Sebagai asas yang paling utama mendasari ugama islam, ilmu akan memimpin dan memandu manusia dalam pembinaan peribadi mukmin yang kamil.
Wednesday, December 12, 2012
Masalah Dalam Jemaah Tabligh 2
Kekeliruan yang wajib segera dibetulkan.
Rarulallah saw ada bersabda yang mahfumnya “Dizaman aku dan sahabatku adalah zaman yang terbaik, Selepas itu tidak akan ada yang lebeh baik” Hadis riwayat Imam Muslin dari Abu Hurairah. Hadis ini menjadi dalil bahawa kemungkaran tidak akan lenyap sendiri apabila nilai-nilai kebaikkan disampaikan kepada orang ramai (didakwahkan). Natijahnya, sedangkan sewaktu Rasulallah saw masih hidup hal sedemikian tidak berlaku, apakah dizaman kita hari ini boleh terjadi suatu natijah yang lebeh baik dariapda zaman hayat Rasulallah saw. ? Tentunya ia sesuatu yang tidak boleh diterima akal.
Penghayatan yang keliru ini telah menyebakan perbuatan menegur dan menentang musuh Islam hampir tidak pernah wujud dalam jemaah tabligh. Kalau pun ada ia scara rahsia oleh jemaah khawas (jemaah yang dihantar khsusu untuk mendakwahi orang–orang kenamaan) yang sahingga hari ini maseh belum nampak sebarang kesan keatas golongan berkuasa secular Islam. Ini menyebabkan masarakat Islam hari ini tidak tahu apa yang jemaah tabligh buat terhadap kemungkaran dan maksiat yang begitu besar diseluruh nagara. Orang ramai keliru tentang sikap jemaah kita terhadap maksiat dan mungkar yang terang-terang secara sengaja dianjurkan oleh pehak kerajaan Umno BN yang memerentah negara.
Ditambah pula wujudnya segelintir para karkoon burzruk yang begitu akrab dan bersahabat dengan golongan yang mendokong dan menyokong kezaliman dan maksiat . Maka bertambah bingunglah orang ramai dan terus terikut jalan sesat yang dipelopori oleh pehak kerajaan Umno BN. Contohnya kerajaan sekarang sedang menganjurkan konsep ‘Islam Hadhari’ yang terang-terang tergelincir dari jalan As-Sunnah. Hingga saat ini jemaah tabligh masih belum mampu membuka mulut memperkatakanya juateru tidak mau menyingong perasaan orang lain, atau gerun terhadap Umno BN.
Motif asal jemaah kita hendak menyampaikan dan mengajak ummat Islam menuju mendekatkan diri kepada Allah. Tetapi pada waktu yang sama wujud pula sebilangan karkoon yang bersubahat dengan golongan penegak kebathilan. Dengan lain perkataan kita mentarbiyah umat Islam supaya menghayati nilai kebesaran Allah dan RasulNya demi mendapatkan keredhan Allah. Malangnya pada ketika yang sama ada pula golongan pendakwah kita yang bersekonkol dengan golongan yang memperlecehkan dan manghina Allah. Alangkah janggalnya hal ini boleh berlaku, semata-mata kerana hendak menyisihkan diri dari politik.
Situasi ini sangat bercangah dengan apa yang dilakukan oleh Pas. Para pemimpin Pas mencurahkan pengorbanan yang besar, sanggup silih berganti menjadi tahanan undang-undang zalim ISA (Akta kezaliman kerajaan Umno yang bercangah dengan nilai Islam dan nilai kemaknusiaan sejagat) demi semata-mata untuk mencegah kemungkaran yang sememangnya dituntut oleh syarak. Firman Allah: “Dan hendaklah ada diantara kamu satu golongan yang mengajak kebaikan dan mencegah kemungkaran, mereka itulah orang-orang yang mendapat kejayaan sejati” Al-Imran 104.
