JUNDULLAH 30
November 2012 18:09
Antara kekeliruan kefahaman agama yang dianuti oleh
pengikut tabligh ialah;
1. Mereka kata tidak menolak politik, tetapi melarang ahlinya dari bicara tentang politik ketika khuruj 40 hari dll. Terkadang kita geli hati bila fikir balik larangan ini. Walaupun mereka beri alasan tetapi ia tidak menepati sunnah.
Ini berpunca dari kesilapan mereka mentakrifkan makna politik. Pengertian Politik Menurut Islam.
Politik adalah 'ilmu pemerintahan' atau 'ilmu siyasah', iaitu 'ilmu tata negara'.
Pengertian dan konsep politik atau siasah dalam Islam sangat berbeza dengan pengertian dan konsep yang digunakan oleh orang-orang yang bukan Islam. Politik dalam Islam menjuruskan kegiatan ummah kepada usaha untuk mendukung dan melaksanakan syari'at Allah melalui sistem kenegaraan dan pemerintahan.
la bertujuan untuk menyimpulkan segala sudut Islam yang syumul melalui satu institusi yang mempunyai syahksiyyah untuk menerajui dan melaksanakan undang undang. Pengertian ini bertepatan dengan firman Allah yang mafhumnya:
"Dan katakanlah: Ya Tuhan ku, masukkanlah aku dengan cara yang baik dan keluarkanlah aku dengan cara yang baik dan berikanlah kepadaku daripada sisi Mu kekuasaan yang menolong." (AI Isra': 80)
Kalau kita semak sirah nabawi secara terperinci maka kita akan dapati bahawa setelah berlaku peristiwa hijrah (berkuasa di Madinah) barulah nabi membentuk angkatan tentera kerana perintah perang berkuatkuasa setelah ada kuasa politik.
Dalam keadaan orang tabligh mengembar-gemburkan khuruj itu sebagai jihad fi sabilillah lalu mereka membentuk jemaah atas tujuan tersebut TETAPI DALAM MASA YANG SAMA MEREKA TOLAK BICARA POLITIK AKIBAT SALAH FAHAM MEREKA TENTANG SUNNAH NABI SEPERTI YANG DI HURAIKAN DIATAS MENYEBABKAN MEREKA TERPAKSA MENCIPTA LARANGAN ITU HASIL DARIPADA SILAP MEMAHAMI SUNNAH.
Sekiranya jemaah tabligh mengutamakan politik sebagaimana yang dilakukkan oleh para sahabat,nescaya larangan itu TIDAK PERLU sama sekali kerana adanya kesatuan firqah politik atas arahan kuasa politik sebuah negara islam yang wajib di patuhi sebagaimana hadith-hadith tentang pemerintah yang telah kami huraikan sebelum ini.
kalau dalam bahasa pasarnya SILA BICARA POLITIK KETIKA KHURUJ 40 HARI KERANA IA TIDAK AKAN MEMECAH BELAHKAN HATI TUAN-TUAN HASIL DARI KEFAHAMAN POLITIK YANG MATANG.
1. Mereka kata tidak menolak politik, tetapi melarang ahlinya dari bicara tentang politik ketika khuruj 40 hari dll. Terkadang kita geli hati bila fikir balik larangan ini. Walaupun mereka beri alasan tetapi ia tidak menepati sunnah.
Ini berpunca dari kesilapan mereka mentakrifkan makna politik. Pengertian Politik Menurut Islam.
Politik adalah 'ilmu pemerintahan' atau 'ilmu siyasah', iaitu 'ilmu tata negara'.
