Sebenarnya
haji dan `umrah sudah pun terkenal di zaman jahiliyah. Masyarakat Jahiliyah
bertawaf dengan bertelanjang. Apabila Islam datang, adat Jahiliyah yang keji
ini dihapuskan, begitu juga dengan adat-adat dan kemungkaran yang lain.
`Ibadah
haji juga terdapat dalam syari'at yang lain. Ada yang mengatakan
bahawasanya Nabi Adam عليه السلام berulang kali mengerjakan haji.
Jibri عليه
السلام memberitahunya bahawa malaikat bertawaf mengelilingi Kaa`bah.
Nabi Ishaq dan nabi-nabi yang lain عليهم السلام juga mengerjakan
haji. Menurut sebahagian ulama رحمهم الله , semua Nabi عليهم السلام mengerjakan
haji.
Di
antara ayat-ayat yang menandakan bahawasanya haji telah pun ada dan di
laksanakan sebelum Islam, adalah :
وإذ بوأنا لإبراهيم مكان البيت ألا تشرك بي شيئاً وطهر بيتي للطائفين
والقائمين.والركع السجود
"
Dan ingatlah ketika KAMI ( الله ) tempatkan untuk
Ibrahim tempat Al BAIT, Kami titahkan: Hai Ibrahim ! janganlah engkau
menyengutukan sesuatu dengan-KU dan sucikanlah rumah-KU untuk mereka yang
tawaf, i'tikaf, ruku` dan sujud. " ( Al Hajj : 26 ).
Dan
firman ALLAH :
"
Serulah manusia wahai Ibrahim, tentang haji nescaya mereka akan datang kepadamu
dari segenap penjuru. "( Al Hajj : 22 ).
Diriwatkanlah
oleh Al Bukhari, Muslim dari Ash Sya'bi رضي الله عنه , ujarnya :
"
Di Safa ada satu berhala yang dinamakan Asaf dan di Marwah ada satu patung yang
dinamakan Naa ilah . Masyarakat jahiliyah bersa'i di antara keduanya " .
Setelah Islam datamg , berhala-berhala itu disingkirkan dari situ. Umat Islam
beranggapan bahawa orang-orang Jahiliyah bersa'i kerana berhala. Lantaran itu
ummat Islam enggan bersa'i, maka الله menurunkan ayat :
إنَّ الصَّفَا وَالمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللهِ
"
Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah dari syi'ar-syi'ar الله "
( Al-Baqarah ;158 ).
Dalam
sebahagian riwayat diterangkan bahawa ketika turun ayat haji :
ومن كفر فإن الله غني عن العالمين
“Dan
barang siapa mengingkari ( kewajiban haji ), maka sesungguhnya الله Maha
Kaya ( tidak berhajat kepada sesuatu ) dari semesta alam . “ ( Aali `Imran 3 :
97) Rasulullah صلى الله عليه وسلمmengumpulkan
orang-orang musyrikin, Nasrani dan Yahudi, Majusi dan Saabi'in serta
memberitahu mereka bahawasanya الله telah memfardhukan
haji, dan hendak lah mereka semua berhaji. Perintah ini ditaati oleh
Muslimin رحمهم الله dan ditolak oleh orang-orang Kafir.
Oleh
itu turunlah firman
ومن كفر فإن الله غني عن العالمين
"
Dan barang siapa yang kufur ( tidak mahu mengerjakan haji ), maka sesungguh
nya الله Maha
kaya dari semesta alam." (Aali Imran: 97 ).
Sebelum
ini kita telah menjelaskan bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم berhaji sekali sahaja
iaitu pada tahun 10 Hijriah. Manakala para Muslimin رحمهم الله telah
berhaji pada tahun 9 Hijriah iaitu sesudah Fathu Makkah ( Pembukaan dan
pembebasan Makkah ). Sahabat yang dilantik mengetuai haji ketika itu ialah Abu
Bakr رضي
الله عنه .
Pada
tahun tersebut Nabi صلى الله عليه وسلم bersama para
sahabat رضي الله عنهم tidak turut serta kerana orang-orang
musyrikin masih berpegang kepada perjanjian Hudaibiyah. Mereka masih masuk ke
dalam masjid dan bertawaf dengan bertelanjang. Lantaran itu Nabiصلى الله عليه وسلمmenunda hajinya selama satu tahun.
