FATWA TENTANG MERAYAKAN SAMBUTAN NISFU SYABAAN
Bacaan Yasin
Bacaan Yasin
Umat Islam di Malaysia
umumnya menyambut malam Nisfu Syaaban (15hb Syaaban) dengan mengadakan majlis
membaca surah Yasin sebanyak tiga kali selepas solat Maghrib. Di celah-celah
bacaan Yasin ini diselitkan dengan bacaan doa seperti berikut; selepas
bacaan Yasin pertama dengan doa untuk diselamatkan dunia akhirat, selepas
bacaan Yasin kedua doa supaya dipanjangkan umur dalam keberkatan dan selepas
bacaan Yasin ketiga doa supaya dianugerahkan rezeki yang halal.
Diperhatikan bahawa
amalan sambutan Nisfu Syaaban yang kaifiatnya sebegini tidak diamalkan
di tempat lain di seluruh dunia. Tidak hairanlah tiada fatwa yang dikeluarkan
oleh ulama muktabar dunia masakini tentang sahih atau batilnya amalan ini.
Kita beramal dan
beribadat adalah untuk mendapat pahala dan kebaikan. Amalan ini hendaklah ada
contohnya dari Rasulullah s.a.w. atau sahabat-sahabat atau ada petunjuk
yang jelas dari al-Quran dan as-Sunnah. Amalan mengkhususkan bacaan dan doa tertentu
pada sesuatu masa tanpa nas yang sahih adalah amalan bidaah yang tertolak dan
dikhuatiri berdosa; setidak-tidaknya ia akan membazirkan masa dan memenatkan
badan.
Kita boleh membaca surah
Yasin sebanyak mungkin pada bila-bila masa untuk mendapat pahala tetapi tidak
dengan mengkhususkan kepada malam Nisfu Syabaan dan dengan bilangan tiga kali.
Kita digalakkan berdoa apa saja kepada Allah s.w.t untuk kebaikan dunia dan di
akhirat tetapi tidak perlu dikhususkan di celah-celah bacaan Yasin di malam Nisfu
Syaaban. Dan kita boleh membaca surah Yasin dan berdoa bersendirian, di
mana-mana dan bila-bila saja dan tidak perlu berkampung di masjid-masjid
dengan harapan mendapat ganjaran istimewa dari Allah s.w.t.
Berikut adalah fatwa
yang dikeluarkan oleh seorang ulama terkemuka di Timur Tengah untuk menjelaskan
tentang amalan bidaah di malam nisfu Syaaban. Perhatikan bahawa beliau tidak
menyebut amalan membaca Yasin dan doa-doa yang mengiringinya kerana
amalan tersebut tidak diamalkan oleh penduduk di Timur Tengah atau di bahagian
lain dunia Islam. Boleh dikatakan bahawa amalan baca Yasin dan doa ini
adalah sebahagian dari sekian banyak amalan bidaah ciptaan rakyat
tempatan khusus untuk amalan penduduk nusantara ini!
'Solat Sunat' Nisfu
Syaaban
Firman Allah
(mafhumnya): “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku
telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi
agama untuk kamu." [al-Maa’idah 5:3]. “Patutkah mereka mempunyai
sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka sebarang
undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah?" [al-Syur.a 42:21]
Dalam kitab al-Sahihain
diriwayatkan daripada `Aisyah (r.a) bahawa Rasulullah (s.a.w) pernah bersabda:
"Barangsiapa mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kita ini
yang mana bukan sebahagian daripadanya, akan tertolak.”
Dalam Sahih Muslim
diriwayatkan daripada Jabir r.a, Nabi (s.a.w) bersabda dalam khutbah Baginda:
"Tetaplah kamu dengan Sunnahku dan Sunnah para Khulafa' Rasyidun, serta
berpegang teguhlah padanya... Berwaspadalah terhadap perkara yang baru
diada-adakan, kerana setiap perkara baru adalah bid'ah dan setiap perkara
bid'ah itu adalah sesat.” Terdapat banyak lagi ayat Qur'an dan hadis yang
seumpamanya.
Ini jelas sekali menunjukkan
bahawa Allah telah sempurnakan agama umat ini, dan mencukupkan nikmatNya ke
atas mereka. Tuhan tidak mengambil nyawa RasulNya sehinggalah Baginda selesai
menyampaikan perutusan dengan seterang-terangnya dan menghuraikan kepada ummah
segala apa yang telah diperintahkan Allah samada amalan perbuatan mahupun
percakapan. Baginda s.a.w telah menerangkan bahawa untuk ibadah yang direka
selepas kewafatan Baginda, segala bacaan dan amalan yang kononnya dilakukan
menurut Islam, kesemua ini akan dicampakkan kembali kepada orang yang mencipta
amalan tersebut, meskipun ia berniat baik.
