Tetamu yang diterima
dalam keadaan kemurkaanNya.
Manakala golongan kedua iaitu tetamu yang diterima dalam
keadaan kemurkaan Allah SWT ialah mereka yang sebaliknya. Ada yang
pergi ke Makkah dengan niat hanya untuk berziarah atau melancong dan mengalami
sendiri pengalaman sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh kebanyakkan orang
yang telah menziarahinya.
Ada juga yang dalam keadaan terpaksa mengerjakan ibadah haji
kerana mengikut suami, ibu bapa, keluarga, majikan, kelab atau jemaah tertentu.
Ada juga yang merasai kewajipan itu pada dirinya lantas ia berusaha melayakkan
dirinya, namun pelbagai niat dan persepsi yang dilahirkan hanya sekadar
‘melepaskan batuk di tangga sahaja’ tanpa membuat persiapan yang menyeluruh
merangkumi niat, bekalan ilmu, iman dan amalan. Kebanyakkannya benar-benar berharap
mendapat yang terbaik tetapi tidak menepati syarat. Tidak kurang juga yang
hanya tangkap muat, asal terlaksana ibadah haji dan umrah sudah dianggap
memadai.
Satu ketika seorang
sahabat Nabi SAW, Abdullah Bin Umar RA apabila melihat rombongan haji sedang
melewati satu jalan, beliau berkata: “Pada hari ini, para jemaah haji
menjadi semakin berkurangan dan pengembara-pengembara semakin bertambah ramai.”
Ungkapan beliau itu bermaksud, para
kekasih Allah SWT yang sebenar semakin sedikit. Iaitu mereka yang pergi
menunaikan ibadah haji kerana Allah SWT disamping untuk mengambil faedah dan
tarbiah daripadanya semakin berkurangan. Sementara dikalangan mereka yang tidak
ikhlas telah bertambah dengan hebatnya. Justeru ia menyeru ke arah kesederhanaan
dan menjauhkan segala kemewahan dan keseronokan.
Mana tidaknya, jemaah haji sekarang ini lebih didedahkan
kepada segala kemudahan yang tersedia bermula dari bimbingan ibadah haji
sehinggalah kepada pakej-pakej yang ditawarkan. Malah persekitaran dan aktiviti
di tanah suci juga telah menampakkan kemewahan dan bersifat keduniaan. Perkara
ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi sikap dan tindakan dalam persiapan dan
keadaan sebagai tetamu Allah.
Inilah cabaran terbesar di zaman
kita ini. Justeru, para jemaah haji hendaklah menunjukkan tanda keghairahan
cinta kepada Allah SWT, dan bukannya tanda cinta kepada kemewahan, kesenangan
atau kecantikan yang bersifat keduniaan. Membuktikan bahawa pemergiannya untuk
menunaikan ibadah haji itu semata-mata mencari keredhaan Allah SWT agar tidak
tergolong dalam salah satu daripada golongan yang telah disabdakan oleh
Rasulullah SAW:
“Akan datang kepada manusia suatu masa, umatku melakukan
haji kerana empat perkara: Orang kaya melaksanakan ibadah haji kerana
melancong. Orang pertengahan menunaikan haji kerana berniaga. Orang miskin
menunaikan haji kerana meminta-minta. Orang qari dan para ilmuaan menunaikan
haji kerana riya’ dan nama.” (Riwayat
al-Dailamy)
Ujian adalah
kifarah
Namun sifat pengampunnya Allah SWT masih memberi ruang dan
peluang untuk para hamba-Nya bertaubat dan menginsafi diri. Walaupun hadirnya
mereka mengundang kemurkaan Allah SWT disebabkan sikap yang ada pada diri
mereka iaitu memberi keutamaan kepada nafsu dan bukannya untuk menyatakan ketaatan
kepada Allah SWT. Tetapi Maha Pengasihnya Allah SWT masih membuka tawaran
keampunan untuk hamba-hamba-Nya bertaubat dan menginsafi diri.
Justeru kepayahan, kesakitan, tekanan yang wujud semasa,
sebelum atau selepas menunaikan haji dan umrah adalah kifarat serta
ujian Allah SWT untuk para hamba-Nya. Sebagaimana yang terdapat dalam sebuah
hadis sahih daripada Abu Hurairah dan Abu Said Al-Khudri, bahawa Rasulullah SAW
telah bersabda:
“Tidaklah seorang mukmin dilanda kecemasan, kelelahan dan
kesedihan, melainkan Allah SWT akan menghapuskan segala kesalahannya.”
