Sunday, May 19, 2013

JUNDULLAH vs KARKUN - Siri 33



JUNDULLAH  14 May 2012 11:45
Antara rumusan yang boleh kami buat drp text ucapan bayan di atas (siri 32) adalah seperti berikut:

1. Secara sepintas lalu ,kepada pendengar dikalangan mereka yang jahil atau bukan daripada aliran agama secara formal,akan memuji ucapan ini sebagai ‘berisi’ dan bernas.Tetapi sebaliknya bagi pendengar yang telah di tarbiah dengan tasawwur islam yang sahih dan ilmu aqidah yang mantap akan dapat mengesan KEKELIRUAN yang TERSEMBUNYI di sebalik ucapan tersebut.

2. Kefahaman dari beberapa potong ayat contohnya ‘ikut cara nabi’ dalam teks tersebut mirip kepada fahaman Wahabi yang terkenal dengan slogannya “ ittibba al quran dan sunnah”.

3. Sekiranya kita perinci satu persatu point-point yang di bold merah itu,sebenarnya adalah pegangan dan iktikad yang mewakili seluruh ahli tabligh sedunia.

4. Antara yang boleh kita persoalkan ialah:

I . APAKAH YANG DIMAKSUDKAN ‘IKUT CARA NABI ITU??

II. Begitu juga maksud ayat ”Berilah makam kenabian Nabi kepada diri saya”(kami tak pernah jumpa ayat ini pernah diucapkan baik di kalangan para sahabat besar mahupun di kalangan ulama muktabar(ASWJ) termasuk imam mazhab 4 dalam kitab-kitab mereka).

III.Dan banyak lagi ayat-ayat yang ‘bermasalah’ terkandung dalam ucapan tersebut yang perlu di teliti samaada ia mengadungi KALIMAH KUFUR ATAU YANG MEROSAKKAN@MEMBATALKAN AQIDAH SI PENGUCAP.
-------------------------------------------------------
Reply
Fazil Abdul Hamid  12 March 2013 01:11
enta kena ikut jemaah tabligh baru enta dapat kefahaman...baru enta dapat hurai mana- mana perkataan dari sudut balaghah dan mantik.
---------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  12 March 2013 12:30
kami ikut JT sejak tahun 90an lagi...
apa yang kami faham sifat dakwah nabi ikut kefahaman audien yang mendengar bukan menggunakan double meaning seperti mantik dan balaghah.Kalau benda basic pun fail nak cerita benda berat ??
---------------------------------------------------
Reply
Ahmad Latif  13 May 2013 14:50
ikut cara nabi ialah kaifaiat perlaksanaan amalan yang bertepatan dengan petunjuk2x Nabi SAW jika permasalahan iktikad kita samada mengikut aliran hassan as-'ashariah atau al-maturidiah manakalan dalam bidang fekah salah satu dari 4 mazhab utama (Syafie, Hanbali, Maliki dan Hanafi) Itikad (masalah usul iman) dan furuq (mazahib fiqhiah) inilah yang dinamakan mazhab ahlu sunnah wa jamaah, itulah yang menjadi panduan jemaah tabligh, penulis jangan memandai buat fitnah dengan bertujuan mengelirukan umat ISlam. Saya adalah bekas pelajar Jamiatul Al-ISlamiah Gurumandar Karachi atau lebih dikenali sebagai Jami'ah Al-Binori cawangan Darul Ulom Doeband di Pakistan dan bekas penuntut Ma'ahad Fatah Al-Islami Damascus, Syria. Telah berkecimpung dalam Jemaah Tabligh sejak 25 tahun yang lalu. Jangan anggap kami dalam Jemaah Tablig bodoh dan tak berilmu.
-------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  13 May 2013 15:45
Pandangan tuan tidak sama dengan realiti yang berlaku di hadapan mata. Bagaimana tuan kata "perlaksanaan amalan yang bertepatan dengan petunjuk2x Nabi SAW" , sedangkan dalam kitab fadhail amal dan muntakhab lebih banyak hadith dhaif dari hadith sahih??
apakah tuan meletakkan hadith dhaif lebih utama dari hadith sahih??

Pepatah yang berbunyi "cakap tak serupa bikin".Dalam surah as saff...mafhumNYA : amat besar kemurkaan@kebencian Allah kepada mereka yang bersifat begitu.Kitab himpunan hadith sahih imam Bukhari di akui oleh para ulama sebagai sumber ketiga selepas al quran (dari segi kesahihan).Kitab fadhail amal dan muntakhab hadis jatuh nombor berapa ye...??

Di zaman awal dahulu memang betul, benua India banyak melahirkan ulama muhadithin dan mujahid ASWJ, tetapi selepas era shah waliyullah, pengaruh wahabi telah masuk melalui Ismail shaheed@ismail dahlewi hasil dari kitab Taqwiyatul iman yang berdasarkan kitab asal oleh muhammad abdul wahab (pengasas wahabi). Buktinya di sini:https://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi

Pada posting yang lalu telah kami lampirkan link kitab-kitab ulama deobandi antaranya fatawa rashidiya yang terkandung didalamnya fahaman ajaran wahabi. Silalah tuan buat semakan.

