Thursday, December 27, 2012

HUKUM BELAJAR ILMU TAJWID



Ketahuilah olehmu bahawa menuntut ilmu tajwid itu tiada khilaf pada bahawa hukumnya ialah fardhu kifayah. Dan beramal (membaca al-Quran) dengan ilmu tajwid itu fardhu ain atas tiap-tiap muslim yang mukallaf sama ada lelaki dan perempuan walaupun pada bacaan yang sunat sekalipun.  Maka wajiblah atas tiap-tiap orang  yang membaca al-Quran itu meraikan perkara yang diijma’ atasnya oleh quro’ daripada mengeluarkan segala huruf daripada  makhraj-makhrajnya dan menyempurnakan segala sifat-sifatnya daripada menipiskan yang  muraqqiq dan menebalkan mufakhim dan idghamkan yang mudgham dan izharkan yang muzhar dan ikhfa’kan yang mukhfa dan memanjangkan yang mamdud dan memendekkan yang maqshur dan lain daripada itu .

Dan mengambil (belajar)  daripada mualat  guru yang mengetahui dia dengan demikian itu (segala hukum tajwid)  dan jikalau tiada belajar seseorang itu dengan guru akan ilmu tajwid dan mengamalkannya , nescaya adalah dia termasuk daripada golongan yang rugi yang amat besar dimana dia termasuk di bawah firman Allah Ta’ala :

 الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُم في الحياةِ الدُّنيا وَهُم يَحْسِبونَ أَنهم يُحْسِنونَ صُنعًا
 Maksudnya: “Mereka itulah orang-orang yang telah sesat perjalanan mereka itu dan yang telah batal amalan mereka itu pada masa hidup diatas dunia, walhal menyangka mereka itu bahwa sungguhnya mereka itulah orang-orang yang mengelok  ia akan perbuatan dan amalan yang dibalaskan mereka itu atasnya.”

 Dan  dia juga akan termasuk dalam golongan yang didalam sabda Nabi S.A.W :

  رُبَّ قارِئ للقران يَلْعَنهُ
 Maksudnya: “ Ramailah orang membaca al-Quran walhal  al-Quran itu melaknat akan dia”
yakni apabila mencedera ia dengan segala huruf kalimahnya  atau segala maknanya.

Dan setengah daripada cara beramal dengan bacaan al-Quran ialah dengan membaca secara tartil dan dibacakan dengan sebenar-benar bacaan kerana bacaan seseorang itu tidak sunyi daripada dua perkara:

1) Salah yang Jali
2) Salah yang khofi
 
Rujukan: Tuhfatus Sibyan fi Tajwidil al-Quran karangan Nuh bin Jamaluddin al-Kelantani

Mayat Isteri Zina Diserang Ribuan Lintah



Kisah ini diceritakan oleh Bomoh Pakar Rawatan Sakit Cinta, En. Idris Zakaria yang kini menetap di Kampung Tasik Berangan, Pasir Mas, Kelantan. Kini beliau bergiat cergas berikhtiar mengubati masalah rumah tangga dan masalah cinta tidak kesampaian, mendapat cerita ini dari kes-kes yang telah diadukan kepadanya. Semoga kita mendapat manfaat dan pengajaran darinya.

“Dalam saya merawat seorang pesakit, saya telah dikhabarkan satu kisah tragis mengenai seorang isteri curang. Jamilah isteri kepada Husin masih jelita walaupun telah beranak pinak. Beliau pandai bergaya, bertudung litup, berkulit putih dan memiliki bentuk badan yang menarik. Jamilah mendapat sumber kewangan dengan cara berniaga kecil-kecilan iaitu dengan menjual beras seludup dari Thailand bagi membantu suami yang ketika itu hanya seorang petani di kampung.


Ketika itu kegiatan penyeludupan beras tidak dikawal oleh kerajaan seperti sekarang maka ramai para wanita melibatkan diri dengan berniaga beras seludup dari Thailand. Pendapatan hasil penjualan beras seludup tidak seberapa hanya boleh menampung hidup seharian sahaja.” Jelas En.Idris.


Suami Jamilah Husin berumur 50an ( bukan nama sebenar ) merestui pekerjaan isterinya itu. Husin juga nampak tidak selincah isterinya, beliau berjiwa lembut dan menurut apa sahaja kata isterinya tanpa banyak bantahan. Semakin lama peranan Husin sebagai ketua keluarga semakin pudar dek ketidaktegasan dirinya terhadap Jamilah yang semakin bebas ke sana ke mari.

Husin baik dan jujur orangnya dan tidak banyak perangai. Jamilah keluar masuk rumah dan melakukan pekerjaan kadang-kadang pulang lewat malam bahkan pernah juga tidak pulang untuk sehari dua tidak menjadi masalah pada Husin. Husin percaya akan apa yang Jamilah lakukan demi mencari wang dan membela nasib keluarganya.

