Wednesday, December 19, 2012

Masalah Dalam Jemaah Tabligh - siri 5



Dan sekarang kita semua sedia maklum ulama Us-Syuk di Malaysia memperkenallkan konsep ‘Islam Hadhari’ kepada seluruh rakyat. Ternyata ia suatu konsep yang bathil. Kalau benar mereka berniat hendak menjunjung Islam, apa perlunya ditambah dengan perkataan ‘Hadhari’ pada ‘Islam’. Apakah ‘Islam’ asal yang dibawa oleh Rasulallah saw diangap kolot, lemah dan tidak sempurna sahingga Umno perlu memperkuatkan dengan menambah kalimah ‘Hadhari’ dihadapanya. ?

Bagaimana sikap jemaah kita (tabligh) dengan konsep ‘Islam Hadhari’ ini . Masarakat umum tidak paham pendirian kita selama ini, kerana kita jemaah dakwah yang tunggal mengambil sikap membisukan mulut dan memekakan telinga. Tidakkah kita perlu menunjukan sikap kepada masarakat umum seperti yang dituntut oleh hadis yang berikut ini:- “Akan tiba masanya diakhir zaman nanti pemerentah kamu melakukan kemungkaran secara terang-terangan. Pada masa itu hendaklah kamu para alim ulama menzahirkan sikap kepada umum (supaya menjadi penduan masarakat) Jika tidak, kamu akan dikutuk Allah, RasulNya, para malaikat, dan orang beriman” Hadis riwayat Ar-Rabbiq.

Marilah sama-sama kita muhasabah diri kita sendiri apakah taraf iman dan Islam kita apabila kita redha dengan perbuatan ulama-ulama us-syuk yang disebut oleh Rasulallah saw sebagai seburuk-buruk makhluk yang melata dibumi. Sesungguhnya apabila dirujuk kepada contoh perbuatan dan teguran ulama-ulama silam terhadap pemerentah yang zalim, khususunya ulama-ulama mazhab, ternyata ulama jemaah kita belum melakukan suatu apa pon. Apakah kerana memenohi hukum syakak, atau kerana kita gerun, atau kerana takutkan politik membuta tuli, atau kerana menjaga sesuatu kepentingan.?

Satu lagi ciri kemungkaran yang sudah begitu jelas oleh kerajaan-kerajaan Islam sekular dan ulama Us-Syuk diseluruh dunia. Kebanyakan mereka ini semua berkiblat ka Amerika, yaitu tunggak pemerentahan Yahudi dan Nasara yang telah dilaknat Allah, kerana kebanyakkan mereka semua bersifat Hubbud dunia. Lalu mereka tidak nampak nilai kebesaran Allah yang hakiki. Dalam segala tindakan mereka merasa selesa apabila sudah mendapat restu kerajaan Amerika. Mereka tidak berani berkata ‘tidak’ kepada Amerika walaupun sudah terang Amerika bertindak menekan ummat Islam. Contohnya tidak saorang pun diantara mereka (pemerentah Islam secular) yang berani mengikhtiraf secara terbuka jemaah HAMMAS yang berjihad berdepan dengan Yahudi secara langsung menegakan Islam. Tambahan pula secara politiknya ia (Hammas) telah menang dalam pilihan raya secara ‘demokrasi’ system yang diakui oleh semua negara Islam sekular didunia.

Sahingga dalam hal perlantikan pemimpin Negara mereka sendiri pun, mereka mengambil kira samada Amerika restu atau tidak. Lihat apa yang berlaku dalam perlantikan pemimpin dunia Arab Saudi, di Jordan, Iraq, Pakistan dan juga di Malaysia sendiri. Pendek kata, mereka ini boleh dikatakan sebagai ber Tuhankan Amerika. Pada kami apa yang mereka lakukan sudah terang sebagai menghalalkan apa yang diharamkan Allah. Sudah sekian lama mereka menolak dakwah dan peringatan dari pehak kita. Jemaah tabligh pun sudah sekian lama mengunakan cara lembut ‘targhib dan tasykil’ sahingga saat ini tidak saorang pun daripada mereka yang dapat ditarek keluar 3 hari atau 40 hari. Kalau mungkin ada, mereka sudah tidak lagi berkuasa dalam kerajaan. Apakah perbuatan mereka ini boleh terlepas dari hukum ‘Syirik’. ?

Pada kesimpulanya kerajaan Islam sekular yang didokong atau mendokong ulama Us-Syuk ini secara tidak langsung mengajak rakyat ber Tuhankan Amerika. Apakah mereka ini boleh diangap sebagai beriman kepada Allah dan RasulNya.? Sebab itulah kita wajib mendakwahi dan kepada yang ingkar pula
kita wajib menentangnya secara terbuka dengan penoh hikmah dan bijaksana, yaitu secara bermushawarah sesama jemaah Islam semoga sentiasa mendapat keberkataan dan petunjuk Allah. Dalilnya sudah jelas, maka tidaklah kita dikira berdosa menentang gulongan ini walaupun ia maseh mengaku sebagai orang Islam, dan wajiblah kita mengambil sikap yang betul demi keselamatan kita dan seluruh ummat Islam didunia dan akhirat.

