Saturday, September 1, 2012

KEGANASAN KEATAS ETNIK ROHINGYA



Video hampir serupa, dengan lokasi yang sama juga datang dari TV ternama Aljazeera. Video berjudul “Muslim Rohingya forced back to sea”. 

Video-video terbaru tentang aksi ganasan terhadap etnik Rohingya  kini mulai muncul seolah-olah membuka dan mengesahkan fakta keganasan dan penindasan yang selama ini tertutup rapat.

Dalam liputan video ekseklusif Aljazeera yang disiarkan dalam utube menunjukkan ribuan umat Islam etnik Rohingnya yang melarikan diri dari Myanmar dan ramai yang telah terkorban dalam keganasan agama. Mereka melarikan diri dari wilayah Rakhine dari serangan penduduk majoriti Buddhis.

Ramai telah mencoba untuk memasuki Bangladesh, di mana nenek moyang mereka berasal. Ada di antara warga Rohingya yang melarikan diri itu telah sampai ke Bangladesh dengan kapal kecil, namun diusir oleh para pengawal sempandan dan memaksa mereka kembali ke laut dengan tidak mempedulikan bagaimana nasib mereka di tengah ombak ganas nanti.

Itulah derita etnik Rohingya. Mereka diburu di Myanmar, dan ditolak oleh Negara jirannya sendiri. Lantas, kepada siapa mereka harus mengadu lagi?
Daftar Umrah....

No comments:

Post a Comment