Saturday, November 24, 2012

Perjanjian Damai Oslo



Perjanjian Damai Oslo atau secara rasminya disebut "Perisytiharan Prinsip-Prinsip Persediaan Pemerintahan Sendiri Secara Sementara" ialah satu batu tanda dalam penyelesaian konflik Israel-Palestin. Ia merupakan persetujuan bersemuka langsung yang pertama antara kerajaan Israel dan Palestin.
Perjanjian ini telah dipersetujui di Oslo, Norway pada tanggal 20 Ogos 1993 dan secara rasmi ditandatangani di Washington, D.C.pada 13 September 1993 oleh Mahmoud Abbas yang mewakili Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) atau orang Palestin danShimon Peres yang mewakili Israel. Hal ini disaksikan oleh Warren Christopher dari Amerika Syarikat dan Andrei Kozyrev dari Rusia, di depan Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton, Perdana Menteri Israel Yitzhak Rabin dan pengerusi PLO Yasser Arafat.
Namun sehingga hari ini, Perjanjian Oslo ini tidak lagi bermakna kerana pihak Israel sering kali memecahkan perjanjian dengan cuba meluaskan tanah penempatan haramnya di tanah penempatan rakyat Palestin selain melakukan serangan tidak berperikemanusiaan kepada Palestin keseluruhannya.
Konflik Israel-Palestin merupakan satu pertikaian yang masih berlangsung antara Israel dan orang Arab Palestin. Konflik Israel-Palestin ini merupakan sebahagian daripada Konflik Arab-Israel yang lebih besar. Pada dasarnya, konflik kini merupakan pertikaian antara dua kumpulan mengenai tuntutan kawasan tanah yang sama.

Banyak percubaan telah dibuat untuk membantu mencipta sebuah "penyelesaian dua negara" yang melibatkan penciptaan sebuah negara Palestin merdeka di samping Israel. Pada masa ini, kebanyakan orang Israel dan Palestin bersetuju bahawa sebuah penyelesaian dua negara merupakan cara yang terbaik untuk menamatkan konflik, menurut banyak tinjauan pendapat yang utama.[1][2] Kebanyakan orang Palestin melihatkan Tebing Barat dan Jalur Gaza sebagai sebahagian kawasan negara masa hadapan, suatu sudut pandangan yang juga diterima oleh kebanyakan orang Israel.[3] Walaupun demikian, sebilangan ahli akademik yang kecil menyokong penyelesaian satu negara, dengan semua kawasan Israel, Jalur Gaza, dan Tebing Barat menjadi sebuah dwinegara dengan hak yang sama untuk semua penduduk.[4][5] Bagaimanapun, terdapat banyak percanggahan pendapat yang utama tentang bentuk persetujuan mutakhir serta tahap keandalan kedua-dua pihak terhadap komitmen asas masing-masing.

Terdapat banyak pemain dalam negeri serta pemain antarabangsa yang terbabit dalam konflik ini. Pihak perunding langsung ialah kerajaan Israel yang diketuai oleh Ehud Olmert dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang diketuai oleh Mahmoud Abbas. Perundingan rasmi diantarakan oleh sebuah kontingen antarabangsa yang dikenali sebagai Kuartet Timur Tengah yang terdiri daripada Amerika Syarikat, Rusia, Kesatuan Eropah, Pertubuhan Bangsa Bersatu, dan diwakili oleh utusan khas yang kini merupakan Tony Blair. Liga Arab merupakan pemain yang penting yang telah mencadangan rancangan keamanan alternatif. Mesir, anggota pengasas Liga Arab, merupakan peserta yang utama dari segi sejarah.

Sejak tahun 2006, pihak Palestin telah dipecah belah oleh konflik antara dua puak yang utama: Fatah, parti yang terbesar, dan Hamas, sebuah kumpulan militan Islam. Oleh sebab itu, wilayah yang dikuasai oleh Pihak Berkuasa Nasional Palestin (kerajaan interim Palestin) berpecah belah antara Fatah di Tebing Barat dengan Hamas di Jalur Gaza. Ini terbukti menimbulkan masalah kerana Hamas dianggap sebagai sebuah pertubuhan pengganas oleh Israel dan banyak negara yang lain.[6] Oleh itu, walaupun Hamas memenangi pilihan raya Palestin 2006, ia tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam sebarang perundingan rasmi.

Pusingan perundingan keamanan terkini yang bermula di Annapolis, Amerika Syarikat pada bulan November 2007 bertujuan untuk mencapai ketetapan mutakhir menjelang akhir tahun 2008.[7] Semua pihak bersetuju bahawa adanya enam teras atau 'status akhir' yang merupakan persoalan yang mesti diselesaikan: Jerusalem, pelarian, petempatan, keselamatan, sempadan, dan air.[8]

Dalam kalangan masyarakat Israel dan Palestin, konflik ini menjanakan berbagai-bagai pandangan dan pendapat (sila lihat juga pandangan Israel tentang proses keamanan dalam konflik Israel-Palestin dan pandang Palestin tentang proses keamanan). Ini bertindak untuk menonjolkan percanggahan pendapat yang besar, bukan sahaja antara orang Israel dengan orang Palestin, tetapi juga antara mereka sendiri.

Ciri utama konflik ini ialah tahap keganasan yang disaksikan pada sepanjang konflik tersebut. Korban perang yang diadakan oleh askar tetap, kumpulan separa tentera, dan sel pengganas tidak hanya terhad kepada para tentera, malahan banyak nyawa orang awam bagi kedua-dua pihak juga dikorbankan.

JUNDULLAH vs KARKUN - siri 10



Reply
JUNDULLAH  2 November 2012 15:53
Anda tulis:

"Naihat saya marilah kita melihat kebaikan antara satu sama lain dan elakkan dari terus tuduh menuduh (masuk neraka dan sebagainya)yang akhirnya menjatuhkan terus usaha untuk perjuangan islam untuk ummat."

kami jawab:

Kami dah sebut banyak kali sebelum ini bahawa kami tak pertikai kerja dakwah JT.Silalah group anda nak ajak orang pergi masjid,solat jemaah,solat tahajjud dll tapi ANDA KENA INGAT!!

Nabi pun berdakwah ajak orang kepada islam TETAPI dalam masa yang sama Nabi larang perbuatan MENIPU/BERDUSTA seperti dalam hadith di atas.Nabi BUKAN suruh buat baik sahaja tetapi melarang/mencegah para sahabat melakukan kezaliman dll.

SALAHKAH KAMI MENCONTOHI NABI KAMI DENGAN MENEGUR ORANG TABLIGH YANG BANYAK MENIPU??

anda tulis:

"Internet bukannya medan usaha dakwah Tabligh tapi adalah menjadikan mana2 Masjid mirip kepada Masjid di zaman Nabi SAW yang hidup dengan amal."

kami jawab:

kalau begitu apa kata anda hantar email kepada seluruh karkun tabligh yang ada blog supaya tutup blog mereka serta merta untuk mengelakkan umat islam lain dari mendapat info islam yang salah dan syubhat itu....

Fuad akmal sendiri tulis 'Blog ini di bina bukan untuk tujuan dakwah,kerana dakwah itu sudah ada manhajnya/caranya.Secara infradi aku gunakan blog sebagai medan dakwah,tetapi secara ijamaiinya aku ikut masyaikh-masyaikh dakwah'

komen kami:

satu ayat yang mengelirukan.sekejap dia kata blog bukan untuk tujuan dakwah...lepas tu last sekali lain pulak ayatnya:'aku gunakan blog sebagai medan dakwah'

MANA SATU YANG BETUL??

SO NASIHAT KAMI.... DARI SEGI PRINSIP PUN DAH TUNGGANG LANGGANG,BELUM LAGI AMBIL KIRA INFO YANG DI COPY PASTE TANPA DIKAJI DAHULU LEBIH BAIK TUTUP JE BLOG ITU SUPAYA TIDAK MENIMBULKAN FITNAH KEPADA AGAMA .

analogi itu coming soon akan dijawab...
==========================================

JUNDULLAH  2 November 2012 16:26
anda tulis:

"Itulah yang berlaku bila blog2 karkun memaparkan sejarah dan bukannya mengubah mana2 Hadith Nabi SAW yang termasuk dalam kategori berdusta atas nama Nabi SAW"

kami jawab:

Dari gaya ayat diatas,nampaknya anda tak pernah belajar tentang perbahasan tafsir hadith(memang orang tabligh hanya baca hadith je,itupun terjemahannya)khususnya karkun melayu.
buktinya anda tak faham ayat "berdusta atas namaku'.

