Ulama zaman
dahulu suka memperingatkan umat manusia supaya menghindarkan diri daripada
melakukan dosa demi kesejahteraan manusia sendiri. Ramai daripada ulama hari
ini segan mahu bercakap tentang dosa, takut dianggap kolot. Orang ramai hari
ini tidak tahu tentang dosa tetapi sangat mengerti tentang kemudaratan pada
tubuh badan. Perkara dosa mesti dihurai secara saintifik terlebih dahulu untuk
mengetahui kemudaratannya. Apakah kemudaratan meminum arak? Apakah kemudaratan
memakan daging babi? Apakah kemudaratan tidak bersolat? Apakah kemudaratan
tidak berpuasa? Semuanya mesti dimasukkan ke dalam ‘tabung uji’ terlebih dahulu
sebelum disahkan sebagai dosa. Manusia mengambil alih tugas menentukan sesuatu
perkara itu berdosa atau tidak. Kaum Muslimin memainkan peranan yang
penting di dalam dunia. Mereka berfungsi sebagai pengimbang kepada ketidak-stabilan
yang terjadi kepada dunia. Kaum Muslimin berperanan menyekat mala petaka yang
mengancam dunia akibat dosa-dosa manusia. Kaum Muslimin mempunyai keupayaan
yang tinggi kerana mereka berpegang kepada syariat yang benar yang mengajar
mereka ibadat taubat dan memperkenalkan mereka kepada Allah SWT Yang Maha
Pengampun, Maha Penyayang. Air taubat yang mengalir daripada kaum Muslimin
menyejukkan api neraka dunia yang keluar daripada dosa-dosa manusia. Taubat
merupakan kurniaan Allah SWT yang besar kepada orang-orang yang beriman demi
faedah mereka sendiri dan umat manusia seluruhnya. Ibadat taubat mesti
disebarkan seluas-luasnya demi kesejahteraan hidup di dunia dan juga di
akhirat. Kaum Muslimin seharusnya memandang serius kepada ibadat taubat
sebagaimana kesungguhan mereka dalam ibadat solat dan lain-lain. Mereka
mestilah benar di dalam taubat sebagaimana benarnya hati mereka menghadap Allah
SWT di dalam solat.
Taubat,
sebagaimana juga ibadat yang lain, ada aspek zahir dan ada aspek batin. Aspek
zahir melibatkan cara dan peraturan yang bersangkutan dengan perbuatan zahir.
Aspek batin melibatkan urusan hati. Setiap amalan zahir digantungkan kepada
niat yang berada dalam batin. Amalan zahir dinamakan syariat zahir dan
amalan batin dinamakan syariat batin. Ilmu yang membicarakan tentang syariat
zahir dinamakan ilmu fikah. Ilmu yang membicarakan tentang syariat batin
dinamakan ilmu tasauf. Istilah fiqah dan tasauf digunakan pada zaman yang di
belakang ini. Pada zaman Rasulullah s.a.w semua ilmu dikenali sebagai ilmu
agama atau ilmu al-Quran atau ilmu Islam. Kesempurnaan ilmu syariat adalah
gabungan ilmu fikah dan tasauf. Ilmu fikah mengajar manusia cara beramal yang
betul. Ilmu tasauf mengajar manusia menghadap Allah SWT dengan benar dalam
melakukan suruhan-Nya. Bagi mereka yang cenderung dengan aliran tarekat tasauf
janganlah menganggap tasauf sebagai persaingan kepada fikah atau kepada syariat
itu sendiri. Fahaman yang membezakan tasauf daripada syariat, yang mengatakan
fikah itulah syariat dan tasauf adalah bidang yang tersendiri, mestilah
dihapuskan. Tasauf berperanan memudahkan seseorang melakukan peraturan syariat
sebagaimana yang dikehendaki oleh fikah. Fikah pula membentuk jalan yang lurus
agar seseorang boleh menghadap kepada Allah SWT dan menghampiri-Nya sebagaimana
yang diajarkan oleh tasauf. Gabungan fikah dan tasauf membentuk syariat yang
sempurna. Berfikah tanpa tasauf dibolehkan bagi mendapatkan kedudukan sebagai
seorang Islam tetapi bertasauf tanpa fikah tidak mungkin. Tidak mungkin
mengerjakan sembahyang dengan niat yang betul tetapi tidak ada perbuatan solat.
