Haram Qoth’i (Qati’e) ialah haram yang ada
hitam putih, bersandarkan kepada dalil atau nas yang jelas dari quran atau
hadith dan tidak boleh dibahas iaitu “ibaaratun
nash”. Misalnya pengharaman arak, judi dan makan babi yang
berdasarkan ayat quran yang jelas maknanya.
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada
kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang-binatang yang
disembelih tidak kerana Allah
Haram Ijtihadi ialah haram yang di sandarkan
kepada pendapat atau fahaman ulama seperti pendapat imam-imam mujtahid 4
mazhab, tiada hitam putih atau dalil yang jelas. Terdapat perbezaan pendapat
dalam hukum, misalnya mazhab Hanafi mengharamkan makan sotong (tikus laut) dan
mazhab Syafie mengharamkan makan burung merak. Haram ijtihadi seperti ini masih
boleh ditakwil (bahas) dan tiada dosa jika tidak memakai pendapat mereka
.
Hukum haram yang sebenar ialah
larangan yang sabit (berdasarkan) dalil yang kuat, tidak boleh diungkit
(dibahas), dan boleh membawa pelakunya ke neraka (“buat masuk neraka“).
Sebaliknya perkara yang boleh dikategorikan hukumnya sebagai “wajib” ialah
perkara yang bersandarkan dalil yang kuat dan boleh membawa ke syurga jika
dipatuhi (“buat masuk syurga“).
Hukum memakai gelang – haram ijtihadi
Mazhab Hanafi mengharamkan lelaki memakai
gelang besi kerana besi jugalah yang digunakan untuk membelenggu (mengikat)
manusia dalam neraka. Haram ini adalah haram ijtihadi. Ada juga pendapat yang
mengatakan haram lelaki memakai gelang kerana dilaknati lelaki yang menyerupai
perempuan.
Dari Ibnu Abbas R.A., Dia
berkata: Rasulullah S.A.W. telah melaknati orang-orang lelaki yang
menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupai lelaki. Dan
dalam satu riwayat, Rasulullah telah melaknati orang-orang yang menyerupai
perempuan dari kaum lelaki dan orang yang menyerupai lelaki dari kaum
perempuan. (Riwayat Bukhari)
Perbuatan memakai gelang juga menyerupai kaum
Sikh (memakai ‘kara‘).
“Barangsiapa menyerupai suatu kaum, maka ia
termasuk dari mereka.” (HR. Ahmad)
Haram perbuatan itu ialah haram ijtihadi kerana
ia menyerupai perempuan atau orang kafir, tiada dalil yang “specific” atau
“direct” tentang haram lelaki memakai gelang (kecuali gelang emas yang
sememangnya diharamkan bagi lelaki).
Dari Abu Musa, bahawa Rasulullah S.A.W.
bersabda,“Dihalalkan emas dan sutera untuk kaum wanita dari umatku dan
diharamkan keduanya terhadap kaum lelaki.”
No comments:
Post a Comment