Ramai wanita sekitar kampung Jamilah melakukan pekerjaan menjual beras seludup namun ianya hanya sekadar boleh menyara kehidupan ala kadar sahaja. Berbeza dengan Jamilah yang menampakkan sedikit mewah dengan gelang dan rantai emas yang banyak pada tubuhnya. Ramai orang mempertikai akan kelebihan Jamilah menampakkan mewah sebegitu. Maka ada beberapa orang yang ingin tahu bagaimana dia bekerja, sedangkan ramai juga yang melakukan pekerjaan sama namun tidak semewah Jamilah.

Semenjak itu banyak mata yang mengintip setiap pergerakan Jamilah tanpa disedarinya. Pada mula-mulanya rahsia Jamilah terbongkar ketika pihak Imigresen Thailand membuat pemeriksaan di sempadan maka tertangkap beberapa orang yang cuba menyeludup masuk beras dari Thailand termasuklah Jamilah ditahan sama ketika itu.

Namun setelah beberapa jam kemudian nampak Jamilah dilepaskan oleh seorang pegawai kastam Thailand dengan muka yang senyum dan beras seludupnya juga selamat dibawa balik ke Malaysia. Beberapa orang lain yang menyeludup masuk beras terpaksa membayar denda dan beras terpaksa dirampas Sikap tidak puas hati rakan-rakan penyeludup lain mula membuak-buak mengapa Jamilah terlepas sedangkan mereka menerima nasib sebaliknya. Maka siasatan dibuat oleh beberapa orang yang tidak puas hati berkenaan. Maka pada suatu hari mereka mendapat tahu rupa-rupanya Jamilah telah memberikan rasuah dengan Pegawai Kastam Thailand berkenaan dengan meniduri dirinya.

Malah rasuah tersebut bukan sekali dua bahkan telah banyak kali berlaku setiap kali tidak boleh membolosi diri ditahan Kastam Thailand di sempadan. Tidak lama kemudian dapat lagi berita mengatakan Jamilah juga membuat perniagaan sampingan ketika berada di Thailand. Rupa-rupanya Jamilah memperdagangkan tubuhnya sebagai pelacur dengan lelaki Thailand. Maka tidak mustahil Jamilah mampu membeli emas yang banyak.

Maka heboh diceritakan akan kisah Jamilah yang sedemikian rupa, orang ramai tidak hairan dengan kemewahan yang Jamilah miliki malah dicemuhi dan dipandang jijik terhadapnya oleh orang kampung serta masyarakat setempat. Tergamak Jamilah melakukan perkara terkutuk sedemikian semata-mata mencari sedikit kemewahan. Husin telah diberitahu gejala isterinya itu namun Husin tidak percaya cerita sedemikian dan membuat tidak tahu sahaja.

Husin yang sudah lewat 50an mungkin juga tidak segagah dahulu lagi manakala Jamilah berusia lewat 40an masih bernafsu tidak mustahil ianya satu perlakuan yang terdesak disamping minat pada wang. Husin hanya berserah pada Allah, hendak menuduh isterinya curang beliau tidak mempunyai cukup bukti dan tidak melihat dengan mata kepala sendiri.

Selang beberapa tahun kemudian Jamilah diserang sakit kepala lalu demam dan jatuh sakit. Makin hari makin teruk sakit Jamilah. Selang beberapa minggu kemudian Jamilah mengalami nazak yang teruk. Pada hari sakaratul maut Jamilah dikatakan menyalak seperti anjing untuk beberapa kali kurang daripada sepuluh salakan sebelum nyawanya habis. Jamilah habis nyawa dalam keadaan menyedihkan matanya terbeliak manakala lidahnya terjelir. Ahli keluarga yang berkumpul turut merasa pelik akan kelakuan Jamilah menyalak sebelum menghembuskan nafas terakhir dan mati dalam keadaaan yang sebegitu.

Upacara kematian seperti biasa orang kampung lakukan bagi menyempurnakan jenazah Jamilah. Setelah dikafankan liang lahad disukat dan digali tibalah masa untuk dikebumikan. Sebaik sahaja jenazah Jamilah dimasukkan ke liang lahad tiba-tiba didapati panjang liang lahad itu tidak mencukupi untuk menyimpan mayatnya. Mayat Jamilah diukur semula dan liang lahad di panjang sekali lagi namun masih tidak cukup panjang lagi. Diulangi kali ketiga dipanjangkan lagi liang lahad itu pun begitu juga masih tidak cukup panjang. Satu kejadian luar biasa telah berlaku mayat Jamilah disimpan begitu tanpa memanjangkan lagi liang lahadnya.

Setelah semua keluarga pulang ke rumah tiba masa untuk Husin membuat sijil kematian Jamilah pada hari itu juga. Bila diminta kad pengenalan daripada anak perempuannya kata anaknya itu, “Allah, abah sewaktu mengkafankan mayat ibu saya terletak kad pengenalan atas jenazah mak, bermakna kad pengenalan itu ada bersama mayat mak dalam kubur” Husin agak terganggu memarahi anak perempuannya itu namun terpaksa memanggil penggali kubur di situ agar menggali kembali liang lahad kubur arwah Jamilah yang baru beberapa jam dikebumikan tadi.