Pengertian dan konsep politik atau siasah dalam Islam sangat berbeza dengan pengertian dan konsep yang digunakan oleh orang-orang yang bukan Islam. Politik dalam Islam menjuruskan kegiatan ummah kepada usaha untuk mendukung dan melaksanakan syari'at Allah melalui sistem kenegaraan dan pemerintahan.
la bertujuan untuk menyimpulkan segala sudut Islam yang syumul melalui satu institusi yang mempunyai syahksiyyah untuk menerajui dan melaksanakan undang undang. Pengertian ini bertepatan dengan firman Allah yang mafhumnya:
"Dan katakanlah: Ya Tuhan ku, masukkanlah aku dengan cara yang baik dan keluarkanlah aku dengan cara yang baik dan berikanlah kepadaku daripada sisi Mu kekuasaan yang menolong." (AI Isra': 80)
Kalau kita semak sirah nabawi secara terperinci maka kita akan dapati bahawa setelah berlaku peristiwa hijrah (berkuasa di Madinah) barulah nabi membentuk angkatan tentera kerana perintah perang berkuatkuasa setelah ada kuasa politik.
Dalam keadaan orang tabligh mengembar-gemburkan khuruj itu sebagai jihad fi sabilillah lalu mereka membentuk jemaah atas tujuan tersebut TETAPI DALAM MASA YANG SAMA MEREKA TOLAK BICARA POLITIK AKIBAT SALAH FAHAM MEREKA TENTANG SUNNAH NABI SEPERTI YANG DI HURAIKAN DIATAS MENYEBABKAN MEREKA TERPAKSA MENCIPTA LARANGAN ITU HASIL DARIPADA SILAP MEMAHAMI SUNNAH.
Sekiranya jemaah tabligh mengutamakan politik sebagaimana yang dilakukkan oleh para sahabat,nescaya larangan itu TIDAK PERLU sama sekali kerana adanya kesatuan firqah politik atas arahan kuasa politik sebuah negara islam yang wajib di patuhi sebagaimana hadith-hadith tentang pemerintah yang telah kami huraikan sebelum ini.
kalau dalam bahasa pasarnya SILA BICARA POLITIK KETIKA KHURUJ 40 HARI KERANA IA TIDAK AKAN MEMECAH BELAHKAN HATI TUAN-TUAN HASIL DARI KEFAHAMAN POLITIK YANG MATANG.
Reply
JUNDULLAH 3
December 2012 11:13
Setelah kita membaca dan meneliti tulisan dalam blog
http://buyaathaillah.wordpress.com/usaha-nubuwah/
Khususnya dibawah tajuk Mudzakaroh Cara Abu Bakar RA menyelesaikan Masalah Ummat, kita dapati terdapat beberapa ayat yang ganjil dan pelik bunyinya. Fahaman pelik ini bertitik tolak dari doktrin yang di anuti dan disebarkan oleh jemaah tabligh.
Di antara ayat itu ialah;
1.Akibatnya ketika itu karena tidak ada fikir agama adalah 100.000 orang islam menjadi murtad.
2.Satu minggu saja sahabat ini vakum dari dakwah, dari keluar di jalan Allah, walaupun di jaman itu hidup ulama-ulama besar dan sahabat-sahabat yang besar dan kuat, 100.000 orang murtad dari islam.
3.Takwa ini maksudnya adalah Sempurna Amal
4.Agama lebih penting untuk diselamatkan dibandingkan ummat itu sendiri.
Ulasan kami;
Sekiranya mereka menulis ini dengan penuh kesedaran/sengaja bermakna mereka telah menyeleweng fakta sejarah untuk tujuan menipu.
Untuk isu no 1- kami melihat fahaman ini wujud kerana mereka menganggap kerja politik bernegara bukan tuntutan agama atau bukan sebahagian daripada agama atau bukan kerja agama. Ini bermakna isu demokrasi yang mereka highlightkan selama ini sebagai tidak sunnah, tiru yahudi dll sebenarnya hanya lakonan semata. Sebenarnya yang mereka anti dan tentang bukan sistem tetapi istilah politik itu sendiri.
Buktinya tulisan dalam blog itu. Sedangkan mengikut fahaman ASWJ, kerja politik pemerintahan ini adalah kerja amal yang paling tinggi darjatnya di sisi agama dan paling besar pahalanya apabila di kendalikan mengikut syariat islam yang benar. Dalilnya ialah;
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, "Aku takut kepada Allah", seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya."
