Sunday, November 18, 2012

JUNDULLAH vs KARKUN SIRI 5



Abdullah_m.e.19 May 2012 10:45

innalhamdulillah..terima kasih atas teguran..dari pemerhatian saya terhadap website pihak tuan iaitu di ketua urusan ulama..didapati bahawa tuan mengamalkan fikrah PAS..saya menghormati dan menyokong usaha tuan..tetapi sebagai "pekerja agama", adakah mempertikai usaha dakwah@ kerja agama fikrah lain adalah akhlak dakwah nubuwwah? tuan harus istighfar dan semak kembali niat tuan mmbuat kerja agama..tidak ada fikrah yang sempurna akhir zaman ini..kecuali yang ada pada zaman Nabi S.A.W..PAS juga ada kelemahan dan amalan yang boleh dipetikaikan terutamanya dalam akhlak dalam politik..begitu juga dengan usaha dakwah dan tabligh..ada juga kelemahannya...PAS ada nas dan dalil dalam politik mereka..begitu juga dakwah dan tabligh ada dalil dan nas mereka..jadi kalau pihak tuan boleh menghormati dan tidak mempertikai usaha agama fikrah lain,,begitu juga fikrah lain akan juga menghormati dan tidak mempertikai usaha PAS..

pihak tuan saya sangat hormati dan kasihi..saya jgua menghormati para ulama e-kiraam dari PAS.

say sendiri ada kelemahan,pihak tuan pun ada kelemahan..jadi kita sama menutup keaiban dan sama menyokong dan bergiat dalam mentarbiah ummat dengan fikrah masing-masing..tanpa mempertikai,merendah-rendahkan dan menghormati satu sama lain..

mnungkin pihak tuan boleh bermuzakarah sendiri dengan para ulama PAS tnetang dakwah dan tabligh.. seperti Al-Fadhil Tuan Guru Nik Aziz Hafizahullah..yang saya sedia maklum beliau juga ada pengalaman belajar di bumi india di darul uloom deoband.. yang mana mengajar beliau di deoband juga adalah anak-anak murid kepada Hazrat Maulana Rasheed Ahmed Gangohi Rahimahullah.. :-)..bagaimana itu?kalau dikatakan Hazrat Maulana sesat? malahan kalau tuan berkesempatan,tuan boleh bertanya kepada Tuan Guru tentang Hazrat Maulana Mustaqem Hafizahullah..rakan sempebalajaran beliau di Deoband yang kini adalah salah seorang ulama e-kiraam yang membimbing usaha dakwah dan tabligh di Nizammuddin,India..yang juga adalah salah seorang guru saya semasa belajar di india..

dan untuk pengetahuan pihak tuan,Hazrat Maulana Mustaqem juga akan menziarahi Tuan Guru jika beliau safar ke M`sia..

tidak perlu saya tulis panjang2 di sini..dan tuan sendiri boleh bertanya pada Al-Fadhil Tuan Guru Nik Aziz Hafizahullah..

semoga kita tekun membuat usaha dakwah dan mengutamakan kesatuan ummat dari sibuk merendahkan,mempertikai dan menghalang dakwah fikrah yang berbeza dari kita..

JazakaAllahu Khair..
================================================
Reply
JUNDULLAH 19 May 2012 23:16

Sdr Abdullah _m.e.,

Saya rasa anda dah melompat anak tangga,sepatutnya anda bermula dari anak tangga pertama dulu,baru tahu pokok pangkal cerita.Kami kritik tabligh bukan pasal kerja buat lahiriah mereka spt solat,berzikir,
berdakwah dll tetapi adalah penafsiran agama dan hal-hal yg berpaksi iktikad,tauhid dan manhaj.

Sdr baca habis dulu lepas tu baru boleh mula hujjah atau pandangan sdr ye....

amalan zahiriah tidak akan diterima olah ALLAH sebagai amal ibadah sekiranya aqidah,iman,iktiqad dan manhaj terkeluar drp pegangan ASWJ.Kalau setakat mengaku sbg ASWJ,wahabi pun boleh mengaku tapi hakikatnya adalah apa yang menjadi pegangan di dlm hati.
===============================================
Reply
Hiswandy 20 June 2012 12:58