baik ...

kami jelaskan secara ringkas,

Sejarah Islam di Barus yang dikatakan di sebarkan oleh seorang sahabat nabi yang bernama wahab bin abi qobisah atau syeikh rukunuddin (rujuk blog anakpendang).Walhal maklumat tersebut belum dapat disahkan kerana kajian masih dibuat.

petikan ayat itu berbunyi "Ditemukan beberapa makam Sahabat Nabi Muhammad SAW di Nusantara. Salah satu yang paling terkenal adalah makam Syeikh Rukunuddin r.hu(ada pendapat mereka adalah orang yang sama Saidina Wahab bin Qobishoh r.hu.) di Barus (Fansur) dekat Acheh, Sumatera Utara. Pada makamnya tertulis bahwa beliau wafat pada tahun 48 H. Tidak diketahui siapa nama Syeikh Rukunuddin r.hu sebenarnya,tapi dari tarikh kewafatanya kita boleh mengatakan bahwa kemungkinan beliau adalah salah sorang sahabat Nabi Muhammad SAW, yaitu orang yang hidup sezaman dan berjumpa dengan beliau."

komen kami:

ayat 'ditemukan beberapa makam sahabat nabi" ditulis di permulaan ayat.

INILAH AYAT YANG DIKATEGORIKAN SEBAGAI 'BERDUSTA ATAS NAMA NABI'

BELUM PASTI LAGI SAMADA IA SAHABAT NABI ATAU TIDAK,KARKUN TABLIGH TELAH MEMBUAT RUMUSAN SENDIRI TANPA SEDAR TELAH MENGGUNAKAN NAMA NABI.

TAK FAHAM LAGI??

'berdusta atas nama nabi' bukan sahaja melibatkan sabdaan(hadith) sahaja bahkan ia termasuk dalam bentuk perbuatan dan kepercayaan.

seperti mengatakan nabi tidur kat masjid,kepala baginda mengadap kiblat,SEDANGKAN DALAM KITAB AL IMAM GHAZALI MENYEBUTKAN CARA TIDUR NABI BERLAINAN DENGAN APA YANG KARKUN TABLIGH DAKWA.

dan banyak contoh lain lagi ada dalam blog ustaz jamaludin abu bakar.

di harap anda faham
==============================================


Reply
M.Dzulcar9  2 November 2012 17:07
Salam Tn;

Tn tulis

"SALAHKAH KAMI MENCONTOHI NABI KAMI DENGAN MENEGUR ORANG TABLIGH YANG BANYAK MENIPU??"

Tak salah, jika tn baca dengan teliti post saya pada 1 November 2012 16:52

"Alhamdulillah sangat bagus teguran tuan untuk para daei'2 sekalian. Ambilah peringatan ini juga untuk diri saya dan tuan juga".

Cuma bila komen tn dalam suasana emosi itu yang agak keterlaluan (cth: masuk neraka). Kita bawa berbincang dalam suasana ilmu bukan emosi..ini yang menyebabkan wujud suasana benci membenci antara satu sama lain. Yang dicari bukan penyelesaian malahan keaiban2/kesalahan2 terus dipaparkan

Tuan quotes dari satu blog

Fuad akmal sendiri tulis 'Blog ini di bina bukan untuk tujuan dakwah,kerana dakwah itu sudah ada manhajnya/caranya.Secara infradi aku gunakan blog sebagai medan dakwah,tetapi secara ijamaiinya aku ikut masyaikh-masyaikh dakwah'

Ini masih pandangan peribadi tuan seperti yang telah dijelaskan di atas...harap perkara ini tak diulang2 lagi..

Masih menanti analogi tuan tu...insha Allah
=========================================
Reply
M.Dzulcar9  2 November 2012 18:19
Salam Tn;

Saya harap tn pun faham dan muga Allah beri kefahaman kepada kita berdua.

Tuan tulis
"'berdusta atas nama nabi' bukan sahaja melibatkan sabdaan(hadith) sahaja bahkan ia termasuk dalam bentuk perbuatan dan kepercayaan.

Saya setuju dengan pernyataan di atas cuma bila menerangkan sejarah bagaimana islam sampai ke kepulauan melayu terdapat pelbagai pendapat. Tuan pun maklum Sahabat Nabi SAW bergerak ke seluruh alam, ada yang ke China, ada yang ke Syiria, ada yang ke Turki (dengan izin Allah, asbab agama islam tersebar seluruh alam). Pelbagai kajian dibuat, dan dalam hal ini bukannya menolak atau berdusta atas 'perbuatan dan kepercayaan' terhadap Nabi SAW sebaliknya ianya merupakan kajian dari para pengkaji...tetapi kita lupa disebalik cerita2 Sahabat Nabi SAW ialah bagaimana mereka telah memberi pengorbanan dan pengorbanan ini yang mana hari ini ummat telah lupa. Muga Allah pilih saya dan tuan untuk asbab agama islam tersebar seluruh alam

Analoginya..............masih tertunggu2 lagi

Wallah a'alam
============================================
Reply
JUNDULLAH  3 November 2012 15:55
Anda sebenarnya telah lari dari tajuk .dan tulisan anda tidak menunjukkan kematangan berhujjah.anda cenderung utk buat banyak 'spin' pada soalan kami.

Kami rujuk kpd isu org yg bernama wahab bib abi qobisah tapi anda spin nama yg dah confirm sahabat.kami rujuk kpd tempat bernama Barus,anda spin tempat lain.sebenarnya banyak soalan kami yg anda gagal jawab.kalau kami jadi anda,...malu nak tulis komen lagi.

Contohnya isu nasab maulana ilyas yg masih tiada jawaban,tapi anda dgn muka tak malu nak kami jawab soalan anda......tak malu sungguh.....
==========================================
Reply
M.Dzulcar9  4 November 2012 20:14
Tentang nasab Maulana Ilyas telah pun saya bgtau tuan, tuan petik dari kata2 karkun awamunnas yang mana hujah ini telah pun terjawab dengan ulasan dari pihak tuan sendiri...kerana Demi Allah perkara ini belum pernah saya dengarkan dari bayan2 utama/mana2 ijtima'. So dari itu saya berhujah menggunakan semula hujah tn sendiri....tuan tulis...

"Kalau dalam medium internet,tak semua orang ada kemudahan itu terutama golongan tua yang dah pencen.Dan kadang -kadang yang menjawabnya bukan ulama tabligh tapi karkun level 'awamunnas' yang naif dan tak mewakili tabligh pusat.lebih kepada pandangan peribadi."

Baru saya tahu tuan ni bab kemukan soalan memang no 1, bertalu2 soalan diberi tapi bila bab nak jawab, ianya menjadi seolah2 satu masalah besar kpd tuan. Itu baru tanya analogi ajer..belum lagi yang lain2. 
=====================================
Reply
JUNDULLAH  4 November 2012 23:32
sekali lagi anda cuba nak spin ayat kami.

http://karkun-muda.blogspot.com/2012/01/maulana-ilyas-khandahlawi_6601.html

http://karkun-penanti.blogspot.com/2009/04/salasilah-keturunan-maulana-muhammad.html

http://khanndaie.blogspot.com/2012/06/keturunan-abu-bakar-yg-berhijrah-ke.html

Antara blog yang menyebut nasab maulana ilyas.ANDA SPIN APA LAGI??

ayat kami itu merujuk kepada peranan ulama tabligh menyiarkan maklumat JT dalam bentuk risalah,buletin dan pamplet untuk diedar di masjid/surau BUKAN SEPERTI APA YANG ANDA SANGKAKAN ITU.ITULAH NAK SPIN TAK BACA BETUL2...

Sebelum anda kami dah berdebat(soaljawab) dengan abdus soghier,fuad akmal,musafir dll.JADI TUDUHAN ANDA TIDAK RELEVAN....

Bab analogi telah sedia ada pada posting kami yang lain,so kena rajin cari sendiri jawapannya.Cuma kami boleh bagi contoh kerjaya wartawan TV yang melaporkan berita penderitaan umat islam di Somalia sebagai contoh.Mereka bukan HADAPI MASALAH LEMAH IMAN TAPI MASALAH KURANG SUMBER MAKANAN KERANA PERANG.

JADI AULAWIYATNYA IALAH MEMBERI BANTUAN MAKANAN ATAU KEWANGAN.KALAU DI sYIRIA BANTUAN YANG DIPERLUKAN IALAH TENTERA DAN KELENGKAPAN SENJATA.

