Perlu kah suami & isteri mandi
wajib jika hanya menekan kepala zakar ke bibir faraj sahaja tanpa menyalur
kedalamnya..?
Amat bagus jika ada dalil untuk rujukan..
Amat bagus jika ada dalil untuk rujukan..
بسم
الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه
Wajib mandi ialah apabila berlaku jimak walaupun tanpa keluar mani. Jimak yang dimaksudkan ialah apabila kepala zakar (hasyafah) masuk ke dalam faraj. Kerana berdasarkan hadis sahih:
إذا جلس بين شعبها الأربع ومس الختان الختان فقد وجب الغسل
"Apabila dia duduk antara empat anggota isteri (dua tangan dan dua kaki), dan tempat khitan (lelaki) menyentuh tempat khitan (wanita), maka wajib mandi". (Sahih Muslim no: 349).
Kata Imam Nawawi, "Maksudnya apabila anda memasukkan zakar anda ke farajnya, bukan dengan menyentuh sebenar-benarnya. Kerana tempat khitan wanita terletak di bahagian atas faraj, dan ia tidak tersentuh oleh zakar ketika jimak". (Syarah Sahih Muslim 4/42)
Terdapat lafaz hadis yang jelas menunjukkan bahawa mandi hanya wajib jika hasyafah (kepala zakar) telah masuk ke dalam faraj.
إذا التقى الختانان وتوارت الحشفة فقد وجب الغسل
"Apabila bertemu dua tempat khitan, dan hasyafah (kepala zakar) telah tersembunyi, maka wajiblah mandi". Direkod oleh Ibn Majah (no: 611).
umrah di..
Wallahu A'lam.
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه
Wajib mandi ialah apabila berlaku jimak walaupun tanpa keluar mani. Jimak yang dimaksudkan ialah apabila kepala zakar (hasyafah) masuk ke dalam faraj. Kerana berdasarkan hadis sahih:
إذا جلس بين شعبها الأربع ومس الختان الختان فقد وجب الغسل
"Apabila dia duduk antara empat anggota isteri (dua tangan dan dua kaki), dan tempat khitan (lelaki) menyentuh tempat khitan (wanita), maka wajib mandi". (Sahih Muslim no: 349).
Kata Imam Nawawi, "Maksudnya apabila anda memasukkan zakar anda ke farajnya, bukan dengan menyentuh sebenar-benarnya. Kerana tempat khitan wanita terletak di bahagian atas faraj, dan ia tidak tersentuh oleh zakar ketika jimak". (Syarah Sahih Muslim 4/42)
Terdapat lafaz hadis yang jelas menunjukkan bahawa mandi hanya wajib jika hasyafah (kepala zakar) telah masuk ke dalam faraj.
إذا التقى الختانان وتوارت الحشفة فقد وجب الغسل
"Apabila bertemu dua tempat khitan, dan hasyafah (kepala zakar) telah tersembunyi, maka wajiblah mandi". Direkod oleh Ibn Majah (no: 611).
umrah di..
Wallahu A'lam.
No comments:
Post a Comment