjawab bahawa sebelum dia menjadi tukang kayu,dia melakukan pekerjaan sbg tukang besi.

Kesimpulan drp kisah di atas menunjukkan tingkat/maqam ilmu ulama itu berbeza.Ada yg kasyafnya selapis dan ada yg lebih drp itu.

Peristiwa itu sesuai dgn Firman Allah dlm surah al Mujadalah ayat 11 yg menerangkan kelebihan darjat org yg berilmu.

Maknanya dlm masalah tabligh pun begitu juga.Ada yg Allah buka hijab utk melihat kebathilan tabligh dan ada yg belum dibuka hijab itu lagi.

Jadi tidak hairan bila ada ulama yg menolak tabligh dan ada yg menyokong.Cuma satu PERINGATAN saya kpd sdr Ibnsaad AKAN PERKATAAN Saidina Ali ra :"JANGAN DILIHAT SIAPA YANG BERKATA TETAPI LIHAT APA YG DIA KATA"

KALAU IA BERKATA BERDASARKAN NAS DAN DALIL YG SAHIH,TAK KIRALAH SAMADA IA WAHABI ATAU SELAINNYA MAKA SIAPA YG MENOLAK BERMAKNA DIA MENOLAK AYAT AL QURAN.

APAKAH HUKUM ORG ISLAM YG TOLAK AL QURAN??
Tak semestinya bila dia wahabi maka totally semua pendapat dia salah!!

Sedang Imam Ghazali yg lebih alim drp Wahabi itu pun mengambil hujjah drp tafsir golongan Muktazilah dlm kitab Ihya Ulumiddin beliau.

jadi jgn terlalu taksub....

JUNDULLAH 17 March 2012 00:21
RALAT

pada ayat[sebelum menjadi tukang besi,dia adalah tukang kayu]-ini yg betul

bersambung......JUNDULLAH VS KARKUN SIRI 4