Friday, January 11, 2013

JUNDULLAH vs KARKUN - siri 19



JUNDULLAH  20 September 2012 11:23
terlupa satu perkara..

anda nak link kitab Syyid An nadwi kan?
ni link dia:
http://rashidislamiccenter.com/?tag=maulana-ilyas-kandhelvi-aur-unki-deeni-dawat-by-syed-abul-hasan-ali-nadvi-r-a

Lagi panjang perdebatan/muzakarah ini,makin banyak kesesatan jemaah tabligh deobandi akan kami dedahkan kepada umum.itu belum masuk topic lain lagi.

Kami sebenarnya tak mahu dedahkan lagi dan nak tulis artikel baru tapi oleh kerana anda yang mengusulkan perbincangan ini maka kami tak dapat menolaknya.
---------------------------------------------------------------------------
Reply
Musafir  21 September 2012 03:19
Tuan,
Tujuan saya berbincang disini adalah untuk berkongsi apa yang saya tahu tentang usaha dakwah & tabligh dengan tuan. Dan saya tak berniat untuk berdebat dan menang berdebat. Dan saya nak bagitau tuan bahawa perbuatan dan tulisan tuan mengkafirkan dan menyesatkan satu golongan muslim yang jumlahnya entah berapa ratus juta kerana beberapa hal kecil amatlah bahaya dan menyedihkan. Ingatlah bagaimana sejarah mencatit pihak wahabi telah membid’ah dan menyesatkan kaum muslimin di Hijaz, sehingga sampai satu peringkat ketaksuban, darah golongan muslimin menjadi halal dan harta benda mereka telah dirampas oleh golongan wahabi. Berapa ramai para ulama’ dan golongan awam dibunuh. Adakah tuan mahu perkara seperti ini berlaku di nusantara disebabkan sikap tuan yang suka mengkafirkan orang ini?

Tuan mengambil sikap keras dalam mengeluarkan pendapat. Di satu peringkat, saya boleh terima kerana ada ulama’ yang bersikap sebegini didalam menyatakan kebenaran. Namun sampai satu tahap, sikap keras dan kasar tuan boleh dikatakan telah melampau batas. Kata-kata kecaman, hinaan, cacian dan makian menjadi kebiasaan dalam bahasa tulisan tuan. Sikap buruk ini bukan amalan kebiasaan alim ulama’ dan ia langsung tidak beradab. Ini teguran ikhlas dari saya. Terpulanglah kalau tuan mahu menerima atau tidak.

Dan dari segi tuan berhujah, nampaknya tuan memang telah membuat keputusan, berkerat rotan berpatah arang, didalam memburuk, menyalah, menyesat dan mengkafirkan orang-orang yang terlibat dengan usaha dakwah dan tabligh dan juga aliran Deobandi. Maknanya termasuklah alim ulama’ dalam PAS sendiri yang begitu ramai yang pernah belajar di Darul Ulum Deoband dan cawangan-cawangannya di India dan Pakistan. Kebaikan dan kebenaran yang ada dalam usaha dakwah ini dan kekuatan aliran Deoband tuan langsung tak hargai, sedangkan sebagai orang yang berilmu, sepatutnya tuan memberi pandangan berimbang dalam menilai sesuatu.

Banyak lagi perkara yang rasanya saya hendak berkongsi dengan tuan, bermuzakarah dengan cara yang baik dan bertukar-tukar pendapat, tapi cara dan pendekatan yang tuan ambil dalam bermuzakarah, amat menyedihkan. Dan begitu jelas sekali yang tuan bukannya hendak mencari kebenaran, tapi semata-mata hendak menang dalam berhujah atau berdebat.

Saya sangat suka dengan dialong antara Ustaz Abu Syafiq dengan salafi wahabi seperti Hafiz Firdaus dan Dr. Fadlan. Approach yang mesra, perbincangan yang baik dan sederhana. Namun isi perbincangan dapat disampaikan oleh kedua-dua pihak. Tidak ada kata-kata seperti engkau jahil, malas nak membaca, sesat, kafir, atau kata-kata seumpamanya yang membangkitkan emosi dan perasaan marah dan benci.

http://www.youtube.com/watch?v=kSfgku5kjCI

Orang boleh menilai hujah-hujah kita, seperti yang tuan kata sebelum ini didalam mempertahankan kebenaran wikipedia, sebab zaman ini masyarakat bijak pandai belaka. Maka tak perlulah menggunakan kata-kata nista dan celaan seperti yang tuan praktiskan.
---------------------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  21 September 2012 10:41
Anda menulis:

“Dan saya nak bagitau tuan bahawa perbuatan dan tulisan tuan mengkafirkan dan menyesatkan satu golongan muslim yang jumlahnya entah berapa ratus juta kerana beberapa hal kecil amatlah bahaya dan menyedihkan.”

