Thursday, April 10, 2014

Membaca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur



Bacalah dan hafallah Surah Al-Mulk atau surah Tabarakallazi sebelum tidur setiap malam kerana ia adalah penyelamat daripada azab kubur. Ianya cuma 30 ayat sahaja dan tidak mengambil masa yang lama.
Daripada Ibn Abbas r.a katanya: Sebahagian sahabat Rasulullah s.a.w memasang khemahnya di atas sebuah kubur tanpa menyedari tempat itu adalah kubur. Tiba-tiba didapati ia adalah kubur seorang manusia yang sedang membaca surah al-Mulk sehingga habis. Lalu sahabat itu datang kepada Rasulullah s.a.w seraya berkata: Wahai Rasulullah, saya telah memasang khemah di atas sebuah kubur, tanpa menyedari ia adalah kubur. Tibatiba (terdengar suara) seorang yang sedang membaca surah al-Mulk iaitu: Tabarak sehingga dikhatamkannya. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Ia (surah tabarak) adalah penghalang, ia adalah penyelamat yang menyelamatkannya daripada azab kubur. (Riwayat al-Tirmidzi). 
Al-Tabarani meriwayatkan sebuah hadith bersumber daripada Ibn Abbas, katanya:Rasulullah s.a.w bersabda: Aku suka jika ia berada dalam hati setiap orang dari kalangan umatku, yakni surah tabarakallazi biyadihi al-mulk.
(Riwayat al-Tabarani). 
Daripada Ibn Abbas, beliau berkata kepada seorang lelaki: Mahukah aku hadiahkan kamu dengan sebuah hadith yang akan menggembirakan kamu? Lelaki itu menjawab: Bahkan. Katanya: Bacalah surah Tabarakallazi biyadihi al-mulk, dan ajarkanlah kepada keluargamu serta semua anak pinakmu, kanak-kanak di dalam rumahmu, serta jiran tetanggamu. Kerana surah ini adalah penyelamat dan juru bicara yang akan berhujah bagi pihak pembacanya pada hari kiamat di sisi Tuhannya. Ia (surah ini) akan meminta kepada Allah supaya menyelamatkan pembacanya daripada azab neraka, dan menyelamatkannya daripada azab kubur. Rasulullah s.a.w bersabda: Aku suka surah ini berada dalam hati setiap orang dari kalangan umatku.
Allah cipta kita untuk diuji dan kita akan dibalas samada syurga atau neraka…
Mulk[2] Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);
Allah Mencipta dan Menghiasi Langit Dengan Bintang-Bintang
AL-Mulk [3] Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandanganmu dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan; (Mulk:5)
Allah Saja Boleh Menahan Langit dan Bumi 
Kita hidup di bawah jagaan Allah, samada ketika berada di atas (langit) atau pun di bawah (bumi). Kita juga perlu kepada Allah samada kita berada di darat atau di laut. Bersyukurlah dan takutlah kepada Allah swt, kalau Dia mahu Dia boleh meruntuhkan bumbung rumah ketika kita sedang tidur nyenyak pada waktu malam. Patutkah manusia melakukan maksiat dan tidak merasa takut kepada Allah swt, sedangkan Allah swt berkuasa menyuruh bumi menelan atau menghantar angin untuk membinasakan manusia sepertimana umat terdahulu.
Al-Mulk [16] : Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Tuhan yang pusat pemerintahanNya di langit itu: Menunggang-balikkan bumi menimbus kamu, lalu bergegarlah bumi itu dengan serta-merta (melenyapkan kamu di bawahnya)?
Al-Mulk [17] : Atau patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Allah yang pusat pemerintahanNya di langit itu: Menghantarkan kepada kamu angin ribut yang menghujani kamu dengan batu; maka dengan itu, kamu akan mengetahui kelak bagaimana buruknya kesan amaranKu?
Tanda Kekuasaan Allah:Menahan Burung Terapung Di Udara.
Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu (Mulk:19)