Salam,

Dalam kitab Muntakhab Ahadith yang dirujuk oleh tuan Jundullah memang terdapat kesilapan. Saya mencadangkan supaya tuan merujuk kitab mutakhab ahadith yang baru yang telah ditahkikkan oleh Barisan Panel penterjemah dari Madrasah Miftahul Ulum keluaran 2012. Saya pun banyak temui beberapa kesilapan terjemahan tersebut dan selalulah saya apabila membaca merujuk semula matan arabnya apabila terdapat kekeliruan. Saya berpendapat tidak ada penyelewengan terjemahan melainkan kelemahan semakan semula oleh panel penterjemah kitab. WaAllahu 'alam.
==========================================
Reply
Jabalnur 28 June 2012 01:00

Assalamualaikum wbt...
Tuan al-fadhilatu ustaz Jundullah... apa kata tuan & tuan punya blog ini bertanya sendiri kepada TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT iaitu pemimpin korang tentang jemaah tabligh...law nak korang kena hentam balik oleh beliau. hahahaha... kesian lah aku tgk ustaz2 bawah2 PAS ni, ulamak sendiri pun suka & suruh org2 PAS ikut tabligh, tapi tak ikut cakap pemimpin sendiri...duk buat ikut pikiaq sendiri bajet ulamak besar. Bila diajak muzakarah secara empat mata, bukan nak mai.. bila pi jumpak time khususi, mcm2 alasan dia bagi.. huhu..
Ustaz....saya berasal dari nun jauh di pedalaman Sabah. Misionary Cristian terlalu banyak di tempat sehingga penduduk di kampung saya hampir 90% murtad & ada beberapa persen lagi amal 2 agama (islam+kristian)... adakah tuan tahu mengenai ini? pasti tuan tidak tahukan? tapi perkara ini sampai di telinga para masyaikh2 & eldest2 jemaah tabligh lantas satu jemaah khusus telah dihantar dan tak putus2 selama beberapa tahun, takaza2 mengenai keluar & masuk ke pedalaman Sabah juga tidak putus2 sampailah sekarang..dan alhamdulillah, jemaah yg datang bayannya cuma biasa, xda la hurai bab agama macam ustaz tapi Alhamdulillah berkat usaha & korban mereka, ramai yg telah kembali memeluk agama Islam kembali & buat usaha dakwah jugak termasuklah saya.. ustaz2 PAS ada masuk pedalaman Sabah ka? sory laa kalau ada. Kalau ada pun bukan promote Islam, bukan promote Allah taala, bukan promote iman, bukan promote sunnah, bukan promote ukhwah islamiyah, bukan promote kehidupan sahabat... malaha mempromosikan parti semata2, kemudian duk kutuk2 org lain spt UMNO, duk kutuk2 sana sini, budak2 lepak tepi jalan pun dikutuk2.. semua dikutuk belaka.. dan kalau tuan dtg ke Sabah skrg, anak2 muda yg dulunya bekas kaki lepak yg ustaz2 PAS kutuk itulah kini telah memaki serban, jubah, bersugi & buat usaha dakwah ajak geng2 lepak2 yg lain ke masjid walaupun ilmu xla banyak sgt seperti ustaz yg mulia ini... huhu... janganlah jadi seperti sang buta yang memejamkan mata di dalam kegelapan wahai ustaz yang mulia.. nak kritik hasil tulisan ulamak..silalah jumpa ulama2 tabligh sendiri.. silalah jumpa yg terjemah kitab tu.. xpun minta salinan asal kitab munthakab ahadis ni & terjemahkan sendiri.. memanglah lumrahnya manusia selalu buat silap.. mana ada yg perfect sheikh.. penterjemah kitab tu mungkin tersilap taip.. sangka baik lah tuan.. apa lah tuan. ni.. law tuan dtg sabah, memang saya kasi makan tuan enak2..sebab takut tuan tak dpt balik ke semenanjung.. haha.. kalau saya kata bendera PAS tu bulat macam mata satu dajjal, agak2 apa kata tuan yerk? mcm tu lah perasaan saya... saya cabar tuan, jumpak ulamak2 muktabar spt sheikh nuruddin, para habib, mufti besar yaman & syria, ulamak2 deobandi (tempat TGNA berguru dulu) & termasuklah TGNA sendiri !!!!!!! PAS ni lagi bnyk khurafat sebenarnya sebab duk kutuk2 sana sini...setahu saya, nabi saw dgn orang yahudi yg kutuk baginda pun baginda tak kutuk balik. Lain dgn PAS ni, kutuk sana sini..PAS ngan UMNO sama jaa sebenarnya.. xda beza...bahkan PAS ni lagi dahsyat sebab bawa imej agama Islam yg suci ni..
==============================================
Reply
JUNDULLAH 28 June 2012 12:52

Wa'alaikum salam,

Sdr Jabalnur,saya nasihatkan anda agar membaca keseluruhan posting saya di bawah label tabligh sebelum memberi komen.