Para Sahabat Nabi s.a.w
tahu tentang hakikat ini, begitu juga para salaf selepas mereka. Mereka
mengecam bid’ah dan menegahnya, sebagaimana telah dicatatkan dalam kitab-kitab
yang menyanjung sunnah dan mengecam bid’ah, ditulis oleh bin Waddah,
al-Tartushi, bin Shamah dan lain-lain.
Antara amalan bid’ah
yang direka manusia ialah menyambut hari pertengahan dalam bulan Syaaban (Nisfu
Syaaban), dan menganjurkan puasa pada hari tersebut. Tidak ada nas (dalil) yang
boleh dipercayai tentang puasa ini. Ada beberapa hadis dhaif telah dirujuk
tentang fadhilat puasa ini, tetapi ianya tidak boleh dijadikan pegangan.
Hadis-hadis diriwayatkan mengenai fadhilat doa sempena Nisfu Syaaban kesemuanya
adalah maudhu’ (rekaan semata-mata), sebagaimana telah diperjelaskan oleh
sebahagian besar alim ulama. Kita akan lihat beberapa petikan dari ulasan para
alim ulama ini.
Beberapa riwayat tentang
hal ini telah dinukilkan daripada sebahagian ulama salaf di Syria dan
lain-lain. Menurut jumhur ulama, menyambut Nisfu Syaaban adalah bid’ah, dan
hadis-hadis tentang fadhilat-fadhilat berkenaan hari tersebut adalah dhaif
(lemah), sebahagian besar yang lain pula adalah maudhu’ (rekaan). Antara ulama
yang memperjelaskan hal ini adalah al-Haafiz bin Rejab, di dalam kitabnya
Lataa’if al-Ma’aarif, dan lain-lain. Hadis-hadis dha`if berkenaan ibadah hanya
boleh diterimapakai untuk amalan ibadat yang terdapat menerusi nas-nas yang
Sahih. Tidak ada asas yang Sahih bagi sambutan Nisfu Syaaban, oleh itu
hadis-hadis dha`if tersebut tidak dapat digunapakai.
Prinsip asas yang
penting ini telah disebutkan oleh Imam Abu’l-‘Abbas Sheikh al-Islam bin
Taymiyah (rahimahullah). Para alim ulama (rahimahumullah) telah sepakat bahawa
apabila wujud perselisihan di kalangan umat, maka wajiblah merujuk kepada Kitab
Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Apa-apa keputusan yang diperolehi daripada
salah satu atau kedua-duanya adalah syariat yang wajib ditaati, sebaliknya
apa-apa yang didapati bercanggah dengan kedua-duanya mestilah ditolak. Oleh itu
sebarang amalan ibadat yang tidak dinyatakan di dalam kedua-dua (Qur’an dan
Sunnah) adalah bid’ah dan tidak dibenarkan melakukannya, apatah lagi mengajak
orang lain melakukannya atau mengiktirafkannya.
Sebagaimana Firman Allah
(mafhumnya): “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan
taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang
yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan)
dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab)
Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan
hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula
kesudahannya." [al-Nisa’ 4:59]
“Dan (katakanlah wahai
Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua perkara agama yang kamu
berselisihan padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang
demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku; kepadaNyalah aku berserah diri dan
kepadaNyalah aku rujuk kembali (dalam segala keadaan).”[al-Shura 42:10].
“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah
daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan
(ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [Aal ‘Imr.an 3:31]
“Maka demi Tuhanmu
(wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan
engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka,
kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa
yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan
sepenuhnya.” [al-Nisa’ 4:65]
Banyak lagi ayat-ayat
lain yang serupa maksudnya seperti di atas, yang menyatakan dengan jelas bahawa
sebarang perselisihan wajib dirujuk kepada Qur’an dan Sunnah, seterusnya wajib
mentaati keputusan yang diperolehi daripada kedua-dua Nas ini. Ini merupakan
syarat iman, dan inilah yang terbaik untuk manusia di dunia dan di akhirat:
“Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya”
[al-Nisa’ 4:59 – mafhumnya] maksudnya ialah Hari Akhirat.
