Roh suami telah mati datang bersetubuh
dengan isteri setiap malam
Persoalannya bolehkah roh suami yang sudah mati kembali
meniduri isterinya yang masih hidup?
Soalan: Ustaz, suami saya telah kembali ke rahmatullah kira-kira tiga bulan yang lalu. Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini ada sesuatu yang pelik berlaku pada diri saya, iaitu pada setiap malam arwah mendatangi dan bergaul dengan saya. Kemusykilan saya ;
Soalan: Ustaz, suami saya telah kembali ke rahmatullah kira-kira tiga bulan yang lalu. Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini ada sesuatu yang pelik berlaku pada diri saya, iaitu pada setiap malam arwah mendatangi dan bergaul dengan saya. Kemusykilan saya ;
i) Bolehkah suami yang telah kembali ke rahmatullah,
mendatangi semula dan bergaul, sepertimana mereka hidup pada malam-malam hari
sebelum kematiannya ?
ii) Bolehkah roh suami saya menziarahi anggota
keluarganya, menziarahi rumah atau kampung halamannya ?
iii) Apakah benar ruh orang yang sudah meninggal, boleh
balik memasuki tubuh anggota keluarganya, seolah-olahnya boleh berinteraksi
dengan orang hidup.
Jawapan:
Menjawab soalan pertama, di sini ada dua episod daripada
soalan ini, pertamanya, mendatangi isteri setelah suaminya meninggal iaitu
‘tidur bersama’, mungkin berlaku sebagai suatu mimpi indah atau keduanya,
benar-benar berlaku dalam keadaan sedar dan yakin bahawa itu adalah suaminya
yang terdahulu.
Kalau berlaku itu atas nama mimpi, memanglah ia sesuatu
yang mungkin, lebih-lebih lagi berlaku kepada isteri yang amat menyayangi
suaminya yang telah pergi menemui Allah lebih dahulu daripadanya.
Adapun mendatangi isteri dalam maksud ia benar-benar sedar dan yakin bahawa itu adalah suaminya maka ini adalah tidak mungkin dan tidak boleh berlaku kerana orang yang telah meninggal telah berpindah ke alam baqa’ – alamul khulud – yang bermula daripada kubur.
Hadis Nabi s.a.w menyebut (yang bermaksud),”Alam kubur
itu adalah suatu tempat tinggal sementara, tempat berhenti daripada
tempat-tempat yang akan dilalui, menuju ke alam Akhirat, alam kubur adalah
sebahagian daripada alam barzakh, maka yang telah dimasukkan ke alam kubur akan
berada di dalamnya sehingga hari Kiamat yang tidak mungkin boleh kembali ke alam
dunia.”
Adapun yang berlaku setelah yang didakwa oleh banyak orang, khasnya kepada saya, puan mesti yakin bahawa itu bukanlah suami yang sebenar.
Kalaupun berlaku sungguh, ia akan berlaku, tetapi bukan
daripada suami. Tetapi ia dilakukan oleh makhluk lain yang bernama Qareen.
Qareen ini memang wujud, dalam al-Qurannul Karim, terdapat istilah Qareen ini
sebanyak 12 kali. Misalnya kita merujuk kepada Surah as-Shaffaat, ayat 51 yang
bermaksud, salah seorang daripada yang telah meninggal yang menghadapi balasan
Allah S.W.T, mengakui dengan mengatakan bahawasanya, adalah pada diri saya
dahulunya ada Qareen.
Qareen dalam tafsir seperti al-Qurtubi dan al-Maraghi,
disebut sebagai kawan atau teman yang begitu rapat. Ertinya, insan yang
menjadikan Qareen sebagai teman rapatnya maka dia telah mendapat sejahat-jahat
teman. Qareen adalah satu jenis daripada jenis-jenis Jin ataupun Syaitan.
Pada umumnya, apabila manusia bersahabat dengan syaitan
serta meminta tolong daripadanya dan berbagai-bagai lagi, maka jadilah dia Qareen.
Oleh itu, selepas daripada kematian manusia, Qareen ini akan melakukan
berbagai-bagai perkara yang tidak baik termasuklah dia boleh menganggu keluarga
si mati dan mendatangi isterinya sebagaimana rupa suami terdahulu.
Oleh sebab itu puan tidak seharusnya mempercayai bahawa
‘dia’ adalah suami puan, kerana suami puan yang sebenarnya telah kembali ke
rahmatullah.
