عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ لَمْ
يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
فَقَالَتْ أُمُّ
سَلَمَةَ فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا
فَقَالَتْ إِذًا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لَا
يَزِدْنَ عَلَيْهِ
Maksud: Daripada Ibnu ‘Umar, katanya:
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berkata: Sesiapa sahaja
yang menjulurkan (melabuhkan) pakaiannya kerana sombong, nescaya Allah
Subhanahu wa Ta’ala tidak akan melihatnya dengan pandangan kasih sayang pada
hari kiamat.
Maka Ummu Salamah pun bertanya: Apa yang perlu dilakukan oleh
para wanita dengan hujung pakaiannya?
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam menjawab: Hendaklah mereka
menurunkan (melabuhkannya) satu jengkal dari pertengahan betis.
Ummu Salamah berkata: Jika begitu, sudah tentu telapak kaki
mereka masih akan tersingkap (kelihatan).
Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pun menerangkan:
Sekiranya begitu, hendaklah mereka menurunkannya satu hasta dan tidak boleh
lebih dari itu. (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 6/343, no. 1653. at-Tirmidzi
menyatakan, hadis ini Hasan Sahih. Juga disahihkan oleh al-Albani)
Hadis ini selain menerangkan tentang isbal yang dilakukan dengan
disertai kesombongan, ia juga menjelaskan bahawa isbal tanpa disertai dengan
sifat sombong juga tetap dilarang. Ini dapat dilihat dari pertanyaan Ummu
Salamah di dalam hadis tersebut yang menanyakan berkenaan dengan pakaian
wanita:
“Apa yang perlu dilakukan oleh para wanita dengan hujung
pakaiannya?”
Berkenaan dengan pertanyaan ini, al-Hafiz Ibnu Hajar
al-’Asqalani menjelaskan dengan membawakan perkataan Imam an-Nawawi:
قَالَ
النَّوَوِيّ : ظَوَاهِر الْأَحَادِيث فِي تَقْيِيدهَا بِالْجَرِّ خُيَلَاء
يَقْتَضِي أَنَّ التَّحْرِيم مُخْتَصّ بِالْخُيَلَاءِ ، وَوَجْه التَّعَقُّب أَنَّهُ
لَوْ كَانَ كَذَلِكَ لَمَا كَانَ فِي اِسْتِفْسَار أُمّ سَلَمَة عَنْ حُكْم
النِّسَاء فِي جَرّ ذُيُولهنَّ مَعْنًى ، بَلْ فَهِمَتْ الزَّجْر عَنْ الْإِسْبَال
مُطْلَقًا سَوَاء كَانَ عَنْ مَخِيلَة أَمْ لَا ، فَسَأَلَتْ عَنْ حُكْم النِّسَاء
فِي ذَلِكَ لِاحْتِيَاجِهِنَّ إِلَى الْإِسْبَال مِنْ أَجْل سَتْر الْعَوْرَة ،
لِأَنَّ جَمِيع قَدَمهَا عَوْرَة ، فَبَيَّنَ لَهَا أَنَّ حُكْمهنَّ فِي ذَلِكَ
خَارِج عَنْ حُكْم الرِّجَال فِي هَذَا الْمَعْنَى فَقَطْ
Maksud: Berkata an-Nawawi: Di dalam hadis ini terdapat
penjelasan yang meunjukkan bahawa hadis-hadis larangan isbal itu tidaklah
terhad kepada perbuatan dengan sombong. Sekiranya ia dibataskan dengan faktor
kesombongan, sudah tentu pertanyaan dari Ummu Salamah (kepada Nabi Shallallahu
‘alaihi wa Sallam) berkenaan hukum perbuatan para wanita yang memanjangkan
hujung pakaiannya itu tidak akan membawa makna sama sekali. Tetapi sebenarnya,
apa yang dapat kita fahami adalah Ummu Salamah telah memahami adanya larangan
isbal secara mutlak. Sehingga (dengan kefahamannya itu) beliau bertanya kepada
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berkenaan hukum bagi para wanita di dalam
permasalahan ini disebabkan perlunya mereka untuk melakukan isbal dalam rangka
untuk menutup aurat mereka, kerana seluruh telapak kaki adalah merupakan aurat.
Maka Nabi pun menjelaskan kepada Ummu Salamah bahawa hukum bagi para wanita di
dalam perkara isbal ini berbeza dengan hukum bagi lelaki. (Rujuk: Imam Ibnu
Hajar al-Asqalani, Fathul Bari, 16/333. Imam an-Nawawi, Syarah Shohih Muslim,
14/62)
بَيْنَمَا نَحْنُ
مَعَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ لَحِقَنَا عَمْرو بْن
زُرَارَةَ الْأَنْصَارِيّ فِي حُلَّة إِزَار وَرِدَاء قَدْ أَسْبَلَ ، فَجَعَلَ
رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذ بِنَاحِيَةِ ثَوْبه
وَيَتَوَاضَع لِلَّهِ وَيَقُول: عَبْدك وَابْن عَبْدك وَأَمَتك ، حَتَّى سَمِعَهَا
عَمْرو فَقَالَ : يَا رَسُول اللَّه إِنِّي حَمْش السَّاقَيْنِ، فَقَالَ: يَا
عَمْرو إِنَّ اللَّه قَدْ أَحْسَنَ كُلّ شَيْء خَلَقَهُ ، يَا عَمْرو إِنَّ اللَّه
لَا يُحِبّ الْمُسْبِل
Maksud: Ketika kami bersama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam, tiba-tiba ‘Amr B. Zurarah al-Anshori datang menyertai kami. Ketika itu
beliau memakai pakaian berupa kain dan jubah dalam keadaan isbal. Kemudian
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memegang hujung pakaian beliau dengan
bertawadhu’ kepada Allah lalu berkata:
Ya Allah, inilah hamba-Mu (lelaki) dan anak dari hamba-Mu
(lelaki) serta anak dari hamba-Mu (perempuan) sehingga didengar oleh ‘Amr B.
