Lima Perkara Bid’ah Terhadap Jenazah (Yang Sering
Dilakukan Oleh Masyarakat Melayu)
1. Membawa jambangan bunga &
seumpamanya bersama-sama jenazah. Perbuatan ini adalah BID’AH yang DIHARAMKAN
yang telah mempengaruhi orang Islam dengan meniru upacara pengebumian mayat
orang kafir yang mengandungi unsur-unsur pembaziran & kemegahan.
2. MAKRUH membina qubur sama ada
di sebelah dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas
seperti simen, batu kapur & seumpamanya.
Hal ini
berdasarkan hadits, daripada Jabir r.a., katanya:
نَهَى رَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ أَن
يُجَصَّصَ القَبرُ
Maqsudnya: “Rasulullah s.a.w. melarang pembinaan qubur
dengan batu kapur.” [HR Muslim (970)]
Walau bagaimanapun, pembinaan qubur dengan batu marmar
& seumpamanya adalah HARAM. Ini kerana perbuatan tersebut sangat
bertentangan dengan larangan Rasulullah s.a.w., di samping terdapat unsur-unsur
pembaziran yang ditegah oleh syara’, serta unsur-unsur kemegahan &
kebanggaan yang dicela oleh agama.
3. MAKRUH TAHRIM meninggikan
qubur & membuat binaan di atasnya sebagaimana yang dibuat oleh kebanyakan
orang hari ini.
Menurut sunnah, qubur tidak boleh ditinggikan melebihi
sejengkal dari paras tanah. Hal ini berdasarkan hadits, daripada ‘Ali bin Abu
Talib r.a., katanya, Abu al-Hayyaj al-Sadiy berkata:
أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى
مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا
طَمَسْتَهُ وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ
Maqsudnya: “Aku menyampaikan pesanan Rasulullah s.a.w.
kepadaku bahawa jangan ditinggalkan patung-patung kecuali setelah engkau
hancurkannya, begitu juga dengan qubur yang binaannya tinggi kecuali setelah
engkau ratakannya.” [HR Muslim (969) & lainnya]"
4. Keluarga si mati sibuk
menyediakan makanan & menjamu orang ramai sebagaimana kebiasaan masa kini.
Hal ini adalah BID’AH yang SANGAT BERTENTANGAN DENGAN SUNNAH yang menganjurkan
sebaliknya, iaitu sebahagian mereka yang menziarahi jenazah menyediakan makanan
& menghantarnya kepada keluarga si mati atau seseorang mengundang &
menjamu mereka di rumahnya.
Begitu juga SUNAT menyediakan makanan yang banyak yang
mencukupi keperluan mereka sehari semalam. Hal ini berdasarkan hadits, ketika
Rasulullah s.a.w. menerima berita Ja’far bin Abu Thalib r.a. terbunuh, baginda
(s.a.w.) bersabda:
اصنَعُوا لِأَهلِ
جَعفَرٍ طَعَامًا فَإِنَّهُ قَد جَاءَهُم مَا يَشغَلُهُم
Maqsudnya: “Buatkanlah makanan untuk keluarga Ja’far
kerana mereka ditimpa perisiwa yang menyedihkan.” [HR at-Tirmizi (998), Abu
Daud (31-32) & selainnya]
HARAM menyediakan makanan untuk perempuan-perempuan yang
meratap atau seumpamanya sama ada mereka di kalangan keluarga si mati atau
orang lain. Ini kerana perbuatan tersebut akan membantu maksiat &
menggalakkannya berterusan.
Termasuk dalam
perkara BID’AH ialah perbuatan keluarga si mati mengadakan kenduri yang mereka
namakan “sempena berlalu 40 hari” atau seumpamanya.
Sekiranya perbelanjaan kenduri tersebut diambil daripada
harta hak para waris, & antara mereka, terdapat pula yang belum baligh,
perbuatan tersebut SANGAT DILARANG disebabkan makan harta anak yatim &
menghilangkan haknya bukan untuk kepentingan dirinya. Perbuatan HARAM ini
dikongsi oleh kesemua yang menjemput & yang makan kenduri tersebut.
5. Membaca al-Quran di
majlis-majlis takziah yang dibuat secara rasmi sebagaimana yang berlaku pada
hari ini; perbuatan tersebut juga adalah BID’AH.
Apa yang sunat ialah mengucapkan takziah kepada keluarga
si mati hanya dalam tempoh 3 hari dari hari kematiannya sebagaimana yang
DISEPAKATI ‘ULAMA’, atau dengan kata lain, bukan keluarga si mati yang
menentukan tempohnya.
SUMBER:
Dr. Zulkifili Mohamad al-Bakri, al-Fiqh al-Manhaji: ‘Ibadat Dalam Fiqh al-Syafi’i,
Bab Mengiringi Jenazah (Perkara Bid’ah Terhadap Jenazah), muka surat 477-480.
No comments:
Post a Comment