Neraka itu adalah tempat yang sangat hodoh.
Mulk [6] : Dan bagi orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhan mereka, disediakan azab Neraka Jahannam dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
Suara Neraka  
Neraka adalah makhluk Allah yang mempunyai suara. Apabila ia mengamuk dan marah dengan mengeluarkan suaranya yang garang dan hanya Allah yang mampu mengawalnya.
Mulk [7] : Apabila mereka dicampakkan ke dalamnya, mereka mendengar suara jeritannya meraung-raung, sedang ia menggelegak. Neraka juga menjawab dengan suaranya bila ditanya oleh Allah, Qaf [30] : (Peringatkanlah manusia) akan hari Kami bertanya kepada Neraka Jahanam: Adakah engkau sudah penuh? Dia menjawab: Adakah lagi sebarang tambahan? Mulk [8 ]: Hampir-hampir ia pecah berkecai-kecai kerana kuat marahnya. ….
Allah Sahaja Yang Memberi Rezeki
Mulk [21] Atau siapa dia yang dapat memberi rezeki kepada kamu jika Allah swt menahan rezekiNya?(Tidak ada sesiapapun), bahkan mereka (yang musyrik itu) kekal terus dalam keadaan sombong angkuh serta melarikan diri (dari kebenaran).
Sembahlah Allah kerana dialah memberikan rezeki dan menanggung segala keperluan kita.
Al-Mulk [15] Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu: Mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya.

Tuesday, March 18, 2014

15 Akibat Buruk Perbuatan Dosa



Al-Imam Al-’Allamah Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah rahimahullahu menyebutkan secara panjang lebar kesan negatif dari dosa.  Antaranya ialah :

1. Terhalang dari ilmu yang haq (benar / lurus). Kerana ilmu merupakan cahaya yang dilemparkan ke dalam hati, sementara maksiat akan memadamkan cahaya.

Tatkala Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullahu belajar dengan Al-Imam Malik rahimahullahu, Al-Imam Malik berasa kagum dengan kecerdasan dan kesempurnaan pemahaman Asy-Syafi’i.   Al-Imam Malik pun berpesan pada muridnya ini, “Aku memandang Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memasukkan cahaya ilmu di hatimu. Maka janganlah engkau padamkan cahaya tersebut dengan kegelapan maksiat.”

2. Terhalang dari beroleh rezeki dan urusan menjadi sukar.
Takwa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala akan mendatangkan rezeki dan memudahkan urusan seorang hamba sebagaimana firman-Nya:

“Siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan bagi orang tersebut jalan keluar (dari permasalahannya) dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.” (Ath-Thalaq: 2-3)

“Siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.” (Ath-Thalaq: 4)

Meninggalkan takwa beerrti akan mendatangkan kefakiran dan membuat si hamba terbelit urusannya.

3. Hati terasa jauh dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dan merasa asing dengan-Nya, sebagaimana jauhnya pelaku maksiat dari orang-orang baik dan dekatnya dia dengan syaitan.

4. Menggelapkan hati si hamba sebagaimana gelapnya malam. Kerana ketaatan adalah cahaya, sedangkan maksiat adalah kegelapan. Bila kegelapan itu bertambah di dalam hati, akan bertambah pula kebingungan si hamba. Hingga ia jatuh ke dalam bid’ah, kesesatan, dan perkara yang membinasakan tanpa ia sadari. Sebagaimana orang buta yang keluar sendirian di malam yang gelap dengan berjalan kaki.

Bila kegelapan itu semakin pekat akan tampaklah tandanya di mata si hamba. Terus demikian, hingga tampak di wajahnya yang menghitam yang terlihat oleh semua orang.

5. Maksiat akan melemahkan hati dan tubuh, kerana kekuatan seorang mukmin itu bersumber dari hatinya. Semakin kuat hatinya semakin kuat tubuhnya. Adapun orang fajir/pendosa, sekalipun badannya tampak kuat, namun sebenarnya ia selemah-lemah manusia.