Maka kubur itu digali semula, alangkah terkejutnya beberapa orang yang mengikut Husin termasuk diri saya sendiri melihat mayat Jamilah telah didatangi beberapa ekor ulat seperti lintah namun bertaring menggigit tubuh mayat Jamilah. Husin mengenepikan beberapa ekor ulat itu beberapa kali namun ulat yang sama itu kembali ke tempat asal di mana ianya menggigit tubuh mayat Jamilah tadi. Kejadian itu amat pelik sekali.

Setelah itu mayat Jamilah terpaksa dipusingkan agar tangan boleh diseluk ke dalam bungkusan kain kafannya untuk mendapatkan kad pengenalannya. Dalam mengiringkan mayat Jamilah itu sekali lagi kejutan berlaku. Terdapat beribu-ribu ekor ulat seperti lintah bertaring itu berada di bawah mayat Jamilah . Segera kami menimbusnya kembali setelah berjaya mendapatkan kad pengenalannya itu.

Saya tidak dapat membayangkan akan apakah rahsia sebenarnya kejadian yang Allah pertunjukkan sebegitu. Namun saya terasa agak seram dan insaf bila melihat kejadian aneh sebegitu buat pertama kali dalam sejarah hidup saya. Di dunia lagi Allah sudah menunjukkan azabnya apatah lagi diakhirat kelak.

Saya boleh memberikan gambaran atas kejadian begitu bahawa kita manusia tidak boleh lari daripada azab pembalasan jika melakukan salah yang besar atau dosa yang besar. Bagi isteri-isteri tetapkan iman, jangan berlaku curang pada suami kita nescaya dosanya amatlah besar.

Dosa berzina sudah cukup besar tidak tertanggung bagi yang masih bujang, apatah lagi wanita yang bergelar isteri melakukan zina. Nauzubillah…hanya Allah sahaja yang mengetahui akan azabnya kelak.
Di dunia lagi sudah Allah tunjukkan maka sama-sama kita ambil iktibarnya supaya ianya tidak berulang lagi dimasa hadapan pada diri kita atau keluarga kita, minta disisihkan Allah.
Kembara AnNur

Wednesday, December 26, 2012

Masalalh Dalam Jemaah Tabligh - siri akhir


Petikan dan ulasan bayan perdana di Johor (ijtimaq) antarabangsa jemaah tabligh diperkarangan quarters KLIA Nilai Negeri Sembilan pada 9hb July 2009 jam 8 Sabtu malam. Disampaikan oleh pimpinan pusat dari Nizamuddin New Delhi India. Maklumat yang kami dapat beliau ialah Maulana Abdil Wahab atau terkenal dengan gelaran Bai Wahab.

Dari perengkat permulaan hingga akhir bayan beliau banyak menekankan bahawa kita semua kena memohon banyak-banyak ampun kepada Allah kerana hingga hari ini kita hanya mampu menjunjung agama dalam kerja dakwah semata-mata. “Buat masa sekarang kita buat kerja dakwah dahulu, mengajak seluruh ummat kepada Allah, kemudian lepas itu baru kita buat kerja lain” Bagitulah penekananya diulang berpuluh kali sahingga akhir bayanya.

Walau pun bayanya panjang, lebeh dua setengah jam, tetapi tidak menyentuh aspek yang luas. Sekadar mengulagi topic biasa bayan jemaah tabligh. Pertamanya menekankan aspek ‘Kebesaran Allah’ yang mutlaq. Allah samasekali tidak memerlukan pengaruh makhluk. Ummat Islam wajib memwarisi usaha para nabi pembawa Rahmat keseluruh alam. Keyakinan kepada kekuasaan Allah dan balasan akhirat hendaklah diterjemahkan kepada amalan mencontohi para sahabat Nabi.

Seterusya solat hendaklah dijaga dengan betul mengikut ajaran As-Sunnah. Ia hendaklah dipandang sebagai amalan yang tersangat penting dan tersangat besar dalam agama kerana ia adalah ‘tiang agama’. Para sahabt Nabi mengunakan solat untuk mencari penyelsaian jika dilanda masaalah.

Semua aspek yang ditekankan adalah haq dan tersangat penting dalam membena kewibawaan ummat Islam disepanjang zaman. Oleh sebab ia disampaikan dengan penoh pengorbanan samada pehak yang menyampaikan atau pehak yang mendengar. Maka hujah itulah yang selama ini menyuntik semangat yang kental kepada seluruh para karkoon yang hadhir dari seluruh dunia yang diterjemahkan kepada lebeh 5 bahasa secara sepontan. Tetapi oleh sebab terlalu lazim dan diulang-ulang pada topic yang sama selama berpuluh-puluh tahun, maka sudah mula ada tanda-tanda kebosanan, sebab memang sudah menjadi naluri fitrah maknusia mempunyai sifat bosan apabila berdepan dengan benda yang sama selama berpuluh tahun sedangkan banyak benda disekeliling dan didepan mata kita tidak diambil hirau.

