Friday, November 23, 2012

JUNDULLAH vs KARKUN - siri 9



Menjawab karkun tabligh

Kepada para karkun tabligh yang memberi komen dalam blog ini khususnya zulcar9 dan seri yang telah menghantar komen terbaru anda tetapi kami tidak dapat menyiarkannya atas sebab hendak memfokuskan kepada FITNAH terbaru dari karkun tajuddin adbullah yang sangat melampau itu.
Walaupun begitu kami akan jawab secara umum komen anda berdua.Berkenaan dengan pelawaan anda yang bertali arus untuk menyuruh kami bermuzakarah dengan ulama dakwah di sri petaling bagi merungkai masalah isu yang kami bangkitkan dalam blog ini,

kami jawab:

Apabila jemaah tabligh mengklimkan diri mereka sebagai pekerja agama bermakna  ilmu-ilmu asas tentang islam WAJIB  ada dalam dada setiap karkun sebelum keluar menjadi da’ie. 
Sebagaimana kita sebelum di beri lesen memandu kenderaan terlebih dahulu WAJIB mengambil  ujian undang-undang oleh JPJ.Setelah lulus ,baru diajar cara@kaedah pemanduan kenderaan  yang betul dan selamat.

Ini menunjukkan dengan jelas bahawa dalam masalah dunia pun ada peraturan ketat yang wajib diikutimaka apatah lagi dalam masalah agama lagilah wajib sewajib2nya diberi kefahaman asas tentang islam.Persoalan pokok yang wajib ada sebelum terjun dalam medan dakwah ialah ilmu aqidah kerana dengannya dapat membezakan  mana yang haq dengan yang batil.Sebagai contoh BAGAIMANA KITA HENDAK MENGETAHUI SESUATU UCAPAN SESEORANG ITU BOLEH MENGGUGURKAN IMAN DAN MEROSAKKAN AQIDAHNYA UMPAMANYA AYAT “ALLAH BERKUASA,MAKHLUK LANGSUNG TIADA KUASA” yang kerap di ucapkan oleh orang2 tabligh??

Orang yang tidak mengaji bab aqidah pasti tidak akan tahu bahwa ayat tersebut menyebabkan si pengucap menjadi sesat.Perkara aqidah ini bukan berada di ‘tangan ‘ ulama tabligh di sri petaling sebagai ‘SUMBER RUJUKAN’ tetapi ia ada dalam  dua sumber yang maksum(al quran dan sunnah).Ini bermakna bila timbul isu aqidah pegangan jemaah tabligh maka hendaklah kita merujuk dua sumber maksum tersebut iaitu kitab-kitab tafsir para ulama muktabar yang paling hampir dengan zaman nabi dan para sahabat sebab DAKWAH ISLAMIYAH BERASAL DARI MEREKA BUKAN DARI JEMAAH TABLIGH DI INDIA,PAKISTAN DAN BANGLADESH.
BUKANKAH ORANG TABLIGH MENGEMBAR-GEMBURKAN DAKWAH MEREKA IKUT CARA NABI DAN PARA SAHABAT MAKA APA MASALAHNYA BILA KITA MENCARI DAN RUJUK TERUS KEPADA SUMBER ASAL DARI PARA ULAMA YANG MEMBUKUKAN KITAB-KITAB HADITH SEPERTI IMAM BUKHARI,MUSLIM,ABU DAWUD DAN RAMAI LAGI UNTUK KITA FAHAM KERJA DAKWAH NABI??
KENAPA  MESTI RUJUK KEPADA KITAB2 MAULANA TABLIGH SAHAJA ATAU TOKOH2 MEREKA DI SRI PETALING???.Cuba kita tengok PAS apabila di kritik oleh berbagai pihak dengan tuduhan ‘pergunakan agama untuk tujuan politik sempit’,parti ajaran sesat,ulama su’k(dunia)dan berbagai tuduhan lain tetapi semuanya dapat dijawab dan sanggah oleh bukan sahaja majlis syura ulama PAS bahkan AHLI BIASA SEPERTI KAMI PUN MAMPU MENJAWAB SEMUA TUDUHAN TERSEBUT KERANA SUMBER KAMI ADALAH AL QURAN DAN HADITH YANG BISA DIPELAJARI OLEH SEMUA AHLI PAS.DIA BUKAN HAQ MUTLAK ULAMA PAS SAHAJA .
INI BERBEZA DENGAN PENGIKUT TABLIGH YANG RATA-RATA TIDAK MAMPU MENJAWAB KRITIKAN DARI PIHAK LAIN KERANA SEBABNYA DALAM SISTEM JEMAAH TABLIGH  TIDAK ADA PENGAJIAN ILMU KEFAHAMAN ASAS-ASAS ISLAM TERMASUK MEMPERDALAMKAN ILMU AQIDAH.bila datang isu-isu yang dibangkitkan dalam blog ini,para karkun menjadi ‘blank’.