6. Maksiat akan ‘memperpendek‘ umur dan menghilangkan keberkatannya, sementara perbuatan baik akan menambah umur dan keberkahannya. Mengapa demikian? Kerana kehidupan yang hakiki dari seorang hamba diperoleh bila hatinya hidup. Sementara, orang yang hatinya mati walaupun masih berjalan di muka bumi, hakikatnya ia telah mati. Oleh kerananya Allah Subhanahu wa Ta’ala menyatakan orang kafir adalah mayat dalam keadaan mereka masih berkeliaran di muka bumi:

“Mereka itu adalah orang-orang mati yang tidak hidup.” (An-Nahl: 21)

Dengan demikian, kehidupan yang hakiki adalah kehidupan hati. Sedangkan umur manusia adalah hitungan kehidupannya. Berarti, umurnya tidak lain adalah waktu-waktu kehidupannya yang dijalani kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala, menghadap kepada-Nya, mencintai-Nya, mengingat-Nya, dan mencari keridhaan-Nya. Di luar itu, tidaklah terhitung sebagai umurnya.

Bila seorang hamba berpaling dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dan menyibukkan diri dengan maksiat, berarti hilanglah hari-hari kehidupannya yang hakiki. Di mana suatu hari nanti akan jadi penyesalan baginya:

“Aduhai kiranya dahulu aku mengerjakan amal shalih untuk hidupku ini.” (Al-Fajr: 24)

7. Satu maksiat akan mengundang maksiat lainnya, sehingga terasa berat bagi si hamba untuk meninggalkan kemaksiatan. Sebagaimana ucapan sebagian salaf:

“Termasuk hukuman perbuatan jahat adalah pelakunya akan jatuh ke dalam kejahatan yang lain. Dan termasuk balasan kebaikan adalah kebaikan yang lain. Seorang hamba bila berbuat satu kebaikan maka kebaikan yang lain akan berkata, ‘Lakukan pula aku.’ Bila si hamba melakukan kebaikan yang kedua tersebut, maka kebaikan ketiga akan berucap yang sama. Demikian seterusnya. Hingga menjadi berlipatgandalah keuntungannya, kian bertambahlah kebaikannya. 

Demikian pula kejelekan….”

8. Maksiat akan melemahkan hati dan secara perlahan akan melemahkan keinginan seorang hamba untuk bertaubat dari maksiat, hingga pada akhirnya keinginan taubat tersebut hilang sama sekali.

9. Orang yang sering berbuat dosa dan maksiat, hatinya tidak  lagi (tidak sensitif/peka) merasakan jeleknya perbuatan dosa. Malah berbuat dosa telah menjadi kebiasaan. Dia tidak lagi peduli dengan pandangan manusia dan acuh dengan ucapan mereka. Bahkan ia bangga dengan maksiat yang dilakukannya.

Bila sudah seperti ini model seorang hamba, ia tidak akan dimaafkan, sebagaimana berita dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam:

“Setiap umatku akan dimaafkan kesalahan/dosanya kecuali orang-orang yang berbuat dosa dengan terang-terangan. Dan termasuk berbuat dosa dengan terang-terangan adalah seseorang melakukan suatu dosa di waktu malam dan Allah menutup perbuatan jelek yang dilakukannya tersebut namun di pagi harinya ia berkata pada orang lain, “Wahai Fulan, tadi malam aku telah melakukan perbuatan ini dan itu.” Padahal ia telah bermalam dalam keadaan Rabbnya menutupi kejelekan yang diperbuatnya. Namun ia berpagi hari menyingkap sendiri tutupan (tabir) Allah yang menutupi dirinya.”(HR. Al-Bukhari no. 6069 dan Muslim no. 7410)

10. Setiap maksiat yang dilakukan di muka bumi ini merupakan warisan dari umat terdahulu yang telah dibinasakan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Perbuatan homoseksual adalah warisan kaum Luth.  Mengambil hak sendiri lebih dari yang semestinya dan memberi hak orang lain dengan menguranginya, adalah warisan kaum Syu’aib.  Berlaku sombong di muka bumi dan membuat kerusakan adalah warisan dari kaum Fir’aun.  Sombong dan tinggi hati adalah warisan kaum Hud.