Tidaklah dapat dinafikan sesungguhnya program dakwah jemaah tabligh adalah sebagai kegiatan mengajak kebaikkan yang nyata. Kesilapanya ialah para karkoon ditarbiyah supaya menghayati bahawa ‘kemungkaran tidak perlu dicegah secara langsung’ Kemungkaran akan lenyap sendiri apabila sebilangan besar orang-orang yang melaku kemungkaran mengikut usaha dakwah jemaah tabligh” Demikianlah falsafah yang ditarbiyahkan kepada para karkoon. Namun terdapat juga golongan yang radikal, berani mempersoalkan hujah yang tidak boleh diterima akal itu. Mereka ini diberi penghayatan bahawa penghujung usaha dakwah ialah ‘berperang’ meghapuskan puak musyrikin yang terus menentang agama. Selama kita belum mampu berperang sebagaimana Rasulallah lakukan, kita buat kerja dakwah sahaja (keluar 40hari 4bulan lagi dan lagi)
(46)
Ternyata tarbiyah yang menyuruh kita sentiasa menghayati ‘berdepan dengan peperangan’ adalah juga salah. Ia timbul kerana semata-mata tidak mengkaji perjalanan As-Sunnah secara teliti. Dalilnya sabda Rasulallah saw: “Jihad yang peling afdhal dikalangan kamu, Hendaklah kamu berkata benar kepada pemerentah yang zalim. Jika kamu mati dibunuhnya selepas itu kamu akan dibangkitkan bersama-sama Hamzah penghulu sekelian syuhadak” Hadis riwayat Imam Bokhari dan Muslim. Apabila Rasulallah saw mengajurkan kita menegur para pemerentah Negara, artinya kita mencampuri urusan politik secara tidak langsung. Apabila pemerentah itu tidak mengindahkan peringatan kita supaya kembali kejalan Allah, maka wajiblah kita mendedahkan kepada rakyat supaya rakyat tidak terus ikut tersesat jalan kerana menyokongnya. Ini artinya kita melibatkan diri secara langsung dengan urusan politik. Ini adalah tuntutan syarak yang wajib dilakukan oleh orang beriman demi menegakkan ma’aruf dan mencegah kemungkaran.
Sebenarnya banyak lagi hadis-hadis yang menjadi dalil menangani urusan politik terlebeh dulu sebelum berperang. Rasulallah ada mengutus surat dan menghatar utusan menghadap raja-raja pemerentah dinegara-negara sekitar mengajak mereka kepada Islam. Dan juga Rasulallah saw pernah memetri penjanjian damai dengan puak musyrikin. Artinya Rasulallah saw tidak cenderong kepada kekerasan dan pertumpahan darah, seoleh-bolehnya ia mengelakan dan mendahului dengan usaha damai cara ‘politik’ .
Pemimpin Pas dengan lantangnya berdiri depan risiko yang tinggi menyatakan seuatu yang benar kepada pemerentah yang zalim (kerajaan secular Umno). Tiada kepentingan lain, kerana niat semata-mata mencegah kemungkaran kerana Allah. Kesilapan Pas hanya kerana tidak memulakan dengan tarbiyah kerohanian menerusi usaha dakwah sebagaimana jemaah tabligh. Bagitu juga sebaliknya jemaah tabligh, ia juga melakukan kesilapan jika terus menerus hendak menyisihkan diri dari politik. Ia tidak akan mampu menyempurnakan amanah Allah yang terpikul diatas bahunya.
Demi menyempurnakan kebaikkan dan mencegah kemungkaran disisi Allah wajib menerusi aspek politik.
Kita jemaah tabligh telah memulakan dengan uslub yang betul mengikut piawaian As-Sunnah walaupun secara tidak sengaja. Yaitu melalui latihan kerohanian menerusi usaha dakwah (mengajak kebaikkan). Namun begitu sahingga saat ini ia belum mampu menegur kemungkaran kerajaan Umno BN secara langsung, kerana berpegang kepada penghayatan yang salah, yang kami sebutkan diatas tadi. Untuk mengatasinya wajiblah jemaah kita meneliti perjalanan sirah secara jitu. Selama ini kita baca bahagian-bahagian tertentu dalam sirah berulang-ulang kali, semata-mata untuk mengambil contoh iktibar dan tauladan, tetapi kita tidak meneliti dan menghayati seluruh prinsip dan tertib perjalanan As-Sunnah scara pakej. Oleh sebab itu hari ini kita dapati jemaah tabligh dan Pas telah mengabaikan empat prinsip dan tertib As-Sunnah yang tersangat penting, seperti yang sedang kita huraikan sekarang.
Disini kami ingin memaparkan satu contoh selepas pertistiwa perang khandak, bagaimana tantera Islam yang dipimpin oleh Rasulallah saw pergi mengepung (memerangai) kubu puak Yahudi di Khaibar (perang Khaibar) Sedangkan puak Yahudi telah lari balik ketempat asalnya di Khaibar, tidak lagi menganggu ummat Islam di Madinah, Namun Rasulallah saw maseh memikirkan perlu mengejarnya ka Khaibar demi untuk menumpaskan musuh Islam. Tetapi hendaklah kita ingat, Rasulallah bertindak demikian setelah gagal usaha secara politik. Begitulah contohnya Rasulallah saw bertindak menghapuskan kemungkaran. Bukan boleh diatasi semata-mata dengan usaha dakwah......bersambung di siri 3.....
Umrah April 2013
Arwah Ibu Lawat Jenazah Anak
Kisah ini
diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di
hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital
Tengku Ampuan Rahimah Klang, Selangor untuk menguruskan jenazah lelaki yang
sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap
serta sunyi dan hening.
Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih, badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa. Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu, wajah jenazah semakin hitam. Selepas lima minit berlalu, barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya, tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu? Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.
Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 pagi. Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung.
Ustaz," kata wanita itu."Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.
Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya, namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya
"Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya."Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih."Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan,wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat. Tiba di luar saya bertanya kepadanya.
"Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya.Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak.Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab.Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. "kata saya untuk menggertaknya.
Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya.Sambil mengesat airmata, dia berkata,"Ustaz, anak saya ni memang baik,patuh dan taat kepada saya.Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja,dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun.Dia memang anak yang baik.Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang,Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik.Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai,dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang,anak makcik ini akan terus naik angin.Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut.
Jawapannya itu memeranjatkan saya.Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang,maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya.Mungkin itulah yang berlaku.Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya,malah diaibkan dengan warna yang hitam.
Selepas menceritakan perangai anaknya,wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.
Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula.Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah,saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya.
Selepas memperkenalkan diri, saya berkata,"Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari.Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut,"Orang tua mana pula?" katanya.
Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya,wajahnya, tuturannya serta pakaiannya."Kalau wanita itu yang ustaz katakan,perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!"Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi.Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?
Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya,saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam.Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi,yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun.Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia.
Kalau 80,000 tahun?
Ingatlah..azab meninggalkan solat fardhu ini amat dahsyat dan tidak putus-putus seksaannya dari kehidupan dunia hinggalah kehidupan akhirat..Semoga kita semua mengambil iktibar dari cerita ini dan menjadi orang yang sentiasa menjaga solat,InsyaAllah.. -via Islam Iman Ihsan
Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih, badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa. Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu, wajah jenazah semakin hitam. Selepas lima minit berlalu, barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya, tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu? Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.
Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 pagi. Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung.
Ustaz," kata wanita itu."Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.
Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya, namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya
"Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya."Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih."Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan,wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat. Tiba di luar saya bertanya kepadanya.
"Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya.Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak.Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab.Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. "kata saya untuk menggertaknya.
Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya.Sambil mengesat airmata, dia berkata,"Ustaz, anak saya ni memang baik,patuh dan taat kepada saya.Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja,dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun.Dia memang anak yang baik.Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang,Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik.Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai,dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang,anak makcik ini akan terus naik angin.Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut.
Jawapannya itu memeranjatkan saya.Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang,maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya.Mungkin itulah yang berlaku.Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya,malah diaibkan dengan warna yang hitam.
Selepas menceritakan perangai anaknya,wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.
Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula.Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah,saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya.
Selepas memperkenalkan diri, saya berkata,"Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari.Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut,"Orang tua mana pula?" katanya.
Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya,wajahnya, tuturannya serta pakaiannya."Kalau wanita itu yang ustaz katakan,perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!"Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi.Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?
Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya,saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam.Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi,yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun.Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia.
Kalau 80,000 tahun?
Ingatlah..azab meninggalkan solat fardhu ini amat dahsyat dan tidak putus-putus seksaannya dari kehidupan dunia hinggalah kehidupan akhirat..Semoga kita semua mengambil iktibar dari cerita ini dan menjadi orang yang sentiasa menjaga solat,InsyaAllah.. -via Islam Iman Ihsan
Tuesday, December 11, 2012
Masalah Dalam Jemaah Tabligh - siri1
DUA
PRINSIP DALAM NERACA AS-SUNNAH YANG GAGAL DITITIKBERATKAN DALAM
JEMAAH TABLIGH.
2. Jemaah Tabligh gagal menghayati kepentingan kedaulatan syari’at Islam untuk memerintah Negara demi menyempurnakan amanah Allah. (Prinsip kelima dalam piawaian As-Sunnah)
YANG PERTAMA GAGAL MENGHAYATI ‘POLITIK’ DALAM AS-SUNNAH.
Mengenepikan konsep ‘politik’ dalam As-Sunnah sama dengan merendahkan martabat As-Sunnah itu sendiri.
Demi untuk memupuk semangat memisahkan antara konsep dakwah dan politik, jemaah tabligh saolah-olah terpaksa mencipta satu trend penghayatan; bahawa segala musuh dan penentang Islam akan dapat ditumpaskan semata-mata dengan usaha dakwah yang gigih. Keluar lagi dan lagi 40 hari, 4 bulan dan setahun. (usaha atas iman dan amal) Apabila Allah turunkan hidayahNya secara umum seperti yang berlaku semasa pembukaan Makkah, musuh Islam yang kental pun akan beriman menjadi pendokong Islam yang setia. Dengan demikian segala masaalah ummat Islam akan selesai dengan mudah kerana orang-orang yang mencetuskan masalah sudah beriman dan taat kepada Allah dan RasulNya.
