Syirik di sisi syariat Islam bermaksud meletakkan sesuatu yang merupakan hak-hak Allah yang khas bagi-Nya atau sebahagian daripada hak-hak tersebut pada yang selain dari Allah. Pendekatan menyekutukan Allah dengan yang lain pada hak-hak yang khas bagi Allah.
Antara hak Allah ialah
hak mencipta, mentadbir, dan memberi rezeki. Oleh yang demikian orang yang
berkata, “Rezeki saya di tangan fulan,” telah melakukan syirik kerana dia telah
meletakkan hak Allah iaitu memberi rezeki pada selain dari Allah.
Firman Allah SWT
bermaksud:
”(Katakanlah (wahai Muhammad) siapakah yang mengurniakan rezeki kepadamu dari langit dan bumi dan siapakah yang berkuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan atau siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup atau siapakah yang mengatur segala urusan? Lalu mereka menjawab ‘Allah’, maka katakanlah (kepada mereka) mengapa kamu tidak bertaqwa.)” [Yunus: 31]
”(Katakanlah (wahai Muhammad) siapakah yang mengurniakan rezeki kepadamu dari langit dan bumi dan siapakah yang berkuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan atau siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup atau siapakah yang mengatur segala urusan? Lalu mereka menjawab ‘Allah’, maka katakanlah (kepada mereka) mengapa kamu tidak bertaqwa.)” [Yunus: 31]
Antara hak Allah yang
lain ialah sifat Allah, perbuatan-Nya serta nama-Nya. Semuanya adalah khusus
bagi Allah dan tidak boleh dibandingkan dengan makhluk. Maka kita tidak boleh
mengatakan Allah mempunyai tangan seperti tangan kita, Allah melihat
sebagaimana penglihatan makhluk ataupun kita menamakan anak dengan nama Allah.
Semua yang di atas adalah kufur dan syirik yang mesti di jauhi.
Firman Allah yang
bermaksud:
”(Tiada sesuatu yang menyerupai dengan-Nya (Allah) dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.) [Syura: 11]
”(Tiada sesuatu yang menyerupai dengan-Nya (Allah) dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.) [Syura: 11]
Syirik yang berlaku
dalam penggunaan Kokka dan seumpamanya seperti tangkal, pendinding, tulang
duyong adalah syirik dalam ibadat. Ibadat adalah hak Allah yang khas baginya.
Mungkin orang yang
menggunakan Kokka akan berkata, “Saya tak sembah selain daripada Allah! Saya
sembahyang lima waktu, berpuasa, berzakat dan menunaikan haji…semuanya kerana
Allah. Bagaimana dengan hanya memakai kayu Kokka kamu kata saya telah melakukan
syirik? Ini tuduhan yang berat!”
Seorang muslim perlu
memahami dan mengetahui bahawa skop ibadat tidak hanya meliputi rukun Islam
yang lima sahaja. Bahkan amalan ibadat merangkumi amalan lisan seperti syahadah
dan zikir, amalan zahir seperti rukun Islam yang lain serta lain-lain amalan
anggota seperti tolong menolong dan berpakaian, dan yang paling hebat dan agung
ialah amalan hati. Contoh amalan hati ialah ikhlas, khusyu’, takut, berharap
dan tawakal. Semua ini adalah ibadat yang menjadi hak Allah secara mutlak dan
kita diharamkan menyekutukan Allah padanya.
Di manakah syiriknya?
Secara amnya orang yang
memakai tasbih Kokka, cincin Kokka, atau apa-apa sahaja yang seumpamanya
(dengan anggapan bahawa perkara-perkara tersebut mempunyai keupayaan tertentu:
Nota penyunting) telah melakukan syirik dalam tawakal. Tawakal bermaksud
pergantungan kepada Allah dengan melakukan sebab yang menyampaikan kepada
tujuan. Allahlah satu-satunya yang mampu memberi manfaat dan menolak bencana,
bukannya kayu atau tangkal atau sebarang jampi serapah yang menyalahi syara’
dan sunnah Rasulullah SAW.
Dalam hadith yang
diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam Tirmizi Rasullullah SAW bersabda,
maksudnya: (Barangsiapa menggantungkan sesuatu [dengan tujuan berlindung
daripada bencana atau memohon manfaat] maka pergantungannya adalah pada benda
itu). [lihat Sunan Tarmizi (no 2072)]
Dalam hadith yang lain
baginda telah bersabda, maksudnya: (Barangsiapa yang mengenakan tangkal,
sesungguhnya ia telah melakukan syirik.). [lihat Musnad Imam Ahmad (4/154)]
Syirik yang dilakukan
oleh pengguna Kokka, tangkal dan seumpamanya ada beberapa peringkat. Ia
bergantung pada sejauh mana pergantungan pemakai terhadap benda-benda ini.
No comments:
Post a Comment