11. Maksiat merupakan sebab dihinakannya seorang hamba oleh Rabbnya.
Bila Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menghinakan seorang hamba maka tak ada seorang pun yang akan memuliakannya.

“Siapa yang dihinakan Allah niscaya tak ada seorang pun yang akan memuliakannya.” (Al-Hajj: 18)
Walaupun mungkin secara zhahir manusia menghormatinya kerana kebutuhan mereka terhadapnya atau mereka takut dari kejelekannya, namun di hati manusia ia dianggap sebagai sesuatu yang paling rendah dan hina.

12. Bila seorang hamba terus menerus berbuat dosa, pada akhirnya ia akan meremehkan dosa tersebut dan menganggapnya kecil. Ini merupakan tanda kebinasaan seorang hamba. Kerana bila suatu dosa dianggap kecil maka akan semakin besar di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Al-Imam Al-Bukhari rahimahullahu dalam Shahih-nya (no. 6308) menyebutkan ucapan sahabat yang 
mulia Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu:

“Seorang mukmin memandang dosa-dosanya seakan-akan ia duduk di bawah sebuah gunung yang ditakutkan akan jatuh menimpanya. Sementara seorang fajir/pendosa memandang dosa-dosanya seperti seekor lalat yang lewat di atas hidungnya, ia cukup mengibaskan tangan untuk mengusir lalat tersebut.”

13. Maksiat akan merosakkan akal. Kerana akal memiliki cahaya, sementara maksiat pasti akan memadamkan cahaya akal. Bila cahayanya telah padam, akal menjadi lemah dan kurang.

Sebagian salaf berkata: “Tidaklah seseorang bermaksiat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala hingga hilang akalnya.”

Hal ini jelas sekali, kerana orang yang hadir akalnya tentunya akan menghalangi dirinya dari berbuat maksiat. Ia sadar sedang berada dalam pengawasan-Nya, di bawah kekuasaan-Nya, ia berada di bumi Allah Subhanahu wa Ta’ala, di bawah langit-Nya dan para malaikat Allah Subhanahu wa Ta’ala menyaksikan perbuatannya.

14. Bila dosa telah bertimbun, hatipun akan tertutup dan mati, hingga ia termasuk orang-orang yang lalai. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

“Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka.”(Al-Muthaffifin: 14)

Al-Hasan Al-Bashri rahimahullahu berkata menafsirkan ayat di atas: “Itu adalah dosa di atas dosa (bertumpuk-tumpuk) hingga mati hatinya.”[3]

15. Bila si pelaku dosa enggan untuk bertaubat dari dosanya, ia akan terhalang dari mendapatkan doa para malaikat. Kerana malaikat hanya mendoakan orang-orang yang beriman, yang suka bertaubat, yang selalu mengikuti Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Allah 
Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

“Malaikat-malaikat yang memikul Arsy dan malaikat yang berada di sekelilingnya bertasbih memuji Rabb mereka dan mereka beriman kepada-Nya serta memintakan ampun bagi orang-orang yang beriman, seraya berucap, ‘Wahai Rabb kami, rahmat dan ilmu-Mu meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan-Mu dan peliharalah mereka dari siksaan neraka yang menyala-nyala. Wahai Rabb kami, masukkanlah mereka ke dalam surga Adn yang telah Engkau janjikan kepada mereka dan orang-orang yang shalih di antara bapak-bapak mereka, istri-istri mereka, dan keturunan mereka semuanya. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha memiliki hikmah. Dan peliharalah mereka dari (balasan) kejahatan. Orang-orang yang Engkau pelihara dari pembalasan kejahatan pada hari itu maka sungguh telah Engkau anugerahkan rahmat kepadanya dan itulah kemenangan yang besar’.” (Ghafir: 7-9)

Demikian beberapa pengaruh negatif dari perbuatan dosa dan maksiat yang kami ringkaskan dari kitab Ad-Da`u wad Dawa`, karya Al-Imam Ibnul Qayyim rahimahullahu hal. 85-99. Semoga dapat menjadi peringatan.