Taubat yang
benar menggabungkan cara fiqah dengan cara tasauf. Orang yang bertaubat
melakukan solat sunat taubat dan memperbanyakkan ucapan istighfar. Kesalahan
yang berhubung dengan orang lain diselesaikan secara meminta maaf atau membayar
hutang jika ada. Dia tidak mengulangi kesalahan selepas dia bertaubat. Dia
tidak mendekati ruang yang boleh membawanya kepada kesalahan semula. Bagi
kesalahan kepada orang lain dia perlu mendoakan kesejahteraan untuk orang itu.
Taubat yang
lebih mendalam perlu kepada bimbingan orang arif yang telah melakukan taubat
secara khusus. Orang arif melakukan taubat dengan penuh rasa takut kepada Allah
SWT. Dilihatnya dosa seumpama gunung yang akan jatuh ke atas kepalanya. Dia
berasa takut dan lari kepada Allah SWT memohonkan keampunan-Nya. Dia takut
dicampakkan jauh daripada Allah SWT. Dia takut ‘kehilangan’ Allah SWT yang
sangat dikasihinya. Dia takut kehilangan perhatian-Nya, cinta-Nya dan keampunan-Nya.
Dia takut dan malu kerana Allah SWT Melihat dan Mendengar segala perbuatan dan
tutur kata lidah serta hatinya. Dia takutkan azab Allah SWT yang sangat keras.
Ucapan yang keluar dari mulut orang yang takutkan Allah SWT memberi kesan yang
mendalam kepada jiwa orang yang mahu bertaubat. Keadaan takutkan Allah SWT itu
turut menguasai jiwa orang berkenaan yang mahu bertaubat itu. Perkataan yang
keluar daripada hati yang bersih dan dibaluti oleh cahaya suci menyinar pada
cermin hati orang yang mendengar. Hati yang menerima pancaran cahaya suci
daripada orang suci akan menjadi jaga dan hidup. Hati yang hidup itu melakukan
taubat dengan sebenar-benarnya.
Orang arif
yang mampu membimbing orang lain memasuki pintu taubat adalah orang yang telah
sampai kepada makam kehampiran dengan Allah SWT. Kemudian mereka dihantar balik
kepada alam rendah bagi membimbing orang lain yang berpotensi tetapi masih ada
kecacatan dan kelemahan. Dalam melaksanakan tugas tersebut orang arif berjalan
menurut Sunah Rasulullah SAW. Tugas pembimbing kerohanian berbeza daripada
tugas seorang Rasul. Rasul ditugaskan menyampaikan kepada semua orang.
Pembimbing kerohanian tidak mengajarkan semua orang. Mereka hanya mengambil
orang-orang tertentu sahaja, yang dipilih untuk mengikuti latihan intensif bagi
menambahkan bilangan orang arif yang akan berkhidmat kepada orang ramai. Rasul
diberi kebebasan dalam melakukan tugas berdakwah tetapi pembimbing jalan
kerohanian mesti mengikuti jalan rasul, tidak boleh membuat jalan sendiri. Guru
kerohanian yang mengaku dirinya bebas daripada Sunah Rasulullah SAW, mendakwa
dirinya sama dengan nabi, sebenarnya telah jatuh ke dalam kesesatan dan
kekufuran. Guru kerohanian yang benar berpegang teguh kepada prinsip agama yang
dibawa oleh Rasulullah SAW, tidak membawa peraturan baharu. Cara penyampaian
mereka boleh jadi berbeza dengan cara Rasulullah SAW kerana kebijaksanaan
manusia tidak sama, tetapi perbezaan cara tidak sampai mengubah hukum dan
peraturan. Orang arif yang benar mempunyai ‘kehampiran’ dengan Rasulullah SAW
melebihi kehampirannya dengan isteri, anak dan kaum keluarga mereka.