Penghayatan begini sebenarnya sangat meleset kerana ia adalah khayalan yang tidak berpijak dibumi nyata. Sejarah sirah dan hadis-hadis Rasulallah saw telah membuktikan bahawa hal sedemikian itu tidak pernah berlaku dan tidak akan berlaku sampai hari qiamat. Sungguh pun benar semasa pembukaan Makkah hidayah diturunkan secara umum, (masarakat Makkah berbondong-bondong masuk Islam) namun musuh-musuh Islam masih terpaksa diperangi. Semua peperangan dengan musuh Islam terjadi selepas percubaan jalan damai secara politik yang diusahakan oleh Rasulallah saw gagal, kerana pehak musyrikin mengangap jemaah Islam yang dipimpin Rasulallah saw hanya sebagai golongan pengacau yang tidak perlu diiktiraf kekuasanya pada masa itu.
Dalam keadaan berdepan dengan tentangan begitu keras pun jemaah Islam terus bertambah maju dan kuat. Ini telah memaksa kaum musyrikin mengikat perjanjian damai dengan Islam di Hudaibiyah, namun akhirnya perjanjian itu pun dikhianatinya kerana syaitan memang tidak pernah membiarkan sesiapa yang hendak bersikap jujur terhadap Islam.
(44)
Setelah para pambaca menatap bab 1 dan 2 , sekarang kami yakin tuan-tuan sekelian sudah paham apa yang dimaksudkan dengan kalimah ‘politik’. Kerana apabila kita kaji dengan teliti perjalanan sirah Rasulallah saw, jelas sekali diperengkat pertengahan era dakwah, Rasulallah saw sudah mula menceburkan diri dalam gelangang politik. Khususnya setelah hijrah ka Madinah. Bukan berarti Rasulallah saw tamak nak memegang kuasa pemerentahan, tetapi sebagai pelengkap menyempurnakan amanah Allah. Dimana Allah sendiri memerentahkan syari’at Islam wajib diamalkan diperengkat individu, perengkat masarakat, hingga kaperengkat Negara. Sebab itu dalam standard piawaian As-Sunnah kami telah meletakkan ‘politik’ jatuh kepada prinsip dan tertib yang ketiga. Yaitu setelah prinsip ‘ dakwah dan menjaga solat fardhu’. Angka tertib samasekali tidak boleh diubah atau ditukar, sebab ia adalah fakta sejarah yang tidak menerima sebarang perubahan sampai hari qiamat.
Selama ini kita telah banyak keliru dalam memahami pengertian kalimah ‘politik’. Para karkoon burzruk, awalin dan pimpinan jemaah kita seringkali mengaitkan ‘politik’ dengan kejadian ketegangan dan permusuhan, pecahbelah, sikap tamak kuasa dan harta, melupakan alam akhirat dan sebagainya. Pendeknya ia membawa sumber maksiat yang mendatangkan kemurkaan Allah. Ini kerana kita cuba memahami ‘politik’ semata-mata berpandu dengan apa yang berlaku dihadapan mata, tanpa dengan penelitian ilmiyah.
Walau bagaimana pun tidaklah dinafikan ‘politik’ diluar Islam memang cenderong kepada unsur-unsur maksiat yang mendatangkan kemurkaan Allah kerana matalamat politiknya semata-mata untuk mencapai kemewahan dunia. Sementara politik Islam yang diajar Rasulallah saw kepada kita mensasarkan matalamat keredhaan Allah dunia hingga ka akhirat. Oleh itu pemegang teraju politik dalam Islam mistilah ulama muktabar yang benar-benar diiktiraf sebagai ‘Warisatul-Anbiyak’.
Kami sebenarnya menyedari terdapat ramai ulama dalam jemaah tabligh yang layak dipikulkan tangungjawab sebagai ‘Warisatul-Anbiyak’ tetapi malangnya mereka keliru dalam memahami konsep ‘politik’ lalu mereka mengambil sikap memencilkan diri dari politik akibatnya mereka tidak mampu menjunjuhg As-Sunnah secara menyeluruh seperti yang diamanahkan Allah kepada mereka.
Politik dalam Islam mistilah bermula dari konsep ‘mengajak kebaikan’ Yaitu ‘dakwah’ sebagaimana yang diamalkan oleh jemaah tabligh hari ini. Motifnya untuk mengamalkan, memperkenalkan, dan menyerlahkan atau menonjolkan nilai-nilai kebaikkan dari ajaran As-Sunnah, semata-mata kerana Allah. Apabila nilai ‘kebaikkan’ sudah terserlah, dan sudah diakui oleh masarakat Islam dan bukan Islam sebagai nilai kebaikkan yang hakiki (terunggul tiada bandinganya). Bila sudah sampai katahap itu, kepada golongan yang terus-menerus menentang semata-mata kerana membela kepentigan dunianya, ia hendak lah dicegah secara tegas dengan cara politik terlebeh dahulu. Jika gagal wajiblah diteruskan secara fizikal (Jihad fee Sabilillah) Sesuai dengan konsep ‘Amar ma’aruf nahi mungkar’ mengikut ketentuan syarak. Begitulah perjalanan As-Sunnah yang Rasulallah saw tujukan contoh kepada kita.