Setiap hari kita tenggelam dalam kenikmatan yang dilimpahkan oleh Ar-Rahman. Nikmat kesihatan, keamanan, ketenangan, rezeki berupa makanan, minuman, pakaian, dan tempat tinggal. Belum lagi nikmat iman bagi ahlul iman. Sungguh, dalam setiap tarikan nafas, ada nikmat yang tak terhingga. Namun sangat disesali, hanya sedikit dari para hamba yang mau bersyukur:
“Dan sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang mau bersyukur.” (Saba’: 13)

Kebanyakan dari mereka mengkufuri nikmat Allah Subhanahu wa Ta’ala. Atau malah mempergunakan nikmat tersebut untuk bermaksiat dan berbuat dosa kepada Ar-Rahman. Allah Subhanahu wa Ta’ala memberikan kepada mereka banyak kebaikan namun mereka membalasnya dengan kejelekan.

Demikianlah keadaan manusia, setiap harinya selalu berbuat dosa. Kita pun tak luput dari berbuat dosa, baik kerana tergelincir ataupun sengaja memperturutkan hawa nafsu dan bisikan syaitan yang selalu menggoda. Amat buruklah keadaan kita bila tidak segera bertaubat dari dosa-dosa yang ada dan menutupinya dengan berbuat kebaikan. Kerana perbuatan dosa itu memiliki pengaruh yang sangat buruk bagi hati dan tubuh seseorang, di dunianya ini maupun di akhiratnya kelak.

Thursday, March 13, 2014

JUNDULLAH vs KARKUN - Siri 37



JUNDULLAH 25 October 2012 09:03

Dokrin yang telah ditanam dan dipasak dalam jiwa dan pemikiran pengikut tabligh selama mereka 'keluar khuruj' 40 hari/4 bulan telah berjaya melahirkan manusia pasif,konservetif dan jumud dalam memahami agama.

antara buktinya ialah:

1. mereka tidak boleh terima kritikan dari pihak lain yang menegur kesalahan mereka walaupun di hujjah dengan al quran dan hadith.Contohnya isu kitab munthakab hadis.APALAH SALAHNYA KALAU MEREKA BERKATA "TERIMA KASIH ATAS KEPRIHATINAN PIHAK TUAN MEMANTAU KESALAHAN KITAB TERSEBUT.KAMI AKAN USULKAN KEPADA MAJLIS SYURA KAMI AGAR MEREKA DAPAT MENGUMPULKAN SEMUA KITAB YANG SALAH CETAKAN ITU DI SELURUH NEGARA UNTUK DILUPUSKAN(dibakar) SECARA BESAR-BESARAN".

Contoh ayat....

2. Mereka banyak berhujjah dengan dalil-dalil bersifat umum tetapi gagal mendatangkan dalil yang lebih khusus merujuk keberadaan mengujudkan kelompok dakwah.Mereka hanya bersandarkan kitab2 yang ditulis ulama mereka sahaja sedangkan ia bukan kitab rujukan muktabar umat islam.Masih banyak lagi kitab2 lain yang lebih berautoriti sebagai sandaran beragama.

Contohnya mereka nak klimkan jemaah tabligh sama macam para sahabat yang berdakwah TETAPI mereka LUPA bahawa dakwah para sahabat berjaya meruntuhkan/menukar sebuah kerajaan yang taghut kepada kerajaan islam sebalik dakwah jemaah tabligh bersekongkol dengan kerajaan yang sekular,kafir,zalim dll.

TANG MANA YANG MEREKA KATAKAN CONTOHI DAKWAH NABI DAN PARA SAHABAT??????????????

3. MEREKA TIDAK DAPAT MEMBEZAKAN ANTARA IMAN DAN AQIDAH.Kebanyakkan dari Mereka jahil dalam bab ini.Itu sebab ayat2 atau slogan yang mereka tulis atau lafazkan kadang2 bunyi muktazilah,bunyi khawarij pun ada,bunyi jabariyah pun ada dll.