Namun begitu bayan Maulana Bai Wahab kali ini sangat menarek perhatian kami kerana ditambah dengan gesaan berulangkali agar supaya banyak-banyak minta ampun dan maaf kepada Allah sebagaimana yang kami catat diatas tadi.

Keadaan itu telah melonjakan keinginan kami untuk bertemu dengannya (penyampai bayan) dan bertanya secara langsung. Tetapi malangnya hajat kami tidak kesampaian kerana kawalam keselmatan yang agak begitu ketat. Lagi pun beliau memang kelihatan begitu leteh kerana uzur mungkin kerana factor usia yang kelihatanya menjangkau lebeh 75 tahun. Untuk melepaskan hasrat kami yang meluap-luap kami sempat luahkan kepada saorang hadhirin , ia karkoon burzruk dari luar negara berbangsa Pakistan yang dudok bersebelahan dengan kami kebetulan ia tahu berbahasa Engrish.

“Bolehkan tuan tolong saya jumpakan saya dengan Maulana Wahab.. Saya sangat ingin bertanya sendiri apa yang dimaksudkan “ Sekarang ini kita buat kerja dakwah sahaja dahulu, kemudian lepas itu baru kita buat kerja lain” Mengapa beliau tidak jelaskan maksudnya dalam bayanya tadi”. Demikian tanya saya kepada hadhirin Pakistan itu.

Ohhh…….Hal itu tuan tidak perlu tanya kepada Maulana, saya sendiri mampu menerangkan kepada tuan. Buat masa ini hal itu memang belum boleh diterangkan secara jalas kepada umum. Ia memerlukan kekuatan iman yang cukup kental untuk menerima cabaran kerja agama selepas kerja dakwah. Hari ini keadaan iman kita maseh terlalu rendah untuk menanganinya. Kalau kita beri tangungjawab ini kepada jemaah yang belum cukup kuat imanya, bukan saja ia pasti gagal bahkan ia sangat merbahaya”. Demikianlah penjelasanya terhadap soalan saya diatas tadi.

Kami sebenarnya sudah mengagak jawapan yang lazim kita dengar sedemikian itu. Namun kami tetap tidak dapat meneima alasan itu bulat-bulat, kerana merasakan factor zaman dan keadaan politik dunia hari ini tidak lagi membenarkan kita menangani urusan agama Islam sekerat jalan. Dari segi kemampuan mungkin kita belum mampu. Tetapi dari aspek kepahaman dan semangat, seluruh ummat Islam misti diberi paham reality keadaan As-Sunnah yang sebenarnya, agar supaya amalan ummat Islam menepati dengan kehendak tuntutan aqidah Islam itu sendiri.

Walaupun kami tidak mendapat penjelasan secara langsung dari Maulana, tetapi kita sebenarnya mampu mencari jawapanya sendiri atas persoalan itu dengan cara meneliti selurtuh aspek perjalanan Sirah (As-Sunnah) secara perinci dalam bentuk satu pakej yang boleh dipandang sekali gus secara menyeluruh. Dan kami sedaya upaya telah melakukanya. Hasilnya ialah risalah ini.

Persoalan uslup tarbiyah.

Persoalan apakah salah jemaah tabligh mentarbiyah masarakat Islam secara asas sebagaimana yang dilakukan hari ini.? Pada hemat kami ‘tidak salah’ kerana sememangnya seluruh ummat Islam memerlukan uslup tarbiyah seperti itu, namun perlu dipastikan ada peningkatan sesuwai dengan situasi dan masa. Jika tidak kesan sampinganya ialah terjadi kelemahan kepahaman aqidah sebagaimana berlaku dalam jemaah tabligh hari ini. Yaitu cuba lari dari aspek ‘politik’ dan tidak dapat memahami aspek dakwah yang dibawa Rasulallah saw sendiri. Sebab ‘politik’ itu sendiri adalah sebahagian daripada tuntutan aqidah muslimin.

Akibatnya sahingga saat ini dalam jemaah tabligh belum timbul semangat untuk menegakkan As-Sunnah secara total. Yang lebih parah lagi wujud percubaan hendak menyelewengkan kepahaman para karkoon: “Bahawa As-Sunnah akan tertegak sendiri apabila kerja dakwah sudah dilaksanakan ke perengkat maximum” Ukuran maximum ialah menyamai taraf iman Rasulallah dan para sahabatnya. Yang sebenarnya ungkapan itu hanyalah bersifat retorik ‘penyedap hati’ yang tentunya mustahil dapat dicapai diakhir zaman ini.

Kalau ia tidak mustahil, masakan Rasulallah saw pernah bersabda: “Barangsiapa diantara kamu menegakkan Sunnah ku dizaman fasaq dan mungkar berleluasa diakhir zaman, pahala ganjaranya adalah sama seperti 100 kali mati syahid Hadis riwayat At-Tharmizi. Hadis ini shih tiada khilaf antara ahli hadis, dan sentiasa dipetik oleh para ulama dalam kuliahnya termasuk dalam kitab-kitab ta’alim jemaah tabligh sendiri.