Kami jawab:

Sudah banyak kali kami tulis pada komen yang lalu bahawa kami HANYA quote perkataan Ulama ASWJ(fatwa).Siapalah kami nak hukum sesuatu golongan itu sesat melainkan para ulamalah yang layak berbuat demikian.Contohnya bila saya kata pada anda :”En…en…en !!!jangan makan gula-gula tu,TAK HALAL LAH!! ADA GELETIN BABI..” lalu anda menjawab: “awak ni memandai je,mana awak tahu?.Saya pun jawab:”BUKAN SAYA KATA TAPI JAKIM YANG KATA,TAK CAYA CHECK KAT WEBSITE JAKIM”.ADAKAH ANDA MASIH TAK FAHAM LAGI??

ANDA MENULIS:

Namun sampai satu tahap, sikap keras dan kasar tuan boleh dikatakan telah melampau batas. Kata-kata kecaman, hinaan, cacian dan makian menjadi kebiasaan dalam bahasa tulisan tuan. Sikap buruk ini bukan amalan kebiasaan alim ulama’ dan ia langsung tidak beradab. Ini teguran ikhlas dari saya.

KAMI JAWAB:

Sebelum anda nasihat saya,sila nasihat dulu ‘geng’ anda yang taksub & angkuh seperti di bawah:
Kita Umat Nabi s.a.w15 February 2012 19:15
Kalau betul lah salah, kenapa JAKIM tak ambil tindakan?
Kenapa Ulama' Habib tak ambil tindakan?
Kenapa Al-Azhar tak ambil tindakan?
Kenapa dalam program Tabligh Ulama' Habib dan Ulama' Darul Ifta ikut serta sama?
Jangan lah jadi bodoh..
Dalam ASWJ, sepanjang aku ddk madrasah, ohho.. haram mengkafirkan/mensesatkan mereka yang tidak sehaluan dengan kita, selagi mereka ASWJ.
BODOH TAKDA OTAK PUNYA BLOGGER

Fuad Akmal5 May 2012 20:26
tg...betapa jumudnya pemikiran saudara...dhoif dlm memahami survival akan konsep kenegaraan..apabila saya membaca komentar saudara,menampakkan pemikiran saudra yg jumud yg perlu kpd pembaharuan..

Ibnu Hatari6 July 2012 23:45
PAS
penyakit angkuh sombong

Fuad Akmal10 July 2012 11:27
jangan layan sangat...
biar si dia pening dgn tulisan...
nampak sangat berfikiran jumud...
ulama2 yg di tuduh menghina nabi saw ialah ulama pembela sunnah kabir di benua hindustan...
SEKADAR BEBERAPA CONTOH…..

ANDA MENULIS:

Maknanya termasuklah alim ulama’ dalam PAS sendiri yang begitu ramai yang pernah belajar di Darul Ulum Deoband dan cawangan-cawangannya di India dan Pakistan. Kebaikan dan kebenaran yang ada dalam usaha dakwah ini dan kekuatan aliran Deoband tuan langsung tak hargai,

KAMI JAWAB:

Soalan ini telah kami JAWAB pada posting yang terdahulu.jadi untuk ringkasan kami katakan “belajar hadith di deoband tidak salah SEBAB YANG DI PELAJARI IALAH KITAB-KITAB HADITH MUKTABAR(BUKHARI,MUSLIM DLL) BUKAN BELAJAR 6 PRINSIP TABLIGH DAN SEUMPAMANYA.”Sebagai contoh orang yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan TAK SEMESTINYA DIA WAJIB SOKONG KERAJAAN!!majoriti daripada mereka mengundi pembangkang.

Anda kena beza belajar ilmu islam satu hal dan menganut fahaman satu hal yang lain.Macam syiah,mereka juga membaca al quran yang sama dengan ASWJ tetapi adakah aqidah(kepercayaan) mereka sama??

Kami bukan tidak hargai tapi prinsip islam YANG HAQ KENA KATA ITU HAQ DAN YANG BATHIL KENA SEBUTKAN KEBATILAN ITU.

ANDA MENULIS:

“Banyak lagi perkara yang rasanya saya hendak berkongsi dengan tuan, bermuzakarah dengan cara yang baik dan bertukar-tukar pendapat, tapi cara dan pendekatan yang tuan ambil dalam bermuzakarah, amat menyedihkan. Dan begitu jelas sekali yang tuan bukannya hendak mencari kebenaran, tapi semata-mata hendak menang dalam berhujah atau berdebat.”

