Ketahuilah olehmu bahawa menuntut ilmu tajwid itu tiada
khilaf pada bahawa hukumnya ialah fardhu kifayah. Dan beramal (membaca
al-Quran) dengan ilmu tajwid itu fardhu ain atas tiap-tiap muslim yang mukallaf
sama ada lelaki dan perempuan walaupun pada bacaan yang sunat sekalipun.
Maka wajiblah atas tiap-tiap orang yang membaca al-Quran itu meraikan
perkara yang diijma’ atasnya oleh quro’ daripada mengeluarkan segala huruf
daripada makhraj-makhrajnya dan menyempurnakan segala sifat-sifatnya
daripada menipiskan yang muraqqiq dan menebalkan mufakhim dan idghamkan
yang mudgham dan izharkan yang muzhar dan ikhfa’kan yang mukhfa dan
memanjangkan yang mamdud dan memendekkan yang maqshur dan lain daripada itu .
Dan mengambil (belajar) daripada mualat guru
yang mengetahui dia dengan demikian itu (segala hukum tajwid) dan jikalau
tiada belajar seseorang itu dengan guru akan ilmu tajwid dan mengamalkannya ,
nescaya adalah dia termasuk daripada golongan yang rugi yang amat besar dimana dia
termasuk di bawah firman Allah Ta’ala :
الَّذِينَ ضَلَّ
سَعْيُهُم في الحياةِ الدُّنيا وَهُم يَحْسِبونَ أَنهم يُحْسِنونَ صُنعًا
Maksudnya: “Mereka itulah orang-orang yang telah
sesat perjalanan mereka itu dan yang telah batal amalan mereka itu pada masa
hidup diatas dunia, walhal menyangka mereka itu bahwa sungguhnya mereka itulah
orang-orang yang mengelok ia akan perbuatan dan amalan yang dibalaskan
mereka itu atasnya.”
Dan dia juga akan termasuk dalam golongan
yang didalam sabda Nabi S.A.W :
رُبَّ
قارِئ للقران يَلْعَنهُ
Maksudnya: “ Ramailah orang membaca al-Quran
walhal al-Quran itu melaknat akan dia”
yakni apabila mencedera ia dengan segala huruf
kalimahnya atau segala maknanya.
Dan setengah daripada cara beramal dengan bacaan al-Quran
ialah dengan membaca secara tartil dan dibacakan dengan sebenar-benar bacaan
kerana bacaan seseorang itu tidak sunyi daripada dua perkara:
1) Salah yang Jali
2) Salah yang khofi
Rujukan: Tuhfatus Sibyan fi Tajwidil al-Quran karangan
Nuh bin Jamaluddin al-Kelantani
No comments:
Post a Comment