Al-Hafiz bin Rejab (R.A)
menyebut di dalam kitabnya Lataa’if al-Ma’aarif tentang isu ini – setelah
membincangkannya secara panjang lebar – “Malam Nisfu Syaaban asalnya diutamakan
oleh golongan tabi’in di kalangan penduduk Sham, antaranya Khalid bin Mi’dan,
Makhul, Luqman bin ‘Amir dan lain-lain, di mana mereka beribadah
bersungguh-sungguh pada malam tersebut. Orang awam menganggap bahawa malam
tersebut adalah mulia kerana perbuatan mereka ini. Disebutkan bahawa mereka
telah mendengar riwayat-riwayat Israiliyyat berkenaan kelebihan malam tersebut,
sedangkan jumhur ulama di Hijaz menolak kesahihan riwayat ini, antara mereka
adalah ‘Ata’ dan Ibnu Abi Malikah. ‘Abdul Rahman bin Zaid bin Aslam
meriwayatkan fatwa ini daripada fuqaha’ (Ulama Ahli Fiqh) di Madinah, dan
inilah pandangan ulama-ulama Maliki dan lain-lain. Kata mereka: semua ini
adalah bid’ah…
Imam Ahmad tidak pernah
diketahui menyebut apa-apa pun tentang (adanya sambutan) malam Nisfu Syaaban…
Tentang amalan berdoa sepanjang malam Nisfu Syaaban, tidak ada riwayat yang
sahih daripada Nabi (s.a.w) ataupun daripada para sahabat Baginda …”
Inilah apa yang telah
disebutkan oleh al-Hafiz bin Rejab (R.A). Beliau menyatakan dengan jelas bahawa
tidak ada langsung riwayat sahih daripada Rasulullah s.a.w mahupun daripada
sahabat-sahabat Baginda (R.A) mengenai malam Nisfu Shaaban (pertengahan bulan
Syaaban).
Dalam keadaan di mana
tidak ada bukti shar’i bahawa apa-apa perkara itu disuruh oleh Islam, tidak
dibenarkan bagi umat Islam untuk mereka-reka perkara baru dalam agama Allah,
tidak kiralah ianya amalan perseorangan ataupun berkumpulan, samada dilakukan
secara terbuka mahupun tertutup, berdasarkan maksud umum hadith Rasulullah
s.a.w: “Barangsiapa melakukan apa sahaja amalan yang bukan sebahagian daripada
urusan kita ini [Islam], amalan itu akan tertolak.” Banyak lagi dalil yang
menegaskan bahawa bid’ah mesti ditegah dan memerintahkan agar menjauhinya.
Imam Abu Bakr
al-Tartushi (r.a) menyebut dalam kitabnya al-Hawadith wa’l-Bida’: “Ibn Waddah
meriwayatkan bahawa Zayd bin Aslam berkata: Kami tidak pernah menemui seorang
pun dari kalangan ulama dan and fuqaha’ kami yang memberi perhatian lebih
kepada malam Nisfu Shaaban, tidak ada juga yang memberi perhatian kepada hadith
Makhul, atau yang beranggapan bahawa malam tersebut adalah lebih istimewa
daripada malam-malam lain. Pernah ada orang mengadu kepada Ibnu Abi Maleekah
bahawa Ziyad an-Numairi mengatakan bahawa pahala di malam Nisfu Shaaban adalah
menyamai pahala Lailatul-Qadar. Beliau menjawab, “Sekiranya aku dengar sendiri
dia berkata begitu dan ada kayu di tanganku, pasti aku akan memukulnya (dengan
kayu itu). Ziyad seorang pereka cerita.”
Al-Shaukani (r.a) berkata
dalam al-Fawa’id al-Majmu’ah: “Hadith yang berbunyi: ‘Wahai ‘Ali, barangsiapa
bersolat seratus rakaat di malam Nisfu Shaaban, dengan membaca pada setiap
rakaat Ummul Kitab [surah al-Fatihah] dan Qul Huwallahu Ahad sepuluh kali,
Allah akan memenuhi segala keperluannya…’ Hadis ini maudhu’ (rekaan
semata-mata). Susunan katanya menyebut dengan jelas ganjaran yang akan diterima
oleh orang yang melakukannya, dan tidak ada orang yang waras yang boleh meragui
bahawa ‘hadis’ ini adalah rekaan. Lebih-lebih lagi, perawi dalam isnad hadis
ini adalah majhul (tidak dikenali). ‘Hadis’ ini juga diriwayatkan melalui sanad
yang lain, yang mana kesemua adalah direka dan kesemua perawinya adalah majhul
(tidak diketahui asal-usulnya).
Di dalam kitab
al-Mukhtasar, beliau menukilkan: Hadith yang menyebut tentang solat di tengah
bulan Syaaban adalah hadis palsu, dan hadis Ali yang diriwayatkan oleh Ibnu
Hibban – “ Apabila tiba malam pertengahan Syaaban, penuhilah malamnya dengan
solat dan berpuasalah di siang harinya” – adalah dhaif (lemah).
Di dalam kitab
al-La’aali’ beliau berkata, “Seratus rakaat di pertengahan Syaaban, membaca
(surah) al-Ikhlas sepuluh kali di setiap rakaat… (hadis ini) adalah maudhu’
(direka), dan kesemua perawi dalam tiga isnadnya adalah majhul (tidak dikenali)
dan dhaif (lemah). Katanya lagi: dan dua belas rakaat, membaca al-Ikhlaas tiga
puluh kali setiap rakaat, ini juga adalah maudhu’; dan empat belas (rakaat),
juga adalah maudhu’.
Beberapa orang fuqaha’
telah tertipu oleh hadis palsu ini, antaranya pengarang al-Ihya’ dan lain-lain,
dan juga sebahagian ulama mufassirin. Solat khusus di malam ini – di
pertengahan bulan Syaaban – telah diterangkan dalam pelbagai bentuk, kesemuanya
adalah palsu dan direka-reka.”
Al-Hafiz al-‘Iraqi
berkata: “Hadith tentang solat di malam pertengahan Syaaban adalah maudhu’, dan
disandarkan secara palsu terhadap Rasulullah s.a.w.”
Imam al-Nawawi berkata
di dalam bukunya al-Majmu’: “Sembahyang yang dikenali sebagai solat
al-raghaa’ib, didirikan sebanyak dua belas rakaat antara Maghrib dan ‘Isyak
pada malam Jumaat pertama di bulan Rejab, dan sembahyang sunat malam Nisfu
Shaaban, sebanyak seratus rakaat – kedua-dua sembahyang ini adalah bid’ah yang
tercela. Sepatutnya orang ramai tidak tertipu disebabkan ianya disebut dalam
Qut al-Qulub dan Ihya’ ‘Ulum al-Din, atau oleh hadis-hadis yang disebutkan
dalam kedua-dua kitab ini. Kesemuanya adalah palsu. Orang ramai juga tidak
sepatutnya tertipu disebabkan kerana beberapa imam telah keliru dalam hal ini
dan menulis beberapa helaian yang menyebut bahawa sembahyang ini adalah
mustahabb (sunat), kerana dalam hal ini mereka tersilap.”
Sheikh al-Imam Abu
Muhammad ‘Abd al-Rahman bin Isma’il al-Maqdisi telah menulis sebuah kitab yang
amat berharga, yang membuktikan bahawa riwayat-riwayat tersebut adalah palsu,
dan jasa beliau sangatlah besar. Alim `ulama telah membincangkan hal ini dengan
panjang lebar, dan sekiranya kami ingin memetik keseluruhan perbincangan
tersebut untuk dicatatkan di sini, tentu akan mengambil masa yang sangat
panjang. Mudah-mudahan apa yang telah disebutkan di atas sudah memadai bagi
anda yang mencari kebenaran.
Daripada ayat-ayat
Qur’an, hadis-hadis dan pendapat ulama yang dipetik di atas, sudah jelas bagi
kita bahawa menyambut pertengahan bulan Syaaban dengan cara bersembahyang di
malamnya atau dengan mana-mana cara yang lain, atau dengan mengkhususkan puasa
pada hari tersebut, adalah bid’ah yang ditolak oleh jumhur ulama. Amalan
tersebut tiada asas dalam syariat Islam yang tulen; bahkan ianya hanyalah salah
satu perkara yang diada-adakan dalam Islam selepas berakhirnya zaman sahabat
(radhiallahu `anhum).
Amat memadai, dalam hal
ini, untuk kita fahami kalam Allah (mafhumnya): “Pada hari ini Aku telah
sempurnakan agama kamu untukmu..…”[al-Ma’idah 5:3]. dan beberapa ayat yang
seumpamanya; dan kata-kata Nabi s.a.w: “Barangsiapa yang mengada-adakan perkara
baru dalam urusan (agama) kita ini yang (pada hakikatnya) bukan sebahagian
daripadanya, tidak akan diterima” dan beberapa hadis yang serupa.
Dalam Sahih Muslim
diriwayatkan bahawa Abu Hurairah (r.a) berkata: “Rasulullah s.a.w bersabda:
‘Janganlah kamu khususkan malam Jumaat untuk bersembahyang malam dan janganlah
khususkan siang hari Jumaat untuk berpuasa, melainkan jika puasa di hari itu
adalah sebahagian daripada puasa-puasa yang kamu amalkan berterusan
berterusan.’”
Seandainya dibenarkan
untuk mengkhususkan mana-mana malam untuk amalan ibadah yang istimewa, sudah
tentu malam Jumaat adalah yang paling sesuai, kerana siang hari Jumaat adalah
hari yang paling baik bermula terbit mataharinya, sebagaimana disebutkan dalam
hadis Sahih yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. Memandangkan Nabi
s.a.w sendiri melarang dari mengkhususkan malam tersebut untuk bertahajjud, itu
menandakan bahawa adalah lebih dilarang sekiranya dikhususkan malam-malam lain
untuk sebarang bentuk ibadat, kecuali di mana terdapat nas yang Sahih yang
mengkhususkan malam tertentu.
Oleh kerana telah
disyariatkan untuk memenuhi malam Lailatul-Qadr dan malam-malam lain di bulan
Ramadhan dengan bersolat, Rasulullah s.a.w memberi perhatian kepadanya dan
menyuruh umatnya bersolat malam sepanjang tempoh tersebut. Baginda sendiri
melaksanakannya, sebagaimana disebut dalam al-Sahihain, bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda: “Barangsiapa bersolat qiyam di bulan Ramadan dengan penuh iman dan
mengharapkan pahala, Allah akan ampunkan dosa-dosanya yang telah lalu” dan
“Barangsiapa memenuhi malam Lailatul Qadr dengan bersolat (sunat) disebabkan
iman dan mencari pahala, Allah ampunkan kesemua dosanya yang telah lalu.”
Akan tetapi sekiranya
disyariatkan untuk mengkhususkan malam pertengahan bulan Syaaban, atau malam
Jumaat pertama di bulan Rejab, atau di malam Isra’ dan Mi’raj, dengan
meraikannya ataupun dengan melakukan amalan ibadat yang khusus, maka sudah
tentu Rasulullah s.a.w telah mengajar umatnya melakukannya, dan Baginda sendiri
melakukannya. Jika pernah berlaku sedemikian, para sahabat Baginda (r.a) pasti
akan memperturunkan amalan amalan tersebut kepada umat terkemudian; tidak
mungkin mereka menyembunyikan amalan daripada umat terkemudian, kerana mereka
adalah generasi yang terbaik dan yang paling amanah selepas Rasulullah,
radhiallahu `anhum, dan semoga Allah merahmati kesemua sahabat Rasulullah
s.a.w.
Sekarang kita telah
membaca sendiri kata-kata ulama yang dipetik di atas bahawa tidak ada riwayat
daripada Rasulullah s.a.w mahupun para sahabat (r.a) berkenaan kelebihan malam
Jumaat pertama bulan Rejab, atau malam pertengahan bulan Syaaban. Maka kita
tahu bahawa menyambut hari tersebut adalah satu perkara baru yang dimasukkan ke
dalam Islam, dan mengkhususkan waktu-waktu ini untuk amalan ibadat tertentu
adalah bid’ah yang tercela.
Samalah juga dengan
sambutan malam ke dua puluh tujuh bulan Rejab, yang mana disangkakan oleh
sesetengah orang sebagai malam Isra’ dan Mi’raj; tidak dibenarkan mengkhususkan
hari tersebut untuk amalan tertentu, atau meraikan tarikh tersebut, berdasarkan
dalil yang dipetik di atas. Ini sekiranya tarikh sebenar Isra’ and Mi’raj telah
diketahui, maka bagaimana sekiranya pandangan ulama yang benar adalah tarikh
sebanar Isra’ and Mi’raj tidak diketahui! Pandangan yang mengatakan ianya
berlaku pada malam ke dua puluh tujuh di bulan Rejab adalah riwayat yang palsu
yang tiada asas dalam hadis-hadis sahih. Baik sekiranya seseorang itu berkata:
“Perkara paling baik adalah yang mengikut jalan para salaf, dan perkara paling
buruk adalah perkara yang diada-adakan.”
Kita memohon agar Allah
membantu kita dan seluruh umat Islam untuk berpegang teguh kepada Sunnah dan
menjauhi segala yang bertentangan dengannya, kerana Dialah yang Maha Pemurah,
lagi Maha Penyayang. Semoga Allah merahmati Pesuruh dan UtusanNya, Nabi kita
Muhammad s.a.w, serta kesemua ahli keluarga dan Para Sahabat baginda.
Ulasan dan terjemahan : www.darulkautsar.net
[Dipetik daripada Majmu’
Fatawa Samahat al-Sheikh ‘Abdul-‘Aziz bin Baz, 2/882]
Jumaat : 10/10/2003
No comments:
Post a Comment