JANGAN SAMPAI
PINTU TAUBAT TERTUTUP
Taubat adalah
jalan kembali kepada Allah SWT. Apabila manusia melakukan dosa dia tercampak
jauh dari sisi Allah SWT. Jika dia tidak bertaubat dia tetap tinggal jauh dari
Allah SWT. Jika kemudiannya dia berbuat kebaikan maka dia berbuat baik dalam
keadaan jauh dari Allah SWT. Dia boleh melakukan suruhan syariat tetapi tanpa
taubat dia menjadi ahli syariat yang jauh dari Allah SWT. Hamba yang
melakukan kesalahan sangat perlu bertaubat. Taubat merupakan cetusan iman. Iman
yang menguatkan amal salih. Tanpa iman tidak ada amal salih. Amal tanpa taubat
sebenarnya tidak berpangkal kepada iman. Amal yang demikian sangat sedikit
nilai salihnya. Salih itulah yang menentukan darjat kemuliaan sesuatu amal itu
di sisi Allah SWT. Amal yang tidak disertai oleh taubat tidak banyak memberi
pahala.
Pahala bukan sahaja berguna di akhirat. Keberkatan pada rezeki dan
kesejahteraan hidup di dunia merupakan terjemahan kepada pahala yang diperolehi
daripada amal yang salih. Di akhirat kelak terjemahan pahala itu akan lebih
menyata lagi. Banyak daripada masalah kehidupan harian tidak mampu diselesaikan
lantaran tidak bertaubat daripada dosa-dosa yang lalu.
Bani Adam
memiliki tabii keadaman. Mereka tidak sunyi daripada melakukan kesalahan. Tidak
wajar jika ada orang yang mengatakan dia tidak pernah berbuat kesalahan dan
tidak perlu bertaubat. Nabi Muhammad SAW yang suci bersih pun sering bertaubat.
Paling tidak memohon keampunan di atas kelemahan sebagai manusia yang tidak
berupaya melakukan perintah Allah SWT dengan sempurna.
Ramai manusia
terhalang daripada memperolehi apa yang layak diperolehinya sebelum mereka
memasuki pintu taubat. Adam A.S yang diciptakan khusus untuk menjadi khalifah
di bumi hanya memperolehi mahkota khalifah itu setelah beliau melalui
pintu taubat dan menerima keampunan dari Allah SWT. Roh syariat, roh agama, nur
iman, nur Ilahi dan yang seumpamanya hanya masuk ke dalam hati yang telah
dibasuh dengan air taubat. Orang yang bertaubat dan Allah SWT mengampunkan
dosanya, kesuciannya kembali kepada kesucian roh yang latif, yang suci dan
hampir dengan Allah SWT. Manusia yang rohnya kembali kepada taraf amr Allah SWT
akan memperolehi keselamatan di dunia dan di akhirat. Manusia yang memiliki roh
yang demikian mampu mengkamilkan batin syariat dengan zahir syariat atau antara
iman dengan amal. Bani Adam sewajarnya mengikuti langkah bapa mereka dengan
bertaubat agar mereka juga boleh kembali kepada Allah SWT dan layak dipakaikan
mahkota khalifah di bumi.
Taubat yang
hanya merupakan kata-kata, tanpa mengetahui sejauh mana dosa yang dilakukan,
tidak berikrar untuk tidak mengulangi dosa tersebut, tidak mengambil langkah
mencegah daripada berulangnya perbuatan dosa dan tidak melakukan kebaikan yang
boleh menghapuskan dosa, adalah taubat pada luaran sahaja, tidak terhunjam ke
dalam lubuk hati yang dalam. Taubat yang demikian adalah umpama memotong rumput
bahagian di atas tanah sahaja sedangkan akar yang di dalam tanah dibiarkan.
Rumput akan kembali tumbuh selagi akarnya tidak dicabut. Orang yang benar-benar
bertaubat mengetahui kesalahannya dan punca kesalahan tersebut, bertekad tidak
akan mengulanginya dan membebaskan dirinya daripada punca kesalahan. Taubat
yang begini umpama mencabut rumput beserta akarnya yang di dalam tanah dan
membuangnya jauh-jauh.
Taubat luaran
adalah penyesalan secara umum dan samar-samar. Taubat dalaman adalah penyesalan
yang jelas tentang apa yang dikesalkan dan menjauhkan diri daripadanya. Orang
yang bertaubat daripada zina tidak lagi menghampiri zina, bukan sekadar tidak
melakukan zina. Jika masih lagi menghampiri zina, sekalipun tidak melakukannya,
itu bukanlah taubat yang sebenarnya. Adam A.S yang telah melakukan kesalahan
dengan memakan buah larangan di dalam syurga, setelah bertaubat beliau tinggal
di bumi yang sangat jauh daripada pokok larangan yang menjadi isu kesalahannya.
Tanda taubat diterima adalah orang yang berdosa tidak jatuh lagi ke dalam
jurang dosa tersebut.
Orang yang
benar dengan taubatnya mempelajari keadaan dirinya, mencari punca dan faktor
yang menyebabkan dia jatuh kepada perbuatan dosa. Dia mengawasi perjalanan
nafsunya, membebaskannya daripada ego yang mengheret kepada kejahatan dan
kedurhakaan kepada Allah SWT. Jihad membuang nilai-nilai buruk daripada daerah
nafsu akan memberi kekuatan kepada rohani. Rohani yang sedar dan celik akan
dapat melihat kepada kejahatan dan dapat mengeluarkan teguran daripada dalam.