Umpama seperti seorang yang baru membeli sebuah kereta tetapi mengabaikan atau tidak peduli dengan buku manual(ilmu) yang telah disediakan oleh kilang kereta tersebut lalu apabila berlaku kerosakan yang kecil sahaja sudah kelam kabut ia mencari mekanik untuk repair walhal jika sekiranya ia membaca buku manual(ilmu) itu pasti dia dapat sekurang-kurangnya menyelesaikan sendiri kerosakan kecil tersebut tanpa perlu kelam kabut mencari mekanik.
Begitulah perumpamaan orang tabligh yang mengabaikan buku manual(pengajian ilmu aqidah)sehingga isu-isu kecil pun menjadikan mereka kelam kabut macam kena serang  Tsunami.Isunya kecil sahaja iaitu SEBUTKAN NAMA KITAB,PENULIS,PENERBIT,PENCETAK,MUKA SURAT,LINK DAN TAHUN CETAKAN
TAK KAN PERKARA SEKECIL ITU PUN KENA RUJUK PEMIMPIN TERTINGGI??
KAMI DAH SEBUT BANYAK KALI BAHAWA JEMAAH TABLIGH DAN KERJA DAKWAH  UMPAMA SEBUAH KERETA DENGAN PEMANDU.KERETA MEWAKILI KERJA DAKWAH MANAKALA PEMANDU MEWAKILI JEMAAH TABLIGH.APABILA KITA MELIHAT SEBUAH KERETA DIPANDU DENGAN LAJU hingga MELANGGAR SEEKOR KUCING MAKA ORANG ramai AKAN PERSALAHKAN PEMANDU.HANYA ORANG YANG TAK WARAS  SAHAJA YANG AKAN SALAHKAN KERETA.

Begitu juga bila kami kritik jemaah tabligh bermakna kami kritik system atau method gerakerja organisasi tabligh.kerja dakwah tak kena mengena langsung.
Tak kan perumpamaan simple ini pun tak faham???

Orang marah kepada kami kerana mencari salah dan aib jemaah tabligh TETAPI MEREKA LUPA BAHAWA TINDAKAN KAMI INI ADALAH SEBAGAI MENCONTOHI SAHABAT NABI IAITU HUZAIFAH IBNU YAMAN R.A .DIKALA SEMUA ORANG HANYA BERTANYA HAL-HAL KEBAIKAN SEBALIKNYA BELIAU SEORANG SAHAJA YANG BERTANYAKAN HAL-HAL BURUK AGAR BISA MENGENAL DAN MENJAUHINYA;

Dari Hudzaifah Ibnul Yaman Radhiyallahu Anhu berkata : Manusia bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam . tentang kebaikan, sedangkan aku bertanya kepada baginda tentang keburukan karena khawatir jangan-jangan  menimpaku. Maka aku bertanya ; Wahai Rasulullah, sebelumnya  kita berada di zaman Jahiliyyah dan keburukan, kemudian Allah mendatangkan kebaikan ini. Apakah setelah ini ada keburukan ? Baginda bersabda : ‘Ada’. Aku bertanya : Apakah setelah keburukan itu akan datang kebaikan ? Beliau bersabda : Ya, akan tetapi di dalamnya ada dakhanun.
Aku bertanya : Apakah dakhanun itu ?. Beliau menjawab : Suatu kaum yang mensunnahkan selain sunnahku dan memberi petunjuk dengan selain petunjukku. Jika engkau menemui mereka maka ingkarilah. Aku bertanya : Apakah setelah kebaikan itu ada keburukan ?. Beliau bersabda : Ya, Du’atun ala abwabi jahannam (Para Penyeru(da’i-da’i) ke Pintu-Pintu Neraka Jahannam).
Barang siapa yang mengijabahinya (mengikutinya), maka akan dilemparkan ke dalamnya. Aku bertanya : Wahai Rasulullah, berikan ciri-ciri mereka kepadaku. Baginda bersabda : Mereka mempunyai kulit seperti kita dan berbahasa dengan bahasa kita.
Aku bertanya : Apa yang engkau perintahkan kepadaku jika aku menemuinya ?. Baginda bersabda :Berpegang teguhlah pada Jama’ah Muslimin dan imamnya. Aku bertanya : Bagaimana jika tidak ada jama’ah maupun imamnya ? Baginda bersabda : Hindarilah semua firqah itu, walaupun dengan menggigit pokok pohon hingga maut menjemputmu sedangkan engkau dalam keadaan seperti itu”. 
(Bukhari dan Muslim)