Pada
tahun 9 Hijriah itu Nabi صلى الله عليه وسلم menyuruh `Ali
menyusul Abu Bakr radhiallaahu `anhuma dan menyampaikan kepada khalayak yang
berkumpul pada hari Nahar ( hariraya ) bahawa orang-orang musyrikin tidak
dibenarkan berhaji lagi pada tahun akan datang dan tidak boleh lagi bertawaf
dengan bertelanjang.
Dengan
demikian murnilah Kaa'bah sebagai tempat beribadah kepadaالله dan
murnilah Al Masjidil Haram untuk orang-orang yang mengerjakan tawaf, ruku' dan
sujud.
Pada
tahun 10 Hijriah Nabi صلى الله عليه وسلم mengerjakan haji yang
kemudian terkenal dengan “ Hajjatul Wada “ ( Haji Selamat Tinggal atau Haji
Perpisahan ). Haji yang dikerjakan Nabi
صلى الله عليه وسلم inilah yang menjadi
pegangan kita dalam mempelajari ibadah haji dan `umrah.
Nafi` رحمه الله menerangkan
, bahawa Abdullah Ibnu `Umar رضي الله عنهber`umrah dua kali setiap tahun di masa pemerintahan Az
Zubair رضي
الله عنه .
Al
Qassim menerangkan bahawa 'Aisyah رضي الله عنها ber`umrah dua kali
dalam setahun. Ada orang bertanya adakah perbuatan 'Aaisyah رضي الله عنها itu
dicela oleh sebahagian sahabat
رضي الله عنهم atau adakah yang mencelanya ? Al Qassim رحمه الله berkata : " Subhaanallaah ! tiada siapa yang mencela perbuatan Ummul Mu'minin radhiallaahu `anha. “
رضي الله عنهم atau adakah yang mencelanya ? Al Qassim رحمه الله berkata : " Subhaanallaah ! tiada siapa yang mencela perbuatan Ummul Mu'minin radhiallaahu `anha. “
Demikianlah
pendapat `Ulama رحمهم الله , disukai ber`umrah berulang kali dalam
setahun seperti yang dilakukan oleh `Ali, Ibnu `Umar, Anas, Ibnu `Abbas dan
`Aaishah
رضي الله عنهم , kerana Nabiصلى الله عليه وسلم bersabda : “Dari satu
`umrah ke `umrah yang berikutnya adalah kaffarah ( pembersih dosa ) yang ada di
antara keduanya.”( HR Ahmad, Al Bukhari dan Muslim رحمهم الله ).
Dan
dari Ibnu Mas`ud رضي الله عنه , bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلمbersabda : " Iringilah ( susulilah ) antara
haji dan `umrah kerana keduanya dapat menghilangkan kemiskinan dan dosa
sebagaimana ahli logam membuang karat dari besi, perak, dan emas. Tiada lain
pahala yang diterima haji yang mabrur kecuali syurga ." ( HR At Tirmidzi,
Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban . Kata At Tirmidzi : hadith ini darjatnya hasan
sahih ) .
kata
Ibnu `Abbas Radhiallaahu `anhuma bahawa Nabi صلى الله عليه وسلمbersabda : “ Satu `umrah dalam bulan Ramadhan menyamai satu haji
atau haji bersamaaku.“ ( HR Al Bukhari dan Muslim رحمهما الله ) .
Imam
Malik رحمه
الله pula
tidak menyukai kita berihram lebih dari sekali dalam setahun.