Soalan sdr telah pun di utarakan oleh karkun yang lain sebelum ini dan saya telah pun menjawabnya.Jadi rajinkan diri anda untuk membaca ye..........

Sebenarnya isu massionary kristian di Sabah itu telah lama kami tahu dan pihak jabatan agama di sana pun telah maklum.

Antara faktor yang kami nampak berlakunya kes murtad di sana ialah faktor ekonomi yang tidak adil antara kerajaan negeri dan rakyat serta negeri yang agak luas dan sistem pengangkutan yang agak dhaif untuk memungkin ustaz-ustaz di sana menyampai ilmu islam kepada rakyat.

Mubaligh kristian dalam memancing manusia kepada agama mereka banyak menggunakan wang dan harta material.Sedang kita sedia maklum majoriti rakyat adalah di tahap miskin dhaif.

sebenarnya kalau kita menyemak semula sejarah silam,kebaikan sebuah masyarakat itu juga sangat berkait dengan kerajaan yang memerintah.Contoh terdekat ialah keislaman Parameswara telah menyebabkan seluruh rakyat Melaka ketika itu menganut islam.

Dalam kontek masa kini jika kerajaan negeri ada kepekaan dan jiwa islam yang tinggi nescaya kes murtad ini dapat diatasi tetapi hal itu tidak berlaku kerana realitinya Kerajaan BN hanya islam pada nama sahaja.

Memang di akui peranan tabligh dalam aktiviti dakwah ada sumbangannya tetapi ia bersifat sementara kalau nak dibandingkan dengan peranan kerajaan negeri yang tentu lebih luas dan lebih berkesan iaitu menghalang mubaligh kristian ini daripada memurtadkan orang islam.

Analoginya ialah tabligh umpama ubat yang mengubati penyakit sedang kerajaan adalah anti virus yang menghalang penyakit itu datang.

Sekali lagi kami ulang bahawa kami mengkritik tabligh bukan kepada aktiviti dakwah mereka tetapi penafsiran dan kefahaman agama yang menjadi iktikad dan pegangan majoriti jemaah tabligh.

Pimpinan atasan kami pun mengakui kebaikan aktiviti dakwah tabligh dan menggalakkannya tetapi iktikad kami tentang "politik adalah sebahagian drp agama" tetap kami terpasak dalam jiwa kami dan inilah pebezaan ahli PAS yang join tabligh dgn tabligh yang tak join PAS.

harap maklum
==============================================

Penchacaiz  6 July 2012 02:18
assalamualaikum.

nabi saw dan para sahabat r.hum menanggung penderitaan yg hebat2. bukan sahaja kebuluran, dihalau, dimaki, tiada makanan malah hidupnya lebih susah daripada org miskin yg ada di Malaysia ini. namun sedikit pun tidak berganjak iman mereka apatah lagi ingin murtad. masalah ummat sebenar bkn masalah ekonomi, tp masalah sebenar ialah masalah iman ummat ini yg sangat lemah. hinggakan diumpan dgn sedikit makanan saja rela murtad.

maka jemaah perlu dihantar ke sana sebanyak2nya. alangkah baiknya kalau tn ustaz dpt bersama ke sana. ataupun tuan ustaz yg mulia doakan lah sahabat2 yg pergi ke sana.

maafkan saya. saya tak layak langsung utk komen. maafkan saya.
==============================================
JUNDULLAH 6 July 2012 09:52

terima kasih atas komen anda,

Anda menceritakan sunnah dlm memperjuangkan islam iaitu menanggung penderitaan,dihalau,dimaki dll.

begitulah yg dialami oleh PAS dan gerakan harakah islam sedunia ikhwan,FIS,mujahiddin taliban dll yg di buru,ditangkap,diseksa,dipenjara dan dibunuh oleh musuh islam.

Tabligh hanya di musuhi oleh org jahil yg benci islam tapi disukai oleh musuh islam.buktinya mereka ada markaz di negara musuh islam NO 1 iaitu Yahudi Zionist.

Walhal Nabi pun dimusuhi Yahudi hingga cuba membunuh Baginda dgn racun pada daging kambing.Tapi JT boleh toleransi pulak dgn mereka.

ini satu hal yg Aneh??
 ==========================================

Reply
syed atiq 6 July 2012 01:47

tidak usah berbahas,ish korang ni x malu ker dgn agama lain..cuba lah bersatu..yg penting buat apa yg allah n rasul suruh buat habis cerita..fight nafsu korang..selagi nafsu menyelebungi korang,segala amalan korang sia2..seperti air yg di curahkan dengan cat hitam..syaitan yg sikit2 hasut korang ni..aku masih hijau tp aku cinta allah dan rasul.. salam..
=========================================
Reply
syed atiq 6 July 2012 01:56

salam.
hehe..lupa nak bg salam..lagu blog ni dah sedap,BERSATULAH..jadi gunakan lagu ini sebagai motivasi kita..jgn jadikan lagu ini sebagai hiburan semata-mata..ataupun background blog ni..
hehe.. saya suka dgn hujah-hujah kalian..sy masih muda..saya cuma ambik komen anda sebagai ilmu sy..
islam adalah agama, bukan bangsa,negara dan persatuan..kita dibawah perkataan islam harus saling bersatu..kerana syaitan punya janji adalah ingin mengajak manusia bersamanya ke neraka..kita sesama mengingat orait.. saya tak nak berhujah di sini..saya tidak suka membebel,takut timbul fitnah dan aib..
=============================================
Reply
JUNDULLAH 6 July 2012 10:06

sdr salah faham dlm memahami istilah 'BERSATU'.

Dalam surah al imran ayat 103:"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai........"

Jgn di faham ayat ini secara zahiriah semata-mata tapi kena tengok tafsiran para ulama maksud 'tali Allah ' itu apa?

Lepas tu tengok pula hadith nabi ttg perpecahan umat kpd 73 puak.
Dari situ baru kita tahu apa yg dimaksudkan bersatu dgn agama islam atas dasar apa?
================================================
Reply
Penchacaiz 6 July 2012 02:04

ASSALAMUALAIKUM WBT TN YG MULIA.

MASYALLAH MASYALLAH MASYALLAH.

SEMOGA ALLAH PILIH TUAN JUNDULLAH 1 HARI NANTI UNTUK BERSAMA KAMI ORANG TABLIGH YG JAHIL XDE ILMU INI. SEMOGA ALLAH PILIH TUAN UTK SAMA2 BUAT USAHA YG MIRIP NABI SAW YG MULIA INI. SEMOGA ALLAH KELUARKAN TUAN 4 BULAN KELUAR DI JALAN ALLAH BERKORBAN DIRI DAN HARTA PERGI KG KE KG, LORONG KE LORONG, RUMAH KE RUMAH, MEMBAWA UMMAT MENGENAL ALLAH!

YA ALLAH MAAFKAN SAYA..ULAMA2 DAKWAH AJAR SAYA MULIAKAN ULAMA TAPI SAYA TIDAK DEMIKIAN. MAAFKAN SAYA YG JAHIL INI YA TUAN JUNDULLAH.
================================================
Reply

JUNDULLAHm 6 July 2012 10:26

Wa'alaikum salam wbt

Sebenarnya kejahilan bukan dlm tabligh shj.ia melibatkan semua org tanpa mengira jamaah.Usaha kita ialah menuntut ilmu yg sahih agar kejahilan itu hilang dan sentiasa berdoa memohon dihilangkan kejahilan asbab dari menuntut ilmu.

kalau hanya mengaku jahil shj tapi tiada usaha mencari ilmu sampai kiamat pun kejahilan tak akan hilang.Mari kita contohi sikap al imam Syafie rah.Beliau menuntut ilmu dgn puluhan guru dan dlm masa yg sama berdakwah menyampaikan ilmu islam.

utk pengetahuan anda saya sudah sertai JT sejak tahun 90an lagi dan ramai rakan karkun tapi setelah mengetahui kesesatan tabligh drp Fatwa para ulama ,saya tinggalkan JT selamanya tapi dakwah tetap saya jalankan cuma atas manhaj ASWJ.
Ia
=======================================
Reply

Muhammad Fidzrul 9 July 2012 12:13

Assalamualaikum tuan..

saya tiada ilmu. Tapi saya pasti dan pasti adalah tidak elok penggunaan tajuk tuan untuk entry ini "Membongkar Penyelewengan Tabligh".