Kami mengetahui kerosakan dan kebathilan jemaah tabligh berdasarkan pendedahan oleh ustaz Jamaluddin Abu Bakar(bekas karkun besar) dalam blog beliau:http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html
Ini berlaku setelah beliau belajar secara bertalaqqi kitab-kitab ilmu tauhid/aqidah ASWJ para ulama muktabar.Ini menjadi bukti jelas bahawa dalam organisasi tabligh itu memang wujud berbagai fahaman yang salah dan bathil.Ia hanya dapat dikesan bila telah mengaji ilmu aqidah ASWJ.
Posted by JUNDULLAH at 23:42
==========================================

JUNDULLAH  31 October 2012 14:43

Kami ada satu cadangan kepada karkun zulcar9 agar meminta ahli syura tabligh sri petaling menerbitkan satu risalah atau buletin lepas tu di tampal di setiap masjid dan surau yang ada karkun tempatan supaya jawapan dari pihak atasan tabligh dapat dibaca oleh semua orang.

Kalau dalam medium internet,tak semua orang ada kemudahan itu terutama golongan tua yang dah pencen.Dan kadang -kadang yang menjawabnya bukan ulama tabligh tapi karkun level 'awamunnas' yang naif dan tak mewakili tabligh pusat.lebih kepada pandangan peribadi.

kami tak jumpa dalam blog-blog karkun tabligh membincang penderitaan yang menimpa umat islam di serata dunia seperti Somalia,Syiria,Afganistan,Palestine dll.

APAKAH ORANG TABLIGH TIDAK ADA SIFAT BELAS KASIHAN DAN PRIKEMANUSIAN??

YANG BANYAK KAMI JUMPA IALAH ISU IMAN LEMAH,DAKWAH KHURUJ,IJTIMAK,AUDIO BAYAN,FOTO-FOTO SANTAI DI LOKASI KHURUJ,MAKAN DALAM TALAM DAN SEWAKTU DENGANNYA.YANG LEBIH MENJEMGKELKAN CERITA PUJIAN MELAMPAU(TAKSUB) KEPADA PENGASAS TABLIGH DAN ANAKNYA...

APAKAH SETELAH 100 TAHUN USIA JEMAAH TABLIGH HANYA CUKUP BICARA SOAL ITU SAHAJA??
==========================================

Reply
JUNDULLAH  31 October 2012 18:22

Anda tidak menjawab soalan dgn betul.Cuba baca soalan betul2 ayatnya "kenapa blog karkun tak pernah highlight isu penderitaan umat islam......."

Kami tak tanya "adakah org tabligh pernah turun bantu umat islam di Somalia.....?
Mcm mane kami nak publish komen anda jika jawapan yg di beri lari dari tajuk?

Analoginya spt org yg tengok bola kat stadium dlm masa yg sama org kat rumah dpt tengok kat tv.sama2 kongsi rasa walaupun sekadar tengok tv.
===========================================

Reply
JUNDULLAH  31 October 2012 16:45
komen anda hanya akan di publish bila:

1. menggunakan nama yang dipamirkan sahaja.sekiranya anda guna nama yang lain dari itu ,komen anda tidak akan dilayan.

2. komen yang perlu dijawab.jika ia telah di jawab sebelumnya maka komen itu tidak akan dilayan.