KAMI JAWAB:

Adakala kebenaran itu kena disampaikan dalam bentuk yang agak keras seperti yang dicontohkan oleh Saidina Umar al khattab ra yang memancung kepala seorang lelaki yang merpertikaikan hukum yang telah ditetapkan oleh Rasulullah tetapi Baginda hanya diam(setuju) dengan tindakan Saidina Umar itu.
---------------------------------------------------------------------------
Reply
Musafir  21 September 2012 03:22
Saya sudah katakan yang saya ada lagi poin-poin yang hendak dikongsi berkenaan mimpi Maulana Ilyas ini. Tapi rasanya jika diteruskan juga perbincangan ini, ia tidak akan memberi apa-apa manfaat kepada saya dan tuan sendiri kerana pendekatan tuan didalam mengemukakan hujah yang begitu mengecewakan.

Kalaupun misalnya, tuan berada diatas landasan haq dan saya ini didalam kebatilan, kaedah mencaci maki yang tuan ambil tetap tidak boleh diterima. Sedangkan terhadap Firaun yang dilaknat pun, Allah memerintahkan Musa supaya berkata-kata dan mendakwah Firaun dengan baik dan lemah lembut supaya dia ingat. Takda sapa yang suka diberi hadiah walau emas sekalipun, jika cara memberi hadiah itu ialah dengan mencampakkan ke mukanya.

Pihak Deoband seperti madrasah Darul Ulum Deoband dan beberapa madrasah cawangan Deoband lain tidak menerima golongan Barelwi sebagai ASWJ. Kalau saya mengambil pendekatan Deoband ini, segala hujah Barelwi ekstrim yang tuan kemukakan pun boleh saya bakulsampahkan sebagaimana tuan menghina dan mencampak hujah dan dalil dari pihak Deoband. Tapi saya lebih suka mengambil pendekatan yang lebih sederhana seperti pendekatan Habib Umar, Syakih Nuh Ha Mim Keller dan beberapa Ulama’ Deoband seperti Maulana Rafi Uthmani dan Maulana Hasan Ali.

http://www.youtube.com/watch?v=kSfgku5kjCI

Sebab pandangan ini lebih hampir ke arah menyatupadu dan menguatkan orang-orang Islam dan menghindar permusuhan dan perpecahan. Dan inilah niat saya didalam bermuzakarah dengan tuan disini.

Sebab itu saya bertanya kepada ulama’ Deoband seperti yang tuan sendiri telah baca mengenai endorsement Ulama’ Hijaz terhadap Muhannad ala Mufannad. Saya boleh saja menghantar e-mail secara diam-diam kepada mereka dan tak perlu hantar soalan secara terbuka seperti itu, tapi niat saya ialah untuk mengetahui kebenaran secara lebih kuat lagi, dan agar respon boleh diberi oleh sesiapa berkenaan perkara ini. Kebenaran dan mencari kebenaran tak perlu disorok-sorok. Selain itu, saya nak menguji sama ada tuan sudah membaca blog tersebut atau tidak. Maka benarlah sangkaan saya, yang tuan telah pun mengetahui tentangnya, tapi tuan telah tolak mentah-mentah list para ulama’ Hijaz yang disenaraikan. Itu terpulanglah kepada tuan. Bagi saya sendiri, list yang dinyatakan itu sudah memadai kerana saya meletakkan kepercayaan kepada ulama’ Deoband. Dan jika ada naskhah asalnya, itu adalah untuk tuan menilainya. Dan pada pendapat saya, kalau tuan seorang yang adil dan juga pencari kebenaran, tuan akan lakukan perkara yang sama seperti yang saya buat.

Terima kasih kerana tuan menunjukkan salinan asal tulisan Maulana Manzur Nukmani Rahimahullah. Namun bukan itu yang saya minta dari pihak Deoband. Saya minta salinan asal tulisan Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri beserta endorsement Ulama’ Hijaz.

Yang saya maksudkan’hujah masih diperdebatkan’ ialah muzakarah yang sedang kita buat ini berkenaan mimpi Maulana Ilyas. Aqidah ASWJ yang tuan nukilkan, saya pun tahu dan saya pun beriktikad dengannya. Cuma tuan yang terlalu ‘obses’ dengan sangkaan tuan sehingga mendakwa usaha dakwah ini menafsirkan Qur’an dengan mimpi, padahal hakikatnya bukan begitu. Dan tak pernah wujudpun dalam mana-mana kitab tafsir Deoband yang menjadikan mimpi Maulana Ilyas sebagai sumber untuk menafsirkan ayat Qur’an.