Kelemahan ini terjadi semata-mata kerana kepahaman ilmu mengenai aqidah Islam gagal disampaikan secara jelas dan menyeluruh. Saolah-olah sengaja pemahaman itu di hadkan kerana tidak sangup menangung risiko politik. Inilah yang memerlukan pembetulan segera.

Sejak dari mula kami sebenarnya tersangat yakin bahawa penyampai bayan perdana itu benar-benar mengahayati tugas dan kwajipan seluruh ummat Islam, selain daripada berdakwah membawa kepada iman ialah untuk mencontohi kehidupan As-Sunnah secara menyeluruh dalam semua aspek kemasarakatan. Oleh itu ia menyedari hakikat bahawa hingga saai ini, jemaah kita hanya mampu membawa  sekadar ¼ daripada keseluruhan As-Sunnah (barangkali) Bakinya ¾ lagi itulah yang dimaksudkan dengan ayat “Kemudian baru kita buat kerja lain”.

Mengikut penelitian kami perjalanan As-Sunnah secara menyeluruh yang sudah menjadi kewajipan seluruh ummat Islam hari ini mengandungi 5 perkara prinsip dengan tertib yang static yang telah kami detailkan dan bab 1 dan 2 . Dan mengikut penelitian kami jemaah kita tabligh hari ini setakat menangani 2 prinsip pertama ‘dakwah’ dan kedua ‘menjaga solat fardhu, miskipun hanya dua prinsip, tetapi ia merupakan ‘kepala’ yang sangat penting. Bilakah hendak mula menyentuh prinsip seterusnya. ? Hanya para Maulana pimpinan jemaah kita yang boleh memberikan jawapan.

Namun begitu, kami yakin jika sikap jemaah kita terus berpegang kepada konsep ‘menunggu kekuatan iman’ kita akan terus tidak mampu sampai hari qiamat, kecuali kita lakukan perubahan drastic kepada uslup tarbiyah kita memberi paham dan penghayatan apakah ‘kerja yang akan kita lakukan kemudian selepas kerja dakwah’ yang diulang berpuluh kali dalam bayan perdana yang kami catatkan diatas tadi.

Sekarang ini kita umpama sedang berjalan menuju suatu distinasi, kini kita telah sampai kepada satu tangga yang wajib kita daki untuk sampai ka distinasi yang kita harapkan, tetapi malangnya sahingga saat ini kita masih takut-takut hendak langkahkan kaki ke anak tangga pertama. Sampai bilakah kita akan mula melangkah anak tangga.? Tanyalah para Maulana. Semoga Allah akan terus mengampunkan kita walau pun kita terus menunggu dibawah tangga kerana takutkan risiko.


 Umrah Murah 2013

Tuesday, December 25, 2012

Wasiat Imam 4 Mazhab



Wasiat Imam 4 Mazhab kepada Umat Islam

Setiap seorang dari para imam mazhab yang empat telah berwasiat kepada umat Islam seluruhnya agar mentaati al-Qur’an dan al-Sunnah, bukannya ajaran atau pendapat mereka. Ini mereka tegaskan kerana menyedari akan hakikat sebenar diri mereka sebagai manusia yang ada kelemahan dan kekurangan. Walaupun para imam mazhab ini diiktiraf dan disanjung keilmuannya oleh orang ramai, mereka tetap dengan penuh keikhlasan hati dan rendah diri mengakui bahawa adakalanya mereka boleh tersilap atau kurang tepat dalam ajaran mereka.

Antara masalah paling kerap yang dihadapi oleh para imam mazhab, sebagaimana yang telah diterangkan sebelum ini, ialah kesukaran memperolehi hadis-hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Para sahabat penghafal hadis banyak yang sudah meninggal dunia manakala anak murid mereka yang sempat menghafal hadis-hadis tersebut bertebaran di seluruh dunia Islam.

Atas faktor ini dan beberapa yang lain, kita dapati para imam mazhab berwasiat kepada umat Islam dengan wasiat yang masyhur:
Apabila sesuatu hadis itu sahih maka itulah mazhab aku.[1]
Berikut akan dikemukakan wasiat-wasiat para imam mazhab, dimulai dengan tumpuan khas kepada wasiat al-Syafi‘e memandangkan kebanyakan rakyat Malaysia cenderung kepada Mazhab al-Syafi‘e.

Wasiat al-Syafi‘e

Pertama: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Sesuatu sunnah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kemungkinan akan sampai atau tidak sampai kepada seorang itu. Maka apabila sahaja aku menghuraikan pendapatku atau merumuskan sesuatu prinsip dan pada waktu yang sama wujud satu hadis yang sah daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang menerangkan sebaliknya maka pendapat yang betul itu adalah apa yang Nabi katakan dan demikianlah juga akan menjadi pendapat aku.[2]

Kedua: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Setiap hadis yang sah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah juga merupakan ajaran aku walaupun engkau tidak pernah mendengarnya daripada aku sebelum ini.[3]

Ketiga: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia nanti.[4]

Keempat: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Wasiat para imam mazhab ini adalah benar akan tetapi perlaksanaannya tidaklah semudah yang disangkakan. Seseorang itu tidak boleh menghukum imam mazhab sebagai silap semata-mata kerana satu atau dua hadis sahih yang baru ditemuinya.
Apabila kamu dapati di dalam buku ku sesuatu yang bertentangan dengan hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam maka berpeganglah kepada Hadis tersebut dan tinggalkanlah apa yang telah aku katakan itu (atau tuliskan).[5]

Kelima: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, sesuatu berita itu daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam wajib diterima. Kedua, berita tersebut ataupun hadis tersebut wajib diterima jika ianya telah disahkan walaupun tiada di antara imam-imam sebelum ini yang mengamalkan atau mengajarkan sesuatu daripada hadis tersebut.

