Tuesday, November 27, 2012

JUNDULLA vs KARKUN - siri 12



Dakwaan dan jawapan

Dakwaan :

1-      Karkun tabligh mendakwa mereka tidak menolak politik tapi yang mereka tolak ialah politik acuan yahudi seperti yang diamalkan zaman sekarang.Mereka mencela gerakan islam PAS kerana menceburi politik pilihanraya ciptaan yahudi sedangkan menurut tabligh zaman nabi tak ada pilihanraya.

Jawapan:

Sekiranya karkun tabligh menyemak kembali sejarah politik islam sejak zaman kenabian sehingga khalifah islam terakhir (Utmaniyah Turkey) nescaya mereka akan memahami kepelbagaian bentuk atau jenis pemerintahan yang telah berlaku sepanjang sejarah.Dimulakan dengan zaman kenabian yang dilantik terus oleh Allah sebagai ketua Negara islam pertama (Madinah),seterusnya diganti oleh Khulafa ar Rasyidin (bukan Nabi).selepas itu politik islam di ganti dengan system monarki ( beraja) iaitu perlantikan secara warisan sehinggalah zaman daulah Utmaniyah yang terakhir.

Sepanjang sejarah itu berlaku tidak pernah ada seorang pun ulama muktabar ( termasuk imam mazhab yang empat) mengencam atau mencela system politik yang telah lari daripada system poltik zaman nabi (seperti yang didakwa tabligh).Kita tak pernah jumpa satu buku atau kitab (kecuali syiah) yang ditulis oleh para ulama menghentam system politik yang berlaku pada zaman mereka.Iaitu system perlantikan kerajaan secara turun temurun yang bukan berdasarkan sunnah nabi.

Sebagaimana runtuhnya sistem syura di zaman khulafa ar rasyidin,lalu di ganti dengan sistem beraja maka begitulah juga bila runtuhnya sistem khilafah lalu di gantikan oleh sistem demokrasi oleh yahudi kristian yang menjajah negara islam maka kita yang hidup di zaman demokrasi yang diatur oleh yahudi,mahu tak mahu dalam keadaan terpaksa mengikut system yang telah sedia ada dalam berpolitik sebagaimana para ulama yang hidup di zaman Bani Umayyah sehingga Bani Utmaniyah berkurun lamanya mengiktiraf keberadaan dan keabsahaan  kerajaan tersebut walaupun mereka tidak mengikut sunnah nabi 100%.
Para ulama muktabar alim(pakar) dalam memahami sunnah nabawi.Mereka memahami secara yang benar kaedah usul fiqh:” mengambil mudharat yang kecil untuk mengelak mudharat yang besar” atau”melakukan dosa besar untuk mengelakkan dosa yang lebih besar”.
Maknanya dengan bahasa mudah,menceburi politik yang tidak islami(system yahudi) adalah dosa besar tetapi membiarkan kesucian agama islam dan maruah umat islam di hina kerana islam tidak memerintah negara dengan kuasa politik yang dengannya akan terlaksana hukum hudud,qisas ,takzir dll adalah merupakan  dosa yang lebih besar lagi.

Janganlah anda samakan khurujnya tabligh sama dengan hijrahnya Nabi saw dan para sahabat.Hijrahnya Nabi saw ialah untuk mendirikan negara islam yang terlaksananya politik islam secara syumul sedang khurujnya tabligh tidak ada langsung tujuan untuk mendirikan Negara islam tapi hanya sekadar ajak orang islam ke masjid solat jemaah , dengar bayan/taklim dan keluar dakwah sahaja.

Saya ambil contoh Negara Sri Lanka yang saya di maklumkan 100% orang islamnya adalah karkun tabligh tetapi Negara tersebut tetap di perintah oleh agama hindu.Ini adalah bukti jelas bahawa Negara atau politik islam bukan agenda utama tabligh.Tidak ada gunanya kitab Hayatus Sahabah yang di baca secara rutin oleh tabligh itu menjadi bukti mereka tidak menolak jihad kalau sekadar hanya dibaca tanpa dipraktikkan dalam kehidupan sebagaimana para sahabat yang mereka di beri gelaran “al quran bergerak”kerana mempraktikan ilmu yang mereka dapat.

System politik berkaitan pemerintahan Negara telah diberitahu oleh Nabi saw dalam sebuah hadith:
  Rasullullah SAW telah bersabda:”Tegaklah pada kamu masa kenabian sampai beberapa lama yang dikehendaki Allah, maka terjadilah ia, kemudian diangkat. Kemudian tegaklah selepas itu pada kamu masa khalifah atas manhaj kenabian, maka terjadilah kepada kamu beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian ia diangkat. Kemudian terjadilah padamu masa kerajaan yang menggigit (Mulkan Ad Dhudhan), maka terjadilah beberapa lama yang dikehandaki Allah, kemudian diangkat. Kemudian selepas itu tegaklah kerajaan yang menyeleweng (Mulkam Jabbariyyan) terjadilah ia beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian diangkat. Selepas itu tegaklah padamu Khalifah atas manhaj kenabian, yang mengamalkan sunnah Rasul di kalangan manusia. Islam akan tersebar luas di mukabumi yang diredhai oleh penghuni langit dan bumi. Langit tidak akan meninggalkan setitis pun air hujan, kecuali ai mencurah ke muka bumi. Dan bumi tidak akan meningggalkan tanaman dan berkatnya kecuali ia akan mengeluarkannya.” (Hadith Riwayat Thabarani) 

Daripada maksud hadith di atas dapat kita fahami bahawa istilah politik (pemerintahan) telah pun disebut oleh Baginda saw lebih 1400 tahun dahulu dan juga di sebut akan perubahan politik yang berlaku sehingga ke akhir zaman nanti.Kesemua perubahan itu berlaku atas taqdir Allah semata-mata.Cuma berapa lama ,tidak ada manusia yang mengetahuinya.

Kesimpulan

Akhirnya marilah kita menjadi seorang muslim yang berilmu dengan ilmu dan kefahaman yang benar tentang islam sebagaimana genarasi sahabat,tabi-tabi;n dan umat generasi pilihan.
Apabila kita berilmu maka kita akan memahami bahawa para nabi dan rasul terdahulu juga berdakwah dan berpolitik sebagaimana nabi Daud as,Nabi Sulaiman as dan nabi Yusuf as yang menjadi menteri dll.Sekiranya golongan tabligh mendakwa mengikut sunnah nabi tapi dalam masa yang sama tidak mahu melibatkan diri dengan politik (mengundi,menyokong PAS dll) bermakna mereka tergolong di kalangan orang munafik (apa yang diucapkan tak sama apa yang ada didalam hati.)
Apakah melaksanakan hukum-hukam yang ada dalam al quran bila tujuan berpolitik itu untuk menegakkan negara islam bukan politik ALLAH??

Sila jawab wahai karkun tabligh.... pergi sini

No comments:

Post a Comment