Kata
Ash Sheikh `Abdul `Aziz Bin Abdullah Bin Baz رحمه الله : “ Ada pun
mengerjakan `umrah berulang kali selepas selesai mengerjakan haji dengan keluar
untuk berihram ke Tan`im, Ji`raanah atau lainnya, sebagaimana yang dilakukan
oleh sebahagian orang padahal sudah mengerjakan `umrah sebelum haji, tidak
mempunyai satu dalil pun yang menunjukkan disyariatkan amalan ini. Bahkan
nas-nas yang ada menunjukkan bahawa yang utama ialah meninggalkannya kerana
Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan para
sahabat رضي الله عنهم tidak pernah melakukannya setelah
mereka menyelesaikan haji , kecuali `Aaishahرضي الله عنها . Beliau mengerjakan
`umrah adalah kerana beliau belum lagi mengerjakan `umrah bersama orang lain
ketika masuk Makkah kerana datangnya haidh. Kerana keuzurannya beliau meminta
izin Nabiصلى
الله عليه وسلم untuk mengerjakan `umrah , sebagai
ganti umrahnya yang telah diniatkan sejak dari Miqat dan Nabi صلى الله عليه وسلمmengizinkannya . Dengan demikian beliau telah
mengerjakan `umrah sebanyak dua kali, iaitu `umrah yang dilakukan bersamaan
dengan amalan hajinya dan `umrah secara tersendiri. Oleh itu sesiapa yang
mempunyai kes sama seperti `Aaiahah رضي الله عنها maka tidak mengapa
dia mengerjakan `umrah selepas selesai haji kerana mengamalkan hadith ini dan
memberi keluasan kepada umat Islam . Namun begitu, tidak diragukan lagi, selain
`umrah yang telah mereka lakukan ketika masuk Makkah , adalah menyusahkan orang
ramai dan menyebabkan berasak-asakan serta boleh menyebabkan kecelakaan , di
samping menyalahi sunnah Nabi صلى الله عليه وسلم . “
Shaikhul
Ibnu Taimiah رحمه الله memakruhkan memperbanyakkan keluar dari
Makkah untuk mengerjakan `umrah sunat dan ianya bid`aah kerana ittifaq (
sepakat ) `ulama rahimahullah menyatakan bahawa ianya tidak pernah dilakukan
oleh Nabi صلى الله عليه وسلم , para sahabat
dizamannya kecuali `Aaishah رضي الله عنهم kerana kesnya
berlainan seperti yang telah diterangkan di atas. Menurut beliau lagi
mengerjakan `umrah pada selain bulan-bulan haji adalah lebih afdhal dari
ber`umrah dalam bulan-bulan haji dan yang afdhal ialah dalam bulan Ramadhan
kerana hadith :
“
`Umrah dalam bulan Ramadhan menyamai satu haji .“ ( HR Al Bukhari dan
Muslim رحمهما
الله )
.
Manakala
Ibnul Qayyim رحمه الله pula berpendapat bahawa ber`umrah dalam
bulan-bulan haji lebih afdhal dari ber`umrah pada selain bulan-bulan haji .
Pendapatnya
ini berasas kerana menurut pandangannya bahawa masyarakat Jahiliyyah menganggap
bahawa ber`umrah di bulan haji merupakan kejahatan besar. Mereka mengatakan
bahawasanya `umrah dilakukan setelah berakhirnya bulan Safar apabila telah
selesai jejak kaki orang berhaji dan semua mereka telah kembali dari haji .
Ada pun
mengerjakan umrah sebanyak 7 kali sebagaimana dilakukan oleh sesetengah orang
adalah menyalahi sunnah. Yang lebih teruk lagi ialah beriktiqad bahawa
mengerjakan 7 kali umrah menyamai satu haji kerana tiada hadith yang
menerangkanya. Oleh itu hendaklah menjauhkan diri dari berikiqadkan sedemikian
kerana di khuatiri menambahkan hadith palsu. Sabda Nabi Sallallaahu `alaihi
wasallam : Baransiapa yang mengtakan ucapan yang bukan aku ucapkan maka
sesungguhnya dia telah menempah sebuah kerusi dalam neraka ".
Adalah
lebih baik sekiranya seseorang yang telah selesai mengerjakan umrah buat
pertama kalinya megerjakan pula umrah untuk arwah yang telah meninggal dunia.