BAGI KITA DI SINI YANG MENGETAHUI MASALAH MEREKA MELALUI KACA TV ATAU INTERNET SEKURANG-KURANGNYA BOLEH MENDOAKAN MEREKA. 
========================================
Reply
M.Dzulcar9  5 November 2012 08:38
Tn Judullah,

Terima kasih atas jawaban analogi tu biarpun dah beberapa kali menanti...Jika tuan lihat dari post atas nama 'Menjawab karkun tabligh' bertalu2 soalan dari pihak tuan, tetapi biarlah berlaku adil apabila sebelah pihak sudah sekurang2nya menjawab (biarpun jawaban tidak mampu memenuhi kehendak tn), bertanya pula, begitu lama hendak ditunggu jawabannya...jika dah post awal2 tak perlu tn letakkan pernyataan pada post tn bertarikh 2 November

'analogi itu coming soon akan dijawab'
....ini menunjukkan pada saya yang tn juga tidak habis menelaah blog tn sendiri...
=================================================
Reply
nikki liar  5 November 2012 11:47
Takbir!!! Allahu akbar!
Reply
M.Dzulcar9  5 November 2012 12:55
Tn Nikki Liar;

Dari Hadith riwayat Muslim

" Dari Samurah ibn Jundub r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Empat kalimah yang sangat disukai Allah. Kalimah itu ialah

Subhana Allah, Alhamdulillah, Laailaha illallah, dan Allahu Akbar...

barangsiapa membaca yang mana didahulukan atau dikemudiankan adalah dibolehkan...

Wallahu a'lam
==========================================
Reply
JUNDULLAH  6 November 2012 11:29
kami nak tanya dzulcar9...

apa pandangan atau pendirian anda tentang berita ini??

http://www.kurakura.my/makam-nabi-muhammad-dan-masjid-nabawi-akan-dihancurkan-oleh-kerajaan-arab-saudi/

Survivors



Survivors recount Sabra-Shatila massacre
Three women who lived through the 1982 massacre at Palestinian refugee camps in Lebanon remember harrowing killings.

Shatila camp, Lebanon - The fighters began at sunset, meticulously working their way through the alleys and homes, bodies riddled with bullets and slashed with machetes left crumpled in their wake. 
Between September 16-18, 1982, in the middle of Lebanon's civil war and a few months after Israel's invasion of the country, hundreds of members of the Phalange party - a Lebanese Christian militia - in collaboration with the Israeli army, slaughtered about 2,000 Palestinian refugees, mostly women, children, and the elderly, in the Sabra and Shatila refugee camp located in Beirut.
The massacre came on the heels of the assassination of Bashir Gemayel, the leader of the Phalangists. The Phalangists wrongly blamed the Palestinians for the assassination, and executed the massacre as a reprisal attack with the Israeli army, who had invaded Lebanon to fight the Palestinians and supporters of the Palestinian cause.
Three survivors recounted their stories to Al Jazeera, 30 years after the massacre.

Siham Balqis

Siham Balqis, a resident of Shatila, was 26 years old when it happened. "We heard gunshots on Thursday night, but didn't think anything of it, because it was the war and this was not an unusual sound for us," she told Al Jazeera. Living at the Shatila end of the two camps, she said men began in Sabra and worked their way northwards. "They didn't reach us until Saturday morning." 
At 7am, she was confronted by three Phalangists and an Israeli soldier who ordered them to leave their house. 
"One of the Lebanese launched forward to attack me, but the Israeli pulled him off me, as if to show he was the better of the two," she remembered. 
In the commotion that ensued, a Lebanese neighbour of hers spoke to the fighters, saying she heard they were slaughtering people. The fighters dismissed these claims, so she asked them to help the Palestinians who were holed up in Gaza Hospital, located at the Sabra end of the camp. 
After asking for directions, the fighters marched those they had rounded up, about 200 people, to the hospital.
Once there, they ordered the doctors and nurses out of the building, the majority of whom were foreign or Lebanese.
"I remember there was one Palestinian boy from the Salem family, in his early 20s, who donned a doctor's coat to try and escape," Balqis said. "The Lebanese caught him, realised he was Palestinian, and pumped his body full of bullets."