Yang saya maksudkan dengan fatwa Wahabi itu, bukannya isi kandungan fatwanya, tapi sikapnya yang suka melabelkan orang sebagai sesat dan masuk 72 golongan yang masuk neraka itu. Sikap wahabi yang menghukum secara melulu tanpa kajian mendalam itulah, seperti yang tuan sendiri nyatakan, pada pendapat saya ada ciri-cirinya pada tuan. Ini sikap yang sangat berbahaya.
---------------------------------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  21 September 2012 12:18
Anda menulis:
Saya sudah katakan yang saya ada lagi poin-poin yang hendak dikongsi berkenaan mimpi Maulana Ilyas ini. Tapi rasanya jika diteruskan juga perbincangan ini, ia tidak akan memberi apa-apa manfaat kepada saya dan tuan sendiri kerana pendekatan tuan didalam mengemukakan hujah yang begitu mengecewakan.

Kami jawab:
Dalam kamus hidup orang mukmin tidak ada istilah’putus asa’.Berkenaan mimpi tersebut,kitab Malfoozat pun telah terpampang , boleh dibaca oleh sesiapa sahaja dan mereka boleh nilai sendiri.Jadi tak perlu lah hendak memberI penerangan kerana ia akan bersifat BIAS(MEMIHAK).

ANDA MENULIS:
Kalaupun misalnya, tuan berada diatas landasan haq dan saya ini didalam kebatilan, kaedah mencaci maki yang tuan ambil tetap tidak boleh diterima. Sedangkan terhadap Firaun yang dilaknat pun, Allah memerintahkan Musa supaya berkata-kata dan mendakwah Firaun dengan baik dan lemah lembut supaya dia ingat. Takda sapa yang suka diberi hadiah walau emas sekalipun, jika cara memberi hadiah itu ialah dengan mencampakkan ke mukanya.

Kami jawab:
BAGAIMANA PULA KALAU KAMI MENCONTOHI SIKAP RASUL DAN PARA SAHABAT YANG MERUNTUH DAN MENGHANCURKAN MASJID DHIRAR .Runtuh masjid tu….bukan main-main punya hal.Cuba zaman sekarang ada orang runtuh masjid,dia akan dicop sebagai kafir harbi,murtad dll.

Anda menulis:
Pihak Deoband seperti madrasah Darul Ulum Deoband dan beberapa madrasah cawangan Deoband lain tidak menerima golongan Barelwi sebagai ASWJ. Kalau saya mengambil pendekatan Deoband ini, segala hujah Barelwi ekstrim yang tuan kemukakan pun boleh saya bakulsampahkan sebagaimana tuan menghina dan mencampak hujah dan dalil dari pihak Deoband

Kami jawab:
Hanya golongan deobandi sahaja yang memusuhi barelwi sedangkan pihak lain mengiktiraf imam ahmad Raza khan sebagai ulama ASWJ.buktinya link ini: http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Raza_Khan_Barelvi
Walaupun anda tidak percaya fakta dari link ini namun ia tidak boleh mengubah kebenaran itu sebab sekiranya anda mendakwa pencari kebenaran sila edit maklumat yang salah dalam link tersebut….

Anda menulis:
Sebab pandangan ini lebih hampir ke arah menyatupadu dan menguatkan orang-orang Islam dan menghindar permusuhan dan perpecahan. Dan inilah niat saya didalam bermuzakarah dengan tuan disini.

Kami jawab:
Yang dimaksud ‘bersatu’ ialah bersatu dari sudut aqidah(kesatuan aqidah)bukan bersatu atas nama islam semata-mata.kalau tidak sudah tentu tak ada hadis “umatku akan bepecah kepada 73 puak……”
Nabi dah confirmkan ummat islam akan berpecah!!! Siapa anda nak ajak bersatu??atas dasar islam ??jangan bermimpi disiang hari…bersatu hanya atas dasar aqidah aswj sahaja.jemaah tabligh tidak berfahaman ASWJ berdasarkan bukti-bukti yang telah kami bentang sebelum ini.

Anda menulis:
Maka benarlah sangkaan saya, yang tuan telah pun mengetahui tentangnya, tapi tuan telah tolak mentah-mentah list para ulama’ Hijaz yang disenaraikan. Itu terpulanglah kepada tuan.

Kami jawab:
Bukti sebelum ini penuh dengan keraguan.Kami tunggu bukti yang sahih dan konkrit sebab ini ISU BESAR bukan isu kecik anak.Semua orang menunggu bukti tersebut….itu pun kalau ada..
------------------------------------------------------------------------bersambung dalam siri 20.......

No comments:

Post a Comment