Sunday, January 13, 2013

JUNDULLAH vs KARKUN - siri 20



JUNDULLAH  21 September 2012 12:18

Anda menulis:

Yang saya maksudkan’hujah masih diperdebatkan’ ialah muzakarah yang sedang kita buat ini berkenaan mimpi Maulana Ilyas. Aqidah ASWJ yang tuan nukilkan, saya pun tahu dan saya pun beriktikad dengannya. Cuma tuan yang terlalu ‘obses’ dengan sangkaan tuan sehingga mendakwa usaha dakwah ini menafsirkan Qur’an dengan mimpi, padahal hakikatnya bukan begitu. Dan tak pernah wujudpun dalam mana-mana kitab tafsir Deoband yang menjadikan mimpi Maulana Ilyas sebagai sumber untuk menafsirkan ayat Qur’an.

Kami jawab:

Kami bukan merujuk kepada anda tetapi kepada maulana ilyas sebab dia yang cakap macam tu dalam kitab tersebut.Beliau adalah batu asas kepada Jemaah tabligh.Anda kena beza antara kata nama dan kata kerja.Jemaah tabligh merujuk pengasasnya maulana ilyas manakala kerja dakwah merujuk pengasasnya Rasulullah.Jangan tak reti beza….

Contoh seperti seorang Ali yang bekerja sebagai seorang guru.walaupun Ali mati tetapi profesion guru tidak akan mati sampai hari qiamat. Tugas itu akan diganti oleh orang.Begitu juga jemaah tabligh dengan kerja dakwah.Kerja dakwah akan berlangsung sehingga hari qiamat walaupun tanpa jemaah tabligh IPB.Kami harap anda faham.

Maknanya mathode bathil(mimpi tafsir al quran) yang menjadi asas jemaah tabligh tidak layak melakukan kerja Nabi(dakwah) sebab manhajnya salah.Jemaah tabligh hanya mengikut kerja nabi tak mengikut manhaj /mathode nabi.
------------------------------------------------------------
Reply
Musafir  21 September 2012 03:22
Didalam ayat yang tuan quotekan dari buku Maulana Abul Hasan Ali Nadwi itu, ia berbunyi ‘The method of tabligh was opened to me….’ (Method tabligh telah dibukakan kepadaku..) terjemahan tuan ‘aku mendirikan jemaah tabligh…’ adalah salah dan jauh berbeza maksudnya dan membawa kesimpulan yang jauh menyimpang dari maksud asal kata-kata itu. Kata-kata tuan ‘Maulana Ilyas menyesatkan umat terdahulu’ pun tersasar jauh dari makna yang Maulana maksudkan. Tak perlulah saya huraikan perkara ini disini. Begitu juga terjemahan tuan lain yang tuan ambil, saya ragu-ragu akan kesahihan dan cara terjemahan tersebut dibuat. Lebih-lebih lagi terjemahan atau tulisan yang diambil dari sumber Barelwi ekstrim.

Kesimpulannya, perbincangan secara terperinci dengan tuan mengenai perkara penting ini hanya akan membuang masa dan tenaga sebab tuan telah pan bertekad untuk menyesat dan mengkafirkan usaha dan pengusaha dakwah tabligh dan aliran Deoband, dan hujah-hujah tuan pun datangnya dari Barelwi yang saya meragui kebenarannya. Terjemahan tuan terhadap kata-kata ulama’ dakwah tabligh banyak diselewengkan dari maksud asalnya, dan tuan menyampaikan hujah tuan dengan begitu angkuh dan kasar sekali, beserta kata-kata makian dan cercaan. Hujah dan poin-poin saya pun rasanya tuan tak baca dan pandang sepi. Sebab nampak yang kebenaran bukanlah matlamat tuan didalam membina blog ini. Alangkah sedih dan ruginya pihak PAS mempunyai pengikut seperti tuan.

Dan bagi diri saya sendiri, sekurang-kurangnya saya dah mencuba bermuzakarah dengan tuan. Namun nampaknya takkan ada kesudahan. Tak apalah. Di akhirat nanti, Allah yang akan mengadili saya dan tuan seadil-adilnya. Bagi diri tuan, atas sebab dakwaan kafir yang tuan buat, maka tuan akan berhadapan dengan seluruh alim ulama dan pengikut aliran Deoband dan disanalah ‘kebenaran’ dan dakwaan hujah tuan akan di adili.

Dan akhir sekali, sekadar pengetahuan tuan, dan setakat pengetahuan saya, usaha dakwah dan tabligh ini tidak pernah memburuk atau merendahkan usaha agama yang lain, misalnya seperti usaha yang PAS buat.
Sila rujuk
http://dakwah-ilallah.blogspot.co.uk/2012/09/politik-islam.html
http://hambalialorstari.blogspot.co.uk/2009/03/politik-vs-syura.html

Sikap sesetengah pengusaha agama yang mengkritik PAS, yang mungkin menyebabkan tuan marah sangat kepada tabligh, maka itu hanyalah pandangan peribadi mereka.
Saya berhenti setakat ini. 
-----------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  21 September 2012 16:57
anda menulis:

"Didalam ayat yang tuan quotekan dari buku Maulana Abul Hasan Ali Nadwi itu, ia berbunyi ‘The method of tabligh was opened to me….’ (Method tabligh telah dibukakan kepadaku..) terjemahan tuan ‘aku mendirikan jemaah tabligh…’ adalah salah dan jauh berbeza maksudnya dan membawa kesimpulan yang jauh menyimpang dari maksud asal kata-kata itu".

kami jawab:

he..he..he..adakah terjemahan kami dapat mengubah teks kitab Malfoozat tu?

text asal:
the mathod of tabligh was opened to me in a dream. the tafsir of the ayah" you are the best ummah taken out for mankind. you command good and prohibit evil and you believe in allah. was inspired to me in a dream that you the muslim ummat like the prophets have been selected to the benefit of all mankind and the meaning of 'ukhrijat' taken out,is that you are not to concentrate you effort at one place but it will be necessary for you to move from place to place.

terjemahan:

mathod tabligh telah dibuka kepada saya dalam mimpi.tafsir satu ayat "anda adalah umat terbaik yang diambil keluar untuk umat manusia. anda menyuruh yang baik dan melarang kejahatan dan anda percaya pada Allah telah diilhamkan kepada saya dalam mimpi bahawa anda ummat Islam seperti para nabi telah dipilih untuk faedah semua manusia dan makna 'ukhrijat' "dibawa keluar", adalah bahawa anda tidak untuk menumpukan perhatian anda usaha di satu tempat tetapi ia akan menjadi perlu bagi anda untuk bergerak dari satu tempat ke tempat,pintu ke pintu.

POINT UTAMA DISINI IALAH TAFSIR AYAT AL QURAN DAPAT DALAM MIMPI.BELIAU MENDAKWA IA MATHOD UNTUK KERJA TABLIGH.

MASALAH KAMI TERSILAP MENERANGKAN MAKSUD TIDAK BOLEH DIJADIKAN ALASAN UNTUK MENOLAK BUKTI DAN FAKTA YANG JELAS DEPAN MATA INI.TEXT ASAL KITAB MALFOOZAT ITU BUKAN BERSUMBER DARI BRELWI TAPI DARI DEOBANDI SENDIRI.

Anda mungkin boleh pusing ayat tulisan kami tapi anda tak mungkin boleh mengubah bukti bertulis itu.sekarang sudah ramai manusia boleh membaca keseluruhan isi kitab tersebut sebelum ini asing bagi mereka.
--------------------------------------------------------------
JUNDULLAH  21 September 2012 17:13
anda menulis:

"dan hujah-hujah tuan pun datangnya dari Barelwi yang saya meragui kebenarannya."

kami jawab:

steament yang amat melucukan...la ni text kitab Malfoozat telah ada depan mata,apa perlu lagi ambil hujjah dari Barelwi tu.Ramai pengunjung blog ini boleh baca dan faham sendiri tanpa merujuk kepada hujjah Barelwi pun.

anda tulis:

"Tak apalah. Di akhirat nanti, Allah yang akan mengadili saya dan tuan seadil-adilnya. Bagi diri tuan, atas sebab dakwaan kafir yang tuan buat, maka tuan akan berhadapan dengan seluruh alim ulama dan pengikut aliran Deoband dan disanalah ‘kebenaran’ dan dakwaan hujah tuan akan di adili."

kami jawab:

al quran di turunkan untuk membezakan antara benar dan salah,haq dan bathil.Dalam soal ini tak payah tunggu di akhirat,di dunia lagi sudah boleh tahu siapa yang benar dan siapa yang salah.

semua umat islam yang berilmu tahu kaum khawarij golongan sesat tak payah tunggu akhirat.MACAM MANA BOLEH TAHU??...AL QURAN SEBUT DAN HADITH NYATAKAN CIRI-CIRINYA.

