Sambutan Maal Hijrah, Antara Sunnah dan Bidaah di Bulan
Muharram
Allah S.W.T dengan sifat-Nya yang Maha Pemurah (al-Rahmah) lagi Maha Penyayang
(al-Rahman) telah menetapkan sesesetengah bulan itu memiliki keutamaan yang
lebih berbanding dengan bulan-bulan yang lain agar Dia dapat memberi ganjaran
yang lebih kepada hamba-hamba-Nya pada kadar-kadar masa yang tertentu itu. Di
antara bulan yang dianggap istimewa itu adalah bulan Muharram yang merupakan
bulan yang pertama dalam kalendar hijrah dan ia juga merupakan salah satu dari
empat bulan-bulan haram yang penuh berkat.
Firman-Nya:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ
اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا
تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ۚ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا
يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah
ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia
menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan
yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya
diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya);
dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu
seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang
bertaqwa. (al-Tawbah (9) : 36 )
Menerusi firman-Nya “maka janganlah kamu menganiaya
diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya)”
ia menunjukkan bahawa pada bulan-bulan haram yang mana Muharram adalah salah
satu darinya kita dilarang dari melakukan perbuatan-perbuatan yang terlarang
kerana dosa melakukan kemungkaran pada bulan-bulan ini adalah lebih buruk
balasannya daripada Allah S.W.T. berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Namun
begitu bagi mereka yang melakukan amal-amal yang soleh ganjaran pahalanya juga
adalah lebih tinggi berbanding dengan bulan-bulan yang lain.
Jika firman-Nya di atas hanya menunjukkan terdapat empat
bulan yang dihormati dalam setahun maka sabda Nabi s.a.w. ini memperincikan
lagi tentang nama bulan-bulan tersebut:
إِنَّ الزَّمَانَ قَدْ اسْتَدَارَ
كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ السَّنَةُ اثْنَا
عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ثَلاَثٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ
وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى
وَشَعْبَانَ.
Sesungguhnya zaman itu akan terus berlalu sebagaimana
saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua belas bulan. Empat
di antaranya ialah bulan-bulan yang haram, tiga di antaranya ialah
berturut-turut, iaitu bulan-bulan Dzulqaedah, Dzulhijjah dan Muharram. Bulan
Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara
Jamadilakhir dan Sya’ban. ( riwayat Imam al-Bukhari, no: 4662)
Oleh itu hendaklah pada bulan Muharram yang mulia ini
kita hindarkan diri dari melakukan amalan yang dilarang dan mempertingkatkan
amal ibadah yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T. terutamanya
ibadah puasa. Ini adalah kerana Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ
شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلاَةُ
اللَّيْلِ.
Sebaik-baik puasa setelah Ramadhan adalah bulan Allah
al-Muharram dan sebaik-baik solat setelah solat fardhu adalah solat
malam. (riwayat Imam Muslim, no: 1163.)
Sabda baginda ‘Bulan Allah al-Muharram” menegaskan lagi
betapa mulianya bulan Muharram ini. Oleh itu hendaklah kita bersungguh-sungguh
untuk berpuasa sebanyak mungkin pada bulan Muharram ini. Namun ini tidak
bermakna kita disyari’atkan untuk berpuasa sepanjang bulan Muharram ini kerana
Rasulullah s.a.w. hanya berpuasa sebulan penuh pada bulan Ramadhan sahaja.
Aisyah r.a berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ لاَ يُفْطِرُ وَيُفْطِرُ حَتَّى
نَقُولَ لاَ يَصُومُ فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ إِلاَّ رَمَضَانَ وَمَا رَأَيْتُهُ أَكْثَرَ
صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ.
Aku sama sekali tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w
menyempurnakan puasa sebulan melainkan di bulan Ramadan dan aku tidak pernah
melihatnya lebih banyak berpuasa melainkan pada bulan Sya’ban. (riwayat
Imam al-Bukhari, no: 1969.)
Pada bulan Muharram ini juga terdapat hari yang digelar
sebagai Asyura iaitu hari di mana Nabi Musa a.s. dan pengikutnya diselamatkan
oleh Allah S.W.T. dari tentera Fir’aun.
قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ وَالْيَهُودُ تَصُومُ عَاشُورَاءَ فَقَالُوا:
هَذَا يَوْمٌ ظَهَرَ فِيهِ مُوسَى عَلَى فِرْعَوْنَ. فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لأَصْحَابِهِ أَنْتُمْ أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْهُمْ
فَصُومُوا.