YANG KEDUA JEMAAH TABLIGH GAGAL MENGHAYATI KEDAULATAN SYARI’AT ALLAH UNTUK MEMERENTAH NEGARA ISLAM.

Akibat daripada kekeliruan pokok.

Oleh sebab sejak dari mula jemaah kita semata-mata mengambil sikap menekankan amalan mencontohi As-Sunnah dan menyingkirkan diri dari ‘politik’, maka implikasinya jemaah kita tidak paham bagaimana hendak berdepan dengan keadaan masarakat Islam hari ini yang sudah ada kuasa memerentah Negara tetapi mengenepikan hukun Allah. Walau bagaimana pun secara tidak sengaja uslup pendekatan jemaah tabligh adalah tepat mengikut tertib paiwaian As-Sunnah yang mutlaq. Yaitu memulakan dengan uslup dakwah asasi yang mengandongi tarbiyah kerohanian yang agak kental. Namun kita sekarang sudah sampai satu tahap merasakan bahawa ‘Allah belum beri paham bagaimana hakikat dakwah Rasulallah saw yang sebenarnya’. Kami samasekali tidak pernah bersetuju dengan hujah mengatakan ‘Allah berlum beri paham’ Sebab, kalaulah sahingga saat ini: Dimana Allah sudah menyempurnakan agamaNya dan nikmatNya kepada kita, (rujuk Al-Quran Al-Maidah ayat 3) tetapi Allah belum beri paham kepada kita, bagaimana ummat Islam hendak mengambil As-Sunnah sebagai panduan hidup secara hakiki. ?

Selama ini para karkoon keseluruhanya samada yang sudah bertaraf burzruk, awalin, atau fikirman, samasekali tidak diberi penghayatan bahawa Islam memwajibkan wilayah dan kuasa memerentah sebagai pengkalan (base) untuk mendaulatkan seluruh syri’at Allah. Yang berperanan sebagai pelindung kesejahteraan dan keadilan untuk seluruh ummat maknusia sebagaimana Rasulallah saw amalkan dinegara Madinah semasa hayat baginda menjadi Amirul-Mukminin. Malah sebaliknya ada diantara para karkoon burzruk yang berpandangan bahawa ‘Islam tidak memerlukan kuasa dan pemerentahan negara’. Samada mereka menerima tarbiyah dari ulama atau pandangan peribadinya sendiri, tidaklah kami mendapat kepastian. Namun kami pandang hal ini sangat serious kerana yang jelas ia adalah satu kekeliruan yang mengancam aqidah akibat dari dasar ‘menyingkirkan diri dari politik’.

Jika kita akur dengan pandangan diatas tadi, artinya hari ini ummat Islam terpaksa menolak sebahagian nash Al-Quran dan Hadis, khususnya yang bersangkutan dengan hukum jinayat (Hudud) kerana jelas sekali hukum ini akan hanya dapat dilaksanakan dengan wujudnya wilayah atau Negara yang diperentah dengan kedaulatan syari’at Islam. Rasulallah sendiri pernah melaksanakanya sewaktu memerentah Madinah.

Ada burzruk Tabligh yang menolak konsep negara Islam kerana tidak paham.

Saorang burzruk awalin dalam membantah konsep ‘negara Islam’ telah berhujah kepada kami:- “Tidak terdapat sebarang riwayat atau hadis dimana Rasulallah saw pernah berusaha untuk mendapatkan kuasa memerentah Negara. Bahkan menyebut kalimah ‘Negara Islam’ pun tidak terjumpa dimana-nama hadis”. Maka hujah balas kami seperti berikut: “Samada sahih atau tidak Rasulallah saw tidak pernah menyebut kalimah ‘Negara Islam’ disini kami tidak mengambil kira sebagai topic perbincangan. Kami pun tidak ingin hendak membantah kerana kami mengaku memang tidak pernah meneltinya. Fakta yang hendak kami paparkan disini ialah. Semasa Rasulallah saw di Madinah, atas sifatnya sebagai Pesuruh Allah dan ketua kaum Muslimin (Amirul-Mukminin) bagi pehak seluruh wilayah Madinah. Disana ia memwujudkan apa yang disebut oleh ahli sejarah hari ini sebagai ‘Perlembagaan Madinah’ dan mandaulahkan seluruh hukum syari’at dari wahyu yang diterimanya.

Tak kira apakah istilah yang hendak kita gunakan kepada sebuah wilayah yang diperentah dengan mendaulahkan hukum-hukum syari’at Allah. Samada kita nak pangil Negara Islam, Daulah Islam, Nagara syari’at, atau apa pun. Kerana memang barangkali Rasulallah saw tidak pernah menyebutnya. Namun yang sudah mutlaq Rasulallah saw merdeka berkuasa penoh memerentah dan mentadbir wilayah Madinah pada waktu itu dengan mendaulatkan seluruh syari’at Allah dari kitabNya. Dan akhirnya Rasulallah saw berjaya menguasai seluruh semenanjung Arab semasa hayatnya.

