Berlaku bid’ah dalam ibadah kerana guru agama
mengajarkannya. Agak mustahil masyarakat awam ingin mencipta bid’ah dalam solat
kecuali guru merekalah yang mendahului mereka. Bila ditanya siapa yang
mengajar? Mereka dengan begitu yakinnya menjawab, guru kepada gurunya.
Bila ditanya lagi dari mana guru kepada gurunya mendapat ilmu itu? Dijawabnya
lagi hingga tidak dapat dijawab. Maka dengan secara langsung, mereka gagal
mendatangkan sanad amalan sunnah. Lalu, apa yang akan terkeluar dari mulut
mereka ialah,
“nak buat amal baik pun dapat dosa jugakah?”
Maka kita akan katakan kepada mereka ini,
“Masalahnya bukan amal yang baik, tetapi kamu
meneladani sesuatu yang baru sedangkan kamu meninggalkan yang sunnah.”
Sahabat Nabi Mendahulukan Petunjuk Nabi
Begitu juga kita lihat daripada Ibnu ‘Abbas
radhiyallahu ‘anhuma apabila datang seorang tokoh besar tabi’in yang bernama
Thawus ibnu Kaisan. Apabila berkata Thawus ibnu Kaisan, “Sesungguhnya aku
ingin menunaikan solat selepas Asar dua rakaat.”
Maka berkata Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, “Sesungguhnya
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kita bersolat dua rakaat selepas
daripada ‘Asar.”
Akan tetapi kata Thawus ibnu Kaisar, “Wallahi,
sa-ushalli (Demi Allah, aku akan solat).”
Maka Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma
membacakan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam surah Al-Ahzab yang telah
dibacakan tadi, maksudnya:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ
إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ
أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang
beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan
mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih
ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada
hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang
jelas nyata. (Surah Al-Ahzaab: 36)
Maka Thawus ibnu Kaisan menarik semula
perkataannya. Begitu juga dengan Sa’id ibnu al-Musayyib, seorang tabi’in yang
besar, apabila menegur seorang lelaki yang menunaikan solat sehingga lebih dua
rakaat sesudah solat subuh, maka beliau berkata kepada lelaki tersebut,
“Sesungguhnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kita daripada solat
selepas daripada solat subuh.” Maka berkata lelaki ini, “Adakah Allah Subhanahu
wa Ta’ala akan menyeksaku kerana solatku?” Kata Sa’id ibnu al-Musayyib, “Allah
Subhanahu wa Ta’ala akan siksa kamu kerana menyelisihi petunjuk Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam.” Beliau lantas membacakan firman Allah Subhanahu
wa Ta’ala, maksudnya:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا
تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ
سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau
kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya
Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah Al-Hujurat: 1)
“Maka hendaklah kamu menjauhi urusan-urusan
yang menyelisihi petunjuknya dari petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi wa
sallam, dibimbangkan penyelisihan tersebut akan membawa fitnah dan akan mendatangkan
azab yang sangat-sangat pedih.”
Maka ini merupakan sikap para ulama terdahulu,
sikap para sahabah, sikap para tabi’in. Bagaimana pula sikap imam-imam kita,
bagaimana sikap Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullahu Ta’ala, bagaimana sikap
Imam-imam agung yang lain? Mereka ini meneladani sunnah, hanya sahaja
pengikutnya pula yang melakukan bid’ah.
Sunnahnya pada hari Jumaat memakai wewangian
dan siwak di hari Jumaat.
Merupakan hak Allah atas setiap Muslim untuk
mandi di setiap tujuh hari, dengan mencuci kepala dan seluruh badannya. Malah,
barang siapa yang mandi seperti mandi janabah pada hari Jumaat, kemudian ia
pergi ke masjid pada waktu yang pertama, maka pahalanya seperti pahala
berkorban seekor unta.
و حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ سَوَّادٍ
الْعَامِرِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ
الْحَارِثِ أَنَّ سَعِيدَ بْنَ أَبِي هِلَالٍ وَبُكَيْرَ بْنَ الْأَشَجِّ
حَدَّثَاهُ عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ الْمُنْكَدِرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سُلَيْمٍ عَنْ
عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ عَلَى
كُلِّ مُحْتَلِمٍ وَسِوَاكٌ وَيَمَسُّ مِنْ الطِّيبِ مَا قَدَرَ عَلَيْهِ إِلَّا
أَنَّ بُكَيْرًا لَمْ يَذْكُرْ عَبْدَ الرَّحْمَنِ وَقَالَ فِي الطِّيبِ وَلَوْ
مِنْ طِيبِ الْمَرْأَةِ
Dan telah menceritakan kepada kami Amru bin
Sawwad Al Amiri telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Wahb telah
mengabarkan kepada kami Amru bin Harits bahawa Sa'id bin Abu Hilal dan Bukair
bin Al Asyaj keduanya telah menceritakan kepadanya dari Abu Bakr bin Al
Munkadir dari Amru bin Sulaim dari Abdurrahman bin Abu Sa'id Al Khudri dari
bapaknya bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Mandi
pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap Muslim yang muhtalim (telah dewasa).
Begitu pula menggosok gigi, memakai wewangian sekadar yang dapat ia
lakukan." Kemudian Bukair tidak menyebutkan Abdurrahman. Dan ia berkata,
berkenaan dengan wewangian; "Meskipun dengan wewangian wanita (bauan yang
lembut)." (Hadis Riwayat Muslim No 1400)
Generasi islam pertama diuji dengan ujian yang
amat berat oleh masyarakat jahiliah. Namun iman mereka terpancar jelas. Mereka
tidak memilik kitab tauhid yang tebal, mereka tidak mengerti faham salaf atau
khalaf. Mereka juga tidak mengerti ciri-ciri ahlus sunnah wal jamaah. Mereka
hanya tahu Al Ikhlas. "Ahad", "Ahad". Ada yang mati
mempertahankan aqidah. Zaman itu telah berlalu. Kini zaman orang Islam
mengaji kitab tebal-tebal. Ada jutaan buah kitab dalam pelbagai cabang ilmu
Islam diterbitkan. Perbahasan mengenai tauhid berlanjutan sehingga berabad-abad
lamanya tanpa ada jalan penyelesaian kerana dari hari ke hari, berlaku banyak
perkara bid'ah. Umat masih kehilangan keimanan seperti generasi gemilang.
Imam Syafii, Imam Nawawi, Ibnu Hajar AlAsqolani, Imam Ahmad, Imam Malik dan semua para Imam ahlu sunnah yang terkemuka memiliki banyak kitab rujukan. Imam asy-Syafi’i rahimahullah mengatakan, “Untuk memiliki kitab Muhammad bin al-Hasan rahimahullah, aku menghabiskan wang sebanyak 60 dinar. Kemudian aku mempelajarinya lalu aku tuliskan sebuah hadis bagi setiap permasalahan. Maksudnya adalah bertujuan melakukan bantahan (atau koreksi dengan mengemukakan dalil).” (Aadaab asy-Syafi’i, m/s. 33-34. Dinukil dari karya milik Dr. Muhammad al-‘Aql, Manhaj al-Imam asy-Syafi’i fii Itsbaat al-‘Aqiidah, m/s. 34 – Maktabah Adhwa as-Salaf) tetapi ahlu bid'ah hanya berbekalkan satu dua kitab yang nipis (seumpama kitab kuning dan yang seumpamanya) lalu melakukan perkara bid'ah. Inilah kesalahan total dan fatal umat Islam zaman sekarang. Wallahu a’lam.
Imam Syafii, Imam Nawawi, Ibnu Hajar AlAsqolani, Imam Ahmad, Imam Malik dan semua para Imam ahlu sunnah yang terkemuka memiliki banyak kitab rujukan. Imam asy-Syafi’i rahimahullah mengatakan, “Untuk memiliki kitab Muhammad bin al-Hasan rahimahullah, aku menghabiskan wang sebanyak 60 dinar. Kemudian aku mempelajarinya lalu aku tuliskan sebuah hadis bagi setiap permasalahan. Maksudnya adalah bertujuan melakukan bantahan (atau koreksi dengan mengemukakan dalil).” (Aadaab asy-Syafi’i, m/s. 33-34. Dinukil dari karya milik Dr. Muhammad al-‘Aql, Manhaj al-Imam asy-Syafi’i fii Itsbaat al-‘Aqiidah, m/s. 34 – Maktabah Adhwa as-Salaf) tetapi ahlu bid'ah hanya berbekalkan satu dua kitab yang nipis (seumpama kitab kuning dan yang seumpamanya) lalu melakukan perkara bid'ah. Inilah kesalahan total dan fatal umat Islam zaman sekarang. Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment