Tetamu yang
diterima tetapi tidak jelas kedudukannya.
Seterusnya golongan ketiga iaitu tetamu yang diterima
tetapi tidak jelas kedudukannya. Mereka dalam kategori ini pergi menunaikan
haji dan umrah hanyalah sekadar kebetulan. Sekadar memenuhi kehendak semasa
ataupun dalam keadaan terpaksa apabila sering disapa orang, rakan-rakan atau
sanak saudara yang telah pergi menunaikannya. Seolah-olahnya hanya sebagai menyahut
cabaran.
Suatu ketika saya pernah ditanya berkenaan dengan adanya
dikalangan jemaah haji yang datang ke Makkah untuk menunaikan haji dan umrah
sedangkan sebelum itu dia telah banyak melakukan dosa. Malah setelah pulang
dari menunaikan haji pun ia masih lagi meneruskan amalan-amalan dosa yang
pernah dilakukannya malah lebih hebat lagi. Bila ditanya, dia seolah-olah
mempermain-mainkan saja teguran tersebut.
Ada antara mereka yang menjawab dengan angkuh; “Kau
tengok aku. Aku nampak Kaabah, tak terasa panas, tak pernah sesat macam orang
yang aku selalu dengar kisah-kisah aneh di Makkah tu. Itu menunjukkan aku
ok lah. Tuhan merestui aku. Kalau aku jahat tentu aku ditimpa macam-macam
insiden malang seperti yang diceritakan dalam kisah-kisah aneh tu. Ini tidak.
Aku okey, okey saja..’”
Tidak mustahil, ada juga jemaah haji setelah pulang ke tanah
air dengan keadaan selamba berterusan membuat dosa seperti membeli nombor ekor
atau ramalan (loteri), mendedahkan aurat, menipu, rasuah, khianat dan
sebagainya. Inilah sebuah realiti yang berlaku dikalangan para jemaah yang
tidak memahami tujuan kefarduan ibadah haji dan umrah yang terdapat padanya
latihan, hikmah serta pengajaran.
Perlu diingat, kisah-kisah misteri atau bala kesusahan
bukanlah satu kemestian berlaku kepada setiap orang yang berdosa atau yang
tidak betul niat dan tujuannya. Ianya hanyalah tarbiah Allah SWT untuk mendidik
para tetamu-Nya yang datang serta memiliki keazaman dan niat mengabdikan diri
kepadaNya. Kadang-kala ianya bermanfaat sebagai pengajaran supaya
hamba-hamba-Nya yang ikhlas itu sedar dan ingat untuk kembali bertaubat.
Namun hanya Allah Yang Maha Mengetahui segala tujuan yang
tersirat di dalam hati-hati manusia, ikhlas ataupun tidak. Boleh jadi Allah SWT
akan membiarkan orang yang penuh dengan dosa dan leka akan terus lalai dengan
kehidupannya. Na’uzubillahi min zalik. Sebagaimana firman Allah SWT:
“Katakanlah (Wahai Muhammad): “Sesiapa yang berada di dalam
kesesatan, maka biarlah (Allah) Ar-Rahman melanjutkan baginya satu tempoh
yang tertentu, hingga apabila mereka melihat apa yang dijanjikan kepada
mereka, – sama ada azab sengsara dunia ataupun azab kiamat.”
(Surah
Maryam: 75)
Kesan dari pengabaian kepada dosa mengakibatkan akalnya
sudah tidak mampu lagi membezakan antara ibadah dan adat. Biasanya apabila akal
tidak berfungsi dengan sempurna sebagaimana sepatutnya, ingatan serta nasihat
sudah tidak berguna lagi. Akal pada saat itu telah diseliputi nafsu yang akan
membinasakan dirinya sendiri. Keadaan beginilah yang seharusnya kita takuti
dan berusaha menjauhinya. Bila dosa sudah dianggap nikmat serta mengaburi
pandangan mata hati maka Allah SWT akan membiarkan kita terus leka dengan
kehidupan di dunia ini tanpa hidayah-Nya.
Tanpa mengenali baik dan buruk yang terdapat dalam diri,
akan menyebabkan kita hanyut dalam khayalan sendiri tanpa petunjuk dan
bimbingan daripada Ilahi. Inilah pentingnya “Tazkiyatul Nafs” yakni
membersihkan hati dan jiwa dari sifat-sifat keji dan dari segala penyakit serta
keaiban yang akan menyebabkan kita buta dari mengenali Allah SWT dan
perkara-perkara kebaikan dalam kehidupan.
Justeru jika tidak dibendung dan diperbaiki, mereka yang
termasuk dalam golongan ketiga ini mungkin akan menjadikan amalan haji atau
umrah ini hanya sekadar kebanggaan untuk ditunjuk-tunjuk bahawa mereka juga
bertaubat serta beribadah. Namun hakikat sebaliknya, taubat mereka hanyalah
kepura-puraan, tagis mereka hanyalah kemunafikan lantas mereka pulang ke tanah
air dalam keadaan angkuh dengan Allah SWT dan riak sesama manusia.
Mereka kekal menjadi manusia yang derhaka kepada Allah SWT. Ibadah haji dan umrah dapat dilaksanakan dengan sempurna
tetapi kewajipan menutup aurat masih diabaikan, segala perintah dan hukum Allah
SWT masih dipertikai, malah segala perkara yang merupakan ibadah masih dicuai.
Sesungguhnya mereka ini adalah insan malang yang tersungkur di hadapan pintu
syurga. “Ya Allah selamatkanlah kami dari keadaan ini.”
Sesungguhnya tidak ada ibadah yang paling buruk melebihi
ibadahnya seorang yang fasiq (pelaku dosa besar dan dosa kecil yang
terus menerus) tanpa taubat sebelumnya. Adakah kita berharap rahmat dan
redha-Nya sedangkan kita tidak menjauhi larangan-Nya? Ketahuilah, bahawa syarat
daripada ibadah yang diterima Allah SWT semestinya diawali dengan taubatan
nasuha, taubat yang bersungguh-sungguh lahir dari hati yang penuh
penyesalan, berhenti daripada segala kelakuan yang jahat, tinggalkan segala
bentuk maksiat, sedangkan perkara itu semua merupakan penghalang kepada ibadah
kita.
Kesimpulan
Saudaraku, layakkah bagi kita melakukan perjalanan panjang
menuju Baitullah al-Haram untuk memenuhi panggilan-Nya sedangkan kita masih
dalam keadaan zalim pada diri sendiri dan orang-orang di sekitar kita? Tidakkah
kita malu sebagai pelaku maksiat mendatangi Baitullah al-Haram hanya untuk
diusir dan ditolak amalan serta doa? Maka jika kita ingin diterima atas
panggilan ibadah haji atau umrah, bersihkanlah diri dari noda dan dosa, serta
penuhilah perintah dan jauhi larangan-Nya sebelum keberangkatan kita menuju
tanah yang Allah SWT muliakan.
Dengan membuang semua perkara yang dapat menghalangi ibadah
haji dan umrah kita, bererti kita telah mempersiapkan diri untuk memenuhi
panggilan-Nya, maka bersiaplah sebagaimana persiapan orang yang akan
meninggalkan dunia ini untuk selamanya. Tinggalkan wasiat kepada keluarga, anak
dan isteri, kerana seorang musafir sangat dekat dengan musibah kecuali bagi
orang yang mendapat perlindungan Allah SWT sahaja.
No comments:
Post a Comment