Nabi s.a.w. datang ke Madinah, dan dilihatnya orang-orang
Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Menurut mereka: Ini hari baik di saat mana
Allah membebaskan Nabi Musa dari Fir’aun. Maka sabda Nabi s.a.w.: “Kamu lebih
berhak terhadap Musa daripada mereka maka berpuasalah. (riwayat Imam
al-Bukhari, no: 4680.)
Melalui hadith di atas ini juga dapat kita fahami bahawa
amal ibadah khusus sempena hari Asyura yang diiktiraf oleh Rasulullah s.a.w.
adalah ibadah puasa. Disunnahkan juga untuk menambahkan puasa pada hari Asyura
tersebut dengan berpuasa sehari sebelum ataupun sehari sesudahnya. Rasulullah
s.a.w. memerintahkan hal ini bertujuan untuk menyelisihi amalan orang Yahudi.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
صُومُوا يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَخَالِفُوا
فِيهِ الْيَهُودَ صُومُوا قَبْلَهُ يَوْمًا أَوْ بَعْدَهُ يَوْمًا.
Berpuasalah kalian pada hari Asyura dan berselisihlah
dengan orang Yahudi di dalamnya, dan berpuasalah sehari sebelumnya atau sehari
sesudahnya.(riwayat Imam Ahmad, no: 2047)
Kemunculan bulan Muharram sebagai bulan pertama bagi
kalendar umat Islam sentiasa dihiasai dengan beberapa amal ibadah tertentu.
Upacara-upacara tersebut bermula pada hari terakhir bulan Dzulhijjah iaitu
diambang menjelangnya 1 Muharram. Umat Islam digalakkan untuk berpuasa pada
hari terakhir bulan Dzulhijjah dan membaca doa akhir tahun selepas solat Asar.
Seterusnya setelah menjelangnya 1 Muharram iaitu selepas solat Maghrib dibaca
pula doa awal tahun, bacaan Surah Yassin, zikir-zikir tertentu malah ada juga
yang mengerjakan solat sunat sempena 1 Muharram dan berpuasa pada siang
harinya.
Sebenarnya kesemua amalan-amalan yang disebutkan di atas atau apa
jua amalan sempena tibanya tahun baru hijrah tidak memilki dalil-dalil yang sah
daripada Rasulullah s.a.w. bahkan para Imam-Imam mazhab seperti Abu Hanifah,
Malik, Syafi’i dan Ahmad r.h juga tidak pernah mengamalknnya. Sesungguhnya
Rasulullah s.a.w. tidak pernah menyambut kehadiran bulan Muharram atau
kedatangan tahun baru dengan upacara yang tertentu. Kalendar Hijrah juga tidak
wujud pada zaman Rasulullah kerana ianya hanya diperkenalkan pada zaman
pemerintahan ‘Umar al-Khaththab r.a iaitu tujuh tahun setelah baginda
wafat. ‘Umar yang memperkenalkan kalendar ini juga tidak pernah melakukan atau
menganjurkan upacara tertentu sempena kedatangan tahun baru dan begitu juga
para sahabat serta para al-Salafussoleh yang lain.
Adapun hadis-hadis yang dijadikan hujjah oleh golongan
yang melakukan amalan tertentu sempena kedatangan tahun baru
merupakan hadis-hadis lemah (dha’if) dan palsu (mawdhu’). Antara
hadis-hadis tersebut adalah:
Daripada Ibn ‘Abbas, dia berkata: Telah bersabda
Rasulullah s.a.w.:
Barangsiapa berpuasa pada hari akhir bulan Zulhijjah dan
hari pertama di bulan Muharam, maka sesungguhnya dia telah menghabiskan tahun
yang lalu dan memulakan tahun baru dengan puasa yang Allah jadikannya sebagai
penghapus dosanya lima puluh tahun”. Menurut Ibnul Jauzi di dalam
al-Mawdhu’at bahawa hadis ini palsu (maudhu’)
Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa berpuasa
sembilan hari dari awal Muharram maka Allah membina untuknya sebuah kubah di
udara yang luasnya satu batu persegi dan mempunyai empat buah pintu. Hadis
ini adalah palsu (mawdhu’) menurut Ibnul Jauzi di dalam al-Mawdhu’aat dan Imam
al-Suyuthi di dalam La’aali al-Mashnu’ah.