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)
Sekiranya orang tabligh beriktiqad, ‘politik bukan kerja agama’ atau “islam tidak ada kena mengena dengan politik” atau yang seerti dengannya, bermakna mereka menganut fahaman SEKULAR iaitu satu fahaman sesat yang baru muncul (tidak ada zaman nabi dan para sahabat) selepas kejatuhan kerajaan islam Uthmaniyah 1924.
Fahaman ini tidak mengenal bangsa, keturunan, pakaian, Negara dll. Hatta orang yang berjubah, berserban, bersugi pagi petang siang malam, makan dalam talam, banyak puasa sunat, rajin solat malam, ajak orang berdakwah, kalau yang wanita berpurdah/berjubah dan 1001 amalan yang nampak mulia di kerjakan TETAPI JIKA IA MENGIMANI fahaman seperti di atas maka semua amalannya tertolak dan tidak diterima oleh Allah di akhirat nanti.
Khususnya dibawah tajuk Mudzakaroh Cara Abu Bakar RA menyelesaikan Masalah Ummat, kita dapati terdapat beberapa ayat yang ganjil dan pelik bunyinya. Fahaman pelik ini bertitik tolak dari doktrin yang di anuti dan disebarkan oleh jemaah tabligh.
Di antara ayat itu ialah;
1.Akibatnya ketika itu karena tidak ada fikir agama adalah 100.000 orang islam menjadi murtad.
2.Satu minggu saja sahabat ini vakum dari dakwah, dari keluar di jalan Allah, walaupun di jaman itu hidup ulama-ulama besar dan sahabat-sahabat yang besar dan kuat, 100.000 orang murtad dari islam.
3.Takwa ini maksudnya adalah Sempurna Amal
4.Agama lebih penting untuk diselamatkan dibandingkan ummat itu sendiri.
Ulasan kami;
Sekiranya mereka menulis ini dengan penuh kesedaran/sengaja bermakna mereka telah menyeleweng fakta sejarah untuk tujuan menipu.
Untuk isu no 1- kami melihat fahaman ini wujud kerana mereka menganggap kerja politik bernegara bukan tuntutan agama atau bukan sebahagian daripada agama atau bukan kerja agama. Ini bermakna isu demokrasi yang mereka highlightkan selama ini sebagai tidak sunnah, tiru yahudi dll sebenarnya hanya lakonan semata. Sebenarnya yang mereka anti dan tentang bukan sistem tetapi istilah politik itu sendiri.
Buktinya tulisan dalam blog itu. Sedangkan mengikut fahaman ASWJ, kerja politik pemerintahan ini adalah kerja amal yang paling tinggi darjatnya di sisi agama dan paling besar pahalanya apabila di kendalikan mengikut syariat islam yang benar. Dalilnya ialah;
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, "Aku takut kepada Allah", seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya."
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)
Sekiranya orang tabligh beriktiqad, ‘politik bukan kerja agama’ atau “islam tidak ada kena mengena dengan politik” atau yang seerti dengannya, bermakna mereka menganut fahaman SEKULAR iaitu satu fahaman sesat yang baru muncul (tidak ada zaman nabi dan para sahabat) selepas kejatuhan kerajaan islam Uthmaniyah 1924.
Fahaman ini tidak mengenal bangsa, keturunan, pakaian, Negara dll. Hatta orang yang berjubah, berserban, bersugi pagi petang siang malam, makan dalam talam, banyak puasa sunat, rajin solat malam, ajak orang berdakwah, kalau yang wanita berpurdah/berjubah dan 1001 amalan yang nampak mulia di kerjakan TETAPI JIKA IA MENGIMANI fahaman seperti di atas maka semua amalannya tertolak dan tidak diterima oleh Allah di akhirat nanti.
JUNDULLAH 3
December 2012 11:13
Kesimpulannya
1. FIKIR AGAMA YANG PALING UTAMA IALAH BERPOLITIK UNTUK MEMBELA ISLAM.
2. RISAU AGAMA YANG PALING MULIA IALAH ’CARI JALAN’BAGAIMANA HENDAK MELAKSANA HUKUM HUDUD,QISAS,TAKZIR DLL.. AGAR NEGARA DAN UMAT ISLAM DI SELAMATKAN ALLAH DARI BALA .
