PADA zaman Rasulullah SAW, pegawai kerajaan diarahkan menyimpan apa saja yang
mereka terima sebagai hasil negara dalam Perbendaharaan Awam. Rasulullah SAW
turut memberi peringatan, “Wahai manusia! Sekiranya ada di kalangan kamu yang
dilantik sebagai wakil pentadbir oleh kami, dan kemudian menyorokkan daripada
kami walaupun hanya sebatang jarum, atau lebih, dia sudah berkhianat, dan akan
membawanya di Hari Kebangkitan.” (Hadis riwayat Abu Dawud)
Peringatan Rasulullah SAW itu selaras amaran Allah dalam
firman bermaksud: “Sesiapa yang berkhianat menggelapkan sesuatu harta
(kepunyaan semua), dia akan datang menanggung apa yang dikhianatkan itu pada
Hari Kiamat; kemudian akan dibalas tiap-tiap seorang apa yang dikerjakannya,
sedang mereka tidak dianiayai.” (Surah Ali-’Imran, ayat 161)
Peringatan itu penting kerana mereka yang diamanahkan
untuk memerintah memiliki kuasa besar terhadap cara hasil negara dibelanjakan.
Untuk mendokong sifat amanah terhadap kuasa inilah Allah merakamkan dalam
al-Quran keperluan menyerahkan kerja kepada seseorang berperibadi kuat
(al-qawiyy), iaitu yang berupaya serta berkebolehan (Surah al-Qasas, ayat 26).
Justeru, Rasulullah SAW pernah memberi peringatan bahawa
ada tiga tanda orang munafik iaitu apabila dia berbicara, dia berdusta; apabila
dia berjanji, dia menyalahi janji; dan apabila dia diamanahkan, dia berkhianat.
Dalam riwayat dirakamkan Imam Muslim, ada pernyataan
tegas Rasulullah SAW mengenai golongan munafik iaitu ‘dia turut puasa, sembahyang
dan menganggap diri Muslim.’
Keprihatinan akhlak yang menjadi lunas Islam tidak
berlawanan dengan apa yang pernah dinyatakan Marcus Tullius Cicero dalam
risalahnya De Officiis, “tidak ada perbuatan aniaya yang lebih menonjol
daripada perlakuan seseorang hipokrit, yang serentak dengan sifatnya yang
khianat, berpura-pura berbuat kebajikan.”
Sesungguhnya, perlakuan aniaya paling membinasakan kepada
diri sendiri, masyarakat dan negara berkisar kepada tiga kejahatan itu iaitu
berdusta, mungkir janji, dan mengkhianati amanah.
Dunia Islam semasa, sudah lama diperingatkan untuk
mengawal kejatuhan moral itu sejak Persidangan Pertama Sedunia mengenai
Pendidikan Islam di Makkah, pada April 1977, apabila Prof Dr Syed Muhammad
Naquib al-Attas membentangkan kertas sidang pleno mengenai The Dewesternization
of Knowledge.
Beliau juga mengingatkan, walaupun tiga sifat itu
kedengarannya seperti tiga perlakuan berbeza, pada hakikatnya ia adalah tiga
darjat pendustaan apabila berbicara, berdusta apabila memungkiri janji, berdusta
melalui perlakuan pecah amanah dan menyelewengkan kuasa.
Banyak ayat al-Quran dan hadis sahih memperkuatkan lunas
Islam ini. Dalam Islam, sifat khianat adalah musuh kepada keimanan yang hakiki
dan kesedaran untuk menyerahkan diri hanya kepada Allah Tuhan Yang Maha Esa,
tidak kepada yang selain-Nya. Seseorang Mukmin tidak mungkin berakhlak dusta
atau pecah amanah.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa tidak
memiliki kejujuran, tidak memiliki iman; dan sesiapa yang tidak memelihara
janji, bukanlah seorang yang beragama.” (Hadis riwayat Tabrani dan Baihaqi)
Kesarjanaan Islam mentakrifkan insan sebagai al-hayawan
al-natiq. Secara harfiah, insan adalah ‘hidupan berkata-kata,’ bermakna
pertalian dengan tutur katanya, seseorang itu akan mencerminkan jiwa
dalamannya.
Berkenaan perkara itu, pemikir Perancis, Michel Eyquem de
Montaigne pernah menyatakan, “Sebagai manusia, kita terikat hanya dengan apa
kita tuturkan.
Oleh kerana persefahaman antara seorang manusia dengan
manusia lain boleh dinyatakan melalui tutur kata, sesiapa berdusta dalam
tuturbicaranya adalah mengkhianati masyarakat manusia. Tutur kata adalah
satu-satunya alat untuk menyampaikan iradat dan fikiran kita; tuturbicara
adalah penterjemah jiwa. Dengan berdusta, tiada lagi tali mengikat antara
manusia. Pendustaan memutuskan semua perhubungan masyarakat dan meleburkan
semua ikatannya.”
Bijak-pandai Melayu mengungkapkan lunas akhlak bersifat
alami ini menerusi pepatah ‘kerbau dipegang pada tali, manusia dipegang pada
janji.’
Justeru, manusia khianat pada janji dan ikatan amanah
adalah lebih hina daripada kerbau dan lembu, seperti peringatan al-Quran,
“Mereka itu seperti binatang, bahkan lebih sesat lagi.” (Surah al-A’raf, ayat
179)
Demi menegaskan kewajipan untuk tidak mengkhianati
amanah, Allah memerintahkan orang beriman supaya menyempurnakan ikatan janji
amanah yang kukuh. Al-Raghib al-Isfahani menjelaskan, tiga jenis ikatan amanah
iaitu perjanjian antara insan dengan Tuhan, janji antara manusia dengan dirinya
sendiri dan janji antara seseorang manusia dengan manusia lain yang serasi
dengan persyaratan agama.
Misalnya, perjanjian perdagangan antara penjual dengan
pembeli, persepakatan masyarakat antara pelbagai kelompok kaum, akad-nikah
perkahwinan dan persetiaan antarabangsa.
Perjanjian tersirat yang perlu ditunaikan dengan saksama
seperti perjanjian tersirat antara tuan rumah dengan tetamunya, pengembara
dengan pengiringnya, majikan dengan pekerjanya dan seterusnya.
Abdullah Yusuf Ali menyatakan, seseorang yang
meninggalkan mereka yang berada dalam tanggungjawabnya dan sebaliknya pergi
‘beribadah’ berseorangan di padang pasir adalah seorang bacul yang mengabaikan
‘uqud atau tugas wajibnya.
Tambahan pula, “Allah memerintahkan kamu supaya
menyerahkan amanah kepada yang berhak.” (Surah al-Nisa’, ayat 58).
Ayat al-Quran ini merangkumi segala amanah, sama ada
berkaitan harta benda, atau berkaitan dengan akhlak.
Jika ada tugas perlu ditunaikan kepada seseorang yang
lain, tugas itu adalah amanah wajib ditegakkan, maka mengerjakannya dengan
sempurna dan penuh tanggungjawab adalah perbuatan menyerahkan amanah kepada
yang berhak.
INTI PATI
Sifat khianat adalah musuh kepada keimanan yang hakiki.
Tuturkata mencerminkan jiwa dalaman.
Pendustaan memutuskan semua perhubungan masyarakat dan
meleburkan semua ikatannya.
Allah memerintahkan orang beriman menyempurnakan janji.
Tiga jenis ikatan amanah adalah perjanjian antara insan
dengan Tuhan, janji manusia dengan diri sendiri dan janji manusia dengan
manusia lain.
Sumber: Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
No comments:
Post a Comment