Selepas itu memperbanyakkan tawaf di Baitullah kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala
memerintahkan kepada umat Islam agar mereka melaksanakan tawaf di Baitullah
Ka’bah, sebagai rumah pertama yang dibinakan untuk manusia, di mana kaum
muslimin berkumpul di tempat tersebut sebagai tanda berserah diri kepada Allah
Subhanahu wa Ta'ala. Demikian besarnya peranan tawaf dalam amalan haji dan
umrah, sehingga Allah Subhanahu wa Ta'ala menjadikan amalan pertama yang
dilakukan seorang yang menunaikan ibadah haji dan umrah ketika memasuki
Masjidil Haram adalah tawaf. Demikian pula akhir amalan mereka diakhiri dengan
Tawaf Wada’. Telah diriwayatkan dalam Al-Bukhari dan Muslim dari hadith `Aisyah
radhiyallahu 'anha dia berkata:
“Sesungguhnya
yang pertama Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam memulai dengannya ketika
datang adalah berwudhu kemudian tawaf.”
Ini
juga menunjukkan bahwa tawaf di Ka’bah merupakan ibadah yang mulia dan ketaatan
yang amat besar, amalan yang sangat dicintai Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Sehingga seseorang tidak diperbolehkan melakukan tawaf di suatu tempat (selain
Ka’bah) dengan maksud bertaqarrub kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Syaikhul
Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata: “Kaum muslimin telah bersepakat
bahwa tidak disyariatkan tawaf kecuali di Al-Baitul Ma’mur (Ka’bah). Sehingga
tidak boleh tawaf di batu besar Baitul Maqdis, tidak di kamar Nabi sallallahu
'alaihi wa sallam, tidak di kubah yang ada di bukit Arafah, dan tidak pula di
tempat lainnya.” (Majmu’ Fatawa, 4/522)
Beliau
rahimahullah juga berkata: “Di bumi ini, tidak ada sebuah tempat yang
dibolehkan tawaf padanya seperti tawaf di Ka’bah. Barangsiapa berkeyakinan
bahwa tawaf di tempat lainnya disyariatkan maka dia lebih jahat dari orang yang
meyakini bolehnya solat menghadap selain Ka’bah. Sebab Nabi sallallahu 'alaihi
wa sallam tatkala berhijrah dari Makkah ke Madinah, beliau solat memimpin kaum
muslimin selama 18 bulan menghadap ke Baitul Maqdis, yang menjadi kiblat kaum
muslimin selama kurun waktu tersebut. Lalu Allah Subhanahu wa Ta'ala pindahkan
kiblat ke arah Ka’bah dan Allah Subhanahu wa Ta'ala turunkan Al-Qur`an tentang
hal tersebut, sebagaimana yang disebutkan dalam Surat Al-Baqarah. Nabi
shallallahu 'alaihi wa sallam bersama kaum muslimin solat menghadap ke Ka’bah
yang telah menjadi kiblat, dan itu adalah kiblat Ibrahim dan para nabi
selainnya. Maka barangsiapa yang menjadikan sakhrah (batu besar di Baitul
Maqdis) pada hari ini sebagai kiblat yang dia solat menghadap ke arahnya, maka
dia kafir murtad dan diminta bertaubat. Jika tidak mahu maka dia dibunuh.
Padahal dahulu batu itu berstatus sebagai kiblat. (Al-Fatawa, 27/10-11)
KESIMPULANNYA
:
Tidaklah
menjadi kesalahan kita melakukan umrah yang sunat untuk kali yang kedua , sekiranya
kita mempunyai wang untuk mengerjakan haji tetapi jika dengan sebab kita
mengerjakan umrah maka kita tidak mempunyai wang untuk mengerjakan haji maka
itu adalah salah dan mungkin jadi haram..
Walaubagaimanapun
sekiranya kita nak kerjakan umrah sunat tetapi kalau ada jiran atau saudara
mara kita memerlukan kewangan maka lebeh baik kita bantu mereka kerana itu
keperluan yang lebeh mendesak . Dalam pada itu kalau kita nak juga pergi
melancung ke tempat lain maka adalah lebeh baik kita mengerjakan `umrah.
Sekian
semoga bermanfaat. WALLAAHU `AA`LAM. Semoga kita semua sentiasa dibimbing,
diberkati, dirahmat dan di lindungi ALLAH dari segala musibah.Aamin Yaa Rabbal
`aa lamin. Wassalaamu `alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.
Saudaramu
sesama Islam
naasiha@yahoo.com
No comments:
Post a Comment