Kenyataan ini juga menunjukkan bahawa jika tindakan salah seorang imam itu bertentangan dengan hadis daripada Nabi maka tindakan imam itu haruslah ditinggalkan dan diganti dengan petunjuk yang berasal daripada hadis Nabi.
Di samping itu, suatu hadis yang diyakini sah daripada Nabi adalah tegas dengan sendirinya tanpa memerlukan konformasi daripada tindakan seseorang lain selepas beliau.[6]

Keenam: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, pendapat boleh diterima bilamana tidak ada sunnah dalam hal itu. Akan tetapi jika sunnah menyatakan bahawa seseorang itu harus melakukan sesuatu perkara itu sebegini-sebegini, seseorang itu wajib meninggalkan apa yang dia telah atau sedang lakukan.
Seseorang itu wajib meninggalkan sesuatu amalan yang bertentangan dengan sunnah. Juga dia wajib meninggalkan pendapat yang mengatakan bahawa sunnah hanya boleh tertegak atas dukungan suatu berita yang datang menyusul. Dan seseorang itu patut akur bahawa sunnah itu tidak boleh dikebelakangkan oleh sesuatu apapun yang bertentangan dengannya.[7]

Wasiat Abu Hanifah

Berkata Abu Hanifah rahimahullah:
Apabila aku mengeluarkan sesuatu pendapat yang bertentangan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, maka tinggalkanlah pendapat aku itu.[8]

Wasiat di atas diulas oleh al-Syuhnah di dalam kitabnya Syarh al-Hidayah:
Apabila sesuatu hadis itu sahih manakala ianya bertentangan pula dengan mazhab, perkara yang mesti dilakukan ialah beramal berdasarkan hadis tersebut. Demikian itu adalah Mazhab Abu Hanifah dan para pengikut mazhab tidaklah terkeluar dari kedudukannya sebagai pengikut Hanafi dengan mengamalkan hadis tersebut.

Terdapat suatu riwayat yang sahih daripada al-Imam Abu Hanifah menyebutkan bahawa beliau telah berkata “Apabila Hadis itu sahih, itulah mazhab aku.” Riwayat ini diceritakan daripada Ibn ‘Abd al-Barr daripada al-Imam Abu Hanifah dan juga daripada imam-imam lainnya.[9]

Wasiat Malik bin Anas

Pertama: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah.[10]

Kedua: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Tidak ada perkataan manusia selepas Nabi kecuali sama ada ianya diterima atau ditolak, melainkan perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[11]

Wasiat Ahmad bin Hanbal

Pertama: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya atau ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[12]

Kedua: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat semata-mata. Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi rujukan hanyalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[13]

Demikian beberapa wasiat para imam mazhab kepada umat Islam keseluruhannya. Abu Hanifah, Malik bin Anas, al-Syafi‘e dan Ahmad bin Hanbal, secara jujur dan penuh ketaqwaan sentiasa menekankan agar yang ditaati ialah sunnah atau hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan bukannya ajaran mereka.

Ibn Rajab al-Hanbali rahimahullah merumuskan:

Daripada keterangan-keterangan para imam mazhab ini, adalah menjadi kewajipan apabila seseorang itu menemui suatu perintah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam atau mengetahuinya, untuk menerangkannya kepada sekian umat, menasihatkan mereka dengan penuh keikhlasan dan memerintahkan mereka untuk mengikutinya walaupun jika ia bertentangan dengan pendapat para imam mazhab atau seseorang lain yang terkemuka.

Sikap yang lebih utama ialah mengamalkan hadis-hadis yang baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mazhab kerana imam mazhab itu sendiri berpesan sedemikian.
Ini adalah kerana kedudukan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah yang paling hak untuk dihormati dan ditaati, melebihi dan mengatasi mana-mana pendapat orang atau tokoh lain yang mungkin atas sebab-sebab yang tidak disengajai telah bertentangan dengan perintah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Kerana inilah kita dapati para sahabat dan generasi selepas mereka membantah sesiapa sahaja yang didapati melakukan sesuatu yang bertentangan dengan sunnah yang sahih. Dan adakalanya bantahan ini mereka lakukan dengan amat keras, bukan disebabkan perasaan benci kerana para sahabat itu sememangnya amat menyayangi dan menghormati mereka, akan tetapi pesuruh Allah itu lebih mereka sayangi dan perintahnya lebih tinggi kedudukannya berbanding perintah mana-mana makhluk lain.

