Ada beberapa ulama menyangka bahawa pernah diriwayatkan dari
Ibn 'Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya beliau berwasiat apabila
beliau wafat (meninggal dunia) supaya dibacakan di atas kuburnya surah al-Fatihah
dan beberapa ayat terakhir dari surah al-Baqarah. Athar dari Ibn 'Umar
inilah antara yang dijadikan hujjah oleh mereka yang menghalalkan perbuatan
menghadiahkan pahala bacaan al-Fatihah (al-Quran) atau bacaan bertahlil untuk
arwah orang-orang yang telah mati.
Menurut penelitian para ulama hadis dan kalangan ulama Ahli sunnah wal Jamaah,
ternyata athar dari Ibn ‘Umar ini adalah batil kerana bertentangan dengan
amalan para sahabat radiallahu 'anhum. Athar ini juga didapati
terlalu lemah dan syaaz (bertentangan dengan hadis sahih), maka athar ini tidak
dapat diterima untuk dijadikan hujjah, menghalalkan amalan menghadiahkan pahala
bacaan al-Quran untuk arwah dan bertahlil beramai-ramai untuk orang mati
sebagaimana yang diamalkan oleh sebahagian besar masyarakat Islam sejak sekian
lama.
Riwayat ini juga tidak pernah diterima walaupun oleh seorang sahabat dan para
ulama Ahli Sunnah wal Jamaah sebagaimana keterangan di bawah ini:
وَاَمَّا مَا يَرْوِيْ عَنِ بْنِ عُمَرَ اَنَّهُ اُوْصِيَ
بِقِرَاءَ ةِ الْفَاتِحَةِ وَخَوَاتِمَ الْبَقَرَةِ عَلَى قَبْرِهِ فَهُوَ اَثَرٌ
شَاذٌ لَمْ يَصِحْ سَنَدُهُ وَلَمْ يُوَافِقهُ عَلَيْهِ اَحَدٌ مِنَ الصَّحَابَةِ.
"Dan apa yang telah
diriwayatkan dari Ibn 'Umar bahawasanya beliau mewasiatkan agar dibacakan
al-Fatihah dan ayat-ayat terakhir dari surah al-Baqarah di atas kuburnya, maka
itu adalah athar yang syaaz (tidak sahih) dan tidak sahih pula sanadnya.
Dan tidak pernah dipersetujui (diterima) walaupun oleh seorang sahabat."[1]
Begitu
juga tidak ada suruhan membacakan al-Quran kepada orang mati atau yang sedang
nazak. Adapun hadis yang menyuruh agar dibacakan ayat al-Quran kepada
orang yang sedang nazak atau orang yang telah mati terutamanya surah Yasin
adalah merupakan hadis lemah. Di dalam sanad hadis ini terdapat seorang
yang bernama Saad yang dikenali oleh ulama hadis sebagai Abu 'Uthman. Dia
telah dipastikan oleh ulama hadis sebagai orang yang tidak diketahui keadaannya
(مجهول
الحال). Hadis yang
dimaksudkan ialah:
اِقْرَؤُوْهَا
عَلَى مَوْتَاكُمْ.
"Bacakanlah oleh kamu (surah
Yasin) ke atas orang yang hampir mati dari kalangan kamu". Hadith lemah.[2]
Menurut hadis yang sahih, perkara
yang sunnah dilakukan kepada orang nazak (bukan orang mati) ialah mengajarkan
kalimah tauhid sebagaimana yang dijelaskan oleh hadis di bawah ini:
لَقِّنُوْا
عَلَى مَوْتَاكُمْ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ
"Ajarkanlah oleh kamu
orang-orang yang nazak di kalangan kamu dengan kalimah: La ilaha
illallah".[3]
Adapun membacakan al-Quran ke atas orang mati telah
diketahui ia perbuatan yang diharamkan oleh Imam Syafie dan sama sekali tidak
ada nas yang mengizinkan untuk melakukan perbuatan tersebut malah bertentangan
dengan nas al-Quran sebagaimana di bawah ini:
اِنَّكَ لاَ
تُسْمِعُ الْمَوْتَى.
"Sesungguhnya engkau tidak
boleh menjadikan orang-orang yang telah mati itu mendengar".
AN NAML,
27:80.
Melalui
hujah-hujah di atas adalah jelas bahawa kenduri tahlilan hanyalah merupakan
amalan tradisi sesuatu bangsa. Ia kemudian dianggap sebagai amalan agama
kerana ramai yang mengamalkannya. Tetapi pada hakikatnya ia bukanlah
suruhan atau amalan sunnah sebagaimana yang disangka oleh sebahagian masyarakat
yang tidak mengkaji asal usul kenduri tahlilan tersebut.
Ada juga beberapa riwayat mengenai suruhan bacaan surah al-Fatihah, surah
al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an-Nas kemudian pahalanya dihadiahkan
kepada arwah orang yang telah mati. Riwayat-riwayat tentang perkara ini
juga tidak sah (batil) kerana ianya juga bertentangan dengan al-Quran, hadis
yang sahih dan perbuatan (amalan) para sahabat, tabi'in dan tabi'ut at-tabi'in
(para salaf asSoleh) dikurun al-mufadalah (kurun terbaik). Antara hujjah
untuk menguat dan menghalalkan perbuatan mereka ialah hadis berikut:
مَنْ قَرَاَ
قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ اَلْفَ مَرَّةٍ فَقَدْ اشْتَرَى نَفْسَهُ مِنَ النَّاسِ
(حديث موضوع)
"Barangsiapa yang membaca
Qulhuwallahu Ahad sebanyak seribu kali, maka sesungguhnya ia telah membebaskan
dirinya dari api neraka". (Hadis Palsu).
[3]. H/R
Muslim (1527), al-Janaiz. Turmizi (18980). al-Janaiz.
Abu Daud (2710) al-Janaiz. Nasaii (1803). al-Janaiz,
Ibn Majah (1430). Ahmad (10570P)
No comments:
Post a Comment