FIRMAN ALLAH:-
وَعَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ رضي الله عنه قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه
وسلم يَقُولُ إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ
اَلْعَبْدَ اَلتَّقِيَّ, اَلْغَنِيَّ, اَلْخَفِيَّ . أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ.
Daripada Sa’d bin Abi Waqqas katanya, saya mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah s.w.t. menyukai hamba yang
bertaqwa, kaya dan tersembunyi. (Muslim: 2965)
Orang yang bertaqwa yang sentiasa menjaga dirinya yang
meyakini bahawa dia sentiasa diperhatikan Allah. Segala tindak tanduknya
terikut dan patuh mengikut kehendak syara’.
Maksud kaya di sini ialah seperti yang dijelaskan oleh
Rasulullah s.a.w.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى
النَّفْسِ
(al-Bukhari, 6446, Muslim: 1051, al-Tirmidhi: 2373)
Imam al-Tahawi menjelaskan dalam Sharh Mushkil
al-Athar: kaya jiwa yang memutus diri dari harta yang menyebabkan seseorang itu
terputus dari ketaatan dan menyebabkan hatinya sibuk dengan selain Allah s.w.t.
Orang kaya yang terpuji ialah dia yang hatinya kosong dari dunia dan dan tidak
mementingkannya.
Sebuah hadis menyatakan, “Tidaklah aku suka mempunyai
emas sebesar bukit Uhud, di mana berlalu satu malam dalam keadaan masih ada
pada saya walaupun satu satu dinar melainkan dinar yang saya simpan untuk
membayar hutang atau saya berikannya kepada hamba Allah.”
Menurut al-Qadi ‘Iyad seperti yang disokong oleh Mulla
‘Ali al-Qari, maksud kaya di sini ialah kaya harta dan ini tidak menafikan
sifat kaya jiwa kerana tidak ada pertentangan di antara kedua-duanya. Ini
kerana asal ma’na kaya mempunyai harta dan orang kaya yang afdal ialah dia yang
merasa cukup dan tidak memerlukan kepada orang lain kerana jiwanya yang kaya.
Dari sini setengah ulama mengatakan orang kaya yang bersyukur itu lebih utama
daripada orang yang faqir yang bersabar. Dengan kekayaan yang dimiliki
seseorang itu dapat membuat kebajikan di dunia yang menaikkan darjatnya di
akhirat. (Mirqat al-Mafatih Sharh Mishkah al-Masabih, Jil. 9, hal. 465)
Bersifat kaya iaitu tidak berasa perlu kepada makhluk,
satu perasaan hati yang menjadikan sedar bahawa Allah sebenarnya yang kaya dan
dia memerlukan kepada rahmat Allah dan tidak mengharapkan apa-apa daripada
makhluk. Sebaliknya dialah yang berusaha untuk membelanjakan kekayaannya di
jalan Allah untuk membantu mereka yang berhajat.
Yang menyembunyikan, menjaga diri dari perkara yang
membatalkan amalan, mengelakkan diri dari kemasyhuran supaya amalannya kekal
ikhlas. Termasuk dalam makna hadis ini, menjaga diri dengan menyendiri apabila
berlaku fitnah kehidupan terutamanya fitnah di akhir zaman.
Ibn Daqiq al-‘Id mengatakan fitnah kehidupan ialah apa yang
terpampang kepada manusia selama hayatnya iaitu terpesona dengan dunia, nafsu
syahwat, kejahilan dan yang paling besar- semoga kita dilindungi Allah-
kesudahan kematian yang buruk. (al-Ihkam, juz. 2, hal. 62)
Setiap sifat ini tidak datang dengan bersendirian
tetapi sebagai satu pakej kerana taqwa menuntut sifat muraqabah, sentiasa
merasakan diperhatikan Allah s.w.t. sifat kaya menghendakinya merasa serba
kekurungan dan hina di hadapan Allah s.w.t. sahaja dan merasakan diri tidak
berhajat kepada manusia yang lain. Sifat tersembunyi memestikan keikhlasan dan
khumul (tidak dikenali) kerana menyibukkan diri dengan Allah bukan dengan
manusia. Oleh itu, selayaknya dia mendapat gelaran orang yang dikasihi Allah.
Sebab itulah Rasulullah s.a.w. selalu berdoa
عن ابن مسعودٍ رضي الله عنه
أنَّ النَّبيّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يقول اللَّهُمَّ إنِّي أَسألُكَ
الهُدَى وَالتُّقَى وَالعَفَافَ
وَالغِنَى رواه مسلم .
(Muslim: 2721; al-Tirmidhi: 3489, Ibn Majah: 3832,
al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad: 674)
Ya’ni hendaklah sentiasa berdoa agar dikurniakan
ketaqwaan, kaya jiwa sehingga tidak berhajat kepada manusia dan bersih maruah
dari perkara-perkara yang tidak harus, dijauhi dari maksiat dan kemungkaran.
Pengajarannya hendaklah kita menjauhi ma’siat,
kefaqiran yang melarat yang menyebabkan kita meminta dari makhluk dan suka
menonjol diri yang membawa kepada takabbur. Untuk selamat dari fitnah dan
bersih dari dosa tidak dapat tidak perlu bersendirian.
by Muhammad Hanief Awang Yahaya
No comments:
Post a Comment