Yang penting kita semua orang beriman wajib membena kehidupan dengan patuh secara total dibawah syari’at Allah dalam sebuah Negara yang dipimpin (diketuai) oleh ulama yang benar-benar bertaraf ‘Warisatul-Anbiyak’. Mencontohi peningalan Rasulallah saw yang diteruskan oleh para sahabat baginda Kalifah Ar-Rasyidin. Apakah jemaah kita tidak mendokong cita-cita untuk memwujudkan wilayah serupa yang pernah dicontohkan oleh Rasulallah saw. ? Kalau ada, mengapa seluruh para karkoon digesa menjauhkan diri dari ‘politik’. Bila ada karkoon menyokong parti (jemaah) sekular yang memperleceh hukum Allah, tidak pula kita berani mencegahnya.

Sekiranya warisan peningalan Rasulallah saw itu tidak menjadi wawasan jemaah kita (tabligh) kami khuatir jemaah kita berpuas hati dan redha masarakat Islam hidup kekal abadi menumpang disebuah Negara kuffar. Yaitu hidup tunduk dibawah peraturan undang-undang ciptaan kaum kafirin dan membakul sampahkan hukum Allah. Jika demikian halnya, dimana sebenarnya nilai ‘Kebesaran Allah’ yang saban hari kita laungkan hari ini. Adakah hanya semata-mata untuk keluar 3 hari, 40 hari, dan 4 bulan IPB sahaja. Apakah kebesaran Allah hanya meleputi aspek dakwah semata-mata.?.

Na’uzubillah……..Sebenarnya kami tidak pernah prejudis dengan pimpinan ulama jemaah kita (tabligh) . Samasekali tidak mungkin ulama jemaah kita redha perbuatan menyingkirkan hukum Allah. Dan kami yakin seyakin-yakinya pasti mereka semua (para ulama dan Maulana kita) mendokong cita-cita perjuangan mendaulatkan syari’at Allah secara total dimana-mana pun
bumi Allah tempat kita bermustautin. Namun nampaknya hingga saat ini mereka belum mampu memwarwarkan cita-cita perjuanganya, setelah membuat usaha dakwah selama hampir 100 tahun diserata dunia. Bahkan sekadar menyebutkanya pun masih belum mampu. Dimanakah sebenarnya kita berada sekarang.?

Jemaah gerakkan Islam (jemaah politik) diseluruh dunia mampu mewarwarkan cita-cita perjuanganya dengan berdiri lantang berdepan dengan risiko yang tinggi. (nyawanya terancam) Namun ini bukan berarti jemaah mereka lebeh afdhal dan lebeh aula daripada jemaah tabligh. Justeru kerana jemaah gerakkan Islam sengaja diorganisasikan untuk tujuan itu. (menangani urusan politik, yaitu tertib katiga dalam piawaian As-Sunnah) Manakala jemaah tabligh menangani urusan tarbiyah asasi menerusi uslup dakwah dan menjaga solat, (tertib pertama kedua dalam piawaian As-Sunnah) Oleh itu dipenghujungnya kita wajib bertemu diatas flatform yang sama, sebab, apa yang dibuat oleh jemaah gerakan Islam adalah juga menjadi kewajipan jemaah tabligh. Begitu juga sebaliknya apa yang jemaah tabligh buat adalah menjadi kewajipan mereka juga. Tidak ada sebarang ruang syara’ie untuk mengelakkan diri.

Berbalik kepada hujah burzruk yang mengatakan Rasuallah saw tidak pernah berusaha untuk mendapatkan kuasa memerentah Negara. Kami akui. Secara langsung Rasulallah saw berusaha untuk merebut memerentah Negara, memang tidak ada. Untuk mendapatkan jawapan yag sahih kita hendaklah mengkaji teliti situasi politik Madinah pada masa Rasulallah berhijrah dari Makkah. Kita dapati, tidak terdapat satu pun Negara contoh yang menyerupai suasana politik Madinah diseluruh dunia pada hari ini. Kami jelaskan dalam bab 5 tajuk kecil ‘Bagaiamana Rasulallah saw mendapat kuasa memerentah Madinah’ Halaman 125 (sila semak)

Demikianlah yang pada hemat kami ini semua berlaku disebabkan kekeliruan pokok tentang ‘Pengertian politik’ yang sejak awalnya tidak diambil perhatian dimana seluruh para karkoon dibiarkan menghurai sendiri dengan penghayatan bahawa ‘hanya dengan usaha dakwah boleh mengatasi segala masaalah ummat Islam’ . Pegangan ini ternyata sangat meleset. Yang sebenarnya ialah: Segala usaha mengatasi masaalah ummat Islam wajiblah dimulakan dengan ‘dakwah’. Sekiranya penghayatan awal dibetulkan tentulah kekeliruan tidak menjadi bercabang dan beranting seperti yang terjadi hari ini. 

No comments:

Post a Comment