Mengenai soalan kedua, orang yang telah meninggal dunia,
ruhnya kembali kepada Allah S.W.T yang diistilahkan berada dalam alam Barzakh,
ianya adalah alam Akhirat. Justeru insan yang telah pergi kepada-Nya tidak
mungkin dan tidak boleh kembali ke alam dunia kerana Barzakh itu bermaksud
pemisah atau penghalang. Ia seumpama sebuah tembok yang kukuh memisahkan di
antara dua alam.
Maka orang yang telah kembali kerahmatullah atau kembali
ke alam Barzakh ini, dia tidak boleh kembali. Dalam Surah az-Zumar, ayat 42
yang bermaksud, “Allahlah yang memisahkan nyawa dengan mati daripada
makhluk-Nya dan memegang yang telah pasti mati ini dengan tidak membenarkannya
kembali ke dunia.”
Ayat al-Quran lain ada menyebut,
“Bahawa selepas kematian, mereka akan kembali ke alam Barzakh sehinggalah kepada hari Kiamat.”
“Bahawa selepas kematian, mereka akan kembali ke alam Barzakh sehinggalah kepada hari Kiamat.”
Banyak ayat al-Quran dan al-Hadis yang menunjukkan bahawa ruh si mati berada dalam suatu kepungan Barzakh yang tidak mungkin boleh kembali ke alam dunia. Sebagaimana kita ke alam dunia tidak boleh masuk ke alam Barzakh (tanpa ada sebab).
Logiknya kita lihat, kalaulah ruh orang yang telah mati
itu boleh kembali ke dunia, boleh melakukan berbagai-bagai perkara, sudah tentu
orang-orang yang telah meninggal itu seolah-olahnya tiada seksa kubur, tiada
balasan dan seolah-olahnya mereka bebas ke sana ke mari.
Oleh itu, kita harus yakin bahawa ruh si mati tidak boleh kembali untuk menziarahi keluarganya, rumahnya atau sebagainya.
Oleh itu, kita harus yakin bahawa ruh si mati tidak boleh kembali untuk menziarahi keluarganya, rumahnya atau sebagainya.
Kepada soalan ketiga, pada saya orang yang telah
meninggal tidak boleh kembali ke dunia. Peninggalannya adalah peninggalan yang
terakhir, sebab itu ia disebut kembali ke rahmatullah. Sama ada dia (si mati)
berada dalam keadaan penuh dengan nikmat alam Barzakh yang bermula dari alam
kubur, atau bermula dengan seksa kubur seperti yang sabit dalam nas-nas
al-Quran dan as-Sunnah yang wajib diimani adanya azab kubur.
Dalam kedua-dua keadaan ini, si mati sudah tidak mungkin
akan kembali ke dunia ini kerana dia berada dalam alam Barzakh. Akan tetapi
berlaku dalam dunia ini, orang mengatakan ruh orang mati, kembali ke dunia dan
meminjam jasad-jasad yang tertentu yang jadi seperti orang kehilangan akal,
bercakap dengan nada, irama dan kelakuan orang yang telah mati.
Daripada pengalaman saya, ada juga yang medakwa dirinya
Nabi Khidir, Sheikh Abdul Qadir Jailani, Wali Songo dan sebagainya. Ada juga
pihak tertentu yang mengubat orang, yang mengajar ilmu-ilmu yang didakwa
kununnya diambil daripada orang yang telah mati.
Semuanya ini adalah tidak benar dan ditolak oleh Islam.
Seolah-olah wujudnya fahaman mengembalikan ruh, dalam istilah Arabnya disebut
tanasuthil arwah – reincarnation -. Fahaman ini ada dalam fahaman Buddha, Hindu
dan fahaman purba. Islam bersih daripada semua fahaman ini.
Umat Islam mesti beriman bahawa ruh adalah untuk dirinya
sahaja dan tidak boleh masuk dalam diri orang lain. Satu jasad satu ruh,
apabila dipisahkan, jasad akan tinggal di alam dunia, ruh kembali ke alam
Barzakh.
Apabila tibanya nanti di hari Qiamat, jasad akan
dijadikan semula dan ruh akan mencarinya untuk dihisabkan oleh Allah S.W.T.
Alam Barzakh adalah suatu alam yang ditutup rapat.
Oleh kerana itu pada pandangan saya tidak timbul sama sekali manusia yang telah mati, ruhnya boleh menganggu atau menyakiti manusia.
Oleh kerana itu pada pandangan saya tidak timbul sama sekali manusia yang telah mati, ruhnya boleh menganggu atau menyakiti manusia.
Wallahu a’lam.
-Tuan Guru Dato’ Dr Haron Din
No comments:
Post a Comment