Setiap kali di ambang munculnya tahun hijrah yang baru
seluruh media serta kebanyakan jabatan-jabatan atau majlis-majlis agama Islam
di Malaysia menganjurkan untuk dibacakan bacaan doa akhir tahun dan doa awal
tahun. Masjid-masjid diseluruh tanah air juga mengadakan upacara-upacara khas
untuk membaca doa-doa awal dan akhir tahun itu. Lafaz doa tersebut adalah
sepeti berikut:
Doa Akhir Tahun
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Penyanyang,
segala puji bagi Allah, Tuhan Pentadbir seluruh alam, Semoga Allah cucurkan
rahmat dan sejahtera atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w., serta keluarga
dan sahabat-sahabat baginda sekalian. Ya Allah wahai Tuhan kami,
perkara-perkara yang telah kami lakukan daripada perbuatan-perbuatan yang
Engkau larang dalam tahun ini maka kami belum bertaubat daripadanya padahal
Engkau tiada meredhainya dan Engkau memang tiada melupakannya (Tuhan tidak
bersifat lupa) dan Engkau berlembut tiada mengazab kami malah memberi peluang
supaya kami bertaubat selepas kami menceburkan diri melakukan maksiat itu. Maka
kami sekalian memohon keampunan Mu. Ya Allah, ampunilah kami dan mana-mana
perbuatan yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini yang Engkau redhai dan
yang telah Engkau janjikan ganjaran pahalanya. Maka kami mohon diperkenankan
akan perbuatan (amal bakti) yang telah kami lakukan itu dan Engkau tidak
menghampakan harapan kami. Ya Allah, Tuhan yang Maha Pemurah.
Doa ini hendaklah dibaca 3 kali pada akhirnya waktu Asar
hari ke 29 atau 30 daripada bulan Dzulhijjah, maka barangsiapa membaca doa ini
daripada waktu yang telah tersebut maka berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku
dan sia-sialah pekerjaanku pada setahun ini dibinasakan dengan satu saat jua
dengan sebab membaca doa-doa ini maka diampuni Allah Ta’ala sekalian dosanya
yang setahun ini.
Doa Awal Tahun
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Penyanyang,
segala puji bagi Allah, Tuhan Pentadbir seluruh alam, Semoga Allah cucurkan
rahmat dan sejahtera atas penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w., serta keluarga
dan sahabat-sahabat baginda sekalian. Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang kekal
selama-lamanya, sedia ada, tiada permulaan. Kelebihan Mu maha besar dan kemurahan
Mu sangat-sangat diharapkan. Tibalah sudah tahun baru, kami mohon kepada Mu
agar terpelihara kami sekalian di dalam tahun baru ini daripada tipu daya
syaitan-syaitan yang terlaknat juga dari kuncu-kuncunya syaitan dan bala
tenteranya. Dan kami mohon daripada Mu akan pertolongan mengalahkan runtunan
nafsu amarah (nafsu yang mendorong kepada kejahatan). Kami mohon juga kepada Mu
ya Allah akan rasa sedia ingin membuat kerja-kerja kebajikan yang boleh
mendampingkan diri kami kepada Mu. Ya Allah Tuhan yang Maha Agung lagi Mulia.
Ya Allah Tuhan yang sebaik-baik yang mengurniakan rahmat.
Doa awal tahun iaitu hendaklah dibaca 3 kali setelah
solat Maghrib pada malam 1 haribulan Muharram dan barangsiapa membaca ini maka
bahawasanya syaitan berkata telah amanlah anak adam ini daripada aku barang
yang tinggal dari umurnya pada ini tahun kerana bahawasanya Allah Ta’ala telah
mewakilkan dua malaikat memelihara akan dia daripada fitnah syaitan.
Pada hakikatnya kedua-dua lafaz doa ini serta fadhilat
yang ditetapkan itu tidak pernah wujud dalam mana-mana kitab-kitab hadis
dan tidak ada juga hadis walaupun yang bertaraf lemah (dha’if) mahupun palsu
(mawdhu’) yang mengkhabarkan tentangnya. Menurut Syeikh Jamaluddin
al-Qasimi r.h doa ini ialah doa yang direka dan tidak berasal daripada Nabi
s.a.w. tidak juga berasal daripada para sahabat, tabi’in dan tidak diriwayatkan
dalam musnad-musnad sehinggakan ianya tidak wujud dalam kitab maudhu’at (iaitu
kitab yang memuatkan hadis-hadis palsu). Doa ini hanya dicipta oleh syeikh jadi-jadian.