Kehampirannya adalah kehampiran kerohanian yang lebih erat daripada hubungan
darah daging.
Dalam
masyarakat Islam sudah ramai orang alim yang memperkatakan tentang zahir syariat
iaitu ilmu fiqah. Sebab itu orang arif lebih menumpukan soal batin iaitu ilmu
tasauf yang menumpukan soal hati. Bidang fikah lebih bersifat umum. Satu fatwa
yang dikeluarkan oleh seorang alim fikah sesuai untuk orang ramai dan
kebanyakan keadaan. Bidang kerohanian bersifat persendirian. Bagi satu orang
hanya ada satu sahaja jalan kerohanian yang sesuai untuknya. Oleh sebab itu
guru kerohanian perlu ada kasyaf yang membolehkannya mengerti kedudukan
muridnya. Kearifan guru lebih diperlukan bagi memandu murid yang didatangi oleh
jazbah atau mendapat gangguan khadam. Hanya guru yang arif mengerti jalan
khusus yang sedang dilalui oleh muridnya dan dia mampu membimbing muridnya
menuju matlamat dengan selamat.
Adam A.S,
manusia pertama, telah melakukan kesalahan. Ketika itu beliau mendiami syurga.
Manusia secara tabi’inya tidak dapat mengelakkan diri daripada melakukan
kesalahan, sekalipun mereka tinggal di dalam syurga yang serba menyenangkan,
apa lagi mereka tinggal di dalam dunia yang serba memayahkan. Adam A.S mengakui
kesalahannya dan merujuk kembali kepada Allah SWT, memohon agar Allah SWT
mengajarkannya apa yang perlu dibuatnya bagi menutup kesalahannya dan
menggantikannya dengan kebaikan. Allah SWT Yang Maha Pengampun Maha Penyayang
mengajarkan kepada Adam A.S beberapa kalimat, iaitu cara bertaubat. Adam A.S
bertaubat dengan penuh keinsafan dan keikhlasan. Allah SWT yang mengajarkan
Adam A.S bertaubat itu menerima taubatnya dan mengampunkan kesalahannya. Taubat
mengembalikan Adam A.S kepada Allah SWT as-Salam, Yang Mensejahterakan. Taubat
yang dilakukan oleh Adam A.S adalah taubat yang disertai oleh iman dan diikuti
oleh amal salih. Taubat yang demikian menghapuskan kejahatan dan
menggantikannya dengan kebaikan.
Iblis, jin
yang pertama diciptakan Allah SWT, telah melakukan kesalahan. Kesalahan Adam
A.S adalah lupa kepada pesanan Allah SWT. Kesalahan iblis pula adalah engkar
kepada perintah Allah SWT. Adam A.S mengakui kesalahan dan bertaubat. Iblis
tidak mahu mengakui kesalahannya dan enggan bertaubat. Adam A.S yang bertaubat
menerima nikmat keampunan dari Allah SWT. Iblis yang enggan bertaubat menerima
kemurkaan dan laknat dari Allah SWT. Adam A.S kembali kepada Allah SWT dan
keselamatan-Nya. Iblis tercampak jauh dari Allah SWT dan hilang peluang untuk kembali.
Di akhirat kelak taubat membawa Adam a.s kembali kepada syurga dan iblis pula
akan dicampakkan ke dalam neraka jahanam, tempat yang paling buruk dan paling
azab
Ehsan - Alhakiki
Ehsan - Alhakiki
No comments:
Post a Comment