HANYA ORANG TABLIGH JE YANG TAK FAHAM
-------------------------------------------------------------

JUNDULLAH  21 September 2012 23:37
Kebanyakan modal hujjah karkun tabligh ialah suka mengaitkan dengan pemimpin kami.apa apa sikit TGNA meraikan golongan tabligh la,ramai pemimpin PAS belajar kat deoband la macam2 lagi la.

sejak awal topik ini dibuka,telah kami tegaskan bahawa kami mengkritik JT atas dasar ISLAM bukan atas sebagai ahli PAS!!!

Itu sebab dalil yang kami gunakan langsung tidak mengaitkan dengan mana-mana ulama PAs pun sebaliknya semua hujjah kami berlandaskan Al quran,hadith dan kitab ulama muktabar.

Ini membuktikan kami tidak bermodalkan PAS untuk mengkritik tabligh.
---------------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  22 September 2012 23:20
Sidang pembaca budiman

Setelah kita mengikuti siri perbincangan tegang antara Jundullah vs Karkun Musafir di atas tajuk mimpi Maulana Ilyas, berakhir dengan penarikan diri Karkun Musafir dengan alasan sikap kami yang kasar dan angkuh dalam melontarkan hujjah.

Walaupun perbincangan ini terhenti sekerat jalan sekadar satu bab sahaja ,Sebenarnya ia sudah memadai kerana Point penting yang ingin di heightlightkan telah berjaya disampaikan.

Antara rumusan penting yang boleh kami simpulkan ialah:

1. Karkun Musafir gagal menafikan bahwa Deobandi(Tabligh)menganut fahaman wahabi berdasarkan bukti-bukti yang telah dilampirkan termasuk petikan ucapan-ucapan ulama mereka yang berbaur wahabi di dalam kitab-kitab mereka.Ini bermakna deobandi tabligh jelas berfahaman wahabi meskipun tidak semua tetapi ia mewakili majoriti.

2. Karkun Musafir cuba "bermain kata-kata" dengan mengambil kesempatan atas kesilapan kami menterjemahkan text kitab versi English(Malfoozat-maulana ilyas)yang mengandungi ucapan pengasas tabligh itu yang dengan jelas memperkenalkan satu manhaj baru yang menyalahi manhaj ASWJ iaitu MENAFSIRKAN AL QURAN BERDASARKAN MIMPI.

3. Kalau kita rajin mengikuti forum-forum yang menghentam tabligh maka kita akan dapati satu trend atau trademark yang hampir sama diantara mereka iaitu suka berdalilkan tokoh2 ulama tertentu sebagai penguat hujjah mereka.Satu lagi mereka hanya berpada dengan pendapat ulama mereka sahaja bagi menyokong hujjah yang diutarakan.Sedangkan itulah sebenarnya kelemahan mereka sebab seorang pendebat yang berjaya ialah yang mampu mengambil dalil dari sumber yang bersifat neutral(tidak memihak).

4. Kebanyakkan karkun tabligh tidak mampu berlapang dada dengan kritikkan pihak lain terhadap jemaah tabligh.Mereka seolah-olah menganggap semua kritikan sebagai fitnah yang diada-adakan kerana dengki dan seumpamanya walaupun kritikan tersebut disertakan dengan bukti dan fakta.ini terbukti bila beliau tak habis-habis menuduh golongan Barelwi hanya MEMFITNAH DEOBANDI sehingga para ulama ASWJ telah keluar fatwa kafir kepada 4 tokoh ulama tabligh.

Tapi malangnya bila diminta pembuktian dimana Fatwa yang menjawab balik,mereka gagal menunjukkannya.Sebenarnya kami telah mengetahui terlebih dahulu bahawa para ulama Hijjaz telah menghantar 26 soalan berkaitan aqidah untuk dijawab oleh pihak deobandi.WALAUPUN PIHAK DEOBANDI(KHALID AHMAD SAHARANPURI)TELAH MENJAWAB SEMUA SOALAN TERSEBUT DALAM KITAB MUHANNAD ALA MUFANNAD TETAPI IA TIDAK DILAMPIRKAN DENGAN PETIKAN UCAPAN KUFUR OLEH 4 TOKOH TERSEBUT DALAM KITAB MEREKA ANTARA FATAWA RASHIDIYA.Mereka cuba menipu ulama ASWJ Hijjaz dengan bermain kata-kata dalam kitab tersebut.kami ada link yang membuktikan hal tersebut. 
--------------------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  22 September 2012 23:48
5. Sifat seorang da'ie yang melaksanakan amr makruf nahi munkar sepatutnya tidak terkesan dengan kata nista dan umpat keji pihak pengkritik sebab hal itu telah ditunjukkan contohnya oleh para nabi dan rasul sepanjang sejarah.Itu sebabnya walaupun kami digelar bodoh,angkuh dan macam-macam lagi ia tidak melunturkan tugas kami mendedahkan rahsia-rahsia jemaah tabligh yang ramai orang tidak tahu.

6. Seringkali karkun tabligh mengaitkan kisah Nabi Musa a.s yang berdakwah secara lembut terhadap Firaun sebagai modal hujjah mereka terhadap pengkritik TETAPI MEREKA LUPA MELIHAT DARI SUDUT YANG LEBIH MENYELURUH IAITU SIFAT DAKWAH ISLAM YANG SEBENAR IALAH MENERIMA TENTANGAN DAN HALANGAN DARI PIHAK BERKUASA SEPANJANG ZAMAN.

PERKARA ITU TIDAK WUJUD DALAM JEMAAH TABLIGH MAKA TAK HAIRANLAH MEREKA DAPAT MENYEBARKAN GERAKAN MEREKA KESELURUH DUNIA TERMASUK NEGARA KOMUNIS DAN YAHUDI TANPA SEBARANG TENTANGAN DARI KERAJAAN MEMERINTAH.SEKIRANYA DAKWAH MEREKA BENAR PERSIS DAKWAH NABI DAN RASUL NESCAYA MEREKA AKAN MENERIMA TENTANGAN DAN HALANGAN BUKAN SAHAJA OLEH NEGARA KAFIR BAHKAN OLEH KERAJAAN ISLAM SEKULAR SEBAGAIMANA YANG DIALAMI OLEH PARA NABI DAN RASUL.

7. Akhir sekali -kefahaman mendalam tentang prinsip dan manhaj ASWJ dalam beragama sangat penting dipelajari agar umat islam tidak mudah terpedaya dengan kelompok-kelompok yang mengatasnamakan jemaah mereka dengan islam kerana kesesatan di akhir zaman ini adalah sangat berkaitan dengan ajaran yang bertopengkan agama.

Hanya kepada Allah kita memohon petunjuk jalan yang lurus

Wallahu'alam
--------------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  9 January 2013 21:24
Sidang pembaca budiman..

kita semua sudah sedia maklum bahawa pengikut tabligh sangat sensitif dengan teguran.buktinya kita boleh baca komen2 yang mereka hantar dalam blog ini.terbaru kita boleh tengok link ini: http://www.youtube.com/all_comments?v=LjfF268n1R8

puncanya ialah sikap ketaksuban/fanatik yang telah diajar dan dibajai ketika mereka keluar khuruj oleh eldest2 mereka menjadi faktor utama rata-rata karkun tabligh sangat emosi dengan kritikan.

contohnya nickname 'Irfan Aziz' yang mungkin tak pernah baca kitab MALFOOZAT-MAULANA ILYAS ....dengan mudah di tipu hidup2 oleh eldest mereka....kesian

1 comment:

  1. Kalau di hati ada kesombongan maka siapa yang akan bisa memberi nasihat kepadanya?
    Sombong adalah menolak al-haq dan meremehkan manusia.
    Orang yang melakukan perbuatan bid’ah, pada hakekatnya sedang menodai ajaran agama islam, merendahkan agama islam,.. dan ini bukan membawa kepada kebaikan, justru membawa kepada kehancuran islam, Maka para pembuat ajaran baru itu secara langsung atau tidak langsung telah mensejajarkan dirinya dengan pembuat syariat ini, yaitu Allah,.. sungguh nanti Allah akan mengadzab dengan adzab yang pedih terhadap orang yang melakukan perbuatan tersebut, jika pelakunya tidak taubat dari hal tersebut,
    Dan jika semakin banyak pelaku yang mengamalkan amalan tersebut, maka siksa pembuat amalan tersebut semakin bertumpuk-tumpuk,. sebagai balasan atas tindakannya,, na’udzubillahi min dzalik

    ReplyDelete