Reply

Khai Ridhwan 27 January 2014 09:12

Assalamualaikum wrt. Tuan yang mulia
Apa kabar, Semoga tuan sihat. nampaknya tuan begitu bersungguh dalam membuktikan sesuatu tentang jemaah tabligh.masyaallah, maha hebat Allah swt.
Jemaah tabligh yang tuan cuba nak huraikan disini sebenarnya merujuk pada siapa ye.. setahu saya jemaah tabligh tiada kat dunia, yang ada hanyalah orang awam dan ustaz-ustaz yang melaksanakan amalan tabligh, ada di kalangan mereka berpolitik yang menyokong PAS atau Umno dan ada juga dikalangan mereka yang tidak suka berpolitik atas alasan masing-masing.

Reply

JUNDULLAH 28 January 2014 23:07

wa'alaikum salam

Alhamdulillah,syukran

kami nak perbetulkan kesilapan kefahaman tuan bahwa jemaah tabligh merujuk kepada mereka yang menjadikan ulama di Deoband dan Nizamuddin India sebagai panutan mereka itulah yang di maksudkan dengan jemaah tabligh.Yang mengimamikan 6 usul prinsip yang di buat oleh seorang ulama Nizamuddin India maka itulah yang di maksudkan dengan jemaah tabligh.

Yang menetapkan kaedah khuruj 3,40 hari dan 4 bulan itulah yang dimaksudkan dengan jemaah tabligh.Yang menjadikan Maulana Ilyas sebagai idola itulah yang di maksudkan dengan jemaah tabligh.

Masalah ada ahli tabligh yang menyokong PAS,Umno dan sebagainya,ia lebih kepada kemahuan individu bukan perintah dari Syura tabligh.Kalau ia perintah sudah tentu tak ada yang jadi ahli Umno,aatas pagar dan lain-lain.

Itulah masalahnya....

Reply

Khai Ridhwan 29 January 2014 09:38

Assalamualaikum wrt.

Semoga Allah swt mengurniakan tuan kesihatan kerana dialah pemilik kesihatan.

Disini lah salah sangkaan tuan.Maaf.

Ulamak di Nizammuddin bukan lah anutan sebagaimana sangkaan tuan, mereka ialah ulamak yang bermazhab hanafi yang merasa bertanggungjawab untuk menggerakan kembali amalan tabligh di kalangan org islam khususnya dikalangan ustaz-ustaz dan amnya dikalangan orang awam di seluruh dunia. Orang yang berpengalaman pernah melakukan khuruj tak kira dari negara mana, mereka ini bukan lah Ahli jemaah Tabligh tetapi mereka ini orang islam sama seperti orang lain. Berpegang kepada mazhab masing-masing.

Syura yang dilantik hanya lah sebagai wakil bagi memantau amalan tabligh dapat dilaksanakan.Syura bukanlah ketua kapada jemaah tabligh sebab dalam tabligh tidak ada ahli.Syura hanya bertanggungjawab dalam hal-hal amalan tabligh. Jadi dalam hal-hal peribadi Syura hanya sekadar memberi nasihat bagi yang meminta nasihat tetapi keputusan tuan punya diri yang memilih.

Reply

JUNDULLAH 29 January 2014 13:43

kami rasa sdr lah yang tak faham dan keliru.Bagaimana seluruh ahli tabligh boleh mematuhi satu arahan dari ulama nizamuddin (baca syura),membaca satu buku (fadhail amal) dalam programnya,melantik satu ketua (maulana ilyas sbg hadraji pertama),mmatuhi satu usul (6 usul tabligh) lalu anda mendakwa itu bukan ORGANISASI??