3. MAKSUD CARI JALAN IALAH FIKIR CARA MANA ISLAM BOLEH MEMERINTAH NEGARA.SATU-SATU CARA SELAMAT UNTUK TUJUAN ITU IALAH BERPOLITIK MAKA HUKUM BERPOLITIK ADALAH WAJIB.
4. ITU SEBAB SEJARAH MENCATATKAN PASUKAN TENTERA YANG DI PIMPIN OLEH USAMAH BIN ZAID TIDAK MENERUSKAN PERJALANAN MEREKA SEHINGGA SISTEM POLITIK NEGARA KEMBALI STABIL DENGAN PERLANTIKAN KHALIFAH ABU BAKAR.BUKAN SEPERTI FITNAH ORANG TABLIGH YANG TUDUH PARA SAHABAT TAK FIKIR AGAMA LA,TAK BUAT KERJA DAKWAH DAN SEGALA TUDUHAN LIAR YANG LAIN.
5. FAHAMAN SONGSANG YANG DISEBARKAN OLEH ORANG TABLIGH LEWAT BLOG-BLOG MEREKA BANYAK MENIMBULKAN FITNAH KEPADA KEMURNIAN AJARAN ISLAM.
sabda Rasul s.a.w.;
حَدُّ يُعْمَلُ فِي الأَرْضِ خَيْرٌ لِأَهْلِ الأَرْضِ مِنْ أَنْ يُمْطَرُوْا أَرْبَعِيْنَ صَبَاْحًا
“Satu hukum hudud yang dilaksanakan di atas muka bumi lebih baik bagi penduduk bumi daripada mereka disimbahi hujan selama empat puluh pagi”
(Riwayat Imam Ahmad, an-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini adalah soheh. Lihat; al-Jami’ as-Saghir, Imam as-Suyuti, no. 3689).
1. FIKIR AGAMA YANG PALING UTAMA IALAH BERPOLITIK UNTUK MEMBELA ISLAM.
2. RISAU AGAMA YANG PALING MULIA IALAH ’CARI JALAN’BAGAIMANA HENDAK MELAKSANA HUKUM HUDUD,QISAS,TAKZIR DLL.. AGAR NEGARA DAN UMAT ISLAM DI SELAMATKAN ALLAH DARI BALA .
3. MAKSUD CARI JALAN IALAH FIKIR CARA MANA ISLAM BOLEH MEMERINTAH NEGARA.SATU-SATU CARA SELAMAT UNTUK TUJUAN ITU IALAH BERPOLITIK MAKA HUKUM BERPOLITIK ADALAH WAJIB.
4. ITU SEBAB SEJARAH MENCATATKAN PASUKAN TENTERA YANG DI PIMPIN OLEH USAMAH BIN ZAID TIDAK MENERUSKAN PERJALANAN MEREKA SEHINGGA SISTEM POLITIK NEGARA KEMBALI STABIL DENGAN PERLANTIKAN KHALIFAH ABU BAKAR.BUKAN SEPERTI FITNAH ORANG TABLIGH YANG TUDUH PARA SAHABAT TAK FIKIR AGAMA LA,TAK BUAT KERJA DAKWAH DAN SEGALA TUDUHAN LIAR YANG LAIN.
5. FAHAMAN SONGSANG YANG DISEBARKAN OLEH ORANG TABLIGH LEWAT BLOG-BLOG MEREKA BANYAK MENIMBULKAN FITNAH KEPADA KEMURNIAN AJARAN ISLAM.
sabda Rasul s.a.w.;
حَدُّ يُعْمَلُ فِي الأَرْضِ خَيْرٌ لِأَهْلِ الأَرْضِ مِنْ أَنْ يُمْطَرُوْا أَرْبَعِيْنَ صَبَاْحًا
“Satu hukum hudud yang dilaksanakan di atas muka bumi lebih baik bagi penduduk bumi daripada mereka disimbahi hujan selama empat puluh pagi”
(Riwayat Imam Ahmad, an-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini adalah soheh. Lihat; al-Jami’ as-Saghir, Imam as-Suyuti, no. 3689).
No comments:
Post a Comment