Saturday, September 15, 2012

Azan & Iqamah bayi bersumberkan Hadis Palsu



Ada Empat hadith yang diriwayatkan dalam masalah azan pada telinga bayi ini.

Pertama:
Dari Abi Rafi maula Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam ia berkata : "Aku melihat Rasulullah mengumandangkan azan di telinga Al-Hasan bin Ali dengan azan solat ketika Fathimah Radhiyallahu 'anha melahirkannya".

Dikeluarkan oleh Abu Daud (5105), At-Tirmidzi (4/1514), Al-Baihaqi dalam Al-Kubra (9/300) dan Asy-Syu'ab (6/389-390), Ath-Thabrani dalam Al-Kabir (931-2578) dan Ad-Du'a karya beliau (2/944), Ahmad (6/9-391-392), Abdurrazzaq (7986), Ath-Thayalisi (970), Al-Hakim (3/179), Al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah (11/273). Berkata Al-Hakim : "Sahih isnadnya dan Al-Bukhari dan Muslim tidak mengeluarkannya". Ad-Zahabi mengkritik penilaian Al-Hakim dan berkata : "Aku katakan : Ashim Dha'if". Berkata At-Tirmidzi : "Hadith ini hasan sahih".

Semuanya dari jalan Sufyan At-Tsauri dari Ashim bin Ubaidillah dari Ubaidillah bin Abi Rafi dari bapanya.

Kedua:
Dan dikeluarkan oleh Ath-Thabrani dalam Al-Kabir (926, 2579) dan Al-Haitsami meriwayatkannya dalam Majma' Zawaid (4/60) dari jalan Hammad bin Syua'ib dari Ashim bin Ubaidillah dari Ali bin Al-Husain dari Abi Rafi dengan tambahan.

"Beliau azan pada telinga Al-Hasan dan Al-Husain".

Rawi berkata pada akhirnya : "Dan Nabi memerintahkan mereka berbuat demikian".

Dalam isnad ini ada Hammad bin Syuaib, ia dilemahkan oleh Ibnu Main. Berkata Al-Bukhari tentangnya : "Mungkarul hadith". Dan pada tempat lain Bukhari berkata : Mereka meninggalkan hadithnya".

Berkata Al-Haitsami dalam Al-Majma (4/60) : "Dalam sanadnya ada Hammad bin Syua'ib dan ia lemah sekali".

Kami katakan di dalam sanadnya juga ada Ashim bin Ubaidillah ia lemah, dan Hammad sendiri telah menyelisihi Sufyan At-Tsauri secara sanad dan matan, di mana ia meriwayatkan dari Ashim dan Ali bin Al-Husain dari Abi Rafi dengan mengganti Ubaidillah bin Abi Rafi dengan Ali bin Al-Husain dan ia menambahkan lafadz : "Al-Husain" dan perintah azan. Hammad ini termasuk orang yang tidak diterima hadithnya jika ia bersendiri dalam meriwayatkan. Dengan begitu diketahui kelemahan hadithnya, bagaimana tidak sedangkan ia telah menyelisihi orang yang lebih tsiqah darinya dan lebih kuat dhabitnya iaitu Ats-Tsauri. Kerana itulah hadith Hammad ini mungkar, pertama dinisbatkan kelemahannya dan kedua kerana ia menyelisihi rawi yang tsiqah.

Adapun jalan yang pertama yakni jalan Sufyan maka di dalam sanadnya ada Ashim bin Ubaidillah. Berkata Ibnu Hajar dalam At-Taqrib : "Ia Dhaif", dan Ibnu Hajar menyebutkan dalam At-Tahdzib (5/42) bahawa Syu'bah berkata : "Seandainya dikatakan kepada Ashim : Siapa yang membangun masjid Bashrah nescaya ia berkata : 'Fulan dari Fulan dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bahawa sanya beliau membagunnya".

Berkata Adz-Zahabi dalam Al-Mizan (2/354) : "Telah berkata Abu Zur'ah dan Abu Hatim : 'Mungkarul Hadith'. Berkata Ad-Daruquthni : 'Ia ditinggalkan dan diabaikan'. Kemudian Daruquthni membawakan untuknya hadith Abi Rafi bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam azan pada telinga Al-Hasan dan Al-Husain" (selesai nukilan dari Al-Mizan).

Maka dengan demikian hadith ini dha'if kerana perselisihannya pada Ashim dan anda telah mengetahui keadaannya.

