Wasiat Imam 4 Mazhab kepada Umat Islam
Setiap seorang dari para imam mazhab yang empat telah
berwasiat kepada umat Islam seluruhnya agar mentaati al-Qur’an dan al-Sunnah,
bukannya ajaran atau pendapat mereka. Ini mereka tegaskan kerana menyedari akan
hakikat sebenar diri mereka sebagai manusia yang ada kelemahan dan kekurangan.
Walaupun para imam mazhab ini diiktiraf dan disanjung keilmuannya oleh orang
ramai, mereka tetap dengan penuh keikhlasan hati dan rendah diri mengakui
bahawa adakalanya mereka boleh tersilap atau kurang tepat dalam ajaran mereka.
Antara masalah paling kerap yang dihadapi oleh para imam
mazhab, sebagaimana yang telah diterangkan sebelum ini, ialah kesukaran
memperolehi hadis-hadis
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Para sahabat penghafal hadis banyak
yang sudah meninggal dunia manakala anak murid mereka yang sempat menghafal
hadis-hadis tersebut bertebaran di seluruh dunia Islam.
Atas faktor ini dan beberapa yang lain, kita dapati para
imam mazhab berwasiat kepada umat Islam dengan wasiat yang masyhur:
Apabila sesuatu hadis itu sahih maka itulah mazhab
aku.[1]
Berikut akan dikemukakan wasiat-wasiat para imam mazhab,
dimulai dengan tumpuan khas kepada wasiat al-Syafi‘e memandangkan kebanyakan
rakyat Malaysia cenderung kepada Mazhab al-Syafi‘e.
Wasiat al-Syafi‘e
Pertama: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Sesuatu sunnah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam kemungkinan akan sampai atau tidak sampai kepada seorang itu. Maka
apabila sahaja aku menghuraikan pendapatku atau merumuskan sesuatu prinsip dan
pada waktu yang sama wujud satu hadis yang sah daripada Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam yang menerangkan sebaliknya maka pendapat yang betul itu
adalah apa yang Nabi katakan dan demikianlah juga akan menjadi pendapat aku.[2]
Kedua: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Setiap hadis yang sah daripada Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam adalah juga merupakan ajaran aku walaupun engkau tidak pernah
mendengarnya daripada aku sebelum ini.[3]
Ketiga: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia nanti.[4]
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia nanti.[4]
Keempat: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Wasiat para imam mazhab ini adalah benar akan tetapi
perlaksanaannya tidaklah semudah yang disangkakan. Seseorang itu tidak boleh
menghukum imam mazhab sebagai silap semata-mata kerana satu atau dua hadis
sahih yang baru ditemuinya.
Apabila kamu dapati di dalam buku ku sesuatu yang
bertentangan dengan hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam maka
berpeganglah kepada Hadis tersebut dan tinggalkanlah apa yang telah aku katakan
itu (atau tuliskan).[5]
Kelima: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, sesuatu berita itu daripada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam wajib diterima. Kedua, berita tersebut ataupun
hadis tersebut wajib diterima jika ianya telah disahkan walaupun tiada di
antara imam-imam sebelum ini yang mengamalkan atau mengajarkan sesuatu daripada
hadis tersebut.
Kenyataan ini juga menunjukkan bahawa jika tindakan salah
seorang imam itu bertentangan dengan hadis daripada Nabi maka tindakan imam itu
haruslah ditinggalkan dan diganti dengan petunjuk yang berasal daripada hadis
Nabi.
Di samping itu, suatu hadis yang diyakini sah daripada
Nabi adalah tegas dengan sendirinya tanpa memerlukan konformasi daripada
tindakan seseorang lain selepas beliau.[6]
Keenam: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, pendapat boleh diterima bilamana tidak ada
sunnah dalam hal itu. Akan tetapi jika sunnah menyatakan bahawa seseorang itu
harus melakukan sesuatu perkara itu sebegini-sebegini, seseorang itu wajib
meninggalkan apa yang dia telah atau sedang lakukan.
Seseorang itu wajib meninggalkan sesuatu amalan yang
bertentangan dengan sunnah. Juga dia wajib meninggalkan pendapat yang
mengatakan bahawa sunnah hanya boleh tertegak atas dukungan suatu berita yang
datang menyusul. Dan seseorang itu patut akur bahawa sunnah itu tidak boleh
dikebelakangkan oleh sesuatu apapun yang bertentangan dengannya.[7]
Wasiat Abu Hanifah
Berkata Abu Hanifah rahimahullah:
Apabila aku mengeluarkan sesuatu pendapat yang
bertentangan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, maka tinggalkanlah pendapat aku
itu.[8]
Wasiat di atas diulas oleh al-Syuhnah di dalam kitabnya
Syarh al-Hidayah:
Apabila sesuatu hadis itu sahih manakala ianya
bertentangan pula dengan mazhab, perkara yang mesti dilakukan ialah beramal
berdasarkan hadis tersebut. Demikian itu adalah Mazhab Abu Hanifah dan para
pengikut mazhab tidaklah terkeluar dari kedudukannya sebagai pengikut Hanafi
dengan mengamalkan hadis tersebut.