(Riwayat
Muslim)
Inilah hakikatnya komunikasi tanpa suara antara Tuhan
dengan para hamba-Nya. Ujian terkecil malah yang terbesar adalah takdir Allah
SWT. Ia mempunyai maksud tertentu untuk dibuat penilaian. Bagi para tetamu
Allah khususnya, ia adalah sebagai ingatan atau kifarat daripada dosa
moga hamba-Nya itu akan segera bertaubat, menyedari segala kesilapan sama ada
dengan Allah SWT ataupun sesama manusia. Ujian juga bermaksud qisas
(pembalasan) ke atas dosa-dosa kita. Setiap perbuatan dosa mesti dihukum, sama
ada di dunia ataupun di akhirat, kecuali jika kita telah bertaubat
bersungguh-sungguh sehingga Allah SWT mengampuni dosa-dosa tersebut.
Ujian sebenarnya melatih kita untuk mengubah ketrampilan
diri bagi mendapat sifat-sifat terpuji. Sabar, redha, tawakal, baik sangka,
mengakui diri sebagai sebagai hamba yang lemah, mendekatkan diri kepada Allah
SWT, harapkan pertolongan Allah SWT, merasai dunia hanya nikmat sementara dan
sebagainya. Semuanya ini tidak dapat kita bezakan melainkan melalui ujian yang
disediakan Allah SWT mengikut tahap keimanan kita bagi mencetuskan segala sifat
mahmudah dalam diri.
Natijahnya apabila mampu membuat diri terasa berdosa ianya
juga adalah hasilan dari sifat terpuji yang telah kita miliki. Kadang-kala
Allah SWT dedahkan dosa yang dilakukan hingga ramai orang tahu. Bukannya untuk
menghina tetapi untuk memberi ingatan agar kita segera bertaubat dan tidak
meneruskan dosa itu sampai bila-bila.
Banyak kisah pengalaman dari para jemaah haji atau umrah
yang bertemu dengan pelbagai keadaan manusia yang dibukakan keaibannya oleh
Allah SWT. Mungkin itulah dia kifarat yang kadang-kala sehingga
mencederakan perlaksanaan ibadah haji dan umrahnya. Bagaimana pula status haji
atau umrahnya itu? Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya. Kita hanya mampu
bersangka baik dan menilai dari lahiriah perbuatannya sahaja. Bila sah pada
syarak maka sahlah hajinya. Terpulanglah kepada Allah SWT untuk menentukan
nilai penerimaannya berdasarkan keikhlasan yang telah ditunjukkan sepanjang
proses perlaksanaan ibadah tersebut.
Bagi mereka yang dikasihi Allah SWT, di dunia lagi Allah SWT
hukum, tidak di akhirat, dengan didatangkan kesusahan, penderitaan, kesakitan
dan sebagainya. Sekiranya kita boleh sabar dan redha, tentulah ada ganjaran
pahala untuk kita. Sebaliknya kalau kita tidak boleh bersabar dan tidak redha
malah merungut-rungut, mengeluh dan memberontak, ianya hanya akan menambah dosa
pada diri kita. Begitulah Allah Yang Maha Pengasih kepada para hambaNya, tidak
mahu menghukum kita di akhirat kerana penderitaan di akhirat yakni di neraka
berpuluh-puluh kali ganda lebih dahsyat daripada penderitaan di dunia.
Ujian juga adalah untuk menilai sejauhmana keyakinan kita
kepada Allah SWT. Semakin diuji sepatutnya semakin bertambah iman, dan semakin
hampir kita dengan Allah SWT. Firman Allah yang bermaksud;
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal
belum nyata bagi Allah orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata
orang-orang yang bersabar.”
(Surah
ali-Imran: 142)
Namun begitu, kegagalan dalam menghayati hikmah ini
menyebabkan kita bertambah jauh dengan Allah SWT; mengeluh dan menyesali takdir
Allah SWT. Apatah lagi ianya akan menjauhkan kita untuk mengapai kesempurnaan
haji dan umrah yang mabrur lagi bertadabbur.
No comments:
Post a Comment