Justeru itu apabila terdapat perselisihan antara ajaran Nabi dan ajaran manusia, ajaran Nabi-lah yang lebih berhak ditunaikan dan ditaati. Ini tidaklah bermaksud sebagai menghina kedudukan imam ikutan seseorang itu kerana secara pasti dia akan diampuni atas ketidak-sengajaannya dan silapnya, bahkan si imam tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu diketepikan apabila didapati bertentangan dengan ajaran Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang sahih.[14]

al-Sya’rani rahimahullah berkata:
Apabila terdapat perselisihan antara ajaran Nabi dan ajaran manusia, ajaran Nabi-lah yang lebih berhak ditunaikan dan ditaati. Ini tidaklah bermaksud sebagai menghina kedudukan imam ikutan seseorang itu kerana secara pasti dia akan diampuni atas ketidak-sengajaannya dan silapnya, bahkan si imam tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu diketepikan apabila didapati bertentangan dengan ajaran Nabi.

Kita meyakini seandainya para imam mujtahid (para imam mazhab) tersebut semasa hidupnya mengetahui kesahihan hadis-hadis yang tidak mereka pergunakan dan baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mereka, tentu mereka akan mempergunakan hadis-hadis tersebut dan mengamalkannya. Kemudian mereka akan menghindari qiyas yang telah mereka lakukan dan meralat (membetulkan) semula pendapat yang telah mereka cetuskan terdahulu …… Sikap yang lebih utama ialah mengamalkan hadis-hadis yang baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mazhab kerana imam mazhab itu sendiri berpesan sedemikian. [15]
Berkata al-Albani rahimahullah setelah mengemukakan wasiat-wasiat di atas:

Kenyataan tersebut menggambarkan ketinggian ilmu dan ketaqwaan para imam tersebut, di mana melalui perkataan seperti di atas mereka menegaskan bahawa mereka tidaklah menguasai sunnah keseluruhannya.

Kadang-kala terhasil daripada mereka ini (para imam mazhab) beberapa perkara yang menyalahi sunnah yang tidak kesampaian kepada mereka. Apabila mereka mengetahui akan sunnah tersebut, mereka memerintahkan kita agar berpegang teguh dengannya dan menjadikannya sebagai mazhab mereka. Semoga Allah memberi Rahmat kepada mereka semua.[16]