Terdapat suatu riwayat yang sahih daripada al-Imam Abu
Hanifah menyebutkan bahawa beliau telah berkata “Apabila Hadis itu sahih,
itulah mazhab aku.” Riwayat ini diceritakan daripada Ibn ‘Abd al-Barr daripada
al-Imam Abu Hanifah dan juga daripada imam-imam lainnya.[9]
Wasiat Malik bin Anas
Pertama: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin
benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua
pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala
yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah.[10]
Kedua: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Tidak ada perkataan manusia selepas Nabi kecuali sama ada
ianya diterima atau ditolak, melainkan perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam.[11]
Wasiat Ahmad bin Hanbal
Pertama: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya atau ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[12]
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya atau ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[12]
Kedua: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat semata-mata. Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi rujukan hanyalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[13]
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat semata-mata. Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi rujukan hanyalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[13]
Demikian beberapa wasiat para imam mazhab kepada umat
Islam keseluruhannya. Abu Hanifah, Malik bin Anas, al-Syafi‘e dan Ahmad bin
Hanbal, secara jujur dan penuh ketaqwaan sentiasa menekankan agar yang ditaati
ialah sunnah atau hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan bukannya
ajaran mereka.
Ibn Rajab al-Hanbali rahimahullah merumuskan:
Daripada keterangan-keterangan para imam mazhab ini,
adalah menjadi kewajipan apabila seseorang itu menemui suatu perintah daripada
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam atau mengetahuinya, untuk
menerangkannya kepada sekian umat, menasihatkan mereka dengan penuh keikhlasan
dan memerintahkan mereka untuk mengikutinya walaupun jika ia bertentangan
dengan pendapat para imam mazhab atau seseorang lain yang terkemuka.
Sikap yang lebih utama ialah mengamalkan hadis-hadis yang
baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mazhab kerana imam mazhab itu sendiri
berpesan sedemikian.
Ini adalah kerana kedudukan Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam adalah yang paling hak untuk dihormati dan ditaati, melebihi
dan mengatasi mana-mana pendapat orang atau tokoh lain yang mungkin atas
sebab-sebab yang tidak disengajai telah bertentangan dengan perintah Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Kerana inilah kita dapati para sahabat dan
generasi selepas mereka membantah sesiapa sahaja yang didapati melakukan
sesuatu yang bertentangan dengan sunnah yang sahih. Dan adakalanya bantahan ini
mereka lakukan dengan amat keras, bukan disebabkan perasaan benci kerana para
sahabat itu sememangnya amat menyayangi dan menghormati mereka, akan tetapi
pesuruh Allah itu lebih mereka sayangi dan perintahnya lebih tinggi
kedudukannya berbanding perintah mana-mana makhluk lain.
Justeru itu apabila terdapat perselisihan antara ajaran
Nabi dan ajaran manusia, ajaran Nabi-lah yang lebih berhak ditunaikan dan
ditaati. Ini tidaklah bermaksud sebagai menghina kedudukan imam ikutan
seseorang itu kerana secara pasti dia akan diampuni atas ketidak-sengajaannya
dan silapnya, bahkan si imam tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu
diketepikan apabila didapati bertentangan dengan ajaran Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam yang sahih.[14]
al-Sya’rani rahimahullah berkata:
Apabila terdapat perselisihan antara ajaran Nabi dan
ajaran manusia, ajaran Nabi-lah yang lebih berhak ditunaikan dan ditaati. Ini
tidaklah bermaksud sebagai menghina kedudukan imam ikutan seseorang itu kerana
secara pasti dia akan diampuni atas ketidak-sengajaannya dan silapnya, bahkan
si imam tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu diketepikan apabila
didapati bertentangan dengan ajaran Nabi.