Crawl and die

At one point, the fighters separated the group, putting the women to one side and the remaining men on the other.
"They would pick on the men at random and make them crawl on the floor. If they thought they crawled well, they assumed it was due to some sort of military training, so they took them behind a sand bank and killed them."
The Lebanese fighters took those they had not killed and forced them to march over the dead bodies scattered on the streets toward the large sports stadium on the outskirts of the camp.
"We were made to walk over the dead bodies, and among cluster bombs," Balqis said. "At one point I passed a tank, where the body of a baby only a few days old was stuck to the wheel."
At the stadium, the command changed from Lebanese to Israeli.
"It was here the Israelis took my brother Salah, who was 30-years-old, for interrogation," she said.
Inside the stadium the men were interrogated, tortured, and killed. Few were able to leave alive. The Israelis threatened them, saying, "If you don't cooperate with us, we will hand you over to the Phalangists."

Wadha Sabeq

Wadha Sabeq, 33-years-old at the time, was living in Bir Hassan, a predominantly Lebanese neighbourhood just outside the camps.
"On Friday morning, our neighbours told us we needed to get our IDs stamped next to the Kuwaiti embassy," outside the Sabra entrance, she told Al Jazeera. "So we went."
She brought her eight children, ranging from three years to 19-years-old.
As they walked past Shatila, they were stopped by the Phalangists. "They took us with others and separated the men from the women." The fighters took away 15 men from her family, including her 19-year-old son Mohammad, her 15-year-old son Ali, and her 30-year-old brother.
"They lined the men up against the wall, and told the women to go to the sports stadium. They ordered us to walk in a single file, and to look neither left nor right." Phalangist fighters walked next to them to ensure they followed the instructions.
This was the last time she saw her family.
Once at the stadium, they waited. "We still didn't know what was going on, we still thought they wanted to check our IDs," she said.
After spending the whole day at the stadium, the Israelis sent them home.

Covered in blood

The following morning Sabeq headed back to the stadium to ask about the men.
"A woman came down to the stadium screaming, telling us to go up to the camp to identify the slaughtered," she said.
They ran up to the camp, and as she saw the bodies scattered on the ground, Sabeq fainted. "You couldn't look at the faces of the bodies, they were covered in blood and disfigured," she said. "You could only identify people by the clothes they were wearing.
"I couldn't find my sons, none of my family," Sabeq said. "We went to the Red Crescent, to the hospitals, every day, to ask about them. No one had answers."
"We never found their bodies," she said, tears running down her cheeks.

Jameel Khalifa

Jameel Khalifa was 16-years-old and newly engaged when the massacre took place.
"On Saturday morning, we saw them [fighters] climbing down the sand bank and heading for the houses," she told Al Jazeera. "We saw the tanks coming in, on them were Israeli soldiers and Lebanese fighters, some in civilian clothes, some with masks on."
As the fighters began pounding on the front door, most of her family escaped through the back into their neighbour's shelter. On hearing the soldiers' orders that they would not shoot if they surrendered, an elderly woman in the shelter ripped up her white scarf, handing each of them a strip to wave to stop them from being shot at.
"My dad was holding me, telling me not to leave the shelter, but I told him we should," she said.
The women left the shelter first.
As her mother came out the shelter, a Lebanese fighter shoved his Kalashnikov in her stomach. "I'm going to kill you, you, b****!"
An Israeli soldier observing nearby told him in Hebrew to leave her alone.
"My father was coming out [of] the shelter behind my mother. As he stepped out, he was killed with a bullet to the head by an Israeli soldier," Khalifa said.

No one believed us

Like everyone else, the group was forced to move by the fighters. On the way, Khalifa and a few other children managed to escape down a little alley toward one of the mosques located further inside the camp.
"We came across a group of elderly folk sitting outside the mosque, and told them the Israelis had come and were killing people. They didn't believe us, called us liars, and told us to leave them alone," she said.
Khalifa eventually found herself at the Gaza Hospital, where she was able to reunite with her family. Watching as people around them were executed, the group plotted to escape and managed to sneak out through one of the many tiny alleys that make up the camp.
"We were really scared to leave because we'd seen others try and get killed by snipers," Khalifa remembered.
They managed to get out of the camp and found refuge in a school in the Lebanese neighbourhood of Corniche el Mazraa. They only returned to the camp once they received news the massacre was over.
"We went back to see dead bodies explode as they were being removed because the Phalangists and Israelis placed mines underneath them," she said.
"I remember the smell. It was so strong, and it stayed for a week, even though they sprayed the camp to get rid of it."