Sebab itu ‘dakwah dan politik’ adalah sebagai mata rantai kesinambungan yang tidak mungkin boleh dipisahkan. Artinya ‘dakwah’ tidak akan sempurna jika dihujungnya tidak ditangani dengan ‘politik’ begitu juga sebaliknya ‘politik’ tidak akan berjaya jika tidak dimulakan dengan ‘dakwah’. Percubaan untuk memisahkanya sama artinya merendahkan martabat As-Sunnah itu sendiri, pasti akan menemui kegagalan. Ini telah nyata terbukti, hari ini di Sri Langka dan di Miwat, yang mana usaha dakwah jemaah kita sudah sampai katahap 80 – 95% dikalangan masarakat Islam disana, namun amalan syari’at Islam disana sekadar diperingkat persaorangan (individu). Perengkat Negara masih terpaksa tunduk patuh kepada perundangan kaum kafirin. Walhal Islam sendiri mempunyai perundangan yang lengkap sempurna dalam seluruh aspek kehidupan maknusia.
Umrah April-Jun2013
CINTA SEJATI SEORANG IBU
CINTA SEJATI SEORANG IBU TERHADAP ANAK-ANAKNYA
Wanita itu sudah tua, namun semangat perjuangannya tetap
menyala seperti wanita yang masih muda. Setiap tutur kata yang dikeluarkannya
selalu menjadi pendorong dan bualan orang disekitarnya. Maklumlah, ia memang
seorang penyair dua zaman, maka tidak kurang pula bercakap dalam bentuk syair.
Al-Khansa bin Amru, demikianlah nama wanita itu. Dia merupakan wanita yang
terkenal cantik dan pandai di kalangan orang Arab. Dia pernah bersyair
mengenang kematian saudaranya yang bernama Sakhr :
"Setiap mega terbit, dia mengingatkan aku pada Sakhr, malang. Aku pula masih teringatkan dia setiap mega hilang dii ufuk barat Kalaulah tidak kerana terlalu ramai orang menangis di sampingku ke atas mayat-mayat mereka, nescaya aku bunuh diriku."
Setelah Khansa memeluk Islam, keberanian dan kepandaiannya bersyair telah digunakan untuk menyemarakkan semangat para pejuang Islam. Ia mempunyai empat orang putera yang kesemuanya diajar ilmu bersyair dan dididik berjuang dengan berani. Kemudian puteranya itu telah diserahkan untuk berjuang demi kemenangan dan kepentingan Islam. Khansa telah mengajar anaknya sejak kecil lagi agar jangan takut menghadapi peperangan dan cabaran.
Pada tahun 14 Hijrah, Khalifah Umar Ibnul Khattab menyediakan satu pasukan tempur untuk menentang Farsi. Semua Islam dari berbagai kabilah telah dikerahkan untuk menuju ke medan perang, maka terkumpullah seramai 41,000 orang tentera. Khansa telah mengerahkan keempat-empat puteranya agar ikut mengangkat senjata dalam perang suci itu. Khansa sendiri juga ikut ke medan perang dalam kumpulan pasukan wanita yang bertugas merawat dan menaikkan semangat pejuan tentera Islam.
Dengarlah nasihat Khansa kepada putera-puteranya yang sebentar lagi akan ke medan perang, "Wahai anak-anakku! Kamu telah memilih Islam dengan rela hati. Kemudian kamu berhijrah dengan sukarela pula. Demi Allah, yang tiada tuhan selain Dia, sesungguhnya kamu sekalian adalah putera-putera dari seorang lelaki dan seorang wanita. Aku tidak pernah mengkhianati ayahmu, aku tidak pernah memburuk-burukkan saudara-maramu, aku tidak pernah merendahkan keturunan kamu, dan aku tidak pernah mengubah perhubungan kamu. Kamu telah tahu pahala yang disediakan oleh Allah s.w.t. kepada kaum muslimin dalam memerangi kaum kafir itu. Ketahuilah bahawasanya kampung yang kekal itu lebih baik daripada kampung yang binasa."
Kemudian Khansa membacakan satu ayat dari surah Ali Imran yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman! Sabarlah, dan sempurnakanlah kesabaran itu, dan teguhkanlah kedudukan kamu, dan patuhlah kepada Allah, moga-moga menjadi orang yang beruntung." Putera-putera Khansa tertunduk khusyuk mendengar nasihat bonda yang disayanginya.
