Friday, November 30, 2012

TABLIGH : PENJELASAN TUNTAS



Seperti yang di jangka,memang itulah jawapan standard karkun JT bila ada pihak yang mengkritik mereka.Sifat tidak mahu tunduk kepada kebenaran telah menjadi darah daging golongan mereka hasil doktrin 6 prinsip kitab-kitab yang di karang oleh maulana besar mereka di India sana.

Jawapan standard yang saya maksudkan ialah ”ada sebahagian yang diterima tapi banyak juga yang tak boleh terima”. Pada saya jawapan sebegini tidak menyelesaikan masalah.
Jawapan yang saya tunggu ialah ”daripada 10 perkara ,hanya 4 yang kami terima lagi 6 kami tak terima iaitu...bla..bla...bla...”.Apabila kita dapat pointnya barulah perbincangan lebih fokus dan lebih dekat kepada penyelesaian.betul tak pandangan saya??

Tapi nak buat macamana,itulah kretiria,ciri-ciri dan sifat majoriti karkun JT.Satu lagi jawapan standard mereka ”nak tahu ikut kami khuruj 3 hari/7/40....”.
Nabi SAW dan para sahabat bila di ajukan soalan tentang islam ’on the spot’ di jawab samada secara ilmiah atau rasional.Itulah sunnah Nabi tapi JT ikut sunnah Maulana mereka.

Kalau begini cara mereka menjawab,saya malas nak sambung lagi artikel tentang JT.
Buang masa.Jadi sebagai kesimpulan kepada seluruh artikel saya tentang JT saya bentang
KEPUTUSAN YANG TELAH DI BUAT OLEH MAJLIS FATWA NAHDATUL ULAMA INDONESIA TAHUN 2007 TENTANG JEMAAH TABLIGH.

SEMOGA FATWA INI AKAN MENJAWAB MEREKA YANG TAKSUB KEPADA JT.SEKIRANYA LEPAS MEMBACA KEPUTUSAN FATWA INI TAPI MASIH KERAS KEPALA MAHU MENYANGGAH(UNTUK TIDAK MEMATUHI)KERENA MERASA LEBIH ALIM DARIPADA PARA ULAMA MAKA SAYA MENGISYTIHARKAN BERLEPAS DIRI DARI APA JUA PEGANGAN DAN IKTIQAD PUAK JT YANG BERCANGGAH DENGAN ASWJ.

SEKIAN,WASSALAM


 


No comments:

Post a Comment