3. soalan baru...

bersambung....
========================================

Reply

M.Dzulcar9  1 November 2012 08:17
Salam Tn Jundullah;

Soalan sebenar ialah

APAKAH ORANG TABLIGH TIDAK ADA SIFAT BELAS KASIHAN DAN PRIKEMANUSIAN?

Analogi yang tuan buat tu kena bagi details lagi...maaf saya tak dapat tangkap..
=====================================
 
Reply
JUNDULLAH  1 November 2012 12:11

anda kena melihat ayat sebelum itu yang berbunyi:

"kami tak jumpa dalam blog-blog karkun tabligh membincang penderitaan yang menimpa umat islam di serata dunia seperti Somalia,Syiria,Afganistan,Palestine dll."

kata kuncinya: 'membincangkan'...

sila nyatakan jawapan anda pada ayat itu....

kami pergi kepada soalan seterusnya.

Syariat islam sangat mementingkan sumber ambilan sesuatu perkara khususnya dalam bab amal ibadah dan fakta sejarah.Dalinya Firman Allah yang mafhumNya:

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

Begitu juga AMARAN Rasulullah SAW yang telah bersabda dengan amat tegas:

“Barangsiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempat di dalam neraka.” Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

kami dapati dalam semua blog karkun tabligh pada topik dalil 'khuruj' ada menukilkan nama WAHAB BIN ABI QABAHAH yang dikatakan sebagai sahabat nabi telah berdakwah(khuruj) ke kepulauan Riau pada tahun 627M.....

SOALAN KAMI,BOLEH NYATAKAN TARIKH LENGKAPNYA??
========================================

Reply
M.Dzulcar9  1 November 2012 16:52

Tn Jundullah;

Alhamdulillah sangat bagus teguran tuan untuk para daei'2 sekalian. Ambilah peringatan ini juga untuk diri saya dan tuan juga.

Berkenaan dengan cerita Sahabat Nabi SAW yang khuruj sampai ke kepulauan Riau, tuan pun faham asalnya dari kitab yang berjudul

'Wali Songo dengan perkembangan Islam di Nusantara', oleh Haji Abdul Halim Bashah, terbitan Al Kafilah Enterprise, Kelantan, 1996, m/s 79, bab 9, ISBN 983-99852-8-0.

Jadi atas maksud ilmu, apa salahnya saya dan tuan, kita berdua mencari kitab rujukan yang berjudul seperti di atas unutk mencari keaslian/kebenaran dalam tarikh sebenar seperti yang diminta..

Lagipun ini adalah sebahagian dari sejarah islam. Bukan setakat kisah di atas malahan ribuan kisah dalam sejarah islam yang mana tarikh sebenar adalah dalam pertikaian dan perselisihan. Ini tidaklah pula bermaksud untuk kita perlu saling tuding menuding menyalahi sesama kita selagi pegangan tidak menyalahi hukum perundangan dalam Al-Qur'an dan Hadith. Sebagaimana kata Maulana Zakariyya rah dalam kitab Fadhilat Solat mengatakan yang kisah2 para ahlullah adalah sebahagian dari sejarah dan sememangnya kedudukan sejarah adalah rendah berbanding kedudukan hadith...

Berkenaan analogi itu saya belum mampu memahaminya. Adakah cukup hanya kita duduk di depan kaca tv, dan itu sudah merasai penderitaan ummat? Bagaimana hanya cukup memerhatikan orang pergi berdakwah/berdemo/mengundi dengan hanya kita perhatikan semuanya di depan kaca tv? Dan ini dikatakn kita sudah sama2 merasai perasaan orang berdakwah/berdemo/mengundi?
Minta tolong jelaskan...

Wallahu a'lam..
==================================================

Reply
JUNDULLAH  2 November 2012 12:11

Dalam islam (berdasarkan ayat al quran dan hadith di atas) telah ditetapkan garis panduan dalam kita hendak menyampaikan sesuatu berita tak kira samada sejarah,hukum hakam dll.

anda tulis:

"selagi pegangan tidak menyalahi hukum perundangan dalam Al-Qur'an dan Hadith."

kami jawab:

kisah sejarah yang dinukilkan oleh hampir seluruh blog karkun tabligh yang mendakwa tokoh tersebut sebagai sahabat nabi sebenarnya menyalahi NAS al quran & hadith.SEBABNYA IALAH KERANA KISAH TERSEBUT MASIH LAGI DALAM KAJIAN AHLI SEJARAH/AKEOLOGI TEMPATAN DAN LUAR NEGARA UNTUK MENGESAHKAN KEBENARANYA.