Seterusnya Khansa berkata, "Jika kalian bangun esok pagi, insya Allah dalam keadaan selamat, maka keluarlah untuk berperang dengan musuh kamu. Gunakanlah semua pengalamanmu dan mohonlah pertolongan dari Allah s.w.t.. Jika kamu melihat api pertempuran semakin hebat dan kamu dikelilingi oleh api peperangan yang sedang bergejolak, masuklah kamu ke dalamnya. Dan dapatkanlah puncanya ketika terjadi perlagaan pertempurannya, semoga kamu akan berjaya mendapat balasan di kampung yang abadi, dan tempat tinggal yang kekal."
Subuh esoknya semua tentera Islam sudah berada di tikar sembahyang masing-masing untuk mengerjakan perintah Allah s.w.t. iaitu solat Subuh, kemudian berdoa moga-moga Allah s.w.t. memberikan mereka kemenangan atau syurga. Kemudian Saad bin Abu Waqas panglima besar Islam telah memberikan arahan agar bersiap-sedia sebaik sahaja semboyan perang berbunyi. Perang satu lawan satu pun bermula dua hari. Pada hari ketiga bermulalah pertempuran besar-besaran. 41,000 orang tentera Islam melawan tentera Farsi yang berjumlah 200,000 orang. Pasukan Islam mendapat tentangan hebat, namun mereka tetap yakin akan pertolongan Allah s.w.t..
Putera-putera Khansa maju untuk merebut peluang memasuki syurga. Berkat dorongan dan nasihat dari bondanya, mereka tidak sedikit pun berasa takut. Sambil mengibas-ngibaskan pedang, salah seorang dari mereka bersyair, "Hai saudara-saudaraku! Ibu tua kita yang banyak pengalaman itu, telah memanggil kita semalam dan membekalkan nasihat. Semua mutiara yang keluar dari mulutnya bernas dan berfaedah. Insya Allah akan kita buktikan sedikit masa lagi."
Kemudian ia maju menetak setiap musuh yang datang. Seterusnya disusul pula oleh anak kedua maju dan menentang setiap musuh yang mencabar. Dengan semangat yang berapi-api ia bersyair,
"Demi Allah! Kami tidak akan melanggar nasihat dari ibu tua kami Nasihatnya wajib ditaati dengan ikhlas dan rela hati Segeralah bertempur, segeralah bertarung dan menggempur mush-musuh bersama-sama Sehingga kau lihat keluarga Kaisar musnah." Anak Khansa yang ketiga pula segera melompat dengan beraninya dan bersyair, "Sungguh ibu tua kami kuat keazamannya, tetap tegas tidak goncang Beliau telah menggalakkan kita agar bertindak cekap dan berakal cemerlang Itulah nasihat seorang ibu tua yang mengambil berat terhadap anak-anaknya sendiri. Mari! Segera memasuki medan tempur dan segeralah untuk mempertahankan diri Dapatkan kemenangan yang bakal membawakegembiraan di dalam hati Atau tempuhlah kematian yang bakal mewarisi kehidupan yang abadi."
Akhir sekali anak keempat menghunus pedang dan melompat menyusul abang-abangnya. Untuk menaikkan semangatnya ia pun bersyair, "Bukanlah aku putera Khansa', bukanlah aku anak jantan Dan bukanlah pula kerana 'Amru yang pujiannya sudah lama terkenal Kalau aku tidak membuat tentera asing yang berkelompok-kelompok itu terjunam ke jurang bahaya, dan musnah mangsa oleh senjataku." Bergelutlah keempat-empat putera Khansa dengan tekad bulat untuk mendapatkan syurga diiringi oleh doa munajat bondanya yang berada di garis belakang. Pertempuran terus hebat. Tentera Islam pada mulanya kebingungan dan kacau kerana pada mulanya tentera Farsi menggunakan tentera bergajah di barisan hadapan, sementara tentera berjalan kaki berlindung di belakang binatang tahan lasak itu. Namun tentera Islam dapat mencederakan gajah-gajah itu dengan memanah mata dan bahagian-bahagian lainnya. Gajah yang cedera itu marah dengan menghempaskan tuan yang menungganginya, memijak-mijak tentera Farsi yang lainnya. Kesempatan ini digunakan oleh pihak Islam untuk memusnahkan mereka. Panglima perang bermahkota Farsi dapat dipenggal kepalanya, akhirnya mereka lari lintang-pukang menyeberangi sungai dan dipanah oleh pasukan Islam hingga air sungai menjadi merah. Pasukan Farsi kalah teruk, dari 200,000 tenteranya hanya sebahagian kecil sahaja yang dapat menyelamatkan diri.