Ibnul Qayyim telah menyebutkan hadith Abu Rafi' dalam kitabnya Tuhfatul Wadud (17), kemudian beliau membawakan dua hadith lagi sebagai syahid bagi hadith Abu Rafi'. Salah satunya dari Ibnu Abbas dan yang lain dari Al-Husain bin Ali. Beliau membuat satu bab khusus dengan judul "Sunnahnya azan pada telinga bayi". Namun kita lihat keadaan dua hadith yang menjadi syahid tersebut.

Ketiga:
Hadith Ibnu Abbas dikeluarkan oleh Al-Baihaqi dalam Syu'abul Iman (6/8620) dan Muhammad bin Yunus dari Al-Hasan bin Amr bin Saif As-Sadusi ia berkata : Telah menceritakan pada kami Al-Qasim bin Muthib dari Manshur bin Shafih dari Abu Ma'bad dari Ibnu Abbas.
"Sesungguhnya Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam azan pada telinga Al-Hasan bin Ali pada hari dilahirkannya. Beliau azan pada telinga kanannya dan iqamah pada telinga kiri".

Kemudian Al-Baihaqi mengatakan pada isnadnya ada kelemahan.

Kami katakan : Bahkan hadithnya maudhu' (palsu) dan cacat (illat)nya adalah Al-Hasan bin Amr ini. berkata tentangnya Al-Hafiz dalam At-Taqrib : "Matruk".

Berkata Abu Hatim dalam Al-Jarh wa Ta'dil 91/2/26) tarjumah no. 109 :'Aku mendengar ayahku berkata : Kami melihat ia di Bashrah dan kami tidak menulis hadith darinya, ia ditinggalkan hadithnya (matrukul hadith)".

Berkata Ad-Zahabi dalam Al-Mizan : "Ibnul Madini mendustakannya dan berkata Bukhari ia pendusta (kadzdzab) dan berkata Ar-Razi ia matruk.

Sebagaimana telah dimaklumi dari kaedah-kaedah Musthalatul Hadith bahawa hadith yang dhaif tidak akan naik ke darjat sahih atau hasan kecuali jika hadith tersebut datang dari jalan lain dengan syarat tidak ada pada jalan yang lain itu (jalan yang akan dijadikan pendukung bagi hadith yang lemah) rawi yang sangat lemah lebih-lebih rawi yang pendusta atau matruk. Bila pada jalan lain keadaannya demikian (ada rawi yang sangat lemah atau pendusta atau matruk, -pent) maka hadith yang mau dikuatkan itu tetap lemah dan tidak dapat naik ke darjat yang boleh dipakai untuk berdalil dengannya. Pembahasan hadithiyah menunjukkan bahawa hadith Ibnu Abbas tidak sepatutnya menjadi syahid bagi hadith Abu Rafi maka hadith Abu Rafi tetap Dhaif, sedangkan hadith Ibnu Abbas maudhu’.

Keempat:
Adapun hadith Al-Husain bin Ali adalah dari riwayat Yahya bin Al-Ala dari Marwan bin Salim dari Thalhah bin Ubaidillah dari Al-Husain bin Ali ia berkata: bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam.

"Siapa yang kelahiran anak lalu ia mengazankannya pada telinga kanan dan iqamah pada telinga kiri maka Ummu Shibyan (jin yang suka mengganggu anak kecil) tidak akan membahayakannya".

Dikeluarkan oleh Al-Baihaqi dalam Syu'abul Iman (6/390) dan Ibnu Sunni dalam Amalul Yaum wal Lailah (hadith 623) dan Al-Haitsami membawakannya dalam Majma' Zawaid (4/59) dan ia berkata : Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Ya'la dan dalam sanadnya ada Marwan bin Salim Al-Ghifari, ia matruk".

Kami katakan hadith ini diriwayatkan Abu Ya'la dengan nombor (6780).

Berkata Muhaqqiqnya : "Isnadnya rosak dan Yahya bin Al-Ala tertuduh memalsukan hadith". Kemudian ia berkata: 'Sebagaimana hadith Ibnu Abbas menjadi syahid bagi hadith Abi Rafi, Ibnul Qayyim menyebutkan dalam Tuhfatul Wadud (hal.16) dan dikelurkan oleh Al-Baihaqi dalam Asy-Syu'ab dan dengannya menjadi kuatlah hadith Abi Rafi. Boleh jadi dengan alasan ini At-Tirmidzi berkata : 'Hadith hasan sahih', yakni sahih lighairihi. Wallahu a'lam (12/151-152).

Kami katakan : tidaklah perkara itu sebagaimana yang ia katakan kerana hadith Ibnu Abbas pada sanadnya ada rawi yang pendusta dan tidak patut menjadi syahid terhadap hadith Abu Rafi sebagaimana penjelasan terdahulu, Wallahu a'lam.