Kita meyakini seandainya para imam mujtahid (para imam
mazhab) tersebut semasa hidupnya mengetahui kesahihan hadis-hadis yang tidak
mereka pergunakan dan baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mereka, tentu
mereka akan mempergunakan hadis-hadis tersebut dan mengamalkannya. Kemudian
mereka akan menghindari qiyas yang telah mereka lakukan dan meralat
(membetulkan) semula pendapat yang telah mereka cetuskan terdahulu …… Sikap
yang lebih utama ialah mengamalkan hadis-hadis yang baru diketahui kesahihannya
sepeninggalan mazhab kerana imam mazhab itu sendiri berpesan sedemikian. [15]
Berkata al-Albani rahimahullah setelah mengemukakan
wasiat-wasiat di atas:
Kenyataan tersebut menggambarkan ketinggian ilmu dan
ketaqwaan para imam tersebut, di mana melalui perkataan seperti di atas mereka
menegaskan bahawa mereka tidaklah menguasai sunnah keseluruhannya.
Kadang-kala terhasil daripada mereka ini (para imam
mazhab) beberapa perkara yang menyalahi sunnah yang tidak kesampaian kepada
mereka. Apabila mereka mengetahui akan sunnah tersebut, mereka memerintahkan
kita agar berpegang teguh dengannya dan menjadikannya sebagai mazhab mereka.
Semoga Allah memberi Rahmat kepada mereka semua.[16]
Catatan Penting:
Wasiat-wasiat para imam mazhab di atas adalah benar akan
tetapi perlaksanaannya tidaklah semudah yang disangkakan. Seseorang itu tidak
boleh mengubah ajaran mazhabnya atau menghukum imam mazhabnya sebagai tersilap
semata-mata dengan satu atau dua hadis sahih yang baru ditemuinya. Ini kerana
sesuatu mazhab itu tidak terbina di atas satu atau dua hadis tetapi himpunan
ribuan buah hadis. Himpunan hadis-hadis ini pula difahami dan ditetapkan
kandungan hukumnya berdasarkan kaedah-kaedah yang digariskan dalam ilmu usul
fiqh.
Oleh itu perlaksanaan wasiat-wasiat di atas tertakluk
kepada beberapa syarat sebagaimana yang diulas oleh al-Nawawi rahimahullah:
Perkataan (wasiat) al-Syafi‘e tersebut tidaklah bermaksud
bahawa setiap seseorang yang menemui hadis yang sahih berhak berkata “Inilah
ajaran Mazhab al-Syafi‘e” dan beramal dengan zahir hadis tersebut. Sesungguhnya
yang berhak berkata sedemikian hanyalah seseorang yang memiliki darjat
berijtihad dalam mazhab, baik yang telah sampai kepadanya atau yang
menghampirinya.
Dan disyaratkan bagi orang tersebut dengan keyakinan yang
mengatasi dugaan bahawa al-Syafi‘e rahimahullah tidak membicarakan hadis
tersebut atau tidak mengetahui akan kebenarannya. Dan ini hanyalah dapat
dilakukan setelah ditelaah semua kitab al-Syafi‘e dan juga kitab para
sahabatnya (tokoh-tokoh al-Syafi‘eyyah) yang diiktiraf atau apa yang setaraf
dengannya.
Syarat-syarat ini adalah sulit dan hanya segelintir kecil
yang mampu mencapainya. Sesungguhnya sebab kami menyebut syarat-syarat ini
hanyalah kerana al-Syafi‘e rahimahullah, berdasarkan penilaian dan ilmunya,
seringkali meninggalkan pengamalan zahir sebuah hadis kerana di sisi beliau
terdapat dalil lain yang melemahkannya atau yang membatalkannya (nasakh) atau
yang mengkhususkannya atau kerana ditakwilkannya atau kerana beberapa sebab
yang lain.[17]
Di atas adalah syarat-syarat yang perlu diperhatikan
sebelum seseorang itu mengubah mazhab imamnya. Adapun atas tujuan selain itu,
seseorang boleh berpegang dan beramal dengan hadis sahih yang ditemuinya
sekalipun dia belum mencapai darjat seorang mujtahid. Asalkan dia mampu
mengkaji dan menganalisa secara ilmiah dan menyeluruh. al-Zarkasyi rahimahullah
menulis:
Sesiapa yang (pada mulanya) bertaqlid[18] kepada
sebahagian imam (mazhab) lalu kemudian darjatnya naik sedikit sehingga mampu
memahami dan mengkaji dalil-dalil syari‘at , maka apabila dia menemui sebuah
hadis yang dapat digunakan sebagai hujah dan hadis itu pula digunakan oleh
sebahagian orang namun berselisihan dengan pendapat imam mazhabnya, maka adakah
dibolehkan dia berijtihad (dengan mengamalkan hadis tersebut dan meninggalkan
pendapat imam mazhabnya) ?
