Siyasah ummat
Ini merupakan perkara yang besar dalam al-Qur’an maksudnya ialah
pembaikan umat dan menjaga sistemnya seperti bimbingan supaya membentuk
kesejagatan dan perpaduan jamaah.
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا
وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ
بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى
شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ
لَكُمْ آَيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
Dan berpegang
teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu
bercerai-berai; dan kenanglah ni’mat Allah kepada kamu ketika kamu
bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara
hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah
kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. dan kamu dahulu
telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa
jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam
juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya,
supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya. (Al ‘Imran: 103)
إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ
مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا
كَانُوا يَفْعَلُونَ
Bahawasanya
orang-orang yang mencerai-beraikan ugama mereka (dengan
perselisihan-perselisihan yang berdasarkan hawa nafsu), dan mereka menjadi
berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam (perbuatan) mereka.
Sesungguhnya perkara mereka hanya terserah kepada Allah. kemudian ia akan
menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), apa yang telah mereka
lakukan (dan membalasnya). (Surah al-An’am: 159)
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا
وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
Dan taatlah kamu
kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak
nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah
(menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); Sesungguhnya Allah beserta
orang-orang yang sabar. (al-Anfal: 46)
وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ
Dan urusan mereka dijalankan
secara bermesyuarat sesama mereka. (al-Shura: 38)
Kisah-kisah dan berita–berita umat terdahulu untuk menghibur
dengan keadaan mereka yang baik.
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا
إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآَنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ
Kami ceritakan
kepadamu (Wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan
kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu,
adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya. (Surah Yusuf:
3)
Dan kisah-kisah itu juga sebagai ancaman kejahatan-kejahatan.
وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ
الْأَمْثَالَ
Dan telah ternyata
kepada kamu dengan bukti-bukti yang jelas bagaimana kami telah mengubah keadaan
mereka dengan menimpakan mereka bencan aberbagai bencana. (Surah Ibrahim: 45)
Pengajaran yang sesuai dengan masyarakat semasa.
al-Qur’an mengambilkira keadaan yang sesuai dengan suasana aman
masyarakat semasa dan juga perkara-perkara yang melayakkan mereka untuk
menerima dan menyebarkan Shari’ah.
Al-Qur’an mengajar hikmah neraca akal.dan kesalahan dalam
menggunakan dalil dalam seni perdebatan dengan golongan sesat serta dalam
ajaran untuk merenung dan berfikir.
Al-Qur’an memberi penegasan terhadap penggunaan akal, alat-alat
bantuan pengajaran seperti tulisan, penekanan terhadap membaca, berfikir,
menulis, dalam ayat-ayat seperti
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسَانَ
مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
(1.) Bacalah (Wahai
Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), 2. Dia
menciptakan manusia dari sebuku darah beku; 3. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha
Pemurah, - 4. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, - (Surah
al-‘Alaq: 1-4)
ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ
Nuun.
Demi pena dan apa yang mereka tulis, (-al-Qalam: 1),
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى
أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ
Wahai orang-orang
yang beriman! apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang
yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu
menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di
antara kamu menulisnya dengan adil (benar). (Surah al-Baqarah; 282)
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا
يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ
Katakanlah lagi
(kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang
yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil
pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna. (Surah
al-Zumar: 9)
Pengajaran-pengajaran, ancaman,berita-berita gembira. Ini tertumpu
di dalam ayat–ayat janji baik dan buruk begitu juga penghujahan terhadap
golongan yang degil, keras kepala. Bab ini dinamakan dengan al-Targhib wa
al-Tarhib.
Sifat al-Qur’an al-i’jaz iaitu mencabar dengan melemahkan yang
lain supaya menjadi tanda kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
No comments:
Post a Comment