Sedangkan haidts Al-Husain bin Ali ini adalah palsu, pada sanadnya ada Yahya bin Al-Ala dan Marwan bin Salim keduanya suka memalsukan hadith sebagaimana disebutkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dlaifah (321) dan Albani membawakan hadith Ibnu Abbas dalam Ad-Dlaifah nombor (6121). Inilah yang ditunjukkan oleh pembahasan ilmiah yang benar. Dengan demikian hadith Abu Rafi tetap lemah kerana hadith ini sebagaimana kata Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam At-Talkhish (4/149): "Perputaran hadith ini pada Ashim bin Ubaidillah dan ia Dhaif.

Syaikh Al-Albani telah membawakan hadith Abu Rafi dalam Sahih Sunan Tirmidzi no. (1224) dan Sahih Sunan Abi Daud no (4258), beliau berkata: "Hadith hasan". Dan dalam Al-Irwa (4/401) beliau menyatakan: Hadith ini Hasan Isya Allah".

Dalam Ad-Dha’ifah (1/493) Syaikh Al-Albani berkata dalam keadaan melemahkan hadith Abu Rafi' ini : "At-Tirmidzi telah meriwayatkan dengan sanad yang lemah dari Abu Rafi, ia berkata :

"Aku melihat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam azan dengan azan solat pada telinga Al-Husain bin Ali ketika ia baru dilahirkan oleh ibunya Fathimah".

Berkata At-Timidzi : "Hadith sahih (dan diamalkan)".

Kemudian berkata Syaikh Al-Albani : "Mungkin penguatan hadith Abu Rafi dengan adanya hadith Ibnu Abbas". (Kemudian beliau menyebutkannya) Dikelurkan oleh Al-Baihaqi dalam Syu'abul Iman.

Aku (yakni Al-Albani) katakan : "Mudah-mudahan isnad hadith Ibnu Abbas ini lebih baik daipada isnad hadith Al-Hasan (yang benar hadith Al-Husain yakni hadith yang ketiga pada kami, -penulis) dari sisi hadith ini pantas sebagai syahid terhadap hadith Abu Rafi, wallahu 'alam. Maka jika demikian hadith ini sebagai syahid untuk masalah azan (pada telinga bayi) kerana masalah ini yang disebutkan dalam hadith Abu Rafi', adapaun iqamah maka hal ini gharib, .

Kemudian Syaikh Al-Albani berkata dalam Al-Irwa (4/401) : 'Aku katakan hadith ini (hadith Abu Rafi) juga telah diriwayatkan dari Ibnu Abbas dengan sanad yang lemah. Aku menyebutkannya seperti syahid terhadap hadith ini ketika berbicara tentang hadith yang akan datang setelahnya dalam Silsilah Al-Hadith Adl-Dhaifah no (321) dan aku berharap di sana ia dapat menjadi syahid untuk hadith ini, .

Syaikh Al-Albani kemudian dalam Adh-Dha’ifah (cetakan Maktabah Al-Ma'arif) (1/494) no. 321 menyatakan : "Aku katakan sekarang bahawa hadith Ibnu Abbas tidak sepatutnya sebagai syahid kerana pada sanadnya ada rawi yang pendusta dan matruk. Maka Aku heran dengan Al-Baihaqi kemudian Ibnul Qayyim kenapa keduanya merasa cukup atas pendlaifannya. Hingga hampir-hampir aku memastikan pantasnya (hadith Ibnu Abbas) sebagai syahid. Aku memandang termasuk kewajiban untuk memperingatkan hal tersebut dan takhrijnya akan disebutkan kemudian (61121)" (selesai ucapan Syaikh).

Maka dengan demikian wajib untuk memperingatkan para penuntut ilmu dan orang-orang yang mengamalkan sunnah yang sahihah yang tsabit dari Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam pada setiap tempat bahawa yang pegangan bagi hadith Abu Rafi' yang lemah adalah sebagaimana pada akhirnya penelitian Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dha’ifah berhenti padanya. Dan inilah yang ada di hadapan anda. Dan hadith ini tidaklah sahih seperti yang sebelumnya beliau sebutkan dalam Sahih Sunan Tirmidzi dan Sahih Sunan Abu Daud serta Irwa’ul Ghalil, .
umrah murah
Kemudian kami dapatkan syahid lain dalam Manaqib Imam Ali oleh Ali bin Muhammad Al-Jalabi yang masyhur dengan Ibnul Maghazil, tapi ia juga tidak pantas sebagai syahid kerana dalam sanadnya ada rawi yang pendusta.
by ziyad » Feb 2nd, '05, 15:25

No comments:

Post a Comment