Saturday, October 13, 2012

Panduan FB oleh mfribnmukhtar



Saya telah cuba bersungguh-sungguh meminimakan keburukan facebook, rata-rata saya senaraikan seperti berikut:
1) terbukanya lembah dosa mata men stalk gambar anak gadis orang.
2) terbukanya berita aib tersebar baik dari status orang mengeji orang lain, mahupun mendedahkan aib sendiri dari status harian.
3) terbukanya perbualan, chatting, reply komen antara bukan mahram yang tak ada tujuan.

Maka dalam akaun pertama saya, saya cuba hadkan friend hanya orang lelaki, namun saya masih hadapi masalah di atas apabila:
1) kawan lelaki like, ditag, komen pada gambar yang ada gambar anak gadis orang-maka terjadi juga dosa mata.
2) kawan lelaki pun macam perangai entah apa-apa pada statusnya-aib, berita tak bermanfaat, hal peribadi yang menyampah dibaca.

Maka, saya buka akaun kedua dengan hadkan pada lelaki yang rapat dan hanya ada hubungan keluarga saja, tetapi:
1) sama juga terjadi seperti di atas.

Lalu, saya beralih pada Google Plus yang lebih punya option memilih apa yang ingin terpapar di news feed dan saya rasakan konsep "Follow" Google Plus tanpa add friend sangat bermanfaat filter apa yang perlu dan tak perlu kita baca. 

Kemudiannya tak lama selepas itu, Facebook juga memperkenalkan button "Subscribe" dan saya lihat fungsinya sebiji macam "Follow" Google Plus. Lalu saya pun memanfaatkan Facebook sebagaimana saya memanfaatkan G+. Dengan cara membuka akaun ketiga yang digunakan sekarang:

1. 
www.facebook.com/mfribnmukhtar
2. Ciri-cirinya:
a) Tak ada friend yang saya add dalam akaun ini (0 friend) - maka saya terhindar dari dosa mata men stalk gambar anak gadis, dan terhindar 200% dari membaca status peribadi tak bermanfaat.
b) Hanya button subscribe saja aktif - saya bebas memfokuskan kepada sharing karya komik dakwah semata-mata dalam akaun ini yang boleh di"subscribe" oleh sesiapa saja tanpa halangan. orang yang subscribe saya, saya takkan dapat apa-apa news feed dari mereka.
c) saya subscribe akaun atau page yang bermanfaat saja- dengan cara ini, saya hanya akan dapat update newsfeed dari mereka yang menggunakan facebook untuk kebaikan saja, iaitu akaun atau page mereka yang suka share ilmu, info dan bahan bermanfaat semata-mata.
d) jika mendapati page atau akaun itu share bahan yang tak baik juga, saya hanya perlu unsubscribenya.

Maka dengan akaun ini, saya terhindar dari hal-hal buruk yang tersenarai di atas, dan Facebook saya bertukar menjadi tempat saya share benda baik dan menimba benda baik dari orang-orang baik.
Sini Baik
sekian.

No comments:

Post a Comment