Berkata Abu ‘Amr (Ibn al-Shalah): Dalam hal ini kami
berpendapat, jika seseorang itu memiliki sarana untuk berijtihad secara mutlak
atau (sekurang-kurangnya berijtihad) dalam sesebuah bab atau masalah tertentu,
maka dibolehkan bagi dia beramal dengan hadis tersebut. (Juga dibolehkan)
sekalipun jika dia tidak memiliki saranan untuk berijtihad secara sempurna dan
wujud di hatinya keraguan terhadap hadis tersebut,[19] asalkan dia tidak mendapati
hadis lain yang bertentangan dengan hadis yang ingin diamalkan itu. Jika
terdapat seorang imam di luar mazhabnya yang beramal dengan hadis tersebut,
maka dia boleh bermazhab kepadanya. Demikian merupakan alasan yang membolehkan
dia meninggalkan pendapat imam mazhabnya (yang asal).[20]
Ibn Taimiyyah rahimahullah menguatkan lagi pendapat Ibn
al-Shalah tentang tidak perlunya seseorang itu memiliki darjat mujtahid untuk
beramal dengan hadis sahih yang ditemuinya:
Boleh berpegang dan beramal dengan hadis sahih yang ditemuinya
sekalipun dia belum mencapai darjat seorang mujtahid. Asalkan dia mampu mengkaji
dan menganalisa secara ilmiah dan menyeluruh.
Urusan ijtihad bukanlah suatu perkara yang tidak dapat
menerima pemecahan dan pembahagian. Bahkan mungkin sahaja wujud seorang yang
memiliki keahlian untuk berijtihad di dalam satu bidang ilmu atau bab atau
permasalahan dan tidak di dalam bidang ilmu atau bab atau permasalahan yang
lain. Oleh itu setiap seseorang boleh berijtihad mengikut tahap kemampuan
masing-masing.
Justeru sesiapa yang meneliti sesuatu permasalahan yang
berselisih para ilmuan tentangnya lalu dia memperolehi beberapa nas (hujah)
yang berada di luar nas-nas yang diperselisihan oleh kedua-dua pihak yang
berbeza pendapat itu[21], maka bagi dia dua pilihan:
(Pertama), dia mengikut pendapat terakhir (terkuat dan
termasyhur di dalam mazhabnya) dengan sebab ia adalah pendapat imam yang
mazhabnya menjadi ikutan dia. Tindakan ini tidak memiliki hujah di dalam
syari‘at[22] akan tetapi disebabkan kebiasaan yang ditentang oleh kebiasaan
yang lain,[23] dia terikat kepada mengikut saja pendapat imam mazhabnya.
(Kedua), dia mengikut pendapat yang dikuatkannya
berdasarkan penelitiannya terhadap nas-nas yang menjadi dalil ke atasnya. Dalam
suasana seperti ini, (hendaklah dipastikan bahawa) pendapatnya selari dengan
pendapat salah seorang imam sekalipun ia berbeza dengan pendapat imam (yang
menjadi ikutannya) dan nas-nas tersebut selamat daripada sebarang pertentangan
dengan nas yang lain untuk diamalkan. (Jika dapat dipastikan dua hal ini) maka
(beramal dengan pendapat yang dikuatkannya itu) merupakan satu tindakan yang
salih (baik).[24]
Justeru orang yang belum mencapai darjat mujtahid
sepenuhnya, apabila dia menemui hadis sahih yang pada zahir kelihatan berselisihan
dengan pendapat imam mazhabnya hendaklah memerhatikan beberapa perkara yang
penting:
Tidak boleh menggunakan hadis tersebut untuk mengubah
ajaran mazhabnya.
Dia boleh mengamalkan hadis tersebut dengan syarat dia
dapat memastikan tidak ada dalil yang menentangnya, sama ada dalam bentuk yang
membatalkannya (nasikh & mansukh), mengkhususkannya (am & khas),
membataskannya (mutlak & muqayyad) dan sebagainya.
Dengan hadis tersebut dia boleh meninggalkan pendapat
mazhabnya dalam masalah yang berkaitan. Namun lebih afdal jika pengamalan hadis
tersebut adalah selari dengan pendapat salah seorang imam atau tokoh ilmuan
yang lain.
Dia juga boleh mengajar pengamalan hadis tersebut kepada
orang ramai akan tetapi tidak boleh memaksa atau bertindak keras jika sebahagian
mereka masih ingin mengikut pendapat mazhab masing-masing. Ini kerana orang
ramai bebas memilih kepada siapa mereka hendak rujuk berdasarkan keyakinan
masing-masing.
No comments:
Post a Comment