Zurarah. Maka beliau pun berpaling menghadap kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam lalu berkata (untuk memberitahu sesuatu):
Wahai Rasulullah, aku ini memiliki dua betis yang kecil.
Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berkata:
Wahai ‘Amr, sesungguhnya Allah telah memperindahkan segala
sesuatu yang Dia ciptakan. Wahai ‘Amr, sesungguhnya Allah tidak mencintai orang
yang isbal. (Diriwayatkan oleh ath-Thabrani. Lihat Fathul Bari, 16/336)
Berkenaan hadis ini, al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani
rahimahullah berkata:
وَظَاهِره أَنَّ
عَمْرًا الْمَذْكُور لَمْ يَقْصِد بِإِسْبَالِهِ الْخُيَلَاء ، وَقَدْ مَنَعَهُ
مِنْ ذَلِكَ لِكَوْنِهِ مَظِنَّة
Maksud: Zahir hadis tersebut menunjukkann bahawa ‘Amr tidaklah
bermaksud sombong dengan perbuatan isbalnya. Dan ternyata Rasulullah tetap
melarang beliau dari isbal kerana (isbal) itu termasuk dari tanda kesombongan.
(Rujuk: Imam Ibnu Hajar, Fathul Bari, 16/336)
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ
قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ لَمْ
يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksud: Daripada ‘Abdullah B. ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma, telah
berkata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bahawa:
Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana sombong, nescaya Allah
Subhanahu wa Ta’ala tidak akan memandangnya dengan pandangan kasih sayang pada
hari kiamat nanti. (Hadis Riwayat al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab
al-Manaqib, 11/500, no. 3392. Kitab al-Libas, 18/84, no. 5338)
عَنْ أَبِي ذَرٍّ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ثَلَاثَةٌ لَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ
يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ
عَذَابٌ أَلِيمٌ قَالَ فَقَرَأَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ثَلَاثَ مِرَارًا قَالَ أَبُو ذَرٍّ خَابُوا وَخَسِرُوا مَنْ هُمْ يَا
رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمُسْبِلُ وَالْمَنَّانُ وَالْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ
بِالْحَلِفِ الْكَاذِبِ
Maksud: Daripada Abu Dzarr, daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam beliau bersabda:
Tiga jenis manusia yang mana pada hari kiamat nanti Allah
Subhanahu wa Ta’ala tidak akan berbicara kepada mereka (dengan perbicaraan yang
baik), tidak akan melihat mereka (dengan pandangan kasih sayang), tidak akan
menyucikan mereka (dari dosa-dosa), malah mereka mendapat azab yang pedih.
Rasulullah mengulangi pernyataan ini sehingga tiga kali.
Sebenarnya orang-orang tersebut telah binasa dan rugi. Kemudian
Abu Dzarr pun bertanya: Siapakah mereka wahai Rasulullah? Rasulullah pun
menjawab:
Orang yang isbal (dengan sombong), orang yang suka
mengungkit-ngungkit sesuatu yang telah diberikan, dan orang yang melariskan
barang dagangannya dengan sumpah palsu. (Hadis Riwayat Muslim, Shahih Muslim,
Kitab al-Iman, 1/277, no. 154)
قال رسول الله
صلى الله عليه وسلم أزرة المؤمن إلى نصف الساق ولا حرج أو قال لا جناح عليه فيما
بينه وبين الكعبين وما كان أسفل من ذلك فهو في النار ومن جر إزاره بطرا لم ينظر
الله إليه يوم القيامة
Maksud: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,
pakaian seseorang mu’min (lelaki) itu menjulur turun sehingga ke pertengahan
betisnya. Dan tidaklah berdosa atau tidak mengapa (jika menurunkannya sehingga
pada bahagian kaki) di antara pertengahan betis dengan kedua mata kaki. Ada pun
bahagian yang lebih rendah dari itu (iaitu turun melepasi mata kaki), maka
tempatnya di neraka. Dan sesiapa sahaja yang menjulurkan pakaiannya dengan
kesombongan, maka pada hari kiamat nanti Allah tidak akan memandangnya dengan
pandangan kasih sayang. (Hadis Riwayat Imam Malik di dalam Muwaththo’, Abu Daud
di dalam Sunannya, Ibnu Majah di dalam Sunannya, dan Ibnu Hibban di dalam
Shahihnya. Hadis ini daripada Abu Sa’id al-Khudri, dan disahihkan oleh
al-Albani di dalam Shahih Targhib wa at-Tarhib, 2/219, no. 2031 dan di dalam
Shahih al-Jami’ ash-Shoghir, 2/423, no. 923)
Kesimpulan:
Akibat isbal (dengan disertai kesombongan):
1 – Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak akan memandangnya dengan
pandangan kasih sayang pada hari kiamat.
2 – Tidak akan berbicara dengan baik kepadanya.
3 – Tidak akan membersihkannya dari dosa.
No comments:
Post a Comment