Tujuan kita sama. Nak bawa seluruh manusia taat kepada Allah. Jadi, adalah elok tuan tukar tajuk entry ini. Sy cadangkan "Kesilapan yang perlu diperbetulkan dalam kitab muntakhab hadith". Saya yakin ulama'-ulama' di Sri Petaling mengalu2kan usaha tuan yg murni ini. Sama-sama kita bantu. Dan kalau tuan nak perbetulkan aqidah/pendirian/methode/penafsiran usaha dakwah ini, harap tuan boleh terus pergi bermuzakarah dgn ulama'-ulama' di Sri Petaling. Sebab kalau tuan bentangkan terus di blog tuan ni, sy risau org yg baru nak kenal dgn islam, nak kenal dgn Allah, lari drpd Islam. Sbb tgk tujuan sama, tapi tak sehaluan.
=========================================
Reply
JUNDULLAH 9 July 2012 16:46

Wa'alaikum salam,

Terima kasih atas teguran.Cuma untuk pengetahuan sdr tajuk itu dipilih adalah agar bersesuaian dengan Fatwa-fatwa para ulama ASWJ yang menyatakan Tabligh sesat.

sekiranya saya mengambil tajuk seperti yg sdr cadangkan itu bermakna saya kontra dengan Fatwa tersebut.Ini yang sdr kena faham.

Oleh kerana kami sokong dan bersetuju dgn fatwa tersebut maka peranan kami ialah mendedahkan@membongkar kesesatan@penyelewengan tersebut.

cadangan sdr agar kami bermuzakarah dgn ulama2 di sri petaling adalah cadangan yg ketinggalan zaman.Punca kesesatan JT adalah berasal drp India.(sila baca link:
http://salafiaqeedah.blogspot.com/2011/06/conversation-between-mr-h-and-mr-y-part.html

Saya harap sdr rajin membaca,mengkaji dan analisis sejarah lampau kerana SEJARAH TIDAK PERNAH MENIPU.
 ==========================================

Alhafiz 16 July 2012 10:37

saya rasa ilmu tuan tinggi...tapi ilmu azazil lebih tinggi lagi. Akibat suka menyungkit kelemahan org lain dan anggap diri lebih betul. Maka azazil telah berubah muka menjadi hitam lalu dilaknat. Kesilapan azazil adalah merasakan diri lebih dari org ....sifat tawaduk / atau sifat memuliakan; saya tak jumpa walaupun saya membuat dakwah manhaj salafi..kerana dakwah salafi tidak berjaya mendatangkan sifat2 ini. ini suatu musibah..harap Allah menerima taubat saya. Kerana dulu saya juga mempunyai manhaj yang sama dgn tuan. Alhamdulillah setelah saya bersungguh2 memohon kepada ilahi akhirnya saya dibukakan pancaindera hati tentang kebenaran usaha JT ini. Doa utk saya juga...dari hamba yang hina dina ini.
============================================
JUNDULLAH 16 July 2012 16:01

Dari pengamatan kami melihat puak tabligh ini gemar melabelkan orang lain yang kritik mereka sebagai azazil(iblis).seolah-olah JT itu maksum(tak buat salah langsung).

Padahal mereka JAHIL dengan ibrah drp kisah azazil itu.Utk makluman sdr,azazil itu adalah simbol kpd penentangan perintah Allah sebaliknya malaikat adalah simbol ketaatan kpd perintah Allah.

azazil mewakili kebathilan sedangkan malaikat simbol kebenaran.Nah!!sekarang kita lihat tabligh simbol apa pula??

Berdasarkan Fatwa para ulama 3 zaman pada posting kami yang lalu jelas menunjukkan Tabligh adalah simbol kesesatan.

Kalau nak di nisbahkan kepada azazil maka JT lah yg paling sesuai kerana mereka menentang ijmak ulamak yang merupakan sumber ke 3 dlm islam.

saya nak tanya pendapat anda,sdr tak rasa apa-apa ke bila baca 3 fatwa ulama tu??

tak ada rasa bersalah ke,rungsing ke,dalam dilemakan dll.Saya rasa sdr ke check balik iman sdr mungkin ada masalah.Sdr tahu tak ijmak ulama adalah sumber ke 3 dlm hukum islam ASWJ.

BARANGSIAPA MENOLAK,ENGKAR,TIDAK TAAT,DEGIL DGN IJMAK ULAMA HUKUMNYA ROSAK AQIDAH@MURTAD.

apa pandangan sdr ttg kisah Imam Abu Hanifah yang kritik fatwa ulama kerajaan zaman itu.APAKAH IMAM ABU HANIFAH JUGA ANDA NAK SAMAKAN DGN AZAZIL??

No comments:

Post a Comment