Umat Islam lega. Kini mereka mengumpul dan mengira tentera Islam yang gugur. Ternyata yang beruntung menemui syahid di medan Kadisia itu berjumlah lebih kurang 7,000 orang. Dan daripada 7,000 orang syuhada itu terbujur empat orang adik-beradik Khansa. Seketika itu juga ramailah tentera Islam yang datang menemui Khansa memberitahukan bahawa keempat-empat anaknya telah menemui syahid. Al-Khansa menerima berita itu dengan tenang, gembira dan hati tidak bergoncang. Al-Khansa terus memuji Allah dengan ucapan,
"Segala puji bagi Allah s.w.t., yang telah memuliakanku dengan mensyahidkan mereka, dan aku mengahrapkan darii Tuhanku, agar Dia mengumpulkan aku dengan mereka di tempat tinggal yang kekal dengan rahmat-Nya!"
Al-Khansa kembali semula ke Madinah bersama para perajurit yang masih hidup dengan meninggalkan mayat-mayat puteranya di medan pertempuran Kadisia. Dari peristiwa peperanan itu pula wanita penyair ini mendapat gelaran kehormatan 'Ummu syuhada yang ertinya ibu kepada orang-orang yang mati syahid."
"Setiap mega terbit, dia mengingatkan aku pada Sakhr, malang. Aku pula masih teringatkan dia setiap mega hilang dii ufuk barat Kalaulah tidak kerana terlalu ramai orang menangis di sampingku ke atas mayat-mayat mereka, nescaya aku bunuh diriku."
Setelah Khansa memeluk Islam, keberanian dan kepandaiannya bersyair telah digunakan untuk menyemarakkan semangat para pejuang Islam. Ia mempunyai empat orang putera yang kesemuanya diajar ilmu bersyair dan dididik berjuang dengan berani. Kemudian puteranya itu telah diserahkan untuk berjuang demi kemenangan dan kepentingan Islam. Khansa telah mengajar anaknya sejak kecil lagi agar jangan takut menghadapi peperangan dan cabaran.
Pada tahun 14 Hijrah, Khalifah Umar Ibnul Khattab menyediakan satu pasukan tempur untuk menentang Farsi. Semua Islam dari berbagai kabilah telah dikerahkan untuk menuju ke medan perang, maka terkumpullah seramai 41,000 orang tentera. Khansa telah mengerahkan keempat-empat puteranya agar ikut mengangkat senjata dalam perang suci itu. Khansa sendiri juga ikut ke medan perang dalam kumpulan pasukan wanita yang bertugas merawat dan menaikkan semangat pejuan tentera Islam.
Dengarlah nasihat Khansa kepada putera-puteranya yang sebentar lagi akan ke medan perang, "Wahai anak-anakku! Kamu telah memilih Islam dengan rela hati. Kemudian kamu berhijrah dengan sukarela pula. Demi Allah, yang tiada tuhan selain Dia, sesungguhnya kamu sekalian adalah putera-putera dari seorang lelaki dan seorang wanita. Aku tidak pernah mengkhianati ayahmu, aku tidak pernah memburuk-burukkan saudara-maramu, aku tidak pernah merendahkan keturunan kamu, dan aku tidak pernah mengubah perhubungan kamu. Kamu telah tahu pahala yang disediakan oleh Allah s.w.t. kepada kaum muslimin dalam memerangi kaum kafir itu. Ketahuilah bahawasanya kampung yang kekal itu lebih baik daripada kampung yang binasa."
Kemudian Khansa membacakan satu ayat dari surah Ali Imran yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman! Sabarlah, dan sempurnakanlah kesabaran itu, dan teguhkanlah kedudukan kamu, dan patuhlah kepada Allah, moga-moga menjadi orang yang beruntung." Putera-putera Khansa tertunduk khusyuk mendengar nasihat bonda yang disayanginya.
Seterusnya Khansa berkata, "Jika kalian bangun esok pagi, insya Allah dalam keadaan selamat, maka keluarlah untuk berperang dengan musuh kamu. Gunakanlah semua pengalamanmu dan mohonlah pertolongan dari Allah s.w.t.. Jika kamu melihat api pertempuran semakin hebat dan kamu dikelilingi oleh api peperangan yang sedang bergejolak, masuklah kamu ke dalamnya. Dan dapatkanlah puncanya ketika terjadi perlagaan pertempurannya, semoga kamu akan berjaya mendapat balasan di kampung yang abadi, dan tempat tinggal yang kekal."
Subuh esoknya semua tentera Islam sudah berada di tikar sembahyang masing-masing untuk mengerjakan perintah Allah s.w.t. iaitu solat Subuh, kemudian berdoa moga-moga Allah s.w.t. memberikan mereka kemenangan atau syurga. Kemudian Saad bin Abu Waqas panglima besar Islam telah memberikan arahan agar bersiap-sedia sebaik sahaja semboyan perang berbunyi. Perang satu lawan satu pun bermula dua hari. Pada hari ketiga bermulalah pertempuran besar-besaran. 41,000 orang tentera Islam melawan tentera Farsi yang berjumlah 200,000 orang. Pasukan Islam mendapat tentangan hebat, namun mereka tetap yakin akan pertolongan Allah s.w.t..