Dan perkataan “berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku dan sia-sialah
pekerjaanku pada setahun ini dibinasakan dengan satu saat jua dengan sebab
membaca doa-doa ini” merupakan suatu pembohongan yang sangat besar ke atas
Allah dan Rasul-Nya.
Tetapi sekiranya sesiapa yang hendak membacanya tanpa
beri'tiqad seperti yang ada di dalam fadhilat yang direka tersebut silakan,
kerana ia termasuk di dalam keumuman doa, dan perlu diingat tidak ada upacara
khas atau dibaca beramai-ramai (untuk membaca doa tersebut).
Hendaklah kita sentiasa berdoa memohon keampunan daripada
Allah S.W.T., memohon perlindungan dari hasutan syaitan, memohon perlindungan
dari mengerjakan perbuatan maksiat dan memohon agar kita sentiasa terbuka hati
untuk mengerjakan amal-amal soleh. Menetapkan doa-doa tertentu, dibaca pada
waktu tertentu dengan fadhilat-fadhilat yang tertentu tanpa perintah daripada
Allah dan Rasul-Nya merupakan satu perbuatan mencipta hukum syarak yang baru
dan perbuatan ini adalah diharamkan.
Firman-Nya:
وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا
فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚ
ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Dan bahawa sesungguhnya inilah jalan-Ku (agama Islam)
yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut
jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu)
mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah
perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa. –(al-An’aam (6) : 153)
Selanjutnya Allah S.W.T. menegaskan lagi hal ini melalui
firman-Nya:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ
فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ
اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Maka hadapkanlah dirimu ke arah agama yang jauh dari
kesesatan; (turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan
manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya-fitrah) untuk menerimanya;
tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah agama yang
betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (al-Rum (30) : 30)
Maksud melakukan perubahan terhadap ciptaan Allah dalam
ayat di atas adalah mengubah agama Islam seperti menambah-nambah satu upacara
ibadah yang tiada sandarannya dari al-Qur’an dan al-Sunnah iaitu dengan
mengamalkan amalan bidaah seperti mengkhususkan amalan-amalan yang tertentu
sempena kedatangan tahun baru hijrah. Adalah penting bagi kita untuk memastikan
kesahihan sesuatu perkara berkaitan dengan amal ibadah sebelum kita
mengamalkannya. Ini adalah kerana setiap amal ibadah yang tidak didirikan atas
dalil-dalil yang sah maka ianya terbatal. Ini sebagaimana sabda Rasulullah:
مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا
لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ.
Barangsiapa yang mengada-adakan di dalam urusan kami
(iaitu di dalam perkara berkaitan agama) apa-apa yang tidak ada padanya, maka
tertolaklah ia.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 2697)
مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا
لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ.
Barangsiapa yang melakukan satu amal yang bukan dari
suruhan kami (iaitu di dalam perkara berkaitan agama), maka tertolaklah
ia. (Hadis riwayat Imam Muslim, no: 1718)
Sekiranya sesuatu ibadah itu tidak wujud pada zaman
Rasulullah s.a.w. seperti ibadah tertentu sempena kedatangan bulan Muharram ini
pada hakikatnya ia bukan sebahagian dari agama pada masa itu. Sekira ianya
bukan sebahagian dari agama pada zaman Rasulullah s.a.w. maka sehingga kini
ibadah itu juga dianggap tidak termasuk sebahagian dari Islam.
Imam Malik r.h
berkata:
Sesiapa yang membuat bidaah dalam Islam dan menganggapnya
baik (hasanah) maka dia telah mendakwa Muhammad s.a.w. mengkhianati risalah.
Ini kerana Allah telah berfirman:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
Pada hari ini aku telah sempurnakan agama kamu. -
al-Maaidah (5) : 3
Apa yang pada hari tersebut bukan sebahagian dari agama,
maka ia tidak menjadi sebahagian dari agama pada hari ini. – Diriwayatkan oleh
Imam al-Syathibi di dalam al-I’tishom, jilid 1, ms. 49
oleh Ustaz Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
No comments:
Post a Comment