Teguran dari dalam itu dinamakan suara hati. Pada peringkat awalnya suara hati
hanya sekadar memberi teguran tetapi tidak mampu menghalang berlakunya
kesalahan tetapi apabila semakin banyak nilai-nilai buruk dikeluarkan daripada
daerah nafsu suara hati akan menjadi lebih kuat. Hati akan sempat memberi
peringatan sebelum terjadinya perbuatan dosa. Kemunculan penasihat dari dalam
diri sendiri menambahkan kesedaran seseorang tentang yang benar dan yang salah.
Kemudian dibukakan kepadanya hakikat yang benar dan yang salah. Apabila hakikat
tersebut telah terbuka kepadanya dia akan lebih mudah melakukan yang benar dan
meninggalkan yang salah.
Dalam
perjalanan menuju tahap yang suci bersih seseorang perlu menentang nafsu
kehaiwanan yang menumpang pada nafsunya yang asli, yang suci bersih. Nafsu
kehaiwanan hanya inginkan makanan, minuman, pakaian, tidur, melakukan yang
sia-sia dan berseronok. Dalam daerah nafsu yang rendah itu juga ada sifat ego
yang jahat seperti takabur, sombong, dengki, dendam, tamak dan lain-lain
penyakit hati. Semua itu mesti dibuang daripada daerah nafsu supaya kemurnian
nafsu yang asli kembali menyerlah. Orang yang benar-benar bertaubat mampu
berbuat demikian dan dia kembali menjadi suci, bersih dan murni. Hijab yang
muncul dari alam zahiriah menjadi hancur dan rohaninya akan bercahaya,
memperlihatkan keserian wajah yang menggambarkan kedamaian jiwa.
Syariat
mengajarkan jihad menyelamatkan diri daripada dosa. Dosa masuk ke dalam manusia
melalui setiap bahagian tubuhnya dan juga melalui dirinya yang tidak kelihatan.
Mata, telinga, mulut, hidung, tangan, kaki, syahwat dan segenap tubuh boleh
menjadi pintu buat dosa memasuki manusia. Fikiran dan perasaan juga menjadi
pintu dosa. Dosa adalah umpama besi dan neraka umpama besi berani yang
besar lagi kuat, menarik besi dosa kepadanya. Makanan, minuman dan bauan yang
harum memasukkan dosa ke dalam tubuh manusia. Dosa bercampur dengan darah,
daging, tulang, sumsum dan seluruh tubuh. Tangan yang melakukan kejahatan akan
dibaluti oleh dosa seperti balutan lumpur. Tangan yang berbalut dosa menyentuh
isteri, anak-anak, makanan, pekerjaan dan lain-lain. Ia mencemarkan apa sahaja
yang disentuhnya.
Syahwat yang
berzina akan dibaluti dosa dan dengan syahwat yang berbalut kekotoran dosa itu
juga lelaki meniduri isterinya. Tangannya yang menyuap makanan dibaluti dosa.
Makanannya haram. Darahnya bercampur air dosa. Air mani yang terbentuk dalam
tubuhnya juga terpalit dosa. Melalui syahwat yang berdosa dia menghantar air
mani yang terpalit dosa ke dalam kandungan isterinya. Dalam kandungan ibu lagi
bayi sudah dihadapkan dengan kesan dosa. Anak keluar ke dunia membawa kekuatan
dosa, bersedia untuk menghadapi dosa-dosa. Ramai bayi yang dibungkus oleh dosa
sejak dalam kandungan ibu mereka keluar membawa penyakit yang ganjil-ganjil.
Sudah ada bayi yang keluar sahaja ke dunia sudah pun menghidapi penyakit aids.
Kecelakaan
menimpa manusia yang berdosa kerana syaitan boleh bersekutu dalam apa sahaja
yang mereka lakukan. Apa sahaja yang dipegangnya dan apa yang keluar
daripadanya beserta dengan syaitan yang sentiasa mencari jalan untuk
menjahanamkan Bani Adam. Dosa yang menemani seseorang itu membawa bahang api
neraka kepadanya ketika dia masih hidup dalam dunia ini, apa lagi setelah dia
memasuki lubang kubur. Bahang api neraka membuatnya menjadi resah gelisah dan
kepanasan. Isteri yang cantik tidak menyejukkan pandangannya. Harta yang banyak
tidak menemukannya dengan kepuasan. Kemuliaan yang diberikan oleh manusia tidak
mendamaikan jiwanya. Beban dosa menghimpit jiwanya, takut orang ramai
mengetahui kejahatan yang disembunyikannya.
Fikiran dan
perasaan yang dibaluti dosa, walaupun memikirkan sebaik mungkin, merancang
dengan penuh kerapian, membuat kajian dengan teliti namun, hasilnya adalah
kemusanahan. Morfin yang ditemui oleh pakar-pakar perubatan untuk membantu
orang sakit itulah yang menjadi dadah membunuh jutaan manusia. Satelit yang
diciptakan untuk kesejahteraan umat manusia itulah yang memandu peluru berpandu
dan bom nukliar untuk membunuh umat manusia sendiri. Sentuhan fikiran, perasaan
dan anggota yang berdosa lebih mengwujudkan neraka dalam dunia daripada memberi
kesejahteraan kepada umat manusia. Dosa-dosa yang bertaburan dalam dunia inilah
yang mengheret dunia kepada kiamat.
bersambung dalam siri 2....
Ehsan - Alhakiki
No comments:
Post a Comment