Catatan Penting:
Wasiat-wasiat para imam mazhab di atas adalah benar akan tetapi perlaksanaannya tidaklah semudah yang disangkakan. Seseorang itu tidak boleh mengubah ajaran mazhabnya atau menghukum imam mazhabnya sebagai tersilap semata-mata dengan satu atau dua hadis sahih yang baru ditemuinya. Ini kerana sesuatu mazhab itu tidak terbina di atas satu atau dua hadis tetapi himpunan ribuan buah hadis. Himpunan hadis-hadis ini pula difahami dan ditetapkan kandungan hukumnya berdasarkan kaedah-kaedah yang digariskan dalam ilmu usul fiqh.
Oleh itu perlaksanaan wasiat-wasiat di atas tertakluk kepada beberapa syarat sebagaimana yang diulas oleh al-Nawawi rahimahullah:
Perkataan (wasiat) al-Syafi‘e tersebut tidaklah bermaksud bahawa setiap seseorang yang menemui hadis yang sahih berhak berkata “Inilah ajaran Mazhab al-Syafi‘e” dan beramal dengan zahir hadis tersebut. Sesungguhnya yang berhak berkata sedemikian hanyalah seseorang yang memiliki darjat berijtihad dalam mazhab, baik yang telah sampai kepadanya atau yang menghampirinya.
Dan disyaratkan bagi orang tersebut dengan keyakinan yang mengatasi dugaan bahawa al-Syafi‘e rahimahullah tidak membicarakan hadis tersebut atau tidak mengetahui akan kebenarannya. Dan ini hanyalah dapat dilakukan setelah ditelaah semua kitab al-Syafi‘e dan juga kitab para sahabatnya (tokoh-tokoh al-Syafi‘eyyah) yang diiktiraf atau apa yang setaraf dengannya.
Syarat-syarat ini adalah sulit dan hanya segelintir kecil yang mampu mencapainya. Sesungguhnya sebab kami menyebut syarat-syarat ini hanyalah kerana al-Syafi‘e rahimahullah, berdasarkan penilaian dan ilmunya, seringkali meninggalkan pengamalan zahir sebuah hadis kerana di sisi beliau terdapat dalil lain yang melemahkannya atau yang membatalkannya (nasakh) atau yang mengkhususkannya atau kerana ditakwilkannya atau kerana beberapa sebab yang lain.[17]
Di atas adalah syarat-syarat yang perlu diperhatikan sebelum seseorang itu mengubah mazhab imamnya. Adapun atas tujuan selain itu, seseorang boleh berpegang dan beramal dengan hadis sahih yang ditemuinya sekalipun dia belum mencapai darjat seorang mujtahid. Asalkan dia mampu mengkaji dan menganalisa secara ilmiah dan menyeluruh. al-Zarkasyi rahimahullah menulis:
Sesiapa yang (pada mulanya) bertaqlid[18] kepada sebahagian imam (mazhab) lalu kemudian darjatnya naik sedikit sehingga mampu memahami dan mengkaji dalil-dalil syari‘at , maka apabila dia menemui sebuah hadis yang dapat digunakan sebagai hujah dan hadis itu pula digunakan oleh sebahagian orang namun berselisihan dengan pendapat imam mazhabnya, maka adakah dibolehkan dia berijtihad (dengan mengamalkan hadis tersebut dan meninggalkan pendapat imam mazhabnya) ?
Berkata Abu ‘Amr (Ibn al-Shalah): Dalam hal ini kami berpendapat, jika seseorang itu memiliki sarana untuk berijtihad secara mutlak atau (sekurang-kurangnya berijtihad) dalam sesebuah bab atau masalah tertentu, maka dibolehkan bagi dia beramal dengan hadis tersebut. (Juga dibolehkan) sekalipun jika dia tidak memiliki saranan untuk berijtihad secara sempurna dan wujud di hatinya keraguan terhadap hadis tersebut,[19] asalkan dia tidak mendapati hadis lain yang bertentangan dengan hadis yang ingin diamalkan itu. Jika terdapat seorang imam di luar mazhabnya yang beramal dengan hadis tersebut, maka dia boleh bermazhab kepadanya. Demikian merupakan alasan yang membolehkan dia meninggalkan pendapat imam mazhabnya (yang asal).[20]
Ibn Taimiyyah rahimahullah menguatkan lagi pendapat Ibn al-Shalah tentang tidak perlunya seseorang itu memiliki darjat mujtahid untuk beramal dengan hadis sahih yang ditemuinya:
Boleh berpegang dan beramal dengan hadis sahih yang ditemuinya sekalipun dia belum mencapai darjat seorang mujtahid. Asalkan dia mampu mengkaji dan menganalisa secara ilmiah dan menyeluruh.
Urusan ijtihad bukanlah suatu perkara yang tidak dapat menerima pemecahan dan pembahagian. Bahkan mungkin sahaja wujud seorang yang memiliki keahlian untuk berijtihad di dalam satu bidang ilmu atau bab atau permasalahan dan tidak di dalam bidang ilmu atau bab atau permasalahan yang lain. Oleh itu setiap seseorang boleh berijtihad mengikut tahap kemampuan masing-masing.
Justeru sesiapa yang meneliti sesuatu permasalahan yang berselisih para ilmuan tentangnya lalu dia memperolehi beberapa nas (hujah) yang berada di luar nas-nas yang diperselisihan oleh kedua-dua pihak yang berbeza pendapat itu[21], maka bagi dia dua pilihan:
(Pertama), dia mengikut pendapat terakhir (terkuat dan termasyhur di dalam mazhabnya) dengan sebab ia adalah pendapat imam yang mazhabnya menjadi ikutan dia. Tindakan ini tidak memiliki hujah di dalam syari‘at[22] akan tetapi disebabkan kebiasaan yang ditentang oleh kebiasaan yang lain,[23] dia terikat kepada mengikut saja pendapat imam mazhabnya.
(Kedua), dia mengikut pendapat yang dikuatkannya berdasarkan penelitiannya terhadap nas-nas yang menjadi dalil ke atasnya. Dalam suasana seperti ini, (hendaklah dipastikan bahawa) pendapatnya selari dengan pendapat salah seorang imam sekalipun ia berbeza dengan pendapat imam (yang menjadi ikutannya) dan nas-nas tersebut selamat daripada sebarang pertentangan dengan nas yang lain untuk diamalkan. (Jika dapat dipastikan dua hal ini) maka (beramal dengan pendapat yang dikuatkannya itu) merupakan satu tindakan yang salih (baik).[24]
Justeru orang yang belum mencapai darjat mujtahid sepenuhnya, apabila dia menemui hadis sahih yang pada zahir kelihatan berselisihan dengan pendapat imam mazhabnya hendaklah memerhatikan beberapa perkara yang penting:
Tidak boleh menggunakan hadis tersebut untuk mengubah ajaran mazhabnya.
Dia boleh mengamalkan hadis tersebut dengan syarat dia dapat memastikan tidak ada dalil yang menentangnya, sama ada dalam bentuk yang membatalkannya (nasikh & mansukh), mengkhususkannya (am & khas), membataskannya (mutlak & muqayyad) dan sebagainya.
Dengan hadis tersebut dia boleh meninggalkan pendapat mazhabnya dalam masalah yang berkaitan. Namun lebih afdal jika pengamalan hadis tersebut adalah selari dengan pendapat salah seorang imam atau tokoh ilmuan yang lain.
Dia juga boleh mengajar pengamalan hadis tersebut kepada orang ramai akan tetapi tidak boleh memaksa atau bertindak keras jika sebahagian mereka masih ingin mengikut pendapat mazhab masing-masing. Ini kerana orang ramai bebas memilih kepada siapa mereka hendak rujuk berdasarkan keyakinan masing-masing.