Kalau dia bukan organisasi sudah tentu dia tidak menetapkan semua perkara diatas untuk dipatuhi oleh semua karkun.Sudah tentu dia memberi kebebasan kepada semua karkun untuk membaca apa saja kitab ulama yang sesuai dan mudah di dapati untuk berdakwah.

kami bagi analogilah supaya anda mudah faham.SEORANG ITU BOLEH DIKATAKAN SEORANG ISLAM BILA IA MEYAKINI RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM,MENGERJAKAN SOLAT,MEGELUARKAN ZAKAT,MENJADIKAN AL QURAN DAN SUNNAH SEBAGAI PANDUAN HIDUP DLL.

Bolehkah kami bertabligh( berdakwah) TANPA keluar 3,40 hari atau 4 bulan?
Bolehkah kami bertabligh (berdakwah ) tanpa membaca kitab fadhail amal dan muntakab hadis?
Bolehkah kami bertabligh (berdakwah ) tanpa pergi ke india,pakistan dan bagladesh?

Kalau anda jawab BOLEH maka jemaah tabligh bukan organisasi.TETAPI jika anda jawab TIDAK maka jelaslah jemaah tabligh adalah organisasi seperti yang tercatat dalam website resmi Deobandi...

Reply

Khai Ridhwan 30 January 2014 13:01

Assalamualaikum wrt.

Apa kabar tuan semoga ALLAH swt. sihatkan tuan.

Perkara di atas bukan satu penetapan tapi satu penekanan , penekanan tersebut adalah bedasarkan keperluan ummat pada masa kini iaitu untuk hubungkan kembali hati umat islam yang telah dibalut dengan kegelapan yang telah terkurung dalam sangkar cinta dunia dengan kembali cintakan amal dan cinta akhirat samaada dikalangan orang berilmu dan juga dikalangan org awam. penekanan tersebut di buat dengan targhib tanpa ada paksaan sesiapa yang merasakan ia membina untuk dirinya dan keluarganya dan ummat sejagat maka dia bole hubungkan dirinya dengan amalan tersebut .

Bg membukti kan ketulenan keislaman seseorang itu disisi ALLAh swt. Maka rukun islam adalah syaratnya

Sedangkan perkara-perkara diatas bukan lah rukun dalam tabligh tetapi amalan dalam islam yang sepatutnya diusahakan dalam diri orang islam contoh 6 perkara tujuannya supaya menjadi kayu pengukur bg ummat islam dan matlamat untuk diusahakan dalam kehidupan semasa hidup di dunia dan dipersembahkan dan di hadapan ALLAH di akhirat kelak

Tuan bole bertabligh tanpa keluar 3h,40 atau 4 bln tapi tuan tidak akan dapat menjiwai perjuangan tuan apatah lagi perjuangan nabi-nabi álaihissalam dan para sahabat r.anhum
Tuan bole berdakwah tanpa membaca kitab tersebut tapi ditakuti tuan tidak hikmah dalam dakwah tuan.
Tuan bole bertabligh tanpa pergi kesana tetapi.. nak tau tanya lah org dan berpengalaman lama dalam amalan tabligh.

Reply

JUNDULLAH 30 January 2014 13:59

Anda tulis:

[Tuan bole bertabligh tanpa keluar 3h,40 atau 4 bln tapi tuan tidak akan dapat menjiwai perjuangan tuan apatah lagi perjuangan nabi-nabi álaihissalam dan para sahabat r.anhum
Tuan bole berdakwah tanpa membaca kitab tersebut tapi ditakuti tuan tidak hikmah dalam dakwah tuan.
Tuan bole bertabligh tanpa pergi kesana tetapi.. nak tau tanya lah org dan berpengalaman lama dalam amalan tabligh.]

Dari tulisan anda di atas bermakna anda tetap berkeyakinan hanya Jemaah tabligh shj yang berdakwah@bertabligh yang ikut cara para Nabi dan para sahabt?

Ini bermakna jemaah lain tidak berdakwah ikut sunnah....betul kan??
jemaah lain tidak ada hikmah sebab tak baca kitab fadhail amal?
Hanya orang tabligh India sahaja yang berpengalaman dlm berdakwah?

Sungguh lucu keyakinan anda itu......