BAGAIMANA ORANG TABLIGH BOLEH MENYEBARKAN BENDA YANG BELUM PASTI??

Yang lebih teruk ialah mendakwa tokoh tersebut seabagai sahabat nabi.Sekiranya kajian menunjukkan beliau bukan sahabat nabi bermakna cerita yang telah disebarkan itu termasuk dalam kategori "BERDUSTA ATAS NAMA NABI SAW" yang akibatnya CONFIRM masuk neraka sekiranya tidak sempat bertaubat sebelum mati.

Yang menjadi masalah ialah taubat anda hendaklah(wajib) secara terbuka (dalam blog atau TV).TIDAK CUKUP HANYA BERTAUBAT DALAM BILIK SORANG-SORANG SEBAB IA MELIBATKAN RAMAI ORANG YANG TELAH MEMBACA INFO TERSEBUT.Apa yang lebih penting kena jelaskan perkara sebenar.

Kalau sidang pembaca tidak percaya sila buat buat carian google nama wahab bin abi Qabisah.Hampir seluruh blog karkun tabligh menukilkan kisah tersebut tanpa selidik dahulu samada ia benar atau tidak.Ini adalah perkara yang sangat memalukan dan menjatuhkan standard orang islam di mata orang bukan islam.

sebagai contoh kita tengok blog
http://wirapendang.blogspot.com/2011/04/dakwaan-ada-kubur-sahabat-nabi-di_13.html

Fakta awal bercanggah dengan fakta pertengahan dan akhir.di ruang komen ada seorang hamba Allah menegur kesilapan tuan blog yang menerbitkan artikel tanpa usul periksa.Walaupun ia isu sejarah namun ia melibatkan benar atau palsu,dosa dan pahala.bukan boleh buat sembrono je(syok sendiri).hanya kerana nak menarik orang ramai joint tabligh direka-reka cerita2 yang samar-samar(tidak jelas) bahkan palsu.
==========================================
Reply
M.Dzulcar9  2 November 2012 15:19

Salam Tn;

Seperti yang tuan maklumi, internet bukan medan untuk perjuangan usaha dakwah Tabligh. Ini yang merupakan satu salah faham yang umum berlaku bila buat perbandingan antara usaha dakwah tabligh dengan usaha2 yang lain. Naihat saya marilah kita melihat kebaikan antara satu sama lain dan elakkan dari terus tuduh menuduh (masuk neraka dan sebagainya)yang akhirnya menjatuhkan terus usaha untuk perjuangan islam untuk ummat. Internet bukannya medan usaha dakwah Tabligh tapi adalah menjadikan mana2 Masjid mirip kepada Masjid di zaman Nabi SAW yang hidup dengan amal. Dalam internet ini adalah pandangan peribadi. Tuan juga sendiri yang quotes

"Kalau dalam medium internet,tak semua orang ada kemudahan itu terutama golongan tua yang dah pencen.Dan kadang -kadang yang menjawabnya bukan ulama tabligh tapi karkun level 'awamunnas' yang naif dan tak mewakili tabligh pusat.lebih kepada pandangan peribadi."

Saya yakin Tn Jundullah pernah membaca bagaimana agama islam sampai ke tanah melayu, ada yang kajian mengatakan dari gujerat (pedagang india), ada juga mengatakan dari Pattani, malahan ada juga yang menyatakan dari China. Kita semua diajar di bangku sekolah tentang sejarah ini. Jadi mana2 yang kita telah percaya kepada kajian ini marilah kita isytiharkan taubat beramai2 kerana mempercayai sejarah yang belum ada bukti tentang kesahihannya. Itulah yang berlaku bila blog2 karkun memaparkan sejarah dan bukannya mengubah mana2 Hadith Nabi SAW yang termasuk dalam kategori berdusta atas nama Nabi SAW.

Oh yea tn, analogi tu mcm mana? Jawaban anda masih saya tunggu.

Wallahu a'alam

selesai masalah kalau kesini

No comments:

Post a Comment