Putera-putera Khansa maju untuk merebut peluang memasuki syurga. Berkat dorongan dan nasihat dari bondanya, mereka tidak sedikit pun berasa takut. Sambil mengibas-ngibaskan pedang, salah seorang dari mereka bersyair, "Hai saudara-saudaraku! Ibu tua kita yang banyak pengalaman itu, telah memanggil kita semalam dan membekalkan nasihat. Semua mutiara yang keluar dari mulutnya bernas dan berfaedah. Insya Allah akan kita buktikan sedikit masa lagi."
Kemudian ia maju menetak setiap musuh yang datang. Seterusnya disusul pula oleh anak kedua maju dan menentang setiap musuh yang mencabar. Dengan semangat yang berapi-api ia bersyair,
"Demi Allah! Kami tidak akan melanggar nasihat dari ibu tua kami Nasihatnya wajib ditaati dengan ikhlas dan rela hati Segeralah bertempur, segeralah bertarung dan menggempur mush-musuh bersama-sama Sehingga kau lihat keluarga Kaisar musnah." Anak Khansa yang ketiga pula segera melompat dengan beraninya dan bersyair, "Sungguh ibu tua kami kuat keazamannya, tetap tegas tidak goncang Beliau telah menggalakkan kita agar bertindak cekap dan berakal cemerlang Itulah nasihat seorang ibu tua yang mengambil berat terhadap anak-anaknya sendiri. Mari! Segera memasuki medan tempur dan segeralah untuk mempertahankan diri Dapatkan kemenangan yang bakal membawakegembiraan di dalam hati Atau tempuhlah kematian yang bakal mewarisi kehidupan yang abadi."
Akhir sekali anak keempat menghunus pedang dan melompat menyusul abang-abangnya. Untuk menaikkan semangatnya ia pun bersyair, "Bukanlah aku putera Khansa', bukanlah aku anak jantan Dan bukanlah pula kerana 'Amru yang pujiannya sudah lama terkenal Kalau aku tidak membuat tentera asing yang berkelompok-kelompok itu terjunam ke jurang bahaya, dan musnah mangsa oleh senjataku." Bergelutlah keempat-empat putera Khansa dengan tekad bulat untuk mendapatkan syurga diiringi oleh doa munajat bondanya yang berada di garis belakang. Pertempuran terus hebat. Tentera Islam pada mulanya kebingungan dan kacau kerana pada mulanya tentera Farsi menggunakan tentera bergajah di barisan hadapan, sementara tentera berjalan kaki berlindung di belakang binatang tahan lasak itu. Namun tentera Islam dapat mencederakan gajah-gajah itu dengan memanah mata dan bahagian-bahagian lainnya. Gajah yang cedera itu marah dengan menghempaskan tuan yang menungganginya, memijak-mijak tentera Farsi yang lainnya. Kesempatan ini digunakan oleh pihak Islam untuk memusnahkan mereka. Panglima perang bermahkota Farsi dapat dipenggal kepalanya, akhirnya mereka lari lintang-pukang menyeberangi sungai dan dipanah oleh pasukan Islam hingga air sungai menjadi merah. Pasukan Farsi kalah teruk, dari 200,000 tenteranya hanya sebahagian kecil sahaja yang dapat menyelamatkan diri.
Umat Islam lega. Kini mereka mengumpul dan mengira tentera Islam yang gugur. Ternyata yang beruntung menemui syahid di medan Kadisia itu berjumlah lebih kurang 7,000 orang. Dan daripada 7,000 orang syuhada itu terbujur empat orang adik-beradik Khansa. Seketika itu juga ramailah tentera Islam yang datang menemui Khansa memberitahukan bahawa keempat-empat anaknya telah menemui syahid. Al-Khansa menerima berita itu dengan tenang, gembira dan hati tidak bergoncang. Al-Khansa terus memuji Allah dengan ucapan,
"Segala puji bagi Allah s.w.t., yang telah memuliakanku dengan mensyahidkan mereka, dan aku mengahrapkan darii Tuhanku, agar Dia mengumpulkan aku dengan mereka di tempat tinggal yang kekal dengan rahmat-Nya!"
Al-Khansa kembali semula ke Madinah bersama para perajurit yang masih hidup dengan meninggalkan mayat-mayat puteranya di medan pertempuran Kadisia. Dari peristiwa peperanan itu pula wanita penyair ini mendapat gelaran kehormatan 'Ummu syuhada yang ertinya ibu kepada orang-orang yang mati syahid."
Subscribe to:
Posts (Atom)