Fitnah ialah tuduhan tanpa bukti. TAPI yang ini kami sertakan bukti dalam bentuk video, scan muka kitab dll.

Kami tak nafikan dalam tabligh ada orang alim@ulama dan ustaz,  tetapi malangnya mereka bertaklid pada jemaah yang salah sebagaimana ulama @ustaz yang menyokong UMNO. Belajar tinggi, ilmu hebat tapi sokong puak yang batil@zalim.
------------------------------------------------
Reply
JUNDULLAH  14 May 2013 10:07
Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a katanya :

"Manusia sering bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w mengenai amalan-amalan yang baik, tetapi aku telah bertanya tentang amalan-amalan jahat kerana aku takut ia menimpa diriku, lalu aku bertanya :"Wahai Rasulullah! Dahulu kami berada dalam kejahilan dan kejahatan, kemudian Allah mengurniakan kepada kami kebaikan (kebenaran), adakah selepas kebenaran ini akan berlaku pula kejahatan? Rasulullah s.a.w menjawab :"Ya. Kami bertanya lagi: Adakah akan berlaku kebaikan selepas kejahatan itu? Rasulullah s.a.w menjawab: "Ya, tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan. Aku bertanya, apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan dan perselisihan itu? Iaitu satu kaum yang tidak beramal dengan sunnahku dan mengikuti ajaran selain dari jalanku, di antara mereka itu ada yang kamu kenali dan ada yang kamu tidak mengenalinya. Aku bertanya lagi: Adakah kejahatan akan berlaku lagi selepas itu? Rasulullah s.a.w menjawab:"Ya, ketika ada orang-orang yang menyeru atau mengajak manusia ke neraka jahannam, siapa ya Rasulullah? sifatkan mereka kepada kami. Rasulullah s.a.w menjawab: "Baiklah, mereka adalah sebangsa dengan kita dan berbahasa seperti kita. Aku bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah pendapatmu sekiranya aku masih hidup lagi ketika itu? Rasulullah s.a.w menjawab dengan bersabda: Kamu hendaklah bersama dengan jemaah Islam dan pemimpin mereka. Aku bertanya lagi: Bagaimanakah sekiranya ketika itu umat Islam tidak mempunyai jemaah (kesatuan), juga tidak ada pemimpin? Rasulullah s.a.w menjawab lagi : "Kamu hendaklah memencilkan diri kamu dari kumpulan mereka walaupun kamu terpaksa memakan akar-akar kayu dan tinggallah kamu di sana sehingga kamu mati dalam keadaan yang demikian.


Semua kita tahu dan maklum dengan maksud dan khulasah hadis di atas yang menceritakan senario manusia akhir zaman. Bahkan ada yang telah arif dengan syarah hadis tersebut tetapi sangat sedikit mereka yang memahami hadith di atas dari sudut@kontek seumpama pakar Forensik.

Apa yang kami maksudkan ialah perbandingan manusia seperti Huzaifah dengan manusia yang lain. Contoh: dalam 1000 orang yang sedang solat hanya seoarang sahaja yang kusyuk 90% sedang yang lain hanya 10% kebawah. Ini kerana hanya seorang itu sahaja yang risau dan bimbang serta ambil berat dengan solatnya. Makanya ia berusaha untuk kusyuk semaksimum mungkin.

Begitulah sikap Huzaifah yang hanya beliau seorang sahaja yang bimbangkan kejahatan sedangkan manusia lain lebih melihat kebaikan semata. Sikap Huzaifah ini sebenarnya akan sentiasa ada sehingga akhir zaman oleh berbagai manusia muslim TETAPI jumlahnya sedikit (minoriti)sebagaimana hadith Huzaifah di atas.

Maka tidak hairanlah kepada kita bila blog-blog yang menceritakan kebaikan, ramai pengujungnya atau pengikutnya (followers), sebaliknya blog-blog yang mengkritik/menyinggung pihak-pihak tertentu atau berkata benar sangat sedikit pengikutnya(contoh blog kami).

Cuba kita perhati blog-blog yang menceritakan tips-tips, perkongsian ilmu, menyampai maklumat yang bersifat nuetral dan sehala, tidak menghentam dan seumpamanya maka blog tersebut akan ramai pengikutnya. Ini kerana tidak ramai manusia ingin/mahu menjadi seperti sahabat nabi yang bernama Huzaifah kerana takut akan dicela, diherdik dll.

itulah penilaian kami...
------------------------------------------------------
Reply
abdul hakim rustam  14 May 2013 11:41
assalamua'alaikum..
saya suka blog